Se indlæg
Maersk Line: Det skal være lettere at være kunde hos os
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 15/01-2016 21:00
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
Maersk Line: Det skal være lettere at være kunde hos os
Der er pres på verdens containerrederier - og danske Maersk Line er ikke en undtagelse. Der er overkapacitet på containermarkedet, og fragtraterne er under pres. Derfor er det vigtigt, at det enkelte rederi skiller sig ud, så kunderne går efter ikke bare "en flytning", men en hel service. Det siger Bo Wegener, der er direktør i Maersk Line Thailand, i et interview med Ritzau Finans i sidste uge i Thailands hovedstad, Bangkok. - Konkurrencen er benhård i markedet, da der er en overkapacitet. Og der er ingen tvivl om, at vores kundefokus vil blive forstærket - men det skal hele tiden balancere, da ydelsen ikke skal koste mere, end kunderne vil betale for det. Men der er som regel heldigvis et meget stort overlap mellem produktforbedring og omkostningsbesparelser, siger Bo Wegener. - Det er vigtigt, at man kan differentiere sig på oplevelsen af hele den service, som du sælger. Det er vanskeligt at gøre på den fysiske oplevelse, det er at flytte en vare fra Bangkok ud i verden, siger direktøren. ØGET DIGITALISERING SKAL FÅ KUNDER TIL Hos Maersk Line har man konstant fokusområder, som hele tiden forsøges gjort bedre. Sidste år og i år er det eksempelvis forsøget på at gøre det nemmere for kunderne at gøre forretning med containerrederiet, der lægges kræfter i. - Vi vil gerne være markedsledende i området, så det alt i alt bliver nemmere for kunderne. Vi har arbejdet meget omkring øget digitalisering, så vi langt bedre kan servicere vores kunder via nettet. Vi er en branche med et enormt informationsflow, da der er mange parter som myndigheder, banker, afskibere og modtagere i international handel, forklarer Bo Wegener. - Man skal være intelligent omkring det. Og der er heldigvis rigtig mange løsninger, der både er til gode for vores kunder - og også på omkostningssiden, siger direktøren. MARKEDSANDEL ØGET I VANSKELIGT MARKED Maersk Line har en markedsandel på omkring 17 pct. på varer, der flyttes ud og ind i Thailand. - Vi er en af de store spillere og har en markedsandel, der er lidt større end den globale for Maersk Line. Og den har vi styrket de seneste tre år i et vanskeligt marked, siger Bo Wegener. Men det er ikke kun en forretning i fremgang, som den danske direktør sidder i spidsen for. Finanskrisen har også ramt Maersk Line Thailand, hvor der er blevet sat en prop i væksten. - I de seks år op til 2009 og finanskrisen lå markedsvæksten i Thailand på 11 pct. om året - og årene efter på 2-3 pct. Det betyder, at vi skal være på dupperne for fortsat at vækste - og at vi skal bruge rigtig meget tid på service til kunderne, og samtidig skal produktsiden hele tiden udvikles. Og så bruger vi selvfølgelig mange kræfter på at være omkostningseffektive, siger direktøren. THAILAND VIL VOKSE I ÅR Thailand er med et indbyggertal på lige knap 65 mio. en stor økonomi - og Maersk Lines direktør tror på fremtiden i landet, der også er ramt af den globale nedtur. Tal fra Bank of Thailand viser, at der i 2015 var en negativ import- og eksportvækst på 1-2 pct. - Vi håber, at 2016 bliver bedre for Thailand - men det kommer ikke til at eksplodere. Det er jo afhængigt og præget af de internationale markeder, siger Bo Wegener. Den danske chef har siddet i direktørstolen i 18 måneder i Thailand, hvor Maersk Line er stærke på bilindustrien, idet både import og eksport her er det største område. Det er biler, der kommer både ind og ud af landet i samlesæt, som Maersk flytter rundt på. Derudover er der en del eksport fra Thailand af elektronik, dæk og madvarer og især ris. Importen er domineret af bilindustrien, frø, træ, genbrugsmetal og -papir, gødning og generelt forbrugsgoder. - At der er pres på fragtraterne, er jo ikke nogen hemmelighed, og det mærker vi da også hos os. Men vi ser fortsat regionen som spændende og med mulighed for vækst, siger Bo Wegener. 14. januar 2016 Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
Spring til debat: |