Se indlæg
Hvad eller hvordan kommer jeg i kontakt med...
|
|
Thor72 |
Lagt på d. 05/11-2013 01:17
|
Begynder Antal indlæg: 4 |
Først – lidt sjovt at jeg som sidder i Danmark ikke kan sende en besked gennem TLL uden at betale! Men alle kvinderne kan både læse og sende beskeder uden at betale. chaingmai: ”et med, at betale til familien er vi jo ikke vandt i danmark….” Jo det er vi – det kaldes skat og bliver taget af lønnen hver måned. Men ja selvfølgeligt er der forskel på kulturen. Det er det også vi du tager over til USA – der er den mindste coca cola flaske 3 liter! vandango: ” Det eneste der bliver talt om på arbejdspladsen er, hvor mange penge jeg sender om måneden, ikke en dyt omkring kærligheden, på trods af at nogle af dem har mødt mig, og virker til at kunne lide mig……” Er nu kulturen så forskellig? I Danmark kommer konen glad til arbejdspladsen og fortæller, og min mand har købt mig en pels eller en bil eller ferie billetter til Costa Del Sol! Hvad er forskellen? Dog er det flot, at hun vælger ikke at høre mere på det – igen i Danmark: strikkeklubben kører nøjagtigt i samme tempo efter bagtalelserne. patirak: ” Umiddelbart kan et forhold til en Thai-kvinde virke som en simpel, spændende og eksotisk løsning. Dog vil jeg sige, at det er alt andet end simpelt og ligetil. Faktisk vil jeg påstå, at du skal bruge langt mere tid og energi på et Thai/Dansk parforhold end et almindeligt parforhold. Dette skyldes primært de kulturelle forskelle, de sproglige udfordringer og ofte helt forskellige måder at tænke på. Så går du efter en Thai, så forvent at skulle bruge en hulens masse tid og energi på det. Jeg håber, du har tiden? Dernæst skal du være opmærksom på, at Thai-kvinder er mindst ligeså komplicerede, udfordrende og krævende at leve sammen med som alle andre kvinder i denne verden. De er ikke undertrykte små Barbie-dukker…..” Jeg skrev i mit næste indlæg – gensidig respekt, og at stemple en asiatisk kvinde ligefrem som en hulebeboer, er ikke gensidig respekt At der skal bruges mere tid på et forhold hvor er findes sprog barrikader og totalt forskellige kulturer, ja den er jeg indforstået med. Hvis jeg ikke var det, så var jeg stoppet med denne søgen ”30% ved at en flot asiatisk kvinde med et charmerende smil blænder en dansker – 70% har ikke fundet ud af det endnu” citat mig |
|
|
lung |
Lagt på d. 05/11-2013 13:51
|
Øvet medlem Antal indlæg: 365 |
nu er den der minsanten igen... det er mig ubegribeligt at nogle mennesker helt og holdent tror på de tilhører overklassen, blot fordi de er på overførsel og har lidt mere som den fattige thai.....altså undskyld mig, sådan hænger det bare ikke sammen. overklassen i Thailand er en helt anden type menesker... bliv nu ikke sur på mig igen, det er ikke min mening at fornærme nogen.. lung |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 05/11-2013 14:00
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
lung skrev: nu er den der minsanten igen... det er mig ubegribeligt at nogle mennesker helt og holdent tror på de tilhører overklassen, blot fordi de er på overførsel og har lidt mere som den fattige thai.....altså undskyld mig, sådan hænger det bare ikke sammen. overklassen i Thailand er en helt anden type menesker... bliv nu ikke sur på mig igen, det er ikke min mening at fornærme nogen.. lung Helt rigtigt Lung. Overklassen i Thailand er THE ELITE og saadan er det. Der er vist ikke mange faranger som kan klassificeres som vaerende i overklassen. For at tilhoere THE ELITE kraever det nok at man kender nogle MR, ML eller nogle Khunying'er. |
|
|
Longway |
Lagt på d. 05/11-2013 14:01
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1079 |
Ja Lung. Og det jeg skriver, det er blot hvad jeg oplever. Thailand er delt op i mange klasser, det burde du da vide, den paene pige taler ikke med den slemme pige, de taler 2 forskellige sprog.... Jeg taler saamand ikke om overklassen, jeg taler om middelklassen, midelklassen omgaaes ikke underklassen. Det er saamaend blot sandheden jeg bringer paa bane, men den er aabenbart til tider ikke saa spaendene at granske i...eller ? Saa traek nu lige lidt luft ind, inden du beskylder mig for noget med overklassen.... PS. Et helt klassisk eksempel som jeg kender til, det er at min kone har da f.eks. intet at tale med en barpige om, og nej min kone er ikke snobbet, det er klasseforskel...laengere er den da ikke. Redigeret af Longway d. 05/11-2013 14:06 Mvh. Chiliposen.
At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ. ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 05/11-2013 14:17
|
Longway skrev: Ja Lung. Og det jeg skriver, det er blot hvad jeg oplever. Thailand er delt op i mange klasser, det burde du da vide, den paene pige taler ikke med den slemme pige, de taler 2 forskellige sprog.... Jeg taler saamand ikke om overklassen, jeg taler om middelklassen, midelklassen omgaaes ikke underklassen. Det er saamaend blot sandheden jeg bringer paa bane, men den er aabenbart til tider ikke saa spaendene at granske i...eller ? Jeg ved snart ikke hvordan man skelner mellem "den paene pige" og "den slemme pige" i dagens Thailand. Er der noger her der kan forklare det ? Det tror jeg naeppe. Men for nu at bruge udtrykket "Da HB var ung" dvs ung mand i Bangkok var det dengang helt klart at man kunne skelne mellem "den paene og den slemme". Forskellen laa simpelthen i paaklaedningen. "Amerikanertoeserne" rendte rundt i mini shorts/cowboy bukser osv og det var der simpelthen ingen "paene piger" der rendte rundt med. Hvis man skulle i byen (middag plus bar med musik) med en af de "paene piger" og her mener jeg de rigtig paene piger og som vaerende farang saa var paaklaedningen jakkesaet og slips. Det ser man ikke i dag. Herudover skulle den paene pige vaere hjemme midnat. Ren Cinderella. |
|
|
Longway |
Lagt på d. 05/11-2013 15:11
|
I mine oejne er den paene pige hende som gider at ofre sig, tage ansvar, hjaelpe sin mand, har et paent sprog, samt kan taenke selv. Den slemme pige, det er hende som kan lugte penge ved at sprede sine ben, er ligeglad med sin mand, ja hun er ligeglad med alt, ofre sig kun med oekonomisk bagtanke. Mvh. Chiliposen.
At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ. ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ |
|
|
lung |
Lagt på d. 05/11-2013 15:15
|
Ja Lung. Og det jeg skriver, det er blot hvad jeg oplever. Thailand er delt op i mange klasser, det burde du da vide, den paene pige taler ikke med den slemme pige, de taler 2 forskellige sprog.... Jeg taler saamand ikke om overklassen, jeg taler om middelklassen, midelklassen omgaaes ikke underklassen. Det er saamaend blot sandheden jeg bringer paa bane, men den er aabenbart til tider ikke saa spaendene at granske i...eller ? Saa traek nu lige lidt luft ind, inden du beskylder mig for noget med overklassen.... PS. Et helt klassisk eksempel som jeg kender til, det er at min kone har da f.eks. intet at tale med en barpige om, og nej min kone er ikke snobbet, det er klasseforskel...laengere er den da ikke. jo jeg skal prøve at ta en dyb indåndning en rigtig stor del af de piger der kommer til Danmark og andre steder er altså stadig fundet på en bar, så jo de er barpiger og langt størstedelen af disse piger bliver til pæne piger når de så kommer til Danmark, lærer sproget og alle vil gerne arbejde med både det ene og det andet, nogle bliver i rengøringen fordi det er nemt at få, andre kommer i hjemmeplejen osv. en del driver endog selvstændig virksomhed take away osv..ligesom din kone også gør og fælles for disse piger er at de er eftertragtede hos arbejdsgiverne fordi at langt de fleste er pligtopfyldende og ikke krævende. du skriver at man skal læse mellem linjerne, det gør jeg når jeg så læser dine inlæg og da får jeg opfattelsen af at du mener mændene til disse piger, lever sammen med en luder...et det rigtigt forstået ? jeg har mødt piger her på barene i pattaya der gik på universitet i Bankok, de var her i weekenden for at tjene penge til deres studier, og lur mig om ikke nogen har været på msn. jo du har ret, der er altså også piger der er grimme i munden, som min eks. heller ikke ville ha talt med, men der er sku da masser af steder i byen hvor der er købe piger som er søde og også sagtens kan tale med din kone og min og andres, mange af pigerne er jo interesseret i hvordan det er at komme til udlandet, at din kone helt gennerelt bare ikke kan tale med en barpige, det er snobberi... intet andet, det har ikke en skid med klasse at gøre men ok, meninger er forskellige, bare det nu ikke ender galt når diskusionen kommer derhen til tråd starter vil jeg sige kom til Thailand og nyd livet, der er masser af emner, både i barene og udenfor lung |
|
|
Longway |
Lagt på d. 05/11-2013 15:26
|
Lung. Der er vel ikke noget som ender galt, vi debattere jo blot. Jeg taenker lige lidt og kommer tilbage.. Mvh. Chiliposen.
|
|
Jonas22 |
Lagt på d. 05/11-2013 15:28
|
Øvet medlem Antal indlæg: 146 |
Spændende læsning. Hvis jeg drager 720 dage til Thailand med 480.000 baht til husleje i de 24 måneder (incl forbrug), og 611.111, baht til 720 dage, eller som hedder et dagligt forbrug på 848 baht, hvordan ses jeg så på som fyr i en thailandsk piges øjne? Jeg 22 år den dag idag (nok lidt ældre når jeg drager afsted i 24 måneder) og har ikke de helt store problemer med og finde kærligheden her i Danmark, og går 4 gange om ugen i fitness for og holde en pæn og trænet figur ;-) Nu snakkes der meget om ''farrang'', og uden og træde nogen som helst over tæerne, menes der så ikke de mænd som ønsker kærlighed mod en månedlig betaling, hvor pigerne er fløjtende ligeglade med mændene, og ønsker og flå dem mest muligt, og kun tænker på pengene, fordi at de måske ikke rigtig har held med og finde den ægte kærlighed? Altså, det må være farrang i mine øjne, hvis man smider 4000 kroner om måneden for og have en pige ved sig, og få noget falsk ''omsorg'' og sex fra hende. |
|
|
lung |
Lagt på d. 05/11-2013 15:31
|
number1kk flyv med thai, jeg mødte min kone der, hunvar da stewardesse på min flight fra stockholm til bkk, 16 år siden nu, og hun arbejder stadig for thai som administator i khon khon kaen lufthavn. det var ellers godt scoret da, mens alle andre sad med næsen mod loftet, lukkede øjne og åben mund.... godt gået lung |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 05/11-2013 15:44
|
Antal indlæg: 3779 |
Min kone kan godt tale med både barpiger, bondepiger, middelklasse og overklasse (og jeg mener overklasse). Dog er hendes tendens nok mest at finde veninder, som har egen forretning, og tjener ganske fint. I øvrigt er det ikke unormalt for thaiere at finde en farang. Der er da fx en prinsesse, som blev gift med en Larsen fra USA, om end de nu er skilt. Det er helt misforstået, at det kun er fattige thaiere, som finder sammen med en udlænding. Historisk har Thailand kun to klasser: Dem med forbindelser til kongen, og dem uden. Det er jo hele kerneproblemet mellem de røde og de gule. Kongen kan ikke lide Taksin, og så kan Taksin være nok så rig. Derfor tror jeg, at man generelt skal passe på med at snakke om klasser. Jeg tror i al fald, at jeg ikke skal gøre mig klog om min klasse. Som jeg plejer at sige til danskere, som føler sig rige i Thailand: Gå hen til et diskotek, og se antallet af store BMW, Porsche og så videre, og så kom tilbage og fortæl mig, om du stadig er rig. Hilsen, Robert |
|
|
Longway |
Lagt på d. 05/11-2013 16:37
|
Robert. Din kone er ikke thai, men Laot, maaske det spiller en rolle. Der finde da mange klasser, middelklassen ser ned paa underklassen, overklassen ser ned paa middelklassen, de uddanede ser ned paa de uuddannede, de hvide ser ned paa de moerke Bkkfolket ser ned paa Isaanfolket, men de vil trods alt godt spise boendernes ris. osv. osv........ Det har intet med snobberi at goere, det ligger i thaiblodet. Saa ingen kan bilde mig ind, at thailand ikke er klasseopdelt. Mvh. Chiliposen.
|
|
vandango |
Lagt på d. 05/11-2013 16:54
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3980 |
Min forlovede taler ikke om klasser, men siger at hendes familie består af civil servants eller embedsmænd. Hver mandag tager hun uniform på til arbejdet, på hendes skuldre kan der ikke være flere guldstriber efter lidt over 27 års tjeneste. Jo hun er en stolt lille kvinde, men har aldrig følt sig for fin til at tale med de folk hun møder på sin vej. Og hun har et stort hjerte og en stor medfølelse, for mennesker der ikke har været lige så heldige som hende. Min ex. forældre sidder rigtig godt i det, må nok siges at være mangemillionærer i danske kroner, men de lever som almindelige mennesker, og ligner gode jævne folk, faderen er dog blevet udnævnt som mønsterborger af kongen. Men de virkelige hi-so i Thailand, tror jeg næppe jeg nogensinde kommer til at se eller møde, er også ligeglad. Fattigfine folk ser sjove ud i mine øjne. |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 05/11-2013 17:01
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 641 |
Robert Kronberg skrev: Min kone kan godt tale med både barpiger, bondepiger, middelklasse og overklasse (og jeg mener overklasse). Dog er hendes tendens nok mest at finde veninder, som har egen forretning, og tjener ganske fint. Det er vel i virkeligheden meget normalt at vi finder venner som er på samme niveau som os selv. Det handler lidt om at have fælles livsinteresser og udfordringer. Derudover handler det om at have noget og snakke om. Jeg mener hvis jeg havde alle de penge jeg kunne bruge fløj verdenen rundt for at spille golf og feste. Så ville det nok være svært at relatere mig til dit liv som jeg formoder er noget mere normalt og dermed ville vi næppe blive tætte venner selv hvis andre ting var på plads. undtagelsen hertil er dog barndomsvenner, men der har man også en fast fælles reference. I øvrigt er det ikke unormalt for thaiere at finde en farang. Der er da fx en prinsesse, som blev gift med en Larsen fra USA, om end de nu er skilt. Det er helt misforstået, at det kun er fattige thaiere, som finder sammen med en udlænding. Enig men det er klart at der er flest fra den fattige del da det er dem der har kontakt til os udlændinge og som har mest at vinde i et ægteskab. Som jeg plejer at sige til danskere, som føler sig rige i Thailand: Gå hen til et diskotek, og se antallet af store BMW, Porsche og så videre, og så kom tilbage og fortæl mig, om du stadig er rig. Ja det er møgirriterende at få ødelagt sit billede af Thailand som et fattigt land :-) Jeg har da selv stødt på super lækre biler i Bangkok. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 05/11-2013 17:13
|
lung skrev: number1kk flyv med thai, jeg mødte min kone der, hunvar da stewardesse på min flight fra stockholm til bkk, 16 år siden nu, og hun arbejder stadig for thai som administator i khon khon kaen lufthavn. det var ellers godt scoret da, mens alle andre sad med næsen mod loftet, lukkede øjne og åben mund.... godt gået lung Coffee, tea or me ? |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 05/11-2013 17:15
|
Robert Kronberg skrev: Min kone kan godt tale med både barpiger, bondepiger, middelklasse og overklasse (og jeg mener overklasse). Dog er hendes tendens nok mest at finde veninder, som har egen forretning, og tjener ganske fint. I øvrigt er det ikke unormalt for thaiere at finde en farang. Der er da fx en prinsesse, som blev gift med en Larsen fra USA, om end de nu er skilt. Det er helt misforstået, at det kun er fattige thaiere, som finder sammen med en udlænding. Historisk har Thailand kun to klasser: Dem med forbindelser til kongen, og dem uden. Det er jo hele kerneproblemet mellem de røde og de gule. Kongen kan ikke lide Taksin, og så kan Taksin være nok så rig. Derfor tror jeg, at man generelt skal passe på med at snakke om klasser. Jeg tror i al fald, at jeg ikke skal gøre mig klog om min klasse. Som jeg plejer at sige til danskere, som føler sig rige i Thailand: Gå hen til et diskotek, og se antallet af store BMW, Porsche og så videre, og så kom tilbage og fortæl mig, om du stadig er rig. Hilsen, Robert Nu var det en Jensen og ikke en Larsen. |
|
|
Longway |
Lagt på d. 05/11-2013 17:21
|
Jamen rolig nu. Min kone kan da godt sige hej til en bargirl, men det bliver da aldrig et venskab. Fattigfin ? det har da intet med det at goere, jer der har en kone som har uddanelse osv. ynder de at sidde paa en bar og tale med en bargirl ? Jeg tvivler, lad os nu vaere aerlige og indroemme den klassefoeskel som alle kan se eksistere. Jeg kender da ogsaa kvinder som nyder at sidde og tale med bargirls, de er paa boelgelaengde, behoever jeg at sige mere ? Nej vel... Men hvis i ikke vil se det i oejnene, jamen saa er det da okay med mig, vi oplever og fanger forskelligt. Mvh. Chiliposen.
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 05/11-2013 17:49
|
Antal indlæg: 3779 |
Hov, ja, en Jensen og ikke en Larsen. Og, jo, hvis man er hardcore og arbejder i en bar, så er det natuligvis vanskeligt at finde på noget at snakke om til dagligt, hvis man snakker med en, der aldrig har været i en bar. Men ja, min kone er laot, og som hun selv siger Lan 100%, hvilket kommer fra (kongeriget) Lan Xang, som betyder 1 million elefanter. Hun er, i modsætning til mange andre laoter i Thailand, stolt over at være laot, ligesom jeg er stolt over at være dansker. Faktisk, så stolt, at hun ofte går rundt i laotisk tøj her i gaden, hvilket sjovt nok medfører stor respekt fra de rige kinesere i samme gade. Hilsen, Robert |
|
|
Longway |
Lagt på d. 05/11-2013 18:02
|
Jamen din kone skal da ogsaa vaere stