Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Familie, ægteskab og børn » Flytning til Danmark
 Udskriv debat
Opholdstilladelse i Danmark
DGPDGP
Hejsa

Min kone har lige fået opholdstilladelse i Danmark (efter 5 måneders ventning, ikke så ringe, de sagde det kunne gå op til 10 mdr)
Hun er i Thailand på ferie da beskeden kom, nu kommer det: hun har et stempel i passet at hun skal være tilbage 30/10, så hun har ingen stempel der siger hun har opholdstilladelse, skal hun købe en retur billet Thailand-Danmark-Thailand, jeg ved ikke om de vil lade hende rejse til DK med en enkelt billet?

Er der nogle der har prøvet det her?

Mvh DGP

Nongluk
Hej. Nej, jeg har (heldigvis) ikke prøvet det. Når man er på processuelt ophold (som din frue må have været ved ansøgningen) kræver det særlig tilladelse for at 'tage på ferie'. Det stod der i hvert fald i vores bekræftelse af modtaget ansøgning om opholdstilladelse. Men jeg ønsker jer held og lykke med forehavendet.
En ting er sjov, noget andet er skægt. Grin

sudsakhon
Som Nongluk helt rigtigt skriver, har din kone haft processuelt ophold, altså ret til at opholde sig midlertidigt i Danmark, mens det bliver afgjort, om hun kan få en opholdstilladelse.
Det er så afgjort og tillykke med det ;-)

Fordi hun har haft denne ret til processuelt ophold, der jo kun er en opholdstilladelse, med gyldighed så længe sagen behandles, har hun fåret en tilbagerejsetilladelse med tilsvarende kort gyldighed.

Som sagt er hendes fremtidige ophold i Danmark nu lovligt indtil næste ansøgning om forlængelse og hun vil frit kunne rejse ind, dog således at hendes ophold udenfor Danmark ikke overskrider andre regler. For din kones vedkommende, vil det gælde, at fordi hun har boet lovligt i Danmark i under to år, kan hun opholde sig uden for Danmark i op til 6 måneder i træk.

Det e er "nemt" nok, da reglerne følger udlændingeloven.

Hvad der derimod kan være lidt mere flydende er flyselskabets regler om hvordan de imødegår de enkelte destinationslandes regler om bøder for at lade personer uden dokumenteret opholdsgrundlag borde flyet.
-Problemet er, at efter udløbet at tilbagerejsetilladelsens gyldighedsperiode, har din kone svært ved at dokumentere ret til ophold i Danmark. Uagtet at hun netop har fået denne tilladelse ved en godkendt familiesammenføring.
-Og om flyselskabets regler tillader at rejse på en enkeltbillet, med en midlertidig opholdstilladelse, i forma f en begrænset tilbagerejsetilladelse er også tvivlsomt.

Løsningen er, at hun kan rejse ind på en normal og nyindkøbt returbillet inden 30/10-17.
Visse returbilletter kan refunderes, dog aldrig til "fuld pris"..

Skal hun indrejse efter 30/10-17, bliver det lidt mere langhåret, da hun skal kontakte ambassaden i Bangkok for en udstedelse af den opholdstilladelse, hun jo har fået.
-Men så er det igen op til det enkelte flyselskab, om deres interne regler tillader indrejse på en enkeltbillet

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Spring til debat: