Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Naturen, dyrelivet og miljøet » Dyrelivet
 Udskriv debat
Dyrlæger rejser ud for at hjælpe gadedyrene i Thailand
Webmaster
Både vores formand, dyrlæge Karen Hørmann, og vores næstformand, dyrlæge Mogens Østergaard Hansen, har jo gjort det et par gange – de er rejst til udlandet på gadehundeprojekter, som har haft til opgave at gennemføre ABC-programmer på de lokale gadehunde og -katte.

I denne lille film, som følger bla. Mogens Hansen under et gadehundehundeprojekt i Thailand, får du mulighed for at få et lille indblik i, hvordan der arbejdes under et gadehundeprojekt i udlandet:

Foreningen Dyrenes SOS arbejder med nedenstående hovedpunkter for at sikre bedre dyrevelfærd over hele verden:

Dyrlægekorps:
Udsendelse af danske dyrlæger med henblik på at sterilisere og vaccinere gadedyrene, således at vi er med til at begrænse antallet af gadedyr og holde bestanden nede.

Information:
Udøvelse af informationsvirksomhed, der kan medvirke til at skabe større forståelse og øget respekt for gadedyrene. Dette skal blandt andet ske via informationsmateriale til skolebørn, så de får en bedre forståelse for dyr. Vi vil forsøge at få et samarbejde i gang med danske skoler. De danske børn kan fortælle om deres hverdag med dyr ved at lave tegninger og skrive tekster, hvor de beskriver hvordan de behandler deres kæledyr her i Danmark.

Rejsebureauer:
Vi vil forsøge at skabe et samarbejde med de danske rejsebureauer, og her igennem uddele informationsmateriale til turisterne, der rejser i de områder som vi opererer i. Vi vil få lavet flyvers, hvori vi beskriver hvordan man opfører sig som “en god turist”, og hvad man skal gøre hvis man opdager et dyr i nød på sin destination.

Foderstationer og -værter:
Vi forsøger at etable foderstationer, som tilses af en fodervært, på de områder, som vi arbejder i. Foderværtens opgave vil være at passe og fodre de vildtlevende og herreløse dyr, som – så vidt det er muligt, vil være neutraliseret og genudsat i samme område. Dette vil betyde at bestanden forbliver sunde og vil knytte sig til stedet og foderværten.

Samarbejde over hele verden:
Vi samarbejder og bidrager med økonomisk støtte til udenlandske organisationer og internater, som arbejder for at forbedre vilkårene for gadedyr.

Læs nærmere på:
- Foreningen Dyrenes SOS
- Dyrenes SOS (Facebook)
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
milex
Tja - måske jeg er i det aggresive hjørne dd.

Men hunde/katte er en pestilens i Thailand.

Tag dog lidt mere hånd om de retarderede stakkels børn der mildest talt lever en kummerlig tilværelse.

Har dyb respekt for en aldrende thailandsk kvinde, der iso. diverse gaver til hende selv, henlagde gaverne og 'festligheden' til et hjem for døvstumme børn.

Og gaverne gik til institutionen.

Jeg var selv tilstedeværende - og rystet.

Har selv pårørende - ja tro det eller ej - importerer hunde fra Portugal/Grækenland etc. Fordi det er synd for dyrene.

Glædelig jul!.

sony
Hold da op milex hundende er da ingen pistilens, det da mere de thaier der anskaffer sig hunden som hvalp og når den så bliver stor så bliver den bare smidt ud på gaden.
Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub

Fodbold vor, du som er i Valby idrætspark Hellige vorde i FREM´s navn komme dit rige, ske din vilje på banen, således også i tabellen,giv os i dag vor 3 point, thi FREM er min klub, mit hjerte & min sjæl, i al evighed Forza.!!!

milex
Jeg er sådan set ligeglad med om det er thai'erne det har et misforhold til hunde.

For mig er hundene en pestilens.

Og det synes mange thai'er også - at de så ikke gør noget ved det kræver nok en dybere kulturel forståelse.

Beklager - den har jeg ikke.

rinpoche
Det er da prisværdigt, vovse er jo menneskets bedste ven.
Det er soi dogs dog ikke nødvendigvis, jeg taler af dyrekøbt personlig erfaring her.

