Se indlæg
Thailandsk risprogram gik skævt fra begyndelsen og kostede statskassen mellem 55 og 100 mia. kr.
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 09/08-2016 19:09
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
Thailands tidligere premierminister Yingluck Shinawatra afviser at have begået noget kriminelt i et program, der skulle hjælpe landets risbønder og sikre dem en minimumsløn. Et ambitiøst, men fejlslagent forsøg på at kuppe et marked eller en populistisk plan for politisk magt og egen berigelse? Det er modpolerne i den retssag, der nu er gået i gang ved Thailands Supreme Court med den tidligere premierminister Yingluck Shinawatra på anklagebænken. Hun er tiltalt for at være ansvarlig for et tab for den thailandske stat på et beløb, som anklagemyndigheden anslår til at ligge i størrelsen 100 mia. kr. Læs nærmere på: Finans.dk Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 09/08-2016 20:43
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 4361 |
Tjaa... de forsøgte da at gøre noget for underklassen, men odds var vel imod dem fra start til slut. Beløbets størrelse? Finder vi vel aldrig ud af helt præcist, og sammenlignet med hvad der gennem årene er gået i "de gule lommer" og militærets, BIB´s m.fl. - så er det nok egentlig småpenge i det store Siamesiske regnskab! |
|
|
The_Horror |
Lagt på d. 09/08-2016 21:40
|
Øvet medlem Antal indlæg: 325 |
ja, det var sgu en kæmpe svinestreg hun lavede der, tænk at underklassen skulle have andel i landets rigdom, fy for satan hvor er hun korrupt...I EU har vi mindstepriser, produktionskvoter, hektarstøtte, tilskudsordninger m.m. og der kaldes det demokrati og solidaritet, men i Thailand kaldes det korruption og svindel. Desuden kan man spørge sig selv hvorfor de kun går efter hende? hvad med alle hendes regeringsfæller og embedsmænd? åbenlyst at eliten vil bare have hende ned med nakken fordi hun er populær og i familie med Thaksin. Det er nøjagtigt samme taktik de brugte overfor ham. Ren justitsmord hvis du spørger mig. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 10/08-2016 02:51
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
The_Horror skrev: ja, det var sgu en kæmpe svinestreg hun lavede der, tænk at underklassen skulle have andel i landets rigdom, fy for satan hvor er hun korrupt...I EU har vi mindstepriser, produktionskvoter, hektarstøtte, tilskudsordninger m.m. og der kaldes det demokrati og solidaritet, men i Thailand kaldes det korruption og svindel. Desuden kan man spørge sig selv hvorfor de kun går efter hende? hvad med alle hendes regeringsfæller og embedsmænd? åbenlyst at eliten vil bare have hende ned med nakken fordi hun er populær og i familie med Thaksin. Det er nøjagtigt samme taktik de brugte overfor ham. Ren justitsmord hvis du spørger mig. Misforstaaet - de gaar ogsaa efter embedsmaend bl.a. i handelsministeriet som stod for G2G rishandler som aldrig fandt sted - ren svindel. At sige at"dukken" er korrupt er vel overdrevet - grunden til at man gaar efter hende er at hun havde mulighed for at stoppe mens legen var god. Det var sikkert ikke meget som "underklassen" fik del i. Der er lavet nogle beregninger over hvor lidt de egentlig fik ud af det. Resten gik til ejere af jord, ejere af varehuse, mellemmaend. |
|
|
The_Horror |
Lagt på d. 10/08-2016 07:09
|
I så fald var der mange der havde muligheden for at stoppe det, men oppositionen havde vel en bagtanke med at lade problemet vokse sig større...sagens omfang blev klart forstærket af at rispriserne globalt set faldt voldsomt på dette tidspunkt pga. flere landes overproduktion og faldende efterspørgsels efter thairis og vel nok det som fik bæret til at flyde over mht. ideen. Men det skal heller ikke undrer mig at transporten af ris fra nabolande ind i thailand var organiseret oppefra for at underminerer bønder, de fleste alm. risbønder i isaan var ganske tilfredse med det de havde. Men ingen tvivl om at thaikinesiske og thaikoreaske mellemmænd samt korrupte embedsmænd pressede bønderne, jeg så det med egne øjne, men stadigvæk fik bønderne markant mere for deres ris end idag...jeg tror at det dengang lå på ca. 20 THB pr. kilo mod ca. 9 THB pr. kilo idag...så det er en halvering. Og husk så på at mange isaan bønder kun kan høste en gang, mens klimaet i andre dele af thailand betyder at de kan høste flere gange årligt. At lave en form for støtteprogram for farmerne er ingen dårlig ide, ja, det koster penge men når man ser hvad staten ellers bruger penge på el. tænker over hvor let de penge ville kunne hentes ind så er det en gåde hvorfor det ikke allerede er en realitet, men uha, eliten skal jo helst ikke af med noget. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 10/08-2016 11:08
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
The_Horror skrev: I så fald var der mange der havde muligheden for at stoppe det, men oppositionen havde vel en bagtanke med at lade problemet vokse sig større...sagens omfang blev klart forstærket af at rispriserne globalt set faldt voldsomt på dette tidspunkt pga. flere landes overproduktion og faldende efterspørgsels efter thairis og vel nok det som fik bæret til at flyde over mht. ideen. Men det skal heller ikke undrer mig at transporten af ris fra nabolande ind i thailand var organiseret oppefra for at underminerer bønder, de fleste alm. risbønder i isaan var ganske tilfredse med det de havde. Men ingen tvivl om at thaikinesiske og thaikoreaske mellemmænd samt korrupte embedsmænd pressede bønderne, jeg så det med egne øjne, men stadigvæk fik bønderne markant mere for deres ris end idag...jeg tror at det dengang lå på ca. 20 THB pr. kilo mod ca. 9 THB pr. kilo idag...så det er en halvering. Og husk så på at mange isaan bønder kun kan høste en gang, mens klimaet i andre dele af thailand betyder at de kan høste flere gange årligt. At lave en form for støtteprogram for farmerne er ingen dårlig ide, ja, det koster penge men når man ser hvad staten ellers bruger penge på el. tænker over hvor let de penge ville kunne hentes ind så er det en gåde hvorfor det ikke allerede er en realitet, men uha, eliten skal jo helst ikke af med noget. Stoette programmer for farmerne er helt fint og det stoetter jeg fuldt ud. Dog skal man ikke have den store ledvogter eksamen for at regne at det skema som greven af Montenegro kom op med var helt skaevt. Man giver ikke THB 15,000.- ud for noget som har en markedspris paa THB 9,000.- det er logik for burhoens. Hvor de THB 20.- pr. kg kommer fra ? maaske er det Kao Horm Mali som the_horror taenker paa ? Faktisk blev der hoestet min 2 gange og endda op til 3 gange hvis jeg ikke tager meget fejl, igen afhaengig af klimatiske forhold saa ja "flere gange" maa vaere lig med max 3 gange. Rispriserne paa davaerende tidspunkt var vist nok nogenlunde konstant mig bekendt, men det kan man slaa op. Illegal import af ris "organiseret oppefra" der maa the_horror garanteret henvise til den siddende regering. |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 10/08-2016 12:25
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
hugoboerge skrev: Stoette programmer for farmerne er helt fint og det stoetter jeg fuldt ud. Dog skal man ikke have den store ledvogter eksamen for at regne at det skema som greven af Montenegro kom op med var helt skaevt. Man giver ikke THB 15,000.- ud for noget som har en markedspris paa THB 9,000.- det er logik for burhoens. Hvorfor ikke? Der er jo netop tale om støtte, og hvis man mener, man vil støtte med 6.000 baht, så skal der jo netop være en forskel på 6.000 baht mellem priserne. Noget helt andet er, at man (naivt) troede, man kunne påvirke markedspriserne, så støtten ville koste mindre end den aktuelle støtte. I stedet faldt markedsprisen, fordi Indien tillod eksport, hvorfor støtten i stedet kom til at koste mere end den aktuelle støtte. Hertil kommer så oplagring (i håb om senere stigende priser) og rådnede ris på grund af dårlig/for lang oplagring. Samt manglende kontrol og korruption - ligesom ved alle andre projekter i Thailand. |
|
|
The_Horror |
Lagt på d. 10/08-2016 20:26
|
hugoboerge skrev: The_Horror skrev: I så fald var der mange der havde muligheden for at stoppe det, men oppositionen havde vel en bagtanke med at lade problemet vokse sig større...sagens omfang blev klart forstærket af at rispriserne globalt set faldt voldsomt på dette tidspunkt pga. flere landes overproduktion og faldende efterspørgsels efter thairis og vel nok det som fik bæret til at flyde over mht. ideen. Men det skal heller ikke undrer mig at transporten af ris fra nabolande ind i thailand var organiseret oppefra for at underminerer bønder, de fleste alm. risbønder i isaan var ganske tilfredse med det de havde. Men ingen tvivl om at thaikinesiske og thaikoreaske mellemmænd samt korrupte embedsmænd pressede bønderne, jeg så det med egne øjne, men stadigvæk fik bønderne markant mere for deres ris end idag...jeg tror at det dengang lå på ca. 20 THB pr. kilo mod ca. 9 THB pr. kilo idag...så det er en halvering. Og husk så på at mange isaan bønder kun kan høste en gang, mens klimaet i andre dele af thailand betyder at de kan høste flere gange årligt. At lave en form for støtteprogram for farmerne er ingen dårlig ide, ja, det koster penge men når man ser hvad staten ellers bruger penge på el. tænker over hvor let de penge ville kunne hentes ind så er det en gåde hvorfor det ikke allerede er en realitet, men uha, eliten skal jo helst ikke af med noget. Stoette programmer for farmerne er helt fint og det stoetter jeg fuldt ud. Dog skal man ikke have den store ledvogter eksamen for at regne at det skema som greven af Montenegro kom op med var helt skaevt. Man giver ikke THB 15,000.- ud for noget som har en markedspris paa THB 9,000.- det er logik for burhoens. Hvor de THB 20.- pr. kg kommer fra ? maaske er det Kao Horm Mali som the_horror taenker paa ? Faktisk blev der hoestet min 2 gange og endda op til 3 gange hvis jeg ikke tager meget fejl, igen afhaengig af klimatiske forhold saa ja "flere gange" maa vaere lig med max 3 gange. Illegal import af ris "organiseret oppefra" der maa the_horror garanteret henvise til den siddende regering. Din logik for burhøns passer meget godt til et totalitært militærdiktatur/bananrepublik. Men hvis Thailand vil fremad i rækkerne må de desværre bide i det sure æble og få de fattigste med på vognen...i din optik giver det vel heller ikke mening at støtte de europæiske landmænd el. for den sags skyld understøttelse til folk uden arbejde? Det er et eller andet sted det samme. Bare fordi staten prøvede at betale overpris for thairis er der jo ingen der siger at hun har stukket pengene i egen lomme el. noget som du får det til at lyde til. De vil dømme hende for at ignorerer formodet korruption som kom frem (tilfældigt?) i forbindelse med ordningen, ovenikøbet vil de gøre hende personlig ansvarlig, dvs. de vil have hende til at betale tilbage fra egen lomme samt fængselsdom..det er ene og alene en personlig vendetta mod din ynglings familie. Og så kan folk ikke forstå hvorfor Thaksin valgte at flygte??? Priserne nævnte min ex-kone tidligere i år, og det passer meget godt med det der står i medierne, så det er ikke noget jeg finder på. Og nej, de høster kun 1 gang, i hvert fald de fleste steder på "korat plateauet", enkelte steder har de vandressourcer nok til 2 gange. Det er vel det samme over hele isaan og det betyder at mange farmere har en årlig indtægt på ca. 20.000 DKK fra rismarkerne, det er mindre end hvad en god middelklasse familie fra BKK tjener om måneden. Men lad dem dog beholde deres korrupte klasseopdelte samfund ikke Hugoboerge? vi er jo bare nogle privilegeret udlændinge med gule skjorter, ligeløn og pensioner som ikke bør blande os. Det med illegalt import af ris kan kun være organiseret oppefra...bønderne var blot glade for at få en god pris på risen, selvom mellemmændene skummede fløden, men vi snakker fyldte lastbiler som kørte over grænsen og det sker kun hvis du har forbindelserne i orden. Idéen var god, men andre risproducerende lande var ikke med på idéen da de frygtede at de samme tendenser ville sprede sig til deres lande..især Vietnam skruede op for produktionen og hverken Kina, Afrika, Filippinerne el. EU var klar på at købe den dyre ris. Redigeret af The_Horror d. 10/08-2016 20:41 |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 10/08-2016 20:55
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 4361 |
Skal de fattige med på vognen, vil de med, hvad er prisen? Noget der har gjort mig fuldstændig deprimeret og afmægtig på de kære bønders vegne, er at fruens familie på ca. 300 sjæle, stort set alle har stemt ja til den svindler-forfatning, som PP aka Pomade Prayut har proppet ned i halsen på de stakkels mennesker, ved at hjernevaske dem hver fredag aften kl. 20.00 de sidste 2 år. 1 times grovvask på høj temperatur, hvem f.... kan modstå den slags metoder?? Expats: De af slagsen jeg har mødt i mit liv, har alle befundet sig godt i Sydamerika´s diktaturstater, Sydafrika under Apartheid, samt tvivlsomme stater bag det tidligere "Jerntæppe", og Vietnam, Laos, Cambodia - da det flød med US dollars pga. krig. Endvidere var der også Mellemøsten, Irak, Libyen m.v. da danske firmaer tjente fedt på opførelse af infrastruktur og cementfabrikker. Et fælles træk ved de ihærdige rejsende var - og er stadigvæk - at de er nogle ubehagelige fascistoide herremandstyper, som skider på stort set alle regler for hvordan et samfund fungerer, derfor forlod de vel Danmark? Det gælder kun the mighty $$$$$$ og hvordan der kan skaffes mere af det drug. Hugoboerge kan kommentere på dette, eller la vær, men han kender med garanti nogen af slagsen, ikke? Redigeret af JohnBKK d. 10/08-2016 21:03 |
|
Spring til debat: |