Se indlæg
 Udskriv debat
Hvor meget i medgift(sin rot)
bastian
men sådan er jeg ung dum og naiv men så er det jo godt at i "gamle" er her til at lærer min alt om livet.........hahahahahahahahahahaha
der er jo ingen grænser for hvad i ved om thailand ..måske mere end thaier gør men sådan er vi jo så forskellige

ps.jeg føler mig lidt ligesom jyllands posten....bare håbe min rige onkel fra amerika George kommer og gir mig moralsk stytte

Kimpil
Helt ærligt bastian, så tror jeg ikke det er muligt for nogen at lære dig noget som helst. Nu har jeg spildt min tid med at gennemlæse en stor del af dine indlæg på dette site . Sjældent har jeg set så mange negative eller i bedste fald intetsigende kommentarer fra en og samme person.
Redigeret af Kimpil d. 08/02-2006 21:10
Det er ikke hvad du gør - det er måden du gør det på

www.pilegaard-christiansen.dk
skytte
Hej! Jeg håber at Dan Busk har fået noget ud af det der er skrevet på de
halvanden side inden der gik ævl og kælv i resten af siderne der er kun få der er kommet med noget fornuftigt Jeg kunne godt ønske at "skolelæreren" kom med noget han har vel nok den bedste viden om Thailand vil jeg tro her på DTW."Teologen" jaaa han har også været i Thailand i mange år, nej det går ikke han er meget nærtagende
Til dig Dan Busk Jeg håber da at du har lidt tilbage af lommeulden når du har betalt dine 400.000bath til familien. HenrikGrin

clydehaumann
Nu er Sin-Sot, udtales sin Saat, nok noget af det vanskeligste at skrive om, da det altid bringer en heftig diskution op,
Lad os foerst prove at se det hele lidt fra kvindens side. Hun har besluttet sig for at blive gift og vil derfor gerne giftes efter den tradition hun er bekendt med, og den indebaerer Sin-Sot. ( Et tegn paa at manden er villig til at give afkald paa noget for at faa den kvinde han elsker. Beloebets stoerelse er igrunden uvaesentligt, men saadant lidt banalt sagt kan man vel sige jo stoerer beloeb jo stoerer kaerlighed. Altsaa er en ludfattig mand villig til at laane foreksempel 20000Baht for at blive gift, har han jo til overmaal bevist sin kaerlighed, Kvier rigmanden der tjener 200000Baht om maaneden sig ved at skulle betale 100000Baht har han, ifoelge Thailandsk tankegang, givet udtryk for at for at igrunden ikke holder ret meget af kvinden.
At tale om at koebe sin kone er noget sludder, Der er tale om at foelge en tradition hvormed man viser at man er villig til at give afkald paa noget og viser at man er istand til at forsoerge sin kone. De fleste foreldre vil vel gerne at ens datter i det mindste kan opretholde en nogenlunde levestandard efter hun er blevet gift. Her i Thailand har manden den ubetingede forsoergerpligt og derfor kraeves det ogsaa at det dokumenteres hvilken indtaegt man har naar et aegteskab skal registreres.

Set fra mange maend side er Sin-Sot igen et forsoeg paa at flaa den stakkels hvide mand for penge og ikke noget man vil have med at goere. Well, dette er da et synspunkt jeg udmerket kan foelge med i naar man laeser de mange indlaeg, og henvisninger til artikler der efterhaanden har vaeret paa Dansk-Thai om hvordan Thailandske kvinder kun er ude paa at flaa hvide maend. Men igen NEJ. Sin-Sot er ikke et forsoeg paa at flaa nogen som helst. Det er simpelthen en tradition som lever i bedste velgaaende.
Jeg tror det allestoerste problem er at mange Danske har den indstilling at naar man nu kommer her og gifter sig med den stakkels fattige bondepige maa foreldrene og pigen sgu da vaere ovenud tilfredse.
Jeg ser desverre ofte den indstilling at her i Thailand skal alt naar der er Danske involverede foregaa paa Danske premisser. Der er ofte en udbredt manglende forstaaelse for Thai kultur og tradition.
Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring.
Visum Hjælp. GRATIS
Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE.
http://thaidanishservice.com

https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/

high-tower
Jeg kan kun være enig med dig Clyde.

Det er vel kun rimeligt at man forsøger at se tingene fra flere perspektiver - det vil jo være trist hvis man starter et ægteskab med både at sætte sig selv, ens kone og hendes familie i en akavet situation.

Derfor er det også at jeg mener at det er vigtigt at få afstemt forventningerne inden man gifter sig.

Nogle Thai´er har desværre også den uheldige opfattelse at alle udlændinge vælter sig i penge - og det er nok en fordel at få ryddet den misforståelse af vejen inden ægteskabet.

Du har også helt ret i at der er nogle der har den opfattelse af at pigen og hendes familie bare skal smile og være lykkelige over ens storsind når man vil giftes med pigen - det er en trist holdning at ligge for dagen.

Det med kultur mener jeg må være et spørgsmål om at dele sol og vind lige - det er trods alt manden og kvinden der skal giftes.

Det er muligt at kvindens familie gerne ser et stort pompøst bryllup afholdt i Thailand - men mandens familie ser måske ligeså gerne et dansk kirkebryllup med hele svineriet.

Tag mig det ikke ilde op, men på sin vis kan det tage sig noget så latterligt ud, når en udlænding forsøger at leve sig aktivt ind i lokale skikke - det er til tider som en hund i et spil kegler.

Robert Kronberg
Hej,

skytte skrev:
"Teologen" jaaa han har også været i Thailand i mange år, nej det går ikke han er meget nærtagende

Jo, Henrik, jeg er blevet temmelig nærtagen, fordi min familie gentagne gange skal overfuses på denne side, blot fordi hendes familie er en traditionel konservativ Bangkok-familie.

Der er en tendens til, at folk sidder i Danmark med deres nye Thai-kone og nogle Thai-ferier i rygsækken, og så tror de, at de ved alt om, hvad der er dumt i Thailand, og det er os andre, der er dumme.

Desuden tror de, at de ved alt om livet i Bangkok, fordi de har besøgt familien i en landsby og været på ferie på Phuket. Der er altså forskel på Thaiere, meget stor, og kæmpe forskel på, hvor de arbejder, og hvordan man så gør tingene.

Og det er jeg træt af, at mange brugere ikke kan finde ud af at respektere hinanden, men at de kun kan sidde og gø som hunde. Det er ligesom nede på gaden, en stor bastard starter og så følger hele flokken...

Der er også en tendens til, at man kun læser sidste indlæg, og ligesom glemme at se efter, hvorfor vedkommende skriver, som han gør, og hvad han reagerer på. Det er ligesom muslimerne, de ser også bare et billede af en gris og så starter de med at gø.

Jeg er dog enige i, at denne sinsot på total 400,000 lyder af meget, hvis der ikke er særlige forhold.

Desuden skal det bemærkes, at Thaiere er købmænd, som forventer en forhandling, og at Thaiere ofte blot slynger en pris ud. Nogle gange for lav og så kommer de krybende for for flere penge, og andre gange urealistisk høj.

Du må også forsklare hende og hendes familie, at danskere ikke er rige på den måde, som Thaiere tror. Sæt dig ned og gennemsnak det, og tag en pauseet par dage og tag det op igen. Du skal give hende tid til at vende det med forældrer og venner, og tænker over det.

http://www.danishschool.dk/thailand/
Webmaster
Vi havde for nået tid siden en afstemning omkring emnet. Resultatet kan se ved at klikke på "Afstemningsarkiv" i afstemningsboksen :-)
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
thaikurt1
KronbergTH nu kan det jo ikke hjaelpe at pive over at man bliver nærtagen over for dig , du skal jo regne med at naar du nogen gange kommer med svar der selv er nærtagen over for andre brugerne saa for man ogssa tilbage af samme skuffe.

Det kan jo se bare paa det indlaeg du har skrevet her

Dette jo ikke en sondagskole men et sted hvor man har forskelig menige.

Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."

http://nej
paulsenp
Hej Robert,

Jeg er ikke blandt sinsot-modstanderne, men forstår bare ikke helt din logik.

Den fattige pige i din "Historie 1" gifter sig, selvom hun ikke er "håbløst forelsket", altså er hun under alle omstændigheder "købt" af manden, med eller uden sinsot. Eller har jeg misforstået? Tror du "køberen" er enig med dig? Ellers siger du jo egentlig, at pigen selv betragter sig som en vare.

Hvis den "håbløst forelskede" pige i "Historie 2" gifter sig med manden, selvom han ikke betaler sinsot, betragter du det stadig som et "billigt køb", som pigen nu må gå rundt og skamme sig over. Mener du da, at pigen betragter sig selv som købt?

Det er da helt klart, at "Historie 3" giver det bedste resultat, det er bare din logik mht køb uden betaling, jeg ikke rigtig er enig i.
Peter

Helt ærlig
Drejer det sig ikke kun om at vi har det godt, og at manden og konen har det godt sammen, uanset om det er en som har købt en kone eller bare giftet sig uden at købe hende.
Men folk som har lyst til at kobe en kone skal da gøre det,

Ja det er godt det ikke er mig som kommer i phuket, så kan det ikke være mig kronberg mener
Men jeg ved heller ikke noget om thailand,,,,men kommer der kun for at hygge mig.
Og om jeg følger thai traditioner,,,ja nogle gange, men ikke hvis det har noget med templet at gøre så bliver jeg pænt udenfor,og venter på konen er færdig derinde, jeg ved godt hun vil ha mig med derind
Men jeg har ikke noget at gøre derinde,syntes jeg ligeså lidt som jeg gad gå ind i vores latterlige kirker
bamsen

Ps. ja hvis man ser vores gamle afstemning så ville 59 % gerne købe en kone og 41 ville ikke
Redigeret af d. 09/02-2006 12:10

Buggymann
KRONBERG:::::
Ja....jeg fattede at du var ude med riven efter mig...... du har ret jeg har kun været i bangkok sammenlagt 2 mdr og har kun 4 familie medlemmer som bor forskellige steder i Bangkok så jeg er jo ikke expert (hvilket jeg aldrig har påstået jeg er) og ja ...jeg kommer meget i en landsby ude på landet ved de alm Thaier ....sådan ca i 8 år...men selvfølige giver det mig ingen erfaring/oplevelser med thaier...
Jeg nyder ferie på Phuket også ca i 8 år og der lære man heller ikke noget!!!!!!!
Men man skal altså bo i Bangkok for at blive lige så klog som dig,,,hmmm pas på alt den smog som der er i Bangkok det kan skade hjernen.....
så jeg har forstået at jeg ikke ved en skid om thailand og thaier og deres kultur og traditionerSadSadSad
det er kun dem som bor i Bangkok der ved det hele.....okay...
jeg er kun fynbo og jeg ved ikke en ski...men gud hvor jeg er glad for at være fynbo og ikke bangkokanier......
ParkpeanPfft
just love Thailand. The land off budda...

www.thaikontakt.dk
Robert Kronberg
Jeg lever i Bangkok og tilfaeldighederne goer, at jeg lever med den, jeg goer. Jeg er i en situation, en anden i en anden, og en tredje i en tredje, etc. Og jeg rakker ikke ned paa de andre situationer, men jeg bliver stoedt over dem, der rakker ned paa min situation.

Det er ok at vaere imod sinsot, men det er ikke okay at paastaa, at vi andre koeber vore koner. Det er baade at goere dem og Thai-kultur til grin. Og jeg fatter ikke, man gider Thailand, hvis man blot kan sidde at goere dem til grin.

Den eneste aarsag kan vaere, fordi man oensker en billig kone og ikke kan faa det i Danmark.
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

Kronberg
Hvordan kan du vide om folk ikke kan få en kone i danmark, syntes du ikke lige du sviner folk til nu.
Nå du påstår at de som ikke vil betale for en kone, vil ha en billig kone fordi de ikke kan finde en kone i danmark.

Men du kender sikkert ikke det med at blive forelsket og så blive gift
Men det er der jo åbenbart mange som gør.

Folk må da selv om de vil købe en kone, det er op til enhver hvordan de gør det.
Hvem siger din måde at gøre det på er rigtigt....ja det er rigtigt i dine øjne,,,,,, men ikke i mine.
Man skal ikke kun tage sig af thai traditioner, men også danske
Og de danske så køber man ikke en kone.
Nej man bliver forelsket og gifter sig eller lever i et parforhold,
Men det er jo ikke velset i thailand, så er det vist en skam at leve sammen, uden at være gift, har jeg ladet mig fortælle
Så derfor er man nødt til at gifte sig

Ps.
Hvis pigen insisterer på at manden skal betale ,hvad elsker hun så
penge eller manden
Men jeg kan forstå at hvis pigen siger det er dig jeg elsker
og du skal ikke betale ,at manden så bagefter hjælper familien med lidt penge,det er til at tage og føle på....
Så bestemmer man selv hvad man vil hjælpe med
bamsen

rinpoche
clydehaumann skrev:
Nu er Sin-Sot, udtales sin Saat, .

Ikke på dansk: Sin Sårt.
Eller på jydsk: sin sort Smile

rinpoche
Redigeret af rinpoche d. 09/02-2006 16:08

clydehaumann
rinpoche det er da nu ogsaa Thai er det ikke?
Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring.
Visum Hjælp. GRATIS
Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE.

https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/

rinpoche
hmm, jeg tror nu nok du forstod mig, no?

Med dansk udtale bør det translitereres som sin sårt.

Men det kunne da være interessant at høre hvilken sproggruppe din udtale henvendte sig til.

rinpoche

bastian
det startede som et spørgsmål og nu er vi ude på overdrev
jeg mener stadig at hvis man "køber"sin kone i 2006 er der noget galt det er meget muligt det hedder tradition men traditioner er der for at blive brudt ...men hvis man syntes det er ok at man skal give penge før man kan blive gift og man ikke kan se der er noget galt i det så værsgo
jeg kan forstå man hjælper sin nye kones familie med lidt penge eller materialer når man er blevet gift selvfølgelig skal de ha det godt når nu de er blevet gift med en rig farang

der er jo en grund til at smukke thaipiger bliver gift med grimme farang ....penge

thaikurt1
Bamsen hvor har du dog ret i at man skal hjaelpe fammilen med hvad mener man har raad til at giver.

Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."

http://nej
rinpoche
clydehaumann skrev:

Set fra mange maend side er Sin-Sot igen et forsoeg paa at flaa den stakkels hvide mand for penge og ikke noget man vil have med at goere. Well, dette er da et synspunkt jeg udmerket kan foelge med i naar man laeser de mange indlaeg, og henvisninger til artikler der efterhaanden har vaeret paa Dansk-Thai om hvordan Thailandske kvinder kun er ude paa at flaa hvide maend. Men igen NEJ. Sin-Sot er ikke et forsoeg paa at flaa nogen som helst. Det er simpelthen en tradition som lever i bedste velgaaende.

Jep, men det forhindrer ikke nogle i at bruge denne tradition til at give den alt hvad den kan trække, når der er en atm i forvandet.
Og der har den udkårne ikke nødvendigvis nogetsomhelst at sige.

rinpoche

Robert Kronberg
Bamsen,

bamsen skrev:
Kronberg
Hvordan kan du vide om folk ikke kan få en kone i danmark, syntes du ikke lige du sviner folk til nu.
Nå du påstår at de som ikke vil betale for en kone, vil ha en billig kone fordi de ikke kan finde en kone i danmark.

Du er den, der sviner folk til, men du er selv et svin, idet du påstår, at os andre køber vore koner.

Spring til debat: