Se indlæg
 Udskriv debat
Bosættelse i Thailand
intasan
Hej......
Dette indlæg er til alle jer der bor eller har boet i Thailand.

Vi er en lille familie på 4, mor, far og tvillinger på 6 år der har taget det store skridt at sælge alt hvad vi ejer for at rejse til Thailand og bosætte os der permanent. Min kone er thai statsborger tiltrods for at hun har boet i Danmark i 15 år. Vi tog denne beslutning for ca. et ½ år og har side forberedt turen derud. Nu afhænger afrejsetidspunktet kun af hvornår vores hus bliver solgt. Vi har fået svar på de fleste spørgsmål ved hjælp af den Thailandske- og Dansk Ambassade, udenrigsministeriet, kommunale instanser samt familie og venner i Thailand og vi føler os godt forberedt. Det vi savner er erfaringer og gode råd med på "vejen" fra ligesindet, specielt hvad angår visum/opholdstilladelse. Er der forskellige varianter at opnår permanent opholdstilladelse på? Hvordan med jord og hus?

Alle gode råd, erfaringer og tips er velkommen!

Robert Kronberg
Goddag,

Du stiller mange spørgsmål, og de er ikke lige til at svare, idet de kræver flere oplysninger, men du er velkommen til at skrive til mig på:
[mail][/mail]

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
intasan
Hej Robert

Et af de spørgsmål der ligger mig mest på sinde er visum/opholdstilladelsen. Jeg er blevet opfordret af den Thailandske Ambassade i Danmark at søge om et "Non immigrant" visa (3 mdr.)for så derefter i Thailand at forlænge med yderligere 1 år ad gangen. Da vi nu ønsker at bo i Thailand permanent er der så ikke andre altenativer/muligheder? Da jeg nu ikke har permanent ophold, skal jeg så "efterlade" en adresse i Danmark? Folkeregistret i Danmark ser ikke noget problem, jeg tænker mere i forhold til de Thailandske myndigheder!
Vi planlægger i øvrigt at starte virksomhed og bygge hus.

Med hensyn til at købe jord og bygge hus læser jeg at der strammes op på reglerne. Vi har som udgangspunkt valgt at min kone køber jorden og jeg så køber/lejer/leaser huset alt afhængigt hvad der er bedst. Er det ikke den bedste måde?

Robert Kronberg
Hej intasan,

Jo, du søger et 3 mdr. non-immigrant, og efter 2 1/5 måned i Thailand søger du forlængelse på baggrund af ægteskab, og denne forlængelse skal du gentage hvert år på immigrationen. Du skal vise 400.000 THB i banken eller en indtægt på 40,000 per måned.

Umiddelbart er der ingen alternativer - bortset fra retirement hvis du er i den alder, men det skal stadig forlængelse årligt. Du kan ikke opnå permanent ophold uden at have betalt skat i Thailand i mindst tre år ++.

Se mere her:
[url]www.piro.kronberg.dk/piro/content/view/21/58/[/url]

Du skal ikke som sådan oplyse en adresse i DK, men kan sagtens aflevere sygesikringsbeviset. Hvis du får brug for at opgive en adresse i Thailand, kan du bare give den sidste, du havde i DK.

Korrekt, den bedste og nemmeste måde vil ofte være, at konen køber jorden, og du lejer jorden i 30 år på en tinglyst lejekontrakt, og du bygger og ejer huset.

/Robert

"

Robert Kronberg
Der er en slåfejl. Man kan søge om forlængelse af visum efter 2 1/2 måned og inden 3 måneder. Ikke efter 2 1/5 måned...

"

intasan
Hej Robert

Tak for dine råd!

Rart at vide der er en man kan kontakte hvis jeg fremover har brug for lidt råd eller vejledning.

mvh
intasan

Robert Kronberg
Hej intasan,

Du er velkommen.

Hvis I er gift i DK, så husk at få en engelsk oversættelse af jeres bryllupsattest, så slipper I for at skulle rodde med det herude.

Hvis I er gift på rådhuset, er den mig bekendt gratis. Hvis I er gift i folkekirken, så tager kirkeministeret vist et gebyr.

Held og lykke med udvandringen.

/Robert

"

ben
Der er et par andre andre visa-muligheder selvom non-em O baseret paa aegteskab som Kronberg naevner nok er det nemmeste. Anden metode er investering (typisk condo, men kan ogsaa vaere cash i government bank paa 3M) eller via det firma(og dermed work-permit) (non-em Cool du vil starte.

Ingen grund til at have adresse i DK.

Koebe jord....ah, ja - der maa du hellere faa fat i advokat herude, men der er masser af roere i andedammen her ang. udlaendinge med firmaer herude opsat for at de kan eje jord via firmet.

Hvis JEG ville koebe hus/land her ville jeg nok vaelge metoden du naevner; at koebe landet i konens navn - lease det tilbage til dig paa 30+30 aars lease SAMT arrangere at selve huset er ejet af dig og registreret som saadan paa landkontoret.

Skaal!

intasan
Hi Ben

Tak for din info. Rart at vide at vi er på rette spor!

Skål:-))

mvh
Intasan

madsjx
intasan: Kan du ikke afsløre lidt om hvorfor i har valgt at flytte til Thailand?

Spring til debat: