Se indlæg
 Udskriv debat
Hvad er julen for dig?
Webmaster
Nu er vi så kommet til årets sidste måned, julemåneden December. Jeg faldt lige over en video fra 2008 med en i mine øjne kristen tosse og hans syn på nisser og jul.



Han er da gået forkert i byen. Det er slet ikke den samme jul som jeg kender til. Her er historien om den jul jeg er vokset op med og stadigvæk holder. Så kan tossen så holde sin Kristmesse for sig selv og sin menighed.

Vikingerne åd og drak julen væk
Når vi i disse dage går til den ene julefrokost efter den anden og skyller uhyrlige mængder mad ned med oceaner af snaps og julebryg, står det nærmest i syndigt skærende kontrast til den kristne jul og det fattige barn, der i sin krybbe lå.

Men skraber man lidt i det historiske fernis, er julens overdådige æde- og drikkegilder slet ikke nogen nymodens synd, men en oldgammel tradition i bedste overensstemmelse med vores stolte nordiske ophav.

Vi møder allerede traditionen i ordet 'jul' (og 'yule' på engelsk), der modsat det engelske 'christmas' på ingen måde signalerer, at jul er en kristen fest. Ordet 'jul' stammer efter al sandsynlighed fra det oldnordiske ord 'jól', der betyder vende eller dreje og var navnet på vikingernes overdådige brag af æde-, drikke- og horegilder, når vinteren vendte.

Jól-festerne kan i hvert fald spores tilbage til år 200 i den nordiske historie, og tilsvarende skikke kendes i øvrigt også fra germanere og hedenske romere. Omkring 13.-14. januar fejrede man, at man var kommet igennem den værste mørke vinter og nu gik mod mildere og lysere tider.

Gudernes skål
Jól var en frugtbarhedens og fredens fest, hvor man drak guderne skål, 'blotede' (ofrede) og bad for fred det kommende år.

Man samledes i templer og slagtede dyr som heste, får og fjerkræ til ære for guderne - blodet fra slagtningen blev under kyndig instruks fra 'en gode' (hedensk præst) smurt ud over alter, gudebilleder, vægge og på de tilstedeværende, mens selve dyrene blev tilberedt til de forestående gilder.

Der blev stegt, kogt, braset og bagt alt, hvad den kunne trække, og det lader ikke noget stå tilbage for julefrokosterne i dag. Man skulle vise det bedste, man kunne præstere, og der skulle kræses for høj som lav.

Den islandske høvding og skjald Snorri Sturluson beretter, hvordan vikingerne i Norge indledte festen med at drikke Odins skål efterfulgt af Njords (havet og søfartens gud) og Frejs (landbruget og frugtbarhedens gud) skål og til sidst en skål for kongen.

Bænket ved langborde som i Odins haller tog vikingerne forsmag på Valhalla, hvor livet var et langt måltid, og hvor øllet og maden aldrig slap op.

Svinet i centrum
Maden bestod af alt, hvad man kunne byde på, men særligt fornemt var svinet, som i Valhalla nærede de tapreste vikinger. Sæhrimmer hed en særlig gris, der havde den forunderlige egenskab, at man kunne blive med at skære kød af dets krop, for det voksede det ud igen til næste aften.

Nutidens helseapostle ville korse sig, men vikingerne slikkede sig om munden og kastede sig over julesvin så vel opfedede, at sulet hang dem ned af siderne. Først når de solide og glinsende flæskestege var fortæret, satte man tænderne i de stykker okse (mørbrad, højreb, steg), som vi i dag sætter højest, sammen med blodpølser, fjerkræ og brød. Det hele blev skyllet ned med rigelige mængder jule-mjød, der var brygget med honning og ekstra malt, så den var stærkere og kraftigere - fuldstændig som nutidens brede vifte af lækre og lidt søde juleøl. Ingen tvivl om, at den nordiske glæde ved samværet om måltidet er dybt forankret i os.

De tidlige missionerende præster så med stor velvilje på jól-festerne, når blot blodritualerne med at oversmøre alteret i blod blev afskaffet, og man henlagde ceremonien til en kirke. Ellers forblev festen stort set den samme, og den kristne 'gode' ledede nu ritualet.

Mjøden forblev central, og langt op i 1800-tallet var jul stadig uløseligt forbundet med at drikke Guds skål. Med indførslen af den julianske kalender fik præsterne pragmatisk rykket jól-gildet et par uger tættere til vintersolhvervet og den af kirkefædrene vedtagne dato for Jesus fødselsdag den 25. december.

Festen består
Trods ihærdige forsøg på at få indført det mere kirkelige ord 'kristmesse' stod jól-navnet ikke til at ændre modsat i de engelsktalende lande, og festen fortsatte da også som en række gilder og ikke en enkeltstående fødselsdagsfest. Glæden ved grisen holdt også ved trods det gennemgående negative bibelske syn på dyret, og svin nydes stadig både som flæskesteg og marcipangris.

Det lykkedes kirken at kristne vikingerne, men den oldgamle hedenske midvinterfest for lysets komme stikker dybere end kirken og lever i bedste velgående den dag i dag. Hvor, hvornår og hvem man skåler for kan nok ændres, men det centrale samvær over måltidet, fejringen af afslutningen på en årscyklus og håbet for en ny står ikke til at ændre.

Kilde: http://videnskab....julen-vaek


Jeg håber at I alle vil have en god jul med både svin, fest og juleøl.
God jul

[img]http://www.thailand-portalen.dk/temp/jule-smiley.png[/img] is not a valid Image.
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.
 
http://www.thailand-portalen.dk
Robert Kronberg
Det er totalt (sind)sygt at sammenligne nissehuer og nisser med nazi-flag og endnu værre med børneporno.

Denne såkaldte "præst" fra en frikirke er faktisk selv ved at forplumre sit eget kald, hvis han vitterligt har et kald.

Måske han lige skulle læse lidt om Paulus, hvis han er i stand til at læse, men han har da i det mindste fået sine 5 minutters berømmelse, hvorpå hans stakkels menighed kan heppe på ham.

Hilsen, Robert

Webmaster skrev:

Nu er vi så kommet til årets sidste måned, julemåneden December. Jeg faldt lige over en video fra 2008 med en i mine øjne kristen tosse og hans syn på nisser og jul.



Han er da gået forkert i byen. Det er slet ikke den samme jul som jeg kender til. Her er historien om den jul jeg er vokset op med og stadigvæk holder. Så kan tossen så holde sin Kristmesse for sig selv og sin menighed.

Vikingerne åd og drak julen væk
Når vi i disse dage går til den ene julefrokost efter den anden og skyller uhyrlige mængder mad ned med oceaner af snaps og julebryg, står det nærmest i syndigt skærende kontrast til den kristne jul og det fattige barn, der i sin krybbe lå.

Men skraber man lidt i det historiske fernis, er julens overdådige æde- og drikkegilder slet ikke nogen nymodens synd, men en oldgammel tradition i bedste overensstemmelse med vores stolte nordiske ophav.

Vi møder allerede traditionen i ordet 'jul' (og 'yule' på engelsk), der modsat det engelske 'christmas' på ingen måde signalerer, at jul er en kristen fest. Ordet 'jul' stammer efter al sandsynlighed fra det oldnordiske ord 'jól', der betyder vende eller dreje og var navnet på vikingernes overdådige brag af æde-, drikke- og horegilder, når vinteren vendte.

Jól-festerne kan i hvert fald spores tilbage til år 200 i den nordiske historie, og tilsvarende skikke kendes i øvrigt også fra germanere og hedenske romere. Omkring 13.-14. januar fejrede man, at man var kommet igennem den værste mørke vinter og nu gik mod mildere og lysere tider.

Gudernes skål
Jól var en frugtbarhedens og fredens fest, hvor man drak guderne skål, 'blotede' (ofrede) og bad for fred det kommende år.

Man samledes i templer og slagtede dyr som heste, får og fjerkræ til ære for guderne - blodet fra slagtningen blev under kyndig instruks fra 'en gode' (hedensk præst) smurt ud over alter, gudebilleder, vægge og på de tilstedeværende, mens selve dyrene blev tilberedt til de forestående gilder.

Der blev stegt, kogt, braset og bagt alt, hvad den kunne trække, og det lader ikke noget stå tilbage for julefrokosterne i dag. Man skulle vise det bedste, man kunne præstere, og der skulle kræses for høj som lav.

Den islandske høvding og skjald Snorri Sturluson beretter, hvordan vikingerne i Norge indledte festen med at drikke Odins skål efterfulgt af Njords (havet og søfartens gud) og Frejs (landbruget og frugtbarhedens gud) skål og til sidst en skål for kongen.

Bænket ved langborde som i Odins haller tog vikingerne forsmag på Valhalla, hvor livet var et langt måltid, og hvor øllet og maden aldrig slap op.

Svinet i centrum
Maden bestod af alt, hvad man kunne byde på, men særligt fornemt var svinet, som i Valhalla nærede de tapreste vikinger. Sæhrimmer hed en særlig gris, der havde den forunderlige egenskab, at man kunne blive med at skære kød af dets krop, for det voksede det ud igen til næste aften.

Nutidens helseapostle ville korse sig, men vikingerne slikkede sig om munden og kastede sig over julesvin så vel opfedede, at sulet hang dem ned af siderne. Først når de solide og glinsende flæskestege var fortæret, satte man tænderne i de stykker okse (mørbrad, højreb, steg), som vi i dag sætter højest, sammen med blodpølser, fjerkræ og brød. Det hele blev skyllet ned med rigelige mængder jule-mjød, der var brygget med honning og ekstra malt, så den var stærkere og kraftigere - fuldstændig som nutidens brede vifte af lækre og lidt søde juleøl. Ingen tvivl om, at den nordiske glæde ved samværet om måltidet er dybt forankret i os.

De tidlige missionerende præster så med stor velvilje på jól-festerne, når blot blodritualerne med at oversmøre alteret i blod blev afskaffet, og man henlagde ceremonien til en kirke. Ellers forblev festen stort set den samme, og den kristne 'gode' ledede nu ritualet.

Mjøden forblev central, og langt op i 1800-tallet var jul stadig uløseligt forbundet med at drikke Guds skål. Med indførslen af den julianske kalender fik præsterne pragmatisk rykket jól-gildet et par uger tættere til vintersolhvervet og den af kirkefædrene vedtagne dato for Jesus fødselsdag den 25. december.

Festen består
Trods ihærdige forsøg på at få indført det mere kirkelige ord 'kristmesse' stod jól-navnet ikke til at ændre modsat i de engelsktalende lande, og festen fortsatte da også som en række gilder og ikke en enkeltstående fødselsdagsfest. Glæden ved grisen holdt også ved trods det gennemgående negative bibelske syn på dyret, og svin nydes stadig både som flæskesteg og marcipangris.

Det lykkedes kirken at kristne vikingerne, men den oldgamle hedenske midvinterfest for lysets komme stikker dybere end kirken og lever i bedste velgående den dag i dag. Hvor, hvornår og hvem man skåler for kan nok ændres, men det centrale samvær over måltidet, fejringen af afslutningen på en årscyklus og håbet for en ny står ikke til at ændre.

Kilde: http://videnskab....julen-vaek


Jeg håber at I alle vil have en god jul med både svin, fest og juleøl.
God jul

[img]http://www.thailand-portalen.dk/temp/jule-smiley.png[/img] is not a valid Image.
 
http://www.danishschool.dk/thailand/
Lung Yao
Web.
Jeg håber at I alle vil have en god jul med både svin, fest og juleøl.
God jul

Det er noget være "griseri" især for min økonomi. Grin Grin Grin


.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]
 
hugoboerge
Hvad er julen for mig ?

Vi samler et juletrae sammen og saetter lys paa saa det staar og blinker udenfor saa alle kan se det naar de gaar forbi.

Juleaften og juledag, per tradition saa foregaar det paa en kendt dansk restaurant her i Bangkok sammen med familie, gode venner og bekendte hvor vi traekker lod om julegaver.

Naar man bor i troperne er det lidt svaert at forholde sig til jul. I Singapore starter man allerede i oktober maaned paa Orchard Road og i Tesco Lotus her er der nissepiger ved kasseapparatet paa nuvaerende tidspunkt.

Cold Storage paa Orchard Road i Singapore havde engang i juni maaned sat et forkert baand paa, saa den fik hele armen med "White Christmas" osv.

Herude i troperne er julen mere en kommerciel ting end noget andet.
 
Webmaster
Det er så i dag hvor det er vintersolhverv - dagen hvor lyset vender tilbage.

Link: www.vintersolhverv.dk
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.
 
http://www.thailand-portalen.dk
taxidriver990
@Web : Bare synd lyset er sååååååå langsomt !
Tager jo flere måneder inden det kan mærkes :-)
Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda


Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne


Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter
 
Fotofreak
taxidriver990 skrev:

@Web : Bare synd lyset er sååååååå langsomt !
Tager jo flere måneder inden det kan mærkes :-)


Jeg har ’Vor Herre’ mistænkt for at have anskaffet sig en App. til hans mobil ang. lysdæmpning i Thailand.

Ved ca. 18:00 tiden begynder Han at justere på lysdæmpningsknappen, og kort tid derefter er der mørkt.

Han piller først ved lysdæmpningsknappen igen næste morgen ca. 06:00

Og det gør han s*u hele året rundt.

Forventningens glæde er ofte større end selve oplevelsen - Derfor glæder rigtig mange danskere sig til foråret SmileSmileSmile

M.v.h. Forofreak
Redigeret af Fotofreak d. 21/12-2013 12:53
 
cali111
Julen for mig, har siden 83 været en tur til Thailand, hvor man ikke holder jul.
Alligevel go` jul allesammen!
 
http://www.aseanmctour.dk
prasat
jul er sku da hyggeligt når man har børn og en thai kone. sokker og drille nisser juletræ og julegaver, og så se spændingen i deres øjne når træet tændes. hvem siger budister ikke er kristne når der skal deles julegaver ud.
god jul jager
 
juj
Julen for mig er god dansk jule mad, og ikke andet. Børnene er blevet voksne så ingen gaver eller andet juleræs. Bare hygge med god mad og drikke sammen med familie og venner.
 
Frank
Alle mine fordomme blev bekræftet af frikirkepræsten.

Tosse, båtnakke Hammer ... jeg løber tør for ord, som bedst kan beskrive mit syn på ham.

And eller gås, rødkål og brunede kartofler, så er det jul. Her bliver det fremover endnu mere hedensk, hvis det er muligt.
 
Spring til debat: