Se indlæg
 Udskriv debat
Hvor meget i medgift(sin rot)
Robert Kronberg
Hej jorn,

jorn skrev:
Men naar vi nu taler om budisme, saa har jeg forstaaet at buddiseme bygger paa Buddas "visdom" og ikke en Gud (budda var et menneske). Kongen er heller ikke en "Gud", men er den person der kommer taettes paa at vaere "Gudelig" og er som saadan haevet over "mennesket"

Foraeldrene er ikke heller "Guder" men er de mennesker der er en naermst og for hvem man har den ultimative kaerlighed og respekt (de gav dig livet, en "Gudelig" akt) Ved at kalde Kongen og Dronnigen for "far og Mor" saa viser man at dem sin ultamative kaerlighed og respekt.

Ordet "Gud" i Buddismen er ikke det samme som en Gud i kristen forstand.

Men maask tolker jeg forkert. Jeg er ikke buddist.Smile

Jo, tolker korrekt, hvis du følger Buddhas lære, som beskrevet i trekurven, og some Theravada i princippet skal følge. Men du tolker ikke rigtigt, hvis du følger Thailand defacto religion.

Thailand afskaffede gudekongerne, en tradition fra Khemerene, i forbindelse med de flytte Ayutthaya til Bangkok, men i defacto er Rama alligevel guder. Se bare navnet, Rama.

Thaibuddhisme er en sammenblanding af: Theravada (de gamles lære), hinduisme, animisme og Mahayana (den store vogn).

Alle huse har fx en husgud. Du har bemærket disse to huse, et lille og et stort uden for enhver bygning (nogen gange kun et hus).

Nogen har du set den tissemand, der står i midten af enhver provins, lingarm. I Bangkok står den ved siden af paladset, men på den anden side af gadekryset.

Hvad med disse hinduistiske guder, Thai-mænd bærer om halsen.

Traditionen med både et nickname og et rigtogt navn er fra animismen.
Etc. Jeg skal finde en tekst, jeg har skrevet om det...

http://www.danishschool.dk/thailand/
Robert Kronberg
Den thailandske tidsregning følger Buddhas dødsdag, det vil sige, den dag han blev optaget i Nirvana. Buddha, som hed Siddharta Gautama, var søn af Sakya-kongen i det nordlige Indien. Han var ikke guddommelig, men det første menneske, der blev oplyst og fandt vejen. Denne lære, Buddhas lære, kaldes Dharma.

Mange tror, at alle buddhister er tilhængere af Dalai Lama, men Dalai Lama er kun overhoved for en del af den tibetanske buddhisme. Da thailænderne tilhører theravada-buddhismen, tror de ikke på levende guruer, som tibetanerne tror, Dalai Lama er.

Theravada-buddhismens autoritet er De tre Juveler, som er Buddha, Dharma og Munkeordenen, som de kalder Sangha. I tibetansk buddhisme og i visse andre retninger tilføjes altså guruen som den fjerde juvel og autoritet.

Det tidligere thai-kongedynasti, som reagerede i Ayutthaya, var officielt gudekonger. Thailænderne overtog denne tradition fra khmererne (Cambodia), da det lykkes thailænderne at besejre dem. Det efterfølgende og nuværende kongedynasti, Rama-kongerne, kaldes ikke længere for gudekonger.

Det ville være i modstrid med teravada-buddhismen, hvis kongerne havde opretholdt guddommeligheden. Men alligevel har kongerne stadig et markant guddommeligt islæt, og de betragters som inkarnationer af hindu-guden Rama. I det hele taget består væsentlige dele af thailændernes praksis stadig af hinduistiske og animistiske traditioner.

En af disse traditioner er elefanterne. Thailænderne mener i øvrigt, at deres land er udformet som et elefanthoved. Østthailand er øret, og sydthailand snablen. Især hvide elefanter hellige, fordi de tror, at Buddha var en hvid elefant, før han blev genfødt som menneske. Der er i øvrigt en thailandsk lov, som definerer, hvordan en hvid elefant ser ud. Alle hvide elefanter ejes af kongen.

I buddhismen betragtes genfødsler som lidelse. De mener, man genfødes, fordi man klamrer sig til illusionen om at være en sjæl og et jeg. Men i følge buddhismen er det en illusion, da mennesket består af krop, følelser, opfattelser, tænkning og bevidsthed, der alle er i stadig forandring.

For at blive oplyst og gennemskue denne illusion må man blive munk for livstid. Idet man arbejder bliver man bundet til denne illusion, og derfor må munkene ikke arbejde, dyrke eller lave mad. De er derfor nødt til at gå rundt om morgenen og samle mad ind. Men de er ikke tigger-munke, fordi de, som giver dem mad, får merit til et bedre liv næste gang. Og en dag vil giverne selv blive genfødt til et liv som munk.

Hvis man ikke er født til et liv som munk, gælder det bare om at have det rart og sjovt. Det alvorlige udsætter man til det liv, hvor man bliver munk. Thailænderne har derfor svært ved at forstå, hvorfor vesterlændinge tager alting så alvorligt.

Af Robert Kronberg

http://www.kronbe...=1&thold=0

Kilde
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

Robert Kronberg
Buddhismen er 2545 år gammel (2002) ifølge thailandsk tidsregning. Stifteren og absolut autoritet er Buddha med det verdslige navn: Siddharta Gautama (ca. 560-480 f.Kr.). Han var søn af Sakya-kongen i det nordlige Indien på grænsen til Nepal.

Buddhismens autoritet er De tre Juveler, som også er en bekendelse: Buddha, Dharma (Buddhas lære) og Sangha, som er munkesamfundet. I Vajrayana (der er en buddhistisk retning), som er stærkt påvirket af tantra, tilføjes guruen, rinpochen, lamaen eller tulkuen som den fjerde juvel. Tulkuer i tibetansk buddhisme som fx Dalai Lama har højeste autoritet og betragtes som en levende guddom.

Der er omkring 5.000 buddhister i Danmark og omkring 315 millioner i verden. De fleste danskere, som viser interesse for buddhisme, nøjes med løs tilknytning. I Danmark er de fleste danske buddhister tilknyttet retninger fra den tibetansk tradition. I den buddhistiske verden er tilknytningen geografiske bestemt. Tyngdepunktet er Sydøstasien, Sri Lanka, Central- og Østasien.

Der er to overordnede retninger: Teravada (De ældres Visdom), også kaldet Hinayana (Det lille fartøj), og Mahayana (Det store Fartøj), der inkluderer Vajrayana (Diamantfartøjet), som bl.a. er tibetansk buddhisme. Teravada er markant i Sri Lanka, Myanmar (Burma), Thailand, Cambodia og Laos. Mahayana er markant i Nepal, Kashmir, Bhutan, Vietnam, Kina, Korea, og Japan. Og Vajrayana er markant i Tibet og Mongoliet. I Kina og Japan findes også kinesiske versioner af mahayana-buddhismen som Det rene Land og Zen (Ch'an).

Teravadas helligskrift, som er den mest oprindelige buddhistiske skrift, er Tripitaka (Trekurven på pali) også kendt som Pali Kanon, da den er skrevet på pali. Mahayana har Sutraen udover Tripitaka (kaldet Tipitaka på Sanskrit). Sutraen er er skrevet på sanskrit, og må ikke forveksles med den sutta, suttanta eller sutra, som indgår i den teravadinske Tripitaka. De enkelte retninger inden for Mahayana har hver især supplerende tekster. Der er modsætninger mellem den teravadinske Tripitaka og den mahayanske Sutra, men de forklares ved, at Mahayana tror, at sandheden er dobbeltsidet. I Tripitaka har Buddha åbenbaret den eksterne eller fænomenologiske sandhed, og i Sutra han senere åbenbaret den esoteriske eller skjulte sandhed.

En af de bedst kendte ritualer er meditation, som praktiseres overalt i verden i alle variationer. I mange buddhistiske lande er meditation en del af den obligatoriske undervisning i skolen. Meditation bliver dog mest praktiseret af munke. Vigtige overgangsriter er begravelse og optagelse i munkeordenen. I Teravada er alle mænd munke i en periode. En munk kan slippe ud af lidelsens skæbnehjul, det vil sige væk fra de evindelige genfødsler ved at bliver munk for livstid (dette er mest et teravadinsk karakteristika). Gennem meditation og neutrale handlinger kan han indse illusionen om at være et selv, så hans illusoriske sjæl kan udslukkes i Nirvana ved hans død. Folkebuddhismen har endvidere overgangsriter som fx fødsel, fødselsdag og vielse. Religiøse højtider er fuldmåne-dage, regntiden, Buddhas fødsel, oplysning og død, foruden fremlæggelse af hans lære.

De bedst kendte ydre tegn er de tibetanske lamaer og de orange munkedrager (de har også andre farver), som man ser i buddhistiske lande. Desuden har alle buddhister et alter i deres stue. Udover bekendelsen til De tre Juveler: Buddha, Dharma og Sangha, har de forskellige retninger forskellige overordnede delmål. I Teravada gælder det om at blive genfødt til et liv som munk for derigennem at stræbe efter at blive en arahant (en oplyst) ved hjælp af meditation og handlingsneutralitet. En arahant bliver ikke genfødt mere, men kommer i Nirvana. I Mahayana gælder det derimod om at blive en bodhisattva (en begyndende Buddha), som fravælger Nirvana. En bodhisattva bliver genfødt i gudeverden for derfra at hjælpe resten af menneskene med til Nirvana. I tibetansk buddhisme antager bodhisattvaen karakter af en lærer, som lader sig genføde igen og igen i menneskeverden for at lede menneskene frem til Nirvana.

I buddhismen betragtes de evindelige genfødsler som lidelse. De mener, man genfødes, fordi man først og fremmeste klamrer sig til illusionen om at være en sjæl og et jeg. Men det er en illusion, da mennesket alene består af 1) krop, 2) følelser, 3) opfattelser, 4) tænkning og 5) bevidsthed, der alle er i stadig forandring. Jeget er således en illusion, som binder den enkelte til skæbnehjulet og derfor til lidelsen.

Munkene bor ved templerne. Lægfolket har først og fremmeste deres husalter, men især ved højtider mødes de i templerne. Stupaerne (de høje tårne) er mindesmærker for Buddha og kan indeholde relikvier fra Buddha.

Af Robert kronberg

http://www.kronbe...=1&thold=0

"

paulsenp
KronbergTH skrev:
Sinsot er ikke forældet, heller ikke i Bangkok, men trives i bedste velgående, ligsom kirkebryllupper i DK.

Jeg har aldrig, aldrig hørt om en Thai-kvinde (uden børn og tidl. ægteskaCool, hvor forældrerne ikke fik sinsot af kvindens tilkomne Thai-mand. Og så er det uanset om familien er fattig, fra landet, fra Bangkok, er skuesspiller or what ever. Alle betaler, moderne eller umoderne er sagen irrelevant.

Hej Robert,

Da jeg blev gift for snart 28 år siden, var der på intet tidspunkt tale om sin sot. Min kones familie er fra Bangkok, pæn familie, ikke mange penge, rimeligt veluddannede. Min kone havde ingen "lig i lasten" og var faktisk jomfru, da vi lærte hinanden at kende. OK, vi lærte så hinanden at kende her i Danmark, og blev også gift her, så det har måske gjort en forskel. Jeg skulle bare vise penge ved at give min kone en diamantring (ca. 4000 kr. så vidt jeg husker). Det var på opfordring fra en af hendes veninder.

To af mine bedste venner, som også blev gift med thaier for ca 30 år siden, blev også gift med barnløse, ikke tidligere gifte piger. De har heller ikke betalt sin sot, og er ikke blevet opfordret til det.
Peter

thaikurt1
Kaere KronbergTH.

Mange tak for de du gav dig tid til at skriver lidt om Buddhismen.

GrinGrinGrin
Redigeret af thaikurt1 d. 08/02-2006 10:40
Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."

http://nej
paulsenp
KronbergTH skrev:
bamsen,

Du har købt hende ved at afpresse hende til ikke at følge thai-tradition.

Det lyder som logik for perlehøns, eller ???

Med lidt andre ord: Du har købt hende ved ikke at betale noget!

Godt køb, mon man kan gøre det samme hos købmanden?
Peter

Buggymann
haha med den sin rot i andre er ved eller har betalt er det sgu jer som har købt en pige,,,,se det er logik for perlehøns....
alt over 25.000 bath er at betegne som et køb .....
min mening !!!!!!!
parkpeanGrin
just love Thailand. The land off budda...

www.thaikontakt.dk
latour82
Jeg syntes også at det er helt vanvittige beløb der er nævnt i medgift, men hvad ved jeg? min kone kostede 0 kr i medgift, til gengæld var der ingen returret med, så jeg har hængt på hende siden 1999Smile

Spøg til side, jeg havde da godtnok begreb om at der sagtens kunne høre en form for medgift med.
Vi blev så gift her i Danmark og ikke i Thailand, da jeg var usikker omkring medgift, så gjorde jeg det jeg fandt mest naturligt, nemlig at spørge min hustru.

Hun sagde omgående og uden tøven eller anden form for rysten i stemmen, at jeg da ikke skulle betale medgift, jeg spurgte hvorfor, fordi at hun havde været gift før, godtnok papirløst med en Thai, så der skulle ikke betales noget.

Ved ikke om det er normen i familien eller bare min kones "tak for sidst" til forældrene og majoriteten af familien, vides ikke.
Hun blev fysisk mishandlet af sin tidligere mand og fik først efter langt tids ydmygelse hjælp af en af hendes ældre søster og en svoger, til at gå under jorden og starte på en frisk i Bangkok.

Jeg mærker ihvertilfælde ikke den store gensynsglæde når hun er sammen med forældrene.
Der er også kun sendt meget beherskede penge derned, og det har kun været til smågaver til storesøsterens børn, aldrig penge til familien, hverken mine penge eller hendes egne penge.

De store overførsler har været hendes sparepenge, som er brugt til at købe en mark og den spæde start til at bygge et hus.

Men nå, med hensyn til medgift, så finder jeg vel ud af det til sommer hvor lillesøsteren skal giftes med en ludfattig Thaikæreste, meget imod forældrenes ønske, men thi, det er jo en helt anden sag.

Niels

Robert Kronberg
Hej paulsenp,

paulsenp skrev:Hej Robert,

Da jeg blev gift for snart 28 år siden, var der på intet tidspunkt tale om sin sot. Min kones familie er fra Bangkok, pæn familie, ikke mange penge, rimeligt veluddannede. Min kone havde ingen "lig i lasten" og var faktisk jomfru, da vi lærte hinanden at kende. OK, vi lærte så hinanden at kende her i Danmark, og blev også gift her, så det har måske gjort en forskel. Jeg skulle bare vise penge ved at give min kone en diamantring (ca. 4000 kr. så vidt jeg husker). Det var på opfordring fra en af hendes veninder.

To af mine bedste venner, som også blev gift med thaier for ca 30 år siden, blev også gift med barnløse, ikke tidligere gifte piger. De har heller ikke betalt sin sot, og er ikke blevet opfordret til det.

Som jeg også har nævnt et sted, så er der gået mode i det, og det kommer fra overklassen "HiSo", især blandt skuespillere or andre superkendte. For 28 år siden var det nok mere "ægte" Thai-kultur, men på den anden side, så er der ingen kulturer, der ikke ændrer sig, og nu er det altså sådan i Bangkok.

Men 4,000 kroner var også mange penge for 28 år siden.

Og jo, som også antydet af andre, er er det min erfaring, at det gør en forskel, om man bliver gift i DK eller i TH

Robert Kronberg
Hej pousenp,

paulsenp skrev:
KronbergTH skrev:
bamsen,

Du har købt hende ved at afpresse hende til ikke at følge thai-tradition.

Det lyder som logik for perlehøns, eller ???

Med lidt andre ord: Du har købt hende ved ikke at betale noget!

Godt køb, mon man kan gøre det samme hos købmanden?

Hvis vi nu hypotetisk forstiller os en fattig pige fra Issan. Hendes far er bonde og tjener 2,000 baht om om måneden. Hun har ingen uddannelse, og da hun er fra arbejderklassen, vil ingen Thai-mand med bare lidt penge gifte sig med hende.

Så møder hun en Farang fra lad os sige Hundige, og han har råd til at bo på guesthouse. Han har en "stor" lejlighed (mere end et værelse) i Hundige. Og computere og TV og har endda råd til at rejse til Thailand.

De bliver forelskede, og fint nok med det. Og før eller siden nævner hun sinsot, men manden svarer, at sinsor er forkert, for han agter ikke at købe hende.

Historie 1
Mon den fattige pige nu dropper den rige farang, og går tilbage til faderen med 2,000 baht om måneden? Nej, som en anden købmand kan hun godt gennemskue, at det er en dårlig forretning.

Resultat: Hun er købt alligevel, hvis vi skal følge sinsort-modstandernes logik.

Historie 2:
Men pigen, der er håbløæst forelsket dropper sin udkårne, fordi han ikke gider hendes tradition. Nej, som alle andre forelskede ser hun i blinde og gemmer sin smerte dybt i sit hjerte.

Resultat: Hvis sinsot er at købe, og pigen her ikke fik, hvad hun var "værd", så er hun nu blevet billig og må bære skammen, hver gang hun møder andre Thai-kvinder.

Historie 3
En pige og en mand vil gifte sig, og med respekt for begges traditioner finder de en middelvej i samarbejde med familien måske med sinsot, måske uden, eller måske med noget som et symbol.

Resultat: pigen føler ingen skam, men kan stolt fortælle, hvordan de taklede den situation.

jorn
Respekt! Flot skrevet! Takker kronberg ThSmile.

Jeg maa sige at det spaendene laesning. Noget af det havdet jeg forstaaet, andet var jeg slet ikke klar og noget helt tredje havde faaet blandet sammen paa en forkert maade.Smile

Men nu er det heller ikke ikke den store "teologi hue" der generalt trykker mig plat fodet, paa det punkt er jeg laeg mand. Men end imellem saa kan det vaere nyttig at vide noget om slige sager.WinkSmile

“Music is the only language I whirly understand"

bastian
hahahahahaha hold kæft hvor i snakker om bla bla bla
medgift er noget oldnordisk pis og ja jeg er fra Fr.værk en provins by and who cares....kronberg er meger nær tagene(måsker en stave fejl? ) du farer op som en trold i en æske som om jeg har pisset kun på dig slap af mand og tag en valium
budisme mig her budisme mig der ,folk der betaler medgift bliver taget i røven og sådan er det bare fra MIt synspunkt hvis du har et andet er det op til dig og jeg har sku ikke pisset på din familie ....ikke endnu....lol

Kimpil
Personligt har jeg de dybeste respekt for traditioner, selvom de er anderledes end vi er vant til på vore breddegrader. Begrebet medgift findes mange andre steder end i Thailand og jeg kan ikke forstå man ikke vil acceptere denne tradition, som er vigtig for anseelsen af familien.

Det kan da godt være at nogle ikke har betalt medgift, men dette gør det da ikke mere rigtigt i mine øjne. Det er jo et symbolsk beløb, der ofte er til for at vise man kan sørge for sin kommende brud. Derfor får man jo ofte pengene tilbage eller de bliver stående som "sikkerhed" til senere. Jeg tror Kronbergs sidste forklaring er meget rigtig, og det sårer pigen meget dybt hvis man nægter at betale trods hendes bønner.

Det viser også pigen at man har respekt for hende, hendes familie og ikke mindst deres traditioner. Min kæreste har været gift før og derfor er det ikke nødvendigt at betale Sinrot og det har hun selv fortalt mig. Men ikke desto mindre blev hun meget glad, da jeg foreslog om vi ikke skal give et symbolsk beløb til hendes forældre når vi gifter os.

Det kan da godt være at nogle synes det er dumt, men for mig er det et symbol på den kærlighed jeg har til min kæreste og et tegn på min respekt for hendes familie
Det er ikke hvad du gør - det er måden du gør det på

www.pilegaard-christiansen.dk
Robert Kronberg
Kimpil,

Du har fattet det, tak, og din kommende og meget søde kone og hendes forældre vil være dig dybt taknemmelig resten af livet. Ikke for pengene, men for respekten.

"

thaikurt1
bastian.

Hvad er grunden til at du kun svare saa grov ?

Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."

bastian
hvad mener du thaikurt?
hvis at sige sin mening er at være grov hrmm ja så er jeg det vel

thaikurt1
bastian man kan godt sige sin menig uden at vare grov og saa ligevel for skrevet det man meniger

thaikurt1
Kimpil nej hvorfor skulle det vaere dumt, hvis du menig at det er den rigtig maade at gore det paa saa kommer det ikke andre ved.

Jeg betalet hele ikke for min kone da hun havde to born sammen med en thai mand og der derfor aldrig har vaere paa tale om nogen forn for penge.

Men jeg bygge saa et hus sammen med en andre danskerne der kom sammen med soster et hus i respekt for ders mor og det hvad hvad pige ondske vi skulle give moren

Kimpil
Og det viser jo tydeligt Thaikurt, at du også har stor respekt for de thailandske værdier og traditioner. Du viser respekten og kærligheden til din kone ved at tage dig af hendes familie som det var din egen
Det er ikke hvad du gør - det er måden du gør det på

www.pilegaard-christiansen.dk
ove
Bastians inlæg er totalt stupid, og uden respekt for andre som sig selv.
et sådan inlæg er grund til at man kører lidt "dansk-thaiforum træt"

Spring til debat: