Se indlæg
Juntaen kræver erstatning af eksleder
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 08/11-2016 09:21
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
Kim Ludvigsen skrev: Rispriserne har reelt heller ikke så meget at gøre med lighederne i støtteordningerne. Priserne (m. m.) er grunden til, at det er nødvendigt med støtteordninger, men de ændrer ikke på, at juntaen vil have Yingluck til at betale for noget, som de selv gør. Og alt andet lige, så var hun mere uskyldig/uvidende/dum/godtroende end juntaen er. Juntaen kan se, hvordan det gik med prisudviklingen, da Yingluck lagrede ris i håb om stigende priser, så den burde vide, at det ikke er så nemt at manipulere priserne på verdensmarkedet. Juntaen kan så risikere at være heldig med prisudviklingen, hvor Yingluck var uheldig, men man bør ikke basere en støtteordning på held, ligesom held heller ikke bør afgøre, hvem der skal betale erstatning for en politisk beslutning. OK, stryg det sidste, juntaen kommer ikke til at betale erstatning, selvom priserne skulle falde yderligere. Igen, denne tråd startede med at handle om, at juntaen kræver erstatning af Yingluck. Dette er helt uhørt i demokratier, og det gøres udelukkende, fordi man ikke kan lide hende og hendes familie. Dette bliver så endnu mere tydeligt, når juntaen går hen og gør stort set det samme som Yingluck. Og det er sådan set blot det, jeg påpeger. Juntaen har magten, og den har krudtet til at kunne gøre som den lyster. Men det bør ikke forhindre andre i at se, hvor forkert, dobbeltmoralsk eller hyklerisk det er. Kim Ludvigsen - du undgaar spoergsmaalet som blev stillet og det er fordi du ikke kan svare paa det. Der er en kaempestor forskel i risstoetten. Thaksin (Thaksin taenker, Pheu Thai udfoerer) gik paa valg med en lovning om en fast pris paa THB 15,000.- per ton for normal ris og THB 20,000.- for hom mali og det var priser som var over 50% over markedsprisen. Risboenderne var taknemlige ofre og hoppede paa den og Thaksin's parti blev valgt. Det var ren valgflaesk og ikke spor andet og det ansporede til graadighed bl.a. med at hoeste 3 afgroeder mod normalt 2. Alt blev koebt op af revl og krat. Mig bekendt og saa vidt jeg husker var der ikke noget akut problem paa valgtidspunktet, men korriger mig hvis jeg tager fejl. Nu har vi et akut problem bl.a. kreeret af rismoellerne som tilbyder risboendeerne lave priser af frygt for fremtidige lave verdensmarkeds priser. Handel med commodities er utrolig vanskeligt, hvilket jeg kender lidt til. Dog var det ikke ris som firmaet handlede med. Man kan meget nemt braende nallerne paa den konto. Det er som jeg ser det den allerstoerste forskel i de 2 former for risstoette. Yingluck lyttede ikke til alle advarselssignalerne og det kaldes for negligence og det skal hun straffes for paa en eller anden maade. Herudover stoppede hun heller ikke svindel med G2G handlerne som ikke eksisterede. Som ansvarlig leder burde hun vide hvad det handlede om. Det kaldes ogsaa for negligence. Om det saa er rigtigt at saette beloeb paa hvor meget hun skal straffes med ? Det mener jeg ikke man kan saa der er vi for saa vidt enige. Straffen boer vaere livstid fra alt politisk pga uansvarlighed eller lad os kalde det for kontoen for uvidenhed. Uskyldig nej, dumhed maaske, godtroenhed maaske. Her kan man ikke sammenligne med juntaen for den loeser et akut problem hvor der er sat visse begraensninger. Det var slut paa "popcorn time" herfra. |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 08/11-2016 09:52
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 4361 |
Ingen popcorn, men jeg har støvet The Muppets af til et gensyn, især de to herrer her: [img]http://www.bravebosom.com/wp-content/uploads/2013/05/peanut-gallery.jpg[/img] is not a valid Image. |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 08/11-2016 10:01
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
hugoboerge skrev: Kim Ludvigsen - du undgaar spoergsmaalet som blev stillet og det er fordi du ikke kan svare paa det. Jeg undgår ikke at svare på noget, som er relevant for det, som denne tråd handler om, jeg har endda også svaret på noget af forureningen. Jeg springer højt og flot ned til den del af dit indlæg som er relevant: hugoboerge skrev: Yingluck lyttede ikke til alle advarselssignalerne og det kaldes for negligence og det skal hun straffes for paa en eller anden maade. Generalen er også blevet advaret om sin risstøtte, så han skal altså også betale for det underskud, som han bliver skyld i? hugoboerge skrev: Herudover stoppede hun heller ikke svindel med G2G handlerne som ikke eksisterede. Som ansvarlig leder burde hun vide hvad det handlede om. Det kaldes ogsaa for negligence. Jeg mener ikke at huske, at hun er blevet beskyldt for ovenstående. Hun er blevet beskyldt for ikke at have ændret på støtten/planerne, da det begyndte at vise sig, at det blev meget dyrere end forventet [*]. Og uanset om du kalder det negligence eller noget andet, så er det noget, man straffer for i valgboksen. G2G-handlerne efterforskes for sig, og det er nogle andre personer, der er på tale. hugoboerge skrev:Om det saa er rigtigt at saette beloeb paa hvor meget hun skal straffes med ? Det mener jeg ikke man kan saa der er vi for saa vidt enige. Straffen boer vaere livstid fra alt politisk pga uansvarlighed eller lad os kalde det for kontoen for uvidenhed. Uskyldig nej, dumhed maaske, godtroenhed maaske. Igen, det er det man har valg til. Du kan ikke have andre - farvede - personer til at afgøre den slags. hugoboerge skrev:Her kan man ikke sammenligne med juntaen for den loeser et akut problem hvor der er sat visse begraensninger. Fattigdom er også et akut problem, som er med til at holde Thailand tilbage, selvom en del af eliten gerne ser, at tingene ikke ændres. Yinglucks ristilskud har været med til at forbedre bøndernes forhold, og det har desuden sat skub i samfundet, fordi bønderne har haft penge til at købe mere (fx biler, som der også blev givet tilskud til). Med hensyn til generalens begrænsninger, så rykkes pælene hver eneste dag, og det er vel og mærke uden at tage hensyn til faldende priser. Du kan jo overveje, hvad der sker, hvis priserne er faldet yderligere 10 procent, når risene skal sendes på markedet. [*] Dyrere end forventet på grund af faldende priser og stigende lageromkostninger. Spørgsmålet er, om generalen vil handle anderledes, når/hvis priserne fortsætter med at falde. For hvad skal man gøre? Vente lidt længere og håbe, at priserne stiger igen, selvom det koster ekstra til lager, og selvom nogle af risene risikerer at gå til? Eller skal man sælge her og nu med et tab? Uanset, hvad man vælger, er det ikke noget man selv skal betale for. Det er statskassen, der skal betale og vælgerne, der skal straffe. Medmindre, selvfølgelig, der er sket direkte svindel. Men ingen har beskyldt Yingluck for det, heller ikke generalen. |
|
Spring til debat: |