Se indlæg
Taksøe-rapporten
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 03/05-2016 20:25
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
I disse dage fylder Taksøe-rapporten en del i de danske medier. Jeg var derfor lidt nysgerrig på hvad den indeholder omkring Thailand. Thailand er ikke nævnt i rapporten, men Asien og ASEAN er nævnt med følgende: Asien Asien har som region stigende økonomisk betydning for Danmark. Samtidig vokser de politiske og samfundsmæssige relationer til landene i takt med, at deres globale indflydelse og rækkevidde vokser. De asiatiske landes aktive deltagelse i det globale samarbejde vil fremadrettet få større betydning for troværdige internationale svar på fælles udfordringer, både i den bløde og hårde ende af skalaen. Samtidig bliver omverdenen mere afhængig af udviklingen i regionen. Danmark har derfor en økonomisk og politisk interesse i at etablere og videreudvikle brede og gensidigt fordelagtige, strategiske partnerskaber med de vigtigste lande i Asien. Danmarks strategiske partnere i Asien Strategiske partnerskaber har til formål både at udbygge danske markedspositioner, bane vej for investeringer og skabe grundlag for en langsigtet, gensidig prægning af værdier. Danmarks vigtigste, politiske og økonomiske partnere i Asien er Kina, Japan, Sydkorea, Indien og Indonesien. Vietnam er et stort marked for danske virksomheder, hvor der er gode forudsætninger på grund af ikke mindst et langvarigt, dansk bistandsengagement. Kernen i de strategiske partnerskaber er et bredt engagement, der binder politisk, økonomisk, kulturelt og sektorspecifikt samarbejde sammen gennem ligeværdige partnerskaber. Et gensidigt fordelagtigt partnerskab kan være med til at placere danske myndighedserfaringer og kommercielle løsninger centralt, når de asiatiske lande skal imødegå udfordringer inden for f.eks. klima, vand, byer, energi, fødevarer eller andre områder relateret til den hastige samfundsudvikling. Det kan og skal der bygges videre på. Det strategiske partnerskab med Kina vil gå ind i en ny, intensiv fase de næste fem år, der involverer hovedparten af ressortministerierne. Udfordringen for dansk økonomisk diplomati i de kommende år i forhold til det stadigt mere betydningsfulde økonomiske og kommercielle samarbejde med Kina vil være, at én af Danmarks vigtigste samarbejdspartnere for første gang i nyere tid befinder sig uden for den vestlige kreds af lande. Erfaringerne fra blandt andet Kina viser, at for at det lykkes skal myndighedssamarbejde gøres til en fælles målsætning i regeringen. Både Udenrigsministeriet og de relevante ressortministerier skal afsætte de nødvendige ressourcer. Det er ligeledes vigtigt, at det er et bredspektret engagement, der får hele samfundet med, f.eks. universiteterne og andre offentlige myndigheder. Indien vil over de kommende år vokse i betydning både politisk og økonomisk. På grund af situationen med det bilaterale forhold har arbejdet med at opbygge et strategisk partnerskab stået stille i en årrække. Det er i dansk interesse at opbygge et strategisk partnerskab med Asiens anden kæmpe. Som led i det strategiske samarbejde med udvalgte partnere vil myndighedssamarbejde og udstationering af vækstrådgivere på danske ambassader i regionen være et vigtigt element i opbygningen af de politiske og sektorfaglige relationer til Asien i de kommende år. I takt med at det brede udviklingssamarbejde med Vietnam, Indonesien og Pakistan udfases, og det politiske og kommercielle samarbejde vokser, vil Myanmar og Bangladesh – sammen med Afghanistan – udgøre de resterende prioritetslande i udviklingssamarbejdet i Asien. Sikkerhed og klimaforandringer Danmark har ligesom andre lande en interesse i en fortsat fredelig, stabil og retsbunden udvikling i Asien, der sikrer forudsigelige vilkår for samhandel og investeringer. På den ene side er der tegn på, at Kina og andre asiatiske lande i stigende grad engagerer sig aktivt som medspiller i løsning af sikkerhedsudfordringer på globalt plan. Herunder i forhold til endnu uløste konflikter som Afghanistan og Nordkorea samt kinesiske bidrag til FN’s fredsbevarende styrker. På den anden side forventes den regionale sikkerhedskonkurrence at blive intensiveret i de kommende år. Stabilitet i Afghanistan- Pakistan-regionen er fortsat vigtig i kampen for at mindske terrortruslen og migrationen. Kina vil fortsætte med at vokse og investere i militære kapaciteter, især til søs. USA vil i tråd med det langsigtede strategiske fokus på Asien fastholde og styrke engagementet og samarbejdet med strategiske partnere i regionen. Også Japan, Indien og flere af ASEAN-landene har over de seneste år øget de militære investeringer. Stridighederne i det Øst- og Sydkinesiske Øhav udgør et konfliktpotentiale, der negativt kan påvirke den frie navigation i de asiatiske have og derved have konsekvenser for Danmark som en stor søfartsnation. Spørgsmål om den frie navigation håndteres fra dansk side bedst i en multilateral ramme. Mange lande i Asien er særligt udsatte, når det gælder konsekvenserne af klimaforandringerne, navnligt i de lavtliggende kystområder og de befolkningstunge storbyer. På sigt kan landområder og hele øsamfund blive ubeboelige, og kampen om knappe ressourcer vil stige, især vand. Det kan føre til et øget migrationspres i regionen og forstærke konflikter. Danmark er kendt for sin grønne profil og klimateknologier og har i flere lande erfaringerne fra et langvarigt bistandssamarbejde i ryggen, der gør os til attraktive partnere på områder som klima, energi, vand og bæredygtig byplanlægning. Efterspørgslen efter løsninger ventes at stige i takt med, at klimaforhandlingerne mærkes endnu mere tydeligt i Asien. Internationalt og regionalt samarbejde Danmark har en klar interesse i at understøtte Kinas og andre asiatiske landes opstigning inden for og bidrag til det internationale system, især FN. Det forudsætter, at de asiatiske lande kan genkende sig selv i og ønsker at fremme deres interesser inden for de etablerede institutioner og den internationale retsorden. Danmark kan også være med til at sikre, at nye initiativer og institutioner komplementerer og understøtter (frem for underminerer) de eksisterende strukturer. F.eks. kan aktiv dansk deltagelse i den nye Asiatiske Infrastruktur Investeringsbank (AIIB) bidrage til, at AIIB lever op til de internationale standarder for effektivitet, bæredygtighed og gennemsigtighed, der gælder for andre multilaterale udviklingsbanker. Danmark har en interesse i realiseringen af det såkaldte ’ASEAN Fællesskab’, der blev etableret ved udgangen af 2015 som ramme for et indre marked med fri bevægelighed for varer, ydelser, arbejdskraft og investeringer i Sydøstasien. Øget økonomisk og politisk integration vil alt andet lige gøre Sydøstasien som helhed til en vigtigere international aktør i de kommende år, om end der er tale om en broget skare af lande med et vidt forskelligt, globalt ambitionsniveau. Fra dansk side kan der støttes aktivt op om, at EU styrker relationerne til ASEAN. Indgåelsen af frihandelsaftaler med ASEAN-landene og på sigt Kina og Indien vil være til stor fordel for danske virksomheder og bør være en dansk prioritet inden for EU. Afslutningen af en ambitiøs EU-Japan frihandelsaftale vil – udover at være i dansk økonomisk interesse – kunne bidrage til at styrke frihandlen i Asien generelt og underbygge en styrkelse af EU’s bredere relationer til Asien. Danmark har en interesse i en regelbaseret og retsbunden udvikling, der fordrer økonomisk og politisk samkvem. Asien er en region med enorm diversitet – i indkomstniveau, politiske styreformer, sociale, kulturelle og religiøse traditioner og internationale allianceforhold. Menneskerettighedssituationen varierer mellem landene og er nogle steder under pres eller tilbagegang. Danmark kan som led i et bredere politisk og økonomisk engagement med udvalgte asiatiske partnere synliggøre danske samfundsmæssige erfaringer, der kan tjene til at understøtte bæredygtig vækst og udvikling i Asien. I flere lande er der interesse for den danske samfundsmodel. Danmark kan eksempelvis opbygge en klar, tværgående profil på ligestilling og kvinders rettigheder, der kan knytte op til bæredygtig økonomisk vækst og den nordiske samfundsmodel. Strategiske interesser – Asien
Den fulde rapport kan læses/hentes HER. Den er i PDF-format. Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
Spring til debat: |