Kina vil bygge 480 km ‘højhastighedsjernbane’ gennem Laos
Øget samhandel og strategiske hensyn får Kina til at investere 40 milliarder kroner i en ny jernbanelinje fra Kina til Laos' hovedstad, hvorfra togene kan fortsætte syd mod Bangkok og Singapore.
Strækningen gennem Laos vil sikre, at Kunming får bedre forbindelser til Bangkok i Thailand og Singapore i Malaysia. Og det er netop for at forbedre mulighederne for samhandel, at kineserne er villige til at investere i flere sydgående jernbaneforbindelser.
Desuden vil jernbaneforbindelser til havnebyer ved den Bengalske Bugt kunne sikre Kina adgang til olie, selv i en situation, hvor sejladsen i Malacca-strædet mellem Malaysia og den indonesiske ø Sumatra skulle blive afbrudt.
Selvom banen kaldes en højhastighedsbane er der dog ikke tale om egentlige højhastighedstog, som de kendes fra andre dele af Kina, hvor der køres med hastigheder over 300 km/h. Ifølge hjemmesiden Travel Daily News var det oprindeligt planen at togene skulle køre med 200 km/h, men ambitionen er nu sat ned til 160 km/h.
Udover forbindelsen til Kina og videre til Thailand har den laotiske regering også tegnet kontrakt med det malaysiske firma Giant Consolidated Ltd. om at bygge en 220 km dobbeltsporet og elektrificeret jernbane til Lao Bao ved grænsen til Vietnam - et projekt til 22,5 milliarder kroner.
Læs nærmere på: Kina vil bygge 480 km ‘højhastighedsjernbane’ gennem Laos (Ingeniøren)
Strækningen gennem Laos vil sikre, at Kunming får bedre forbindelser til Bangkok i Thailand og Singapore i Malaysia. Og det er netop for at forbedre mulighederne for samhandel, at kineserne er villige til at investere i flere sydgående jernbaneforbindelser.
Desuden vil jernbaneforbindelser til havnebyer ved den Bengalske Bugt kunne sikre Kina adgang til olie, selv i en situation, hvor sejladsen i Malacca-strædet mellem Malaysia og den indonesiske ø Sumatra skulle blive afbrudt.
Selvom banen kaldes en højhastighedsbane er der dog ikke tale om egentlige højhastighedstog, som de kendes fra andre dele af Kina, hvor der køres med hastigheder over 300 km/h. Ifølge hjemmesiden Travel Daily News var det oprindeligt planen at togene skulle køre med 200 km/h, men ambitionen er nu sat ned til 160 km/h.
Udover forbindelsen til Kina og videre til Thailand har den laotiske regering også tegnet kontrakt med det malaysiske firma Giant Consolidated Ltd. om at bygge en 220 km dobbeltsporet og elektrificeret jernbane til Lao Bao ved grænsen til Vietnam - et projekt til 22,5 milliarder kroner.
Læs nærmere på: Kina vil bygge 480 km ‘højhastighedsjernbane’ gennem Laos (Ingeniøren)
06/01-2013 16:23 4082 Fremvisninger 0 Kommentarer |
Kommentarer
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.