Se indlæg
 Udskriv debat
Thailandske horoskoper?
kimsejersen
Hej thai professorer Smile

Jeg er en af dem, de fleste nok ville kalde lidt små tossede. Jeg tror nemlig på horoskoper og der går ikke en dag uden, jeg læser mit horoskop til min morgen kaffe. Det er der ikke noget, der kan ændre på - så spydige og latterliggørende kommentarer frabedes venligst Smile

Mit spørgsmål lyder på,. om de i Thailand har vesterlandske horoskoper som f.eks. disse:
http://horoskopne...
eller om de bruger de kinesiske stjernetegn. Hvis de har de kinesiske af slagsen, tænker jeg, at det er normalt for alle buddhistiske lande eller hvad?

Jeg har længe gået med tanker om at flytte til Thailand. Min bror bor i Phuket og har bedt mig kridte skoene utallige gange, men jeg har aldrig været helt sikker på, at det var en god idé. Ikke desto mindre kan jeg ikke søge råd i et personligt lagt horoskop af den vesterlandske standard, hvis hele spørgsmålet bunder ud i et land, der bruger de kinesiske stjernetegn. Jeg håber ikke I blev for forvirret her.

Send mig en besked eller skriv til mig i denne oprettede debat, hvis du ved en smule om det.

Pft. Kim

sudsakhon
jeg er en af de, som vil komme med bemærkninger.

Nok ikke spydige, men at troen på dette er en irrationel kognitiv tankegang. Men for thailændere er det skæbnetroen en indgroet kulturnorm.
Derfor er troen på horoskoper meningsfyldt for en thailænder (eller asiat i det hele taget, især kinesere)

Men uanset hvad, når man beskæftiger sig med thailandsk kulturantropologi, vil netop dette du henholder dig til, give mening.

Det er udbredt at i spil (og i livet) er man tildelt en portion held.
Derfor vil man se asiatiske ludomaner være fanget i denne forestilling om en skæbnetro.

Man kunne angribe dit udsagn om at du skulle have en anden fastlagt skæbne ved at søge et thailandsk horoskop. En fastlagt skæbne ændres vel ikke ved at spørge andre?

Men det er lige netop essensen i den thailandske skæbnetro.
man er født "under" en stjernekonstellation, der afgør livet.
Man kan ved en ceremoni (koster penge til en åndemaner) ændre lidt på fødselsøjeblikket . Og vupti er man født under en lidt ændret konstellation, med forhåbentligt bedre udsigt. Forståelsesrammen således et stellart skæbnebegreb, som man som individ er underordnet.
Buddhismen regulerer så hvordan du forvalter det, stjernerne har givet dig.

Thailand arbejder med en afart af det kinesiske horoskop.

Der er dog småændringer..
Faktisk, så indskrives både månefase og stjernetegn i fødselsattester.

Her er det thailandske horoskop, men thainavn og oversættelse. (to første)

De to næste er det "almindelige" thainavn og oversættelsen.

Jeg er "maseng" som oversættes til slange, eller oftere lille slange
Marong er en drage, m en den er i Thailand oversat til store slange (derfor er der en lille slange)
Grisen kan i visse egne være erstattet af en elefant.

ชวด Rat หนู Mouse or Rat
ฉลู Ox วัว Ox or Cow
ขาล Tiger เสือ Tiger
เถาะ Rabbit กระต่าย Rabbit or Hare
มะโรง Dragon งูใหญ่ Python or large snake
มะเส็ง Snake งูเล็ก Snake
มะเมีย Horse ม้า Horse
มะแม Goat แพะ Goat
วอก Monkey ลิง Monkey
ระกา Rooster ไก่ Chicken
จอ Dog สุนัข Dog
กุน Pig หมู Pig

Så det er ud fra en thailandsk tankegang måske ikke så tosset, at henholde dig til et thailandsk horoskop.

Det ville en thailænder gøre i din situation.

meget få store beslutninger i livet ville blive taget uden at inddrage en eller anden form for rådgivning i forhold til skæbnetrosbegrebet.

Jo mere "kinesisk" familien/beslutningstagerne er, jo mere intensivt vil skæbnetrosbegrebet være relevant og meningsfyldt.

Jeg beskæftiger mig med thailandsk kulturantropologi, så selvom alt dette ikke giver mening for mig, jeg tror heller ikke på nogen form for deisme, så kan man godt beskæftige sig med, og viderebringe konkret viden alligevel.

Ligesom studiet af åndemanere i Mongoliet og naturreligion bland regnskovsindianere (eller islam/kristendom), behøver man ikke selv at tro på det, som studeres.

Håber du kan bruge det. Ellers bare spørg. kan jeg ikke svare, har jeg kontakt til dygtige antropologer

Kan man ikke bare spørge en thailænder?
Jo, men de har ofte ikke en forklaring på hvorfor mekanismerne er som beskrevet. Kun hvad de selv plejer at gøre.
Men de ved ikke hvorfor

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
kimsejersen
Hej Sudsakhon.

Det var fandme dejligt med lidt info. Super interessant læsning! Jeg har også fået et par private beskeder, der kunne bruges. I skal allesammen have tusind tak for at tage min henvendelse alvorligt. Jeg må indrømme, at jeg var bange for, at det ville hagle ned med diverse ukvemsord og lignende. Jeg tager hatten af for jer alle - en meget hjælpsom og seriøs brugergruppe her på det thailandske forum.

Iøvrigt nogle sjove dippedutter, de gule hoveder når man skal skrive. Denne morede mig Cheers

Mange tak igen Smile

Mvh. Kim S.

Spring til debat: