Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Familie, ægteskab og børn » Flytning til Danmark
 Udskriv debat
permanent ophold efter EU retten
fjelle123
Hej alle,

Min kone har snart været her i 5 år, som tiden dog flyver - det er til start juni 2014 og her udløber hendes 5 årige opholdskort også,

der står dette i vedlagte skema

Hvornår kan du søge om tidsubegrænset ophold efter
EU-retten?
Du kan opnå tidsubegrænset ophold efter EU-retten, når
du har haft lovligt ophold her i landet uafbrudt i 5 år.

Et ophold i Danmark anses ikke for afbrudt, såfremt der er
tale om:
Midlertidige ophold uden for Danmark der
tilsammen ikke overstiger 6 måneder om året
Fravær af længere varighed som skyldes
værnepligt
Ét fravær af højst 12 måneders varighed som
skyldes helt særlige grunde

http://www.nyidan...retten.pdf

Men når hun har været her i 5 år så vil hendes opholdskort jo være udløbet?

fjelle123
hov, har lige set at hendes opholdskort udløber 16/4 2014 - hmm gad vide om det giver problemer at vi skal til thailand midt maj?

Girobank
ja det giver problemer i lufthavnen i Bangkok, du får hende ikke med hjem til Danmark med et opholdskort, der er udløbet!
Mae Phim, Klaeng, Rayong
www.maephimproperty.com

fckguld
fjelle123 skrev:

hov, har lige set at hendes opholdskort udløber 16/4 2014 - hmm gad vide om det giver problemer at vi skal til thailand midt maj?
ingen probler , hun får et reentry visa , hvis hun ikke når få nyt opholdskort inden. hos udlændingeservice.
DU FÅR HVAD DU GIVER Cool GRIB LIVETWink I MORGEN ER DET MÅSKE FORBI

fjelle123
Ringer ind til udlændingeservice idag og hører hvordan vi skal forholde os, ville jo være rart at man kunne søge nu allerede og så det gik i orden inden hendes opholdskort udløber

energy
Ja man skulle have taget den via Sverige. Tror mange ting havde været nemmere.
Det her bliver svært at opfylde for mange kunne jeg forestille mig, Crying
Fandt det her på Nyidanmark.

For at få permanent opholdstilladelse i Danmark skal man have haft ordinær beskæftigelse, udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed eller været under uddannelse i Danmark i mindst 3 år inden for de sidste 5 år forud for, at permanent opholdstilladelse gives. Man skal fortsat være i arbejde eller under uddannelse på det tidspunkt, hvor tilladelsen vil kunne gives.

Det er ikke et krav, at man har været i uafbrudt beskæftigelse i 3 år. Kravet vil også være opfyldt, hvis ansøgeren inden for de sidste 5 år har været uden beskæftigelse i en eller flere perioder, der i alt udgør maksimalt 2 år, hvis blot man er tilknyttet arbejdsmarkedet eller er under uddannelse på det tidspunkt, hvor permanent opholdstilladelse vil kunne gives.

Energi

L
fjelle123 skrev:

Ringer ind til udlændingeservice idag og hører hvordan vi skal forholde os, ville jo være rart at man kunne søge nu allerede og så det gik i orden inden hendes opholdskort udløber

Der kan tidligst søges 2 mdr inden visa udløber.
Og behandling tager op til 3 mdr, så man risikerer under alle omstændigheder at være uden gyldigt opholdskort og feks ikke engang må tage en tur til Tyskland.

Hvis I vil udenlands i den periode så skal I søge om en TILBAGEREJSETILLADELSE.
Den kan også laves på den lokale politistation og så kommer der en sticker i passet.
Det er gratis, men selvfølgelig lidt ekstra papirarbejde.

Vi venter selv på nyt visa/opholdskort til min kone og papsøn nu. De udløber d.18/12.

fjelle123
L skrev:

fjelle123 skrev:

Der kan tidligst søges 2 mdr inden visa udløber.
Og behandling tager op til 3 mdr, så man risikerer under alle omstændigheder at være uden gyldigt opholdskort og feks ikke engang må tage en tur til Tyskland.

Hvis I vil udenlands i den periode så skal I søge om en TILBAGEREJSETILLADELSE.
Den kan også laves på den lokale politistation og så kommer der en sticker i passet.
Det er gratis, men selvfølgelig lidt ekstra papirarbejde.

Vi venter selv på nyt visa/opholdskort til min kone og papsøn nu. De udløber d.18/12.

Takker for svar, er har i også via EU retten?

Ansøgningen er ikke særlig kompleks, en masse tro og love på det ene og det andet og det er så det.

Der står også at ansøgningen bliver behandlet som selvbetjeningsprocedure - hvad det så dækker over.

Har lige ringet og snakket med dem og fik fat i en gut der næsten ikke kunne forstå mig og som jeg næsten ikke kunne forstå - men han sagde 1 måned før udløb af opholdstilladelsen, spørgsmålet er så hvordan jeg kan skrive under på tro og love om at hun har været her i 5 år uafbrudt når hun først har været her 5 år d. 16/4 for så lyver man vel i tro og love?

nu har jeg skrevet en mail til dem, for vil gerne have det på skrift.

fjelle123
Nå nu giver det ingen mening,

Jeg har lige fået svar på mail fra udlændinge service - overraskende hurtig svartid i øvrigt.

mit brev og svar følger:

Mit indledende skriv.

Hej Udlændingeservice.

Jeg skriver vedr. min kone ............ 's opholdstilladelse.

Min kones 5 årig opholdstilladelse efter EU retten udløber d. 16/4-2014 og vi skal derved til at søge permanent opholdstilladelse efter EU retten.

Jeg har i den forbindelse et par spørgsmål.

1. Hvornår må vi søge? Ifgl. blanket FA10 kan man opnå tidsubegrænset opholdstilladelse når man har opholdt sig i landet uafbrudt i 5 år, det har hun jo først efter d. 16/4-2014 - hvis man skal søge INDEN opholdskortet udløber har vi derved svært ved at underskrive tro og love erklæring på at man har været i Danmark lovligt og uafbrudt i 5 år da der jo så vil mangle f.eks. 1 måned før at betingelsen er opfyldt. jeg ved godt det er en teknikalitet - men vi gerne undgå at lave fejl der kan forlænge eller besværliggøre ansøgningsprocessen.

2. Vi skal til Thailand til maj, og her er jo risiko for at den permanente opholdstilladelse ikke er gået igennem endnu og hun derved ikke har et nyt opholdskort, vil man kunne få en midlertidig opholdstilladelse som man kan rejse på indtil sagen er behandlet.

3. Skal vi angive ansøgningen hos udlændingeservice eller kan vi - for at spare tid - indgive skemaet hos politiet i Rødovre og kan politiet også udstede en tilbagerejse tilladelse i hendes pas så vi kan komme tilbage til Danmark efter endt ferie.

Vedlagt min kones opholdskort.

På forhånd tak for svar

US svarer

Kære Morten

Din kone kan først søge om permanent opholdstilladelse når hun har haft 5 års lovligt ophold i Danmark. I skal derfor ikke søge før dette er opfyldt.

Man får ikke et midlertidigt opholdskort til at rejse på, mens ens sag behandles. Vi kan udstede en tilbagerejsetilladelse som sættes i passet og med det kan man rejse ind og ud af Danmark.

I kan godt aflevere ansøgningen hos det lokale politi, og politiet kan også udstede en tilbagerejsetilladelse, dog udsteder alle politistationerne dem ikke med det samme.

Med venlig hilsen

Mit svar retur:

Hej .....

Men min kone er her vel i princippet ulovligt så snart hendes opholdstilladelse udløber d. 16/4-2014 eller hvad?

Jeg vil også lige nævne at jeg har snakket med en i udlændinge service idag der sagde at vi kunne søge en måned før, jeg er dog typen der gerne vil have tingene på skrift når det drejer sig om så vigtige informationer, derfor dette skriv,

Jeg er meget usikker på hvordan vi skal forholde os for ikke at komme i klemme i systemet og eventuelt risikerer hendes opholdstilladelse, for i princippet er hun her vel ulovligt dagen efter hendes opholdstilladelse udløber.

2 forskellige personer hos US - 2 forskellige svar, gad vide hvad der er rigtigt.

Nu skal jeg lige hjem og følge op på tingene, for jeg kan ikke huske om d. 16 april er den dag vi har indgivet ansøgningen eller om det er den dag at opholdstilladelsen er givet, jeg tror det er den dag vi har indgivet ansøgningen da den er indgivet inden vi tog til thailand

Dog hvis det er den dag de har givet opholdstilladelsen har hun jo haft lovligt ophold i danmark fra da ansøgningen er indleveret, der har hun også stempel i passet.

fjelle123
Nu allerede svar retur

Kære Morten

Jeg forstår dine bekymringer, men som udgangspunkt skal man først ansøge når man opfylder alle krav til permanent ophold.

Man kan dog søge 2 måneder før at man opfylder betingelsen om 5 år og ansøgningen skulle ikke blive afvist, selvom man ikke opfylder tidskravet.

For at der ikke kommer problemer i forhold til tro og love erklæringen, ville jeg skrive at I er bekendt med at hun først opfylder 5 års kravet d. 16. april 2014.

Jeg håber at dette giver jer mere tryghed.

Spring til debat: