Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Familie, ægteskab og børn » Flytning til Danmark
 Udskriv debat
Thailænder fra et anden EU land
bjarne vase
Er der nogle herinde der ved hvad regler der er hvis man indføre en Thailænder fra et anden EU land
 
Asian Farmer
Ja, man flytter til dk og ansøger om familiesammenføring efter EU regler.
Dokumentation for indrejse i andet eu land, huslejekontrakt, ansættelseskontrakt og alt hvad man kan finde af dukumentation for ophold i andet eu land for både dig selv og thai, vil fremme sagsbehandlingen.
Men der er ingen klare krav, da en eu borger altid har ret til at flytte tilbage til sit hjemland og opretholde samme familie status som man havde i andet eu land.
Der er ingen regler om længde af ophold i andet eu land forud før man vender hjem.
Udlændingestyrelsen har ikke ret til at undersøge om thailænderen har opholdt sig legalt i andet eu land heller.
Dette regelsæt er udelukkende en beskyttelse af eu borgernes rettigheder som eu borgere.

Det betyder at ens samlever, kone, registreret partner, eventuelle børn og nære familiemedlemmer til thailænderen kan opholde sig i dk til sagen er færdig behandlet.
Der er ingen garanti stillelse, ingen krav om sprogprøver m.m.
Det vil dog stadig være muligt at gå til danskundervisning, hvis interessen er der. Men altså kun som et gratis tilbud, ikke et krav.

Første opholdstilladelse er normalt gyldig for 5 år.
 
Atrox
som asian farmer siger. hvis det er et andet Schengen land, så flytter i bare hertil, og så søger i familiesammenføring, efter EU reglern. Hvilke er er del mildere end de danske.

Dog skal du dokumentere alt muligt fra jeres tidligere ophold i det andet schengen land, så som husleje kontrakt, kvitteringer fra indkøb i det land, benzin kvitteringer alt så noget, som bevis for i har boet i det land og kan familiesammenføre efter EU reglerne.
 
sudsakhon
Men der er ingen klare krav, da en eu borger altid har ret til at flytte tilbage til sit hjemland og opretholde samme familie status som man havde i andet eu land.
Der er ingen regler om længde af ophold i andet eu land forud før man vender hjem.


Asian Farmer: Det er stort set korrekt, hvad du oplyser.
Men jeg er ikke helt enig i den citerede passus.

Der er skam klare krav for opholdet i et andet EU land og der er også regler for længden af opholdet, hvis man vil benytte sig af sin ret til fri bevægelighed og retten til familiesammenføring efter EU-retten.

Men er formalia i orden, er det noget nemmere at opnå familiesammenføring efter EU-retten end for de situationer, hvor familiesammenføring skal søges efter Udlændingelovens §9

Men for at svare på trådstarters spørgsmål er det vigtigt at vide, om det er familiesammenføring efter EU-retten, der er i tankerne eller om spørgsmålet angår andre forhold
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Asian Farmer
sudsakhon skrev:

Men der er ingen klare krav, da en eu borger altid har ret til at flytte tilbage til sit hjemland og opretholde samme familie status som man havde i andet eu land.
Der er ingen regler om længde af ophold i andet eu land forud før man vender hjem.


Asian Farmer: Det er stort set korrekt, hvad du oplyser.
Men jeg er ikke helt enig i den citerede passus.

Der er skam klare krav for opholdet i et andet EU land og der er også regler for længden af opholdet, hvis man vil benytte sig af sin ret til fri bevægelighed og retten til familiesammenføring efter EU-retten.

Men er formalia i orden, er det noget nemmere at opnå familiesammenføring efter EU-retten end for de situationer, hvor familiesammenføring skal søges efter Udlændingelovens §9

Men for at svare på trådstarters spørgsmål er det vigtigt at vide, om det er familiesammenføring efter EU-retten, der er i tankerne eller om spørgsmålet angår andre forhold


Af de sager som man får tilsendt som eksempler, fremgår bl.a. et tilfælde hvor borgeren vandt retten ved et ophold på kun 10 dage i andet eu land.
I mit tilfælde havde min thailandske kone opholdt sig i Bulgarien i 6 uger før vi valgte at flytte til DK.

Men du har ret i at spørgsmålet er uklart om hvorvidt trådstarter blot har mødt en thailænder i andet EU land eller ønsker at rejse hjem til DK efter udenlandsophold.
 
sudsakhon
Hvis de fremsendte eksempler, du henviser til stammer fra myndighederne, er disse afgivet på baggrund af en Ombudsmandsudtale tilbage i 2008. Og siden er der i praksisnotaterne indfortolket den EU konforme fortolkning, som forpligtelsen fordrer.

Der arbejdes normalt med en tidsramme i omegnen af 3 måneder for ophold i et andet EU-land før det vurderes, at man kan benytte sig af sin ret til fri bevægelighed i forhold til retten til familiesammenføring efter EU-retten.

Men det væsentlige er ikke den konkrete tidsramme, men om hvorvidt opholdet har haft til formål at etablere varigt eller længerevarende ophold.

Man kan således have boet i et andet EU land i et år, og måske stadig have svært ved at løfte bevisbyrden for det varige ophold.
F.eks. hvis det er "tydeligt", at opholdet er et proformaophold.
Det er denne tydelighed, eller bevisbyrde, der er nøglefaktoren, som en god juridisk rådgiver arbejder med
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
sabaitoo
Her et link til dine rettigheder, gælder også for Danskere ;-) selvom mange i Danmark nogen gange er lidt skeptiske

Kend dine rettigheder

http://europa.eu/...dex_da.htm

http://europa.eu/...dex_da.htm

http://ec.europa....e/citizen/
 
Asian Farmer
sudsakhon skrev:

Hvis de fremsendte eksempler, du henviser til stammer fra myndighederne, er disse afgivet på baggrund af en Ombudsmandsudtale tilbage i 2008. Og siden er der i praksisnotaterne indfortolket den EU konforme fortolkning, som forpligtelsen fordrer.

Der arbejdes normalt med en tidsramme i omegnen af 3 måneder for ophold i et andet EU-land før det vurderes, at man kan benytte sig af sin ret til fri bevægelighed i forhold til retten til familiesammenføring efter EU-retten.

Men det væsentlige er ikke den konkrete tidsramme, men om hvorvidt opholdet har haft til formål at etablere varigt eller længerevarende ophold.

Man kan således have boet i et andet EU land i et år, og måske stadig have svært ved at løfte bevisbyrden for det varige ophold.
F.eks. hvis det er "tydeligt", at opholdet er et proformaophold.
Det er denne tydelighed, eller bevisbyrde, der er nøglefaktoren, som en god juridisk rådgiver arbejder med


???? Ombudsmand ? Who cares !!!
Hvorfor er det lige du forsøger at mistænkeligøre fremfor at vejlede ???
Sagt på en anden måde.... Der er rigtigt mange, rigtigt gode grunde til ikke længere at bo i Danmark !!!
 
sudsakhon
???? Ombudsmand ? Who cares !!!


Alle, som arbejder med jura som fag og har brug for at foretage lov fortolkning.
Dette er bla. en af flere faglige argumenter for, at jeg kunne afvise at der var uklare eller ingen regler, som forklaret ovenfor.

Hvorfor er det lige du forsøger at mistænkeligøre fremfor at vejlede ???


Forsøger jeg det?
Der tabte jeg ærligt talt tråden.
Kan du ikke forklare hvad der skulle begrunde dette?

Jeg kan ikke rigtigt se hvor det mistænkeligøre element indgår, idet jeg bare har fortalt hvordan myndighedernes sagsbehandling og fortolkning er legitimeret.

Jeg tænker, det måske er en misforståelse fordi du ikke har forstået hvad skrev?
Bare en tanke.....
Redigeret af sudsakhon d. 08/02-2015 15:35
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Atrox
Det er ikke så svært at bevise. Jo hvis man ikke er så klog. Men det gælder bare om at tilmelde sig så mange ting i det EU land man bor i.. Fitness center, få en lokal bank, tilmelde sig alle mulige ting, som man kan bevise senere hen.

Og så komme til DK med en masse beviser i form af medlemskaber til diverse ting, kvitteringer for alverdens dagligdags køb, el regninger og alt muligt andet.

Kommer man med alle disse ting er det rigeligt bevis.
 
sudsakhon
Helt korrekt, Atrox

Det er overordentligt vigtigt, hvis man har valgt den løsning, at fremlægge denne slags dokumentation, således at der ikke opstår tvivl når familiesammenføringssagen sagsbehandles.

Problemet er, hvis man ikke er bekendt med dette.
Eller endnu være:
Er så irriteret over "indblandingen i private sager" ud fra en ide om at det skal myndighederne ikke blande sig i, at man ikke får dokumenteret tilstrækkeligt, har man selv skabt sig et problem, der kunne undgås.

Det har jeg set flere gange

Guderne skal vide, at det kan være irriterende.

Men jeg råder til at holde politiske præferencer og sagsbehandlingsprocedurer adskilte.

Det er tosset at kæmpe for en politisk ide om hvordan myndighederne skal udøve og forvalte, med ens egen sag som indsats.

Samme problem ses jo med pensionisternes obligatoriske dokumentation og den kontrol, der føres.
Her er mange af argumenterne ikke juridisk holdbare, men politisk set er de jo valide nok.
Politik er jo også meninger og følelser. der er ikke noget facit.
Det er der i juridiske problemer!
(Men det er ikke sikkert, at man bryder sig om facit)

Det er reelt nok at være "mod systemet", men det er et længere træk at få ændret.

I øvrigt er EU retten meget vigtig i mange sager, der vedrører os helt almindelige borgere.
Men systemet er lidt anderledes end dansk ret og anses af mange for svært at gennemskue.

Det forstår jeg godt.
Selv på universiteterne er det et af de fag (obligatorisk for studerende i første del) der har laveste gennemsnit.
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Asian Farmer
sudsakhon skrev:

???? Ombudsmand ? Who cares !!!


Alle, som arbejder med jura som fag og har brug for at foretage lov fortolkning.
Dette er bla. en af flere faglige argumenter for, at jeg kunne afvise at der var uklare eller ingen regler, som forklaret ovenfor.

Hvorfor er det lige du forsøger at mistænkeligøre fremfor at vejlede ???


Forsøger jeg det?
Der tabte jeg ærligt talt tråden.
Kan du ikke forklare hvad der skulle begrunde dette?

Jeg kan ikke rigtigt se hvor det mistænkeligøre element indgår, idet jeg bare har fortalt hvordan myndighedernes sagsbehandling og fortolkning er legitimeret.

Jeg tænker, det måske er en misforståelse fordi du ikke har forstået hvad skrev?
Bare en tanke.....



Jeg forstod godt hvad du skrev, Og jeg forstod i særdeleshed godt hvordan du drejer til hele rundt med begreber som proforma, ombudsmand osv. på trods af hvad jeg forsøgte at forklare i indlæg*2.
Flueknepperi i unødvendig grad da der ligger en temmelig fleksibel EU lov til grund for emnet.
 
sudsakhon
Asian Farmer
Jeg er ked af, at du ser det på den måde.

Og især fordi, jeg oprigtigt set er overbevist om, at du stadig misforstår hvad jeg skriver.

Men jeg skal gerne forklare udfyldende, så det ikke bare er en enkelt sætning med en påstand

Du skriver om "flueknepperi"
"på trods af, hvad du skriver i indlæg #2"

OG
"Flueknepperi i unødvendig grad da der ligger en temmelig fleksibel EU lov til grund for emnet"..


Jeg vil gerne fortælle, hvorfor dette ikke er "flueknepperi", men faktisk nødvendig viden, hvis man skal manøvrere uden at lave for mange ærgerlige fejl.
.Og det var vel trådstarters hensigt. Ellers var der vel ingen grund til at spørge i et forum som dette.

For lige at tage sidste først, så tager du fejl.

(
der ligger en temmelig fleksibel EU lov til grund for emnet.
)

Og dette viser, at du ikke helt har forstået det grundlæggende.

Nemlig, retten til familiesammenføring efter EU-retten reguleres i direktiver og ikke forordninger, som din argumentation går på.

-OG fordi reguleringen foregår på direktivniveau er netop Ombudsmandens udtalelser og især den måde Danmark sagsbehandler helt nødvendigt at vide for at få et billede af gældende ret.

Derfor er det også fuldstændigt forkert, når du oplyser at:
(faktisk er alle udsagn fuldstændigt fejlfortolkede)

Men der er ingen klare krav, da en eu borger altid har ret til at flytte tilbage til sit hjemland og opretholde samme familie status som man havde i andet eu land.
Der er ingen regler om længde af ophold i andet eu land forud før man vender hjem.


Det er faktisk meget vigtigt, at vide hvilke kriterier de danske myndigheder lægger vægt på i sagsbehandlingen.
Og her er proforma et af de kriterier, der vægter meget højt.

I alle denne slags sager, er det vigtigt at kende de bagvedliggende hensyn.
Det giver en langt bedre proces, når man i sin konkrete situation ved hvad man kan forvente

Du kalder det "flueknepperi".
Jeg vil nu kalde det faglig valid oplysning.

Kalder du også din murers advarsler for "flueknepperi", når han oplyser om baggrunden for hvorfor det er usmart at bygge på sumpet grund?
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Natpiraten
Jeg er sgu ikke helt skarp i regler og forordninger. Jeg har været udstationeret i Polen i snart 3år og fruen har fået en ophold/arbejde her på 5 år. Inden udrejsen fra Dk, fik hun nr. 2 ophold i Dk, men skal vi så hele papirmøllen igennem igen, når vi vender tilbage i september??
 
Natpiraten
Sorry, jeg fik ikke helt nærlæst farmerens forklaring, men tror jeg fatter det nu :-)
 
zapper
Trådstarteren skriver altså intet om, at han har boet sammen med pigebarnet i et andet EU land.
 
Gapao2000
zapper skrev:

Trådstarteren skriver altså intet om, at han har boet sammen med pigebarnet i et andet EU land.



Pigebarnet? Han skriver heller ikke noget om, at det er et barn. Så klap i.

Trådstarter: Du kan finde en guldgruppe af info omkring familiesammenføring på hjemmesiden for ægteskab uden grænser.

http://www.aegtes...r/flyttedk

Held og lykke Smile
 
zapper



Pigebarnet? Han skriver heller ikke noget om, at det er et barn. Så klap i.



Hvad f..... er det for en tone

Jeg skriver ikke noget om et barn men derimod et pigebarn. Men du mener måske også at en telefonledning er en telefon.
 
sudsakhon
Godt link

Der er masser af sober information på ÆUG.

Hvis man klikker sig hen på de sider, så kan man se en udvidet forklaring på den problematik, jeg kun skitserede her på siden

I øvrigt, kunne DTW hæve niveauet ganske betragteligt, hvis man (ganske få, men meget ihærdige brugere) afstod fra at problematisere især juridiske emner, hvortil de ingen forstand har..

Uden at skulle reklamere for andre sider (ÆUG tjener et helt andet formål) bruger juristerne der ikke 27 indlæg for at skulle retfærdiggøre juraen.

eksempel baer her i tråden:
???? Ombudsmand ? Who cares !!!
Hvorfor er det lige du forsøger at mistænkeligøre fremfor at vejlede ???


Jeg forstod godt hvad du skrev, Og jeg forstod i særdeleshed godt hvordan du drejer til hele rundt med begreber som proforma, ombudsmand osv. på trods af hvad jeg forsøgte at forklare i indlæg*2.
Flueknepperi i unødvendig grad da der ligger en temmelig fleksibel EU lov til grund for emnet.


Hvorfor kan man ikke bare læse, og måske lære af relevant faglig formidling.

Det gælder også i andre emner/tråde

Der er ingen forskel på svarene man får af mig, på ÆUG eller ved svar fra familieadvokaten

Det er ikke fordi, at man tilhører en eksklusiv klasse ab altvidende orakler, men fordi alle, der har viden indenfor området, har en kilde, der er aflæsning af hvordan myndighederne forvalter et bestemt retsområde.

Det er således underordnet hvem, der læser denne kilde. Svaret vil på generelt niveau være det samme.

Og det ændres ikke af at Rasmus Modsat også vil have del i løjerne med fuldstændige usaglige argumenter
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Asian Farmer
sudsakhon skrev:

Godt link

Der er masser af sober information på ÆUG.

Hvis man klikker sig hen på de sider, så kan man se en udvidet forklaring på den problematik, jeg kun skitserede her på siden

I øvrigt, kunne DTW hæve niveauet ganske betragteligt, hvis man (ganske få, men meget ihærdige brugere) afstod fra at problematisere især juridiske emner, hvortil de ingen forstand har..

Uden at skulle reklamere for andre sider (ÆUG tjener et helt andet formål) bruger juristerne der ikke 27 indlæg for at skulle retfærdiggøre juraen.

eksempel baer her i tråden:
???? Ombudsmand ? Who cares !!!
Hvorfor er det lige du forsøger at mistænkeligøre fremfor at vejlede ???


Jeg forstod godt hvad du skrev, Og jeg forstod i særdeleshed godt hvordan du drejer til hele rundt med begreber som proforma, ombudsmand osv. på trods af hvad jeg forsøgte at forklare i indlæg*2.
Flueknepperi i unødvendig grad da der ligger en temmelig fleksibel EU lov til grund for emnet.


Hvorfor kan man ikke bare læse, og måske lære af relevant faglig formidling.

Det gælder også i andre emner/tråde

Der er ingen forskel på svarene man får af mig, på ÆUG eller ved svar fra familieadvokaten

Det er ikke fordi, at man tilhører en eksklusiv klasse ab altvidende orakler, men fordi alle, der har viden indenfor området, har en kilde, der er aflæsning af hvordan myndighederne forvalter et bestemt retsområde.

Det er således underordnet hvem, der læser denne kilde. Svaret vil på generelt niveau være det samme.

Og det ændres ikke af at Rasmus Modsat også vil have del i løjerne med fuldstændige usaglige argumenter



Du er jo udenfor pædagogisk rækkevidde og druknet i formynderiets flueknepperi!!!!
Læs hvad jeg skrev i indlæg nr 2!
Jeg har været igennem den mølle uden at skulle mistænkeliggøres for proforma, ha ombudsmand på nakken og alt det andet pladder du forsøger at mistænkeligegøre alt og alle med!!!!
 
Spring til debat: