Se indlæg
Bidt af en kobra i Thailand!
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 08/05-2015 16:15
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
Mange danskere rejser årligt til Thailand og tager ud i junglen, hvor en af verdens giftigste slanger bor, nemlig monokelkobraen, der på latin hedder Naja kaouthia og er en søster til ”brilleslangen”. Monokelkobraen er skyld i ca. 20% af slangerelaterede dødsfald i Sydøstasien. Men hvad gør man, hvis man er blevet bidt af monokelkobraen, og hvordan virker dens gift? Ifbm. min i Costa Rica havde jeg muligheden for at analysere giften fra monokelkobraen, hvor jeg fandt frem til, at giften bestod af ca. 40 forskellige toksiner, som primært tilhørte to toksinfamilier. I giften er der dog særligt ét toksin, α-cobratoxin, som dominerer – både ift. giftighed og hvor stor en procentdel dette toksin udgør af giften. α-cobratoxin er et såkaldt α-neurotoxin, som rammer acetylcholinreceptoren, som er essentiel for neuromuskulatorisk funktion. Når denne receptor blokeres, betyder det, at man ikke længere kan bevæge sine muskler. Dette fører til, at man ikke kan holde sine øjne åbne, bevæge sine ben og arme, og at man til sidst dør, fordi man ikke kan trække vejret. Umiddelbart har alle (eller i hvert fald de fleste) neurotoksiske slanger (kobraer, mambaer, koralslanger, havslanger, etc.) α-neurotoxiner som en vigtig del af deres gift. Udover α-neurotoxiner har monokelkobraen også to andre typer af toksiner, som spiller en vigtig rolle for dens gift, nemlig phospholipaser og cytotoksiner. Både phospholipaser og cytotoksiner har den effekt, at de går ind og ødelægger cellers membran, hvilket slår cellerne ihjel. Dette betyder ofte, at patienter, som er blevet bidt af monokelkobraen, vil få permanente vævsskader i området, hvor de er blevet bidt (typisk fødderne eller hænderne). I værste tilfælde kan slemme skader, der leder til nekrose, medføre, at man er nødt til at foretage en amputation for at undgå, at patienten får betændelse og blodforgiftning. Til sammenligning har fx den sorte mamba ikke disse toksiner, som kan medføre vævsskader. Kort fortalt så vil en person, der er blevet bidt af en monokelkobra både risikere at dø pga. at vedkommende ville mistet evnen til at trække vejret pga. α-neurotoxinerne, men også risikere at få permanente skader, der hvor bidet er sket.Men hvad gør man så, når man er blevet bidt, og man gerne vil undgå dette? Heldigvis findes der en fungerende modgift fra The Thai Red Cross Society – og det er bare med at få den i en fart. Der kan være stor forskel på, hvor slemt et bid er. Dette afhænger fx af, hvor på kroppen slangen har bidt, og hvor meget gift den har sprøjtet ind. Bliver man bidt i en muskel eller et fedtdepot, vil det tage længere tid for giften at sprede sig i kroppen, end det vil tage, hvis slangen bider én lige i blodbanen. Derfor kan man hellere ikke entydigt svare på, ”hvor lang tid tager det, før man dør?”, som jeg tit bliver spurgt om. Hvis man er blevet bidt af monokelkobraen, skal man forsøge at forholde sig i nogenlunde ro, lægge et bind rundt om bidsåret (hvis muligt) som hvis man havde en amputation, og så sørge for at blive transporet til nærmeste hospital og få modgift. Læs nærmere på: - Bidt af en kobra i Thailand! - Den sorte mambas gift - Hvordan laves modgifte mod slangebid? Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 08/05-2015 19:28
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2675 |
Føj for dælen. Jeg har været meget omkring i junglen. Også i Thailand Og har heldigvis kun oplevet en enkelt gang at stå over for sådan en fætter (hvilken en af dem det var aner jeg ikke. Og det interesserer mig heller ikke, da jeg ikke havde tænkt mig at blive stående) Jeg ville skrå ind over noget græs bag et hus, så rejste den sig op og hvæsede. Det var ikke værre, end at man bare kunne vende sig og gå væk, men de er ikke nogle bette reptiler. der er gods bag sådan en |
|
|
farao54 |
Lagt på d. 08/05-2015 19:59
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 550 |
Også jeg har en gang stået ansigt til ansigt med en slange lidt udenfor Bangkok. Den spærrede stien der førte til min venindes hus, og det var bulder mørkt.... Dengang kylede jeg et par håndfulde småsten i hovedet på den, hvorefter den fortog sig.. Min nuværende kone fortæller mig at den er meget giftig. Jeg er ikke sikker på at jeg ville reagere på samme måde i dag.. :-) |
|
Spring til debat: |