Samtidig mener jeg det er helt misforstået godhed.
De stakkels køtere lever et miserabelt liv, syge, lemlæstede, skadet på såvel krop som oven i hovedet.

Man burde gøre alle en tjeneste. Afliv alle mølædte køtere, der ikke har en name tag som indikerer de har en ejer og fodr dem til krokodillerne i Samut Prakan.
Win/win.

Og brug så i stedet midler og energi på at hjælpe den betrængte fauna i Thailands naturlige habitater.
En enestående fauna, der er så hårdt presset af krybskytter, afskovning, svedjebrug, ulovlige bosættelser i national parker, at mange arter står overfor udryddelse.

sony
rinpoche skrev:

Det er da prisværdigt, vovse er jo menneskets bedste ven.
Det er soi dogs dog ikke nødvendigvis, jeg taler af dyrekøbt personlig erfaring her.

Samtidig mener jeg det er helt misforstået godhed.
De stakkels køtere lever et miserabelt liv, syge, lemlæstede, skadet på såvel krop som oven i hovedet.

Man burde gøre alle en tjeneste. Afliv alle mølædte køtere, der ikke har en name tag som indikerer de har en ejer og fodr dem til krokodillerne i Samut Prakan.
Win/win.

Og brug så i stedet midler og energi på at hjælpe den betrængte fauna i Thailands naturlige habitater.
En enestående fauna, der er så hårdt presset af krybskytter, afskovning, svedjebrug, ulovlige bosættelser i national parker, at mange arter står overfor udryddelse.

Jeps giv de stakkels hunde en human dødssprøjte der er godt nok mange der ligner levende lig, for satan det er synd for dem.
Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub

Fodbold vor, du som er i Valby idrætspark Hellige vorde i FREM´s navn komme dit rige, ske din vilje på banen, således også i tabellen,giv os i dag vor 3 point, thi FREM er min klub, mit hjerte & min sjæl, i al evighed Forza.!!!

rinpoche
Thailændere er jo buddhister, de slår i "princippet" ikke noget ihjel.
De afleverer i bedste fald deres"aftjente" husdyr i diverse templer og føler dermed at de i lighed med fordums tider i dk, at de har gjort aflad.

Magen til hyklerisk adfærd, skal man godt nok lede længe efter.

lek
De fleste thaier har en syg indstilling til dyr.
Ja de er ih så gode buddhister, men er det skorpioner, mus, etc
Eller kan det ædes, så slår de gladelig ihjel.

En hund glemmer aldrig sin ejer, uanset hvor dum han/hun har været, så det er dårlig dyrlæge adfærd at tage her ud og tro man kan forbedre hundenes liv.
Vil give rinpoche helt ret, der var meget der var bedre at gøre noget ved.

vandango
Hjemme hos os løber hundeflokke rundt om natten, så nogen gange går alle hundene i området så i selvsving, skide irreterende når man gerne vil sove.

Hundene er jo ikke bidske, men vil man ud og gå en længere tur for evt. at handle ind, tager man hellere et køretøj. Gider ikke at høre på alt det vov vov og følgen efter, for hvert hus eller soi eller område man passerer til fods.

Min hustru og jeg joker med, at man burde sende hele pivtøjet til Sakon Nakhon.

Denne gang tager vi en lille hvid puddel med ud i huset, og det ville ikke undre mig, at den skaver sig lige så tosset som de løse og de hjemmeboende hunde.

Hvis det er tilfældet, ryger den lige direkte tilbage til svigermekanikken og de andre familiemedlemmer.

Atrox
Milex. Skulle dyrlægerne så hjælpe retarderede børn i stedet mener du ? Det er vidst ikke deres kompetance område, heh.

Nej altså, det er typisk dansk, det der med at sige "skulle man ikke hellere gøre sådan og sådan" eller "hvad med dem og dem"

Det ene udelukker jo altså ikke det andet, og det er da flot nogle dyrlæger hjælper dyrene i Thailand. Men det forhindre ikke læger/omsorgs personale at tage ned og hjælpe psykisk syge børn i Thailand.

Så dit indlæg er min optik, blot indholdsløst fyld.

GAMBIT
Fritgående/gadehunde der begynder at knurre eller spille op ved slet ikke hvem de har mødt - jeg løber direkte i mod dem og gør og råber tilbage, kommer jeg tæt nok på får de et los. Jeg boede i en moobahn hvor de var i flok, især om natten og de jagtede en når man kom kørene med en mindre kæp i øret - det resulterede i at jeg på et tidspunkt blev så forskrækket over en hund der sprang ud foran mig og jeg undveg den men kørte direkte ind i, og parkede scotteren i telefonboksen så hele boksen stod med et knæk. Jeg fik nok og begyndte at køre med en læder rem i kurven så jeg havde et hurtigt våben - når så de løber op på siden af en kan man piske dem. de lærer så efterhånden at ham der kommer der, er farlig og man har ikke længere det problem

Skulle der være en ejer der bliver misfornøjet kan de jo holde deres køter på matriklen

at hjælpe en syg gadehund er da håbløst. afliv dem og som Rin siger, giv dem til dyr som kan æde dem.
Det virker for mig ret formålsløst det de laver dér
Redigeret af GAMBIT d. 22/12-2014 16:30

milex
@Atrox, -

Jamen det er du da velkommen til at mene.

Tror faktisk danske dyrlæger kunne gøre en større forskel ved eks. at donere til retarderede børn i Thailand.

I min optik er dyr blot dyr. Og det er ganske formålsløst at 'redde' dyr i fjerne lande - eller for så vidt importere stakkels gadehunde til DK.

Det er helt ude af proportioner.

Men sådan er der jo så meget!.

Atrox
problemet med hunde i verden i dag er, at der kan du ikke sige "dyr er blot dyr" vi har ødelagt racen, vi har anskaffet os den som kæledyr, og så lader vi dem i stikken. De har ikke længere noget naturligt habitat !

Og hvis dyrlæger frivilligt hjælper dyr i udlandet, og læger hjælper mennesker frivilligt i udlandet, så er det vel helt fint. Det ene udelukker som sagt på ingen måde det andet.

Mc laren
atrox smukt Smile

Webmaster
I dag udkommer magasinet ”HUNDEN” fra Dansk Kennel Klub, og i denne udgave kan du læse om Mogens, Karen og de øvrige dyrlægers tur til Thailand, som blev gennemført i januar 2016.

Artiklen giver et godt indtryk af gennemførelsen af et ABC-projekt, og de forhold, som dyrlæger, veterinærsygeplejersker og hjælpere arbejder under på den månedlange tur. Et ABC-projekt går ud på, at man vaccinerer, opererer (sterilisation/kastration) samt øremærker gadehunde i områderne.

Men artiklen gør også op med holdningen om, at den eneste vej ud af problemet med gadehunde, er at slå dem ihjel – den løsning øger faktisk bare problemet!

Links:
- HUNDEN skriver artikel om Thailand 2016 (Dyrenes SOS)
- Gadehundeproblematik - Det hjælper ikke at slå ihjel (PDF-format)
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
hugoboerge
Her er et link til Soi Dog Foundation:

https://www.soido...

Engang imellem soeger de flight volunteers til levering af adoptiv hunde. Det kunne taenkes at nogle medlemmer her som rejser en del kunne taenke sig at blive flight volunteer ?

Soi Dog Foundation soerger for alt det praktiske saa det burde vaere uden stoerre besvaer for vedkommende flight volunteer.

Aflivning af hunde i Thailand er naesten umuligt eftersom der ikke er mange dyrlaeger som vil aflive en hund og det er fuldstaending ligegyldigt hvor syg ens hund er, de vil ikke goere det. Trist.

sudsakhon
[..] artiklen gør også op med holdningen om, at den eneste vej ud af problemet med gadehunde, er at slå dem ihjel – den løsning øger faktisk bare problemet!

Nej, artiklen gør ikke op med noget som helst. Den formulerer organisationens holdning

Det undrer mig, at der i artiklen ikke skrives en eneste begrundelse eller henvisning til at ABC programmet skulle være mere effektivt end aflivning.

Hvis man konsekvent indfangede og aflivede hver eneste køter man kunne finde uden name tag, ville det da logisk set være mere effektivt end at sterilisere og genudsætte.

Jeg forestiller mig, at ved at tynde kraftigt ud i populationen fik gadetæverne (altså hundene, ikke skrigepigerne i barerne) flere unger.
Det er der biologisk evidens for og det nævnes også i artiklen

Hver gadehund, der fjernes, giver et tomrum, som fyldes af mindst et nyt individ. Derfor er ABC-programmet yderst effektivt

Det, som ABC programmet er baseret på, at bibeholde en stor, men steriliseret population.
Det eneste jeg kan se, at det hjælper på er den generelle sundhedstilstand blandt køterne, dvs. måske færre konfrontationer (overfald, bid osv.)
Men det ændrer ikke på antallet af køtere, idet der grundet sterilisationen vil opnås samme effekt som ved aflivning.
Tilstrømmende køtere vil grundet mangel på konkurrence føde flere unger..
Og så er vi tlbage til udgangspunktet.

Om en population af køtere er fjernet ved aflivning eller grundet sterilisation ændrer ikke på det nævne tomrum. Men ved ABC programmet opstår tomrummet bare over længere tid. (Grundet sterilisation fødes der ingen unger og derfor opstår tomrummet fuldstændig som ved straksaflivning)

Men så kan "feel-good" segmentet jo redde et par dyr og poste et par selfies på Facebook.

Eneste effektive middel (bortset fra totalaflivning) er at lære befolkningen (nævnet her kun Thailand) at omgås dyr på en anden måde.
Der er en grund til, at Danmark ikke har nogen soidogs.
Vi har mange strejfende og herreløse katte i Danmark, men vi ved også hvad der skal gøres
Redigeret af sudsakhon d. 19/06-2016 13:46

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
JohnBKK
Iflg. Thaifolkets forkvaklede og forvredne såkaldte "Buddhisme" så er soi dogs fredede, fordi mange mennesker der har lavet lort i tilværelsen og er døde, nu er inkarnerede i hundenene, og man slår da ikke folk ihjel, det koster dyrt i karma regnskabet..

rinpoche
Webmaster skrev:

[quote]I dag udkommer magasinet ”HUNDEN” fra Dansk Kennel Klub, og i denne udgave kan du læse om Mogens, Karen og de øvrige dyrlægers tur til Thailand, som blev gennemført i januar 2016.

Artiklen giver et godt indtryk af gennemførelsen af et ABC-projekt, og de forhold, ssom dyrlæger, veterinærsygeplejersker og hjælpere arbejder under på den månedlange tur. Et ABC-projekt går ud på, at man vaccinerer, opererer (sterilisation/kastration) samt øremærker gadehunde i områderne.

Men artiklen gør også op med holdningen om, at den eneste vej ud af problemet med gadehunde, er at slå dem ihjel – den løsning øger faktisk bare problemet!

Sikken en gang forkvaklet sludder. Fuldstændig grebet ud af luften, ikke empirisk og symptomtisk for pladderhumanistiske, cafe latte slubrende, spelt ædende, misforstående do gooders.

Men på den anden side, så skal "man" vel heller ikke gøre sig selv arbejdsløs.

Som JEG ser det, er det vigtigt at bevare biodiversitet her på kloden. Så også mine børn kan opleve det. Det er en enestående genetisk pulje, og så fuck da de gale, rabies- skabs og mølædte soi dogs.
Gør dem en tjeneste: gas dem, put them down, og fodr dem til krokodillefarmen i Samut Prakarn eller andetsteds.
Det tror jeg også de er bedst tjent med. Og det er den generelle befolkning også.
De er en sundhedstrussel, nogle er aggressive, og jeg har mere en en gang måtte ty til stenkast for at få de bæster til at fortrække sig.

SAVE the wildlife and fuck the soi dogs.

Jeg ville da gerne være en soi dog volunteer. Og jeg ville uden den ringeste form for kvababbelse, gasse hele lortet. Selvfølgelig på en human måde.

Fik jeg nævnt at min lille søn på 2 år blev bidt af en soi dog?
Og skulle igennem af et injektionsforløb af 6 indsprøjtninger, hvoraf han blev meget dårlig.
Pga risiko for rabies.
Redigeret af rinpoche d. 20/06-2016 12:35

sudsakhon
Haha Rin..
Du udtrykte så lige det jeg brændte inde med, men fik vanille formuleret, da jeg jo er diplomatiets og den politiske korrektheds stowte vogter..

Og, Rin.. Det er din skyld, at jeg har savlet eftermiddags cacao ned på min hvide trøje..
Skulle ikke have læst dit indlæg i ens. ☺

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Spring til debat: