Se indlæg
Er Kinesere klogere, eller?
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 06/06-2015 10:52
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 4361 |
I en anden tråd har jeg været inde på kinesere og deres indflydelse i Thailand gennem flere generationer. I Danmark har der været meget debat om en konkurrence man kaldte »9.z mod Kina« - hvilket gav anledning til næsten total panik, fordi de kinesiske elever var "skræmmende gode, så gode, at de tæskede de danske elever i stort set alt andet end remoulade og ristede løg, og den globale skoleundersøgelse PISA siger det samme. I den seneste test vandt Kina det hele." Men nu ser det ud til at der ikke er grund til bekymring: http://www.b.dk/g...-saa-dumme "Ingen i hele verden kan slå kineserne eller andre østasiatiske lande i at score højt i test – for det er, hvad de er gode til. Alt andet derimod? Ikke synderligt godt." Hellere en skæv og kantet dansk Klods Hans end en hjernevasket tip-top tunet Zin Win Bao Wau! Redigeret af JohnBKK d. 06/06-2015 11:05 |
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 06/06-2015 11:29
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
Jeg har tidligere arbejdet for et kinesisk firma og som jeg allerede var klar over dengang, mange af dem havde gode uddannelser men havde ikke lært at tænke. Men giv dem tid, det skal nok komme hen ad vejen. Der er i øvrigt meget stor forskel på om det er cantonesere (gearet til at tænke selv) eller mandariner (god til at slå hælene sammen) osv hvis du spørger mig. Uanset hvordan man vender og drejer det, så er Kina det mest kapitalistiske land jeg nogensinde har opholdt mig i. Længe leve kommunismen ;-) Men igen, giv det tid. Kina er et stort land med mange og mange forskellige mennesker. Det kommer ikke fra den ene dag til den anden. Men det de måske i dag mangler i kreativiten har de i viljen, troen og håbet. Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 06/06-2015 13:53
|
De danske skoleelever kunne lære lidt mere disciplin og sans for hårdt arbejde af kineserne, og omvendt kunne de så lære at tænke selv og være kreative af danskerne. Det gælder sådan set i hele Asien, men det er jo risikabelt for magthaverne, hvis befolkningen begynder at tvivle for meget på autoriteterne, se bare på Thailand. |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 06/06-2015 17:57
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
Kreativitet var en del af prøverne i 9.z mod Kina - også der fik danskerne læsterlige klø.
|
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 06/06-2015 19:10
|
Nå, det vidste jeg ikke, hvordan kan man egentlig måle det? |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 06/06-2015 20:00
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
Der var flere test, så vidt jeg husker fx hvor de skulle tegne figurer ud fra noget på en tegning. Også en hvor de i fællesskab skulle bygge et tag, som de kunne ligge under ud af nogle ark papir og tape. Kineserne vandt klart.
Redigeret af Kim Ludvigsen d. 06/06-2015 20:06 |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 07/06-2015 14:17
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
Web kommer ind paa "cantonesere" vs "mandariner". Nu er mandarin det officielle sprog i Kina og herudover er der adskillige dialekter, bl.s. Teochew som er den dialekt som Thai/kinesere taler. Mandarin er ogsaa eet af de fire officielle sprog i Singapore og de kinesere jeg har arbejdet sammen med der kan godt taenke selv. Som en pudsighed saa kan en singaporeaner som taler mandarin og en mandarin talende person fra Kina ikke tale sammen, saa der er aabenbart flere dialekter af mandarin. |
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 07/06-2015 16:02
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
hugoboerge skrev: Mandarin er ogsaa eet af de fire officielle sprog i Singapore og de kinesere jeg har arbejdet sammen med der kan godt taenke selv. De bor vist hellere ikke i Kina. Og ja nu også en meget grov og sort/hvid opdeling jeg kom med, men ikke desto mindre det jeg ofte oplevede. De fleste cantoneser kunne både tale og læse/skrive mandarin, mens det var de færreste mandariner som kunne den anden vej. Cantoneserne er også meget mere omstillingsminded (hvis man kan sige sådan). Danmark havde i øvrigt et handelskontor i byen Canton tilbage i 17/1800-tallet, den by hedder i dag Guangzhou og er Kina's 3. største by. I øvrigt, og jeg aner intet om det, men mon ikke at Zheng He med sine ekspeditioner har lidt at gøre med den store udbredelsen af kinesisk/mandarin i sydøstasien? Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
Spring til debat: |