Se indlæg
 Udskriv debat
Skrev «ja» i en Facebook-samtale. Nu risikerer den thailandske kvinde 15 års fængsel
Thomas72
(Dagbladet): Den 41 år gamle thailanske hushjelpen, Patnaree Chankij, møtte i dag i militær-retten i Bangkok. Dersom hun blir dømt, risikerer Chankij 15 år i fengsel.

Chankij skal ha skrevet ordet «ja», som er et thailandsk utrykk for «OK», eller «ja», i en Facebook-samtale som skal ha vært fornærmende overfor landets monarki, melder nyhetsbyrået AP.

Hun er tiltalt for majestetsforbrytelser, kjent som artikkel 12.

Saken oppstod da 41-åringen deltok i en chat-samtale i fjor. De andre deltakerne i samtalen skal ha kritisert monarkiet, og det var på slutten av samtalen at Chankij skrev «ja». I Thailand sees begrepet oftest på som et utrykk for anerkjennelse, og ikke som et utrykk for enighet.

I januar ble en mann dømt til 11 år og fire måneder for sitt bidrag i samtalen.

- Forsøker å kneble aktivist-sønnen
Kritikere hevder at rettssaken mot Chankij er et forsøk på kneble sønnen hennes, Siriwit Seritiwat, bedre kjent som kallenavnet «Ja New». Han har vært en tydelig kritiker av regimet som kuppet makta i landet i 2014.

- Først forsøkte de å få familien min til å be meg holde meg unna enkelte bevegelser og aktiviteter. Jeg har nektet å gjøre det. Nå prøver de å finne andre måter å stoppe meg. Det er derfor vi er her i dag, sier Siriwit Seritiwat til AP.

Mora har vært forsiktig med å uttale seg om saken sin, men tidligere i uka stilte hun opp i et intervju sammen med sønnen.

- Jeg kjemper for å bevise min uskyld. Intensjonen med meldingen var ikke å kritisere monarkiet, og det mener jeg kommer fram av meldingen, sier Patnaree Chankij til AP.

FN bekymret
Denne uka utrykte FNs høykomissær for menneskerettigheter bekymring for doblingen av saker knyttet til majestetforbytrelser siden militærkuppet i 2014. Økningen ser heller ikke ut til å stoppe etter at landet fikk en ny konge i fjor. Maha Vajiralongkorn tok over tronen etter faren, Bhumibol Adulyadej, gikk bort i oktober.

Høykomissæren er også bekymret over at veldig få frikjennes for tiltalene rettet mot dem.

Støttespillerne av loven argumenterer for at monarkiet er en hellig grunnstein i det thailandske samfunnet, og må beskyttes for en hver pris.

Kritikere hevder at loven utnyttes for å slå ned på opposisjonen generelt.

- De tolker loven bredere og bredere for å utvide den, ved å inkludere uttalelser som ikke direkte kritiserer monarkiet, men som støtter kritikken. Vi har fått et klima hvor ytringsfrihet ikke lenger er mulig, sier Sunai Phasuk ved Human Rights Watch.

Saken mot Patnaree Chankij forventes å vare helt inn i neste år.

http://www.dagbla...l/67688446

Det er gået over gevind, siden juntaen kom til magten.
Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!.

Jeg ved hvad Jeg taler om.

Spring til debat: