Se indlæg
Her forsvinder mange af de thailandske hunde hen
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 20/03-2016 10:55
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
At veje lidt ekstra gør ikke spor i et land, hvor man i mange år ikke kunne være sikker på at gå mæt i seng. I det nordlige Vietnam er det stadig almindeligt at få hund og kat, men der er store regionale forskelle i et køkken som herhjemme bliver stadig mere populært. “Du er blevet federe” er derfor en kompliment i en befolkning, der i mange år ikke kunne være sikker på at blive mæt hver dag. De ekstra kilo på sidebenene var dengang som nu tegn på velstand og et godt liv. I løbet af de sidste fyrre år er den vietnamesiske befolkning desuden blevet 9 cm højere, så mænd i dag i snit måler 164 cm, mens kvinder typisk er 10 cm lavere. Men velstanden har også en bagside: I byerne møder man flere overvægtige børn, og uden en justering af kosten, vil man efterhånden se de samme livsstilssygdomme som hos os. Men det kan blive værre endnu, vil nogen måske tænke. Langs landevejene i den sydlige del af deltaet omkring Hanoi reklamerer den ene restaurant efter den anden med hundekød og kattekød. “Thit chó, thit mèo”. Specialrestauranter, der serverer hund er stadig ret almindelige i den nordlige del af Vietnam, især i landområderne, hvor hunde og katte ikke er kæledyr, men ligesom vandbøfler først og fremmest har en funktion: De beskytter huset og fanger mus og rotter i rismarkerne - og ligesom alle andre dyr kan de selvfølgelig også spises, når sulten gnaver. Og det gjorde den omkring byerne Nam Dinh, Thai Binh og Ninh Binh, hvor mange før i tiden var så ludfattige, at det var mere attraktivt at melde sig som soldat under Vietnamkrigen end at høre tarmene skrige. Hund er en af de mange retter, der anses for at være “gode for mænd”og spises kun i perioden efter fuldmåne og helst så tæt på nymåne som muligt, gerne ledsaget af rigelige mængder risbrændevin. Spiser man hund i dagene efter fuldmåne, siges det at bringe uheld. Samme område af deltaet er berømt for også at have lynstegt chilimarineret kat med citrongræs eller kogt kat med galanga på menuen. Men hverken hund eller kat kan anbefales. Ikke fordi det er mere forkert at spise end stegt flæsk og røde pølser, men fordi der ikke er den mindste kontrol med kvaliteten af kødet. Hunde smugles i store mængder ind fra Thailand, og ingen har nogensinde set en stor og velnæret vietnamesisk kat - tværtimod er det som regel tilfældige halvvilde og tit udhungrede og syge eksemplarer, der ender i restauranternes gryder. Læs den fulde artikel på: Finans.dk Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
buick |
Lagt på d. 20/03-2016 11:44
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 549 |
En ko, en gris, en hest osv osv har samme følelser, kan blive lige så tamme og glade for livet som en hund og en kat. i mine øjne er det ikke forkert at spise hunde og katte så længe aflivningen sker humant og det samme gælder grise og køer som vi i vesten bestemt ikke er særlig dygtige til at være humane overfor. De tosser som fare rundt og stort set vil slå folk ihjel hvis de spiser hunde og katte, dem har jeg absolut ingen respekt for så længe de selv spiser ko, gris osv |
|
|
jh |
Lagt på d. 20/03-2016 12:22
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 700 |
buick skrev: En ko, en gris, en hest osv osv har samme følelser, kan blive lige så tamme og glade for livet som en hund og en kat. i mine øjne er det ikke forkert at spise hunde og katte så længe aflivningen sker humant og det samme gælder grise og køer som vi i vesten bestemt ikke er særlig dygtige til at være humane overfor. De tosser som fare rundt og stort set vil slå folk ihjel hvis de spiser hunde og katte, dem har jeg absolut ingen respekt for så længe de selv spiser ko, gris osv Tja heller ikke anderledes set med mine øjne.Nu foretrækker jeg ikke hverken hund eller kat,så lader dem om der kan li den slags.Vil da lige sige jeg ved jo ikke om jeg har fået det.Man har jo fået mange retter i Thailand gennem tiden såe???????. Men som han sagde manden jeg har ingen forhold til om det er en hest bare de sørger for at få grimen og sadlen væk inden de tilbereder den. |
|
|
lek |
Lagt på d. 20/03-2016 12:32
|
Øvet medlem Antal indlæg: 299 |
buick skrev: En ko, en gris, en hest osv osv har samme følelser, kan blive lige så tamme og glade for livet som en hund og en kat. i mine øjne er det ikke forkert at spise hunde og katte så længe aflivningen sker humant og det samme gælder grise og køer som vi i vesten bestemt ikke er særlig dygtige til at være humane overfor. De tosser som fare rundt og stort set vil slå folk ihjel hvis de spiser hunde og katte, dem har jeg absolut ingen respekt for så længe de selv spiser ko, gris osv Præcist.. det er en gang dobbelt moral af værste skuffe. lad dog folk spise det de vil. Og brug så kræfterne på at få dyr af kvalitet på hjemme banen, det var mere tiltrængt. |
|
|
vandango |
Lagt på d. 20/03-2016 12:43
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3980 |
Har selv været til nogle fester i Thailand, hvor der blev spist grillet hunde. Hundene kom fra en farm, det var ikke noget for mig eller kvinderne, men jeg respekterede deres kultur og lavede sjov med mændene. |
|
|
Thomas72 |
Lagt på d. 20/03-2016 19:26
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1392 |
Webmaster skrev: At veje lidt ekstra gør ikke spor i et land, hvor man i mange år ikke kunne være sikker på at gå mæt i seng. I det nordlige Vietnam er det stadig almindeligt at få hund og kat, men der er store regionale forskelle i et køkken som herhjemme bliver stadig mere populært. “Du er blevet federe” er derfor en kompliment i en befolkning, der i mange år ikke kunne være sikker på at blive mæt hver dag. De ekstra kilo på sidebenene var dengang som nu tegn på velstand og et godt liv. I løbet af de sidste fyrre år er den vietnamesiske befolkning desuden blevet 9 cm højere, så mænd i dag i snit måler 164 cm, mens kvinder typisk er 10 cm lavere. Men velstanden har også en bagside: I byerne møder man flere overvægtige børn, og uden en justering af kosten, vil man efterhånden se de samme livsstilssygdomme som hos os. Men det kan blive værre endnu, vil nogen måske tænke. Langs landevejene i den sydlige del af deltaet omkring Hanoi reklamerer den ene restaurant efter den anden med hundekød og kattekød. “Thit chó, thit mèo”. Specialrestauranter, der serverer hund er stadig ret almindelige i den nordlige del af Vietnam, især i landområderne, hvor hunde og katte ikke er kæledyr, men ligesom vandbøfler først og fremmest har en funktion: De beskytter huset og fanger mus og rotter i rismarkerne - og ligesom alle andre dyr kan de selvfølgelig også spises, når sulten gnaver. Og det gjorde den omkring byerne Nam Dinh, Thai Binh og Ninh Binh, hvor mange før i tiden var så ludfattige, at det var mere attraktivt at melde sig som soldat under Vietnamkrigen end at høre tarmene skrige. Hund er en af de mange retter, der anses for at være “gode for mænd”og spises kun i perioden efter fuldmåne og helst så tæt på nymåne som muligt, gerne ledsaget af rigelige mængder risbrændevin. Spiser man hund i dagene efter fuldmåne, siges det at bringe uheld. Samme område af deltaet er berømt for også at have lynstegt chilimarineret kat med citrongræs eller kogt kat med galanga på menuen. Men hverken hund eller kat kan anbefales. Ikke fordi det er mere forkert at spise end stegt flæsk og røde pølser, men fordi der ikke er den mindste kontrol med kvaliteten af kødet. Hunde smugles i store mængder ind fra Thailand, og ingen har nogensinde set en stor og velnæret vietnamesisk kat - tværtimod er det som regel tilfældige halvvilde og tit udhungrede og syge eksemplarer, der ender i restauranternes gryder. Læs den fulde artikel på: Finans.dk Jeg var i Nordvietnam i januar 2010 i nogle dage, hvor Jeg sammen med en kammerat og hans vietnamesiske kone besøgte konens familie i Thai Nguyen ca. 70 km nord for Hanoi. Og der fik Jeg lov til at smage "thit chó" som familien havde købt i en slagterforretning overfor hvor de bor. Jeg mindes at kødet var meget gummi agtig og smagte som kylling og vi dertil fik lidt risvin. Jeg fik snuppet et billed af slagterforretningen hvor de reklamerede med "thit chó" [img]http://i.imgur.com/2GIbPXR.jpg[/img] is not a valid Image. Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!. Jeg ved hvad Jeg taler om. |
|
|
buffalo |
Lagt på d. 22/03-2016 09:20
|
Øvet medlem Antal indlæg: 148 |
mon ikke der kan være trikiner i hund og katte kød , i Europa undersøges Vildsvin for trikiner før det anvendes til menneske føde , ræve er ofte fyldt med trikiner såvel som der i mår familien er det . Det er vist ikke værd at sætte helbredet på spil for en "hot dog" Stol aldrig på en prut
] |
|
|
burana |
Lagt på d. 22/03-2016 18:47
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 47 |
Jeg har aldrig fået hverken hund eller kat serveret i Thailand, og jeg må indrømme at jeg ikke har så meget lyst til at prøve det, men på den anden side har jeg heller ikke de store intentioner om at spise slanger, selv om jeg er af en familie hvor det er blevet serveret, under krigen da min mor var barn og voksede op i himmerland skete det at der ikke var til at opdrive kød hos slagteren, så mine morbrødre gik ud og fangede hugorme, så stod menuen på lyngål med stuvede kartofler, men det skal man nok ikke give sig i kast med i dag da hugormen er totalfredet. |
|
Spring til debat: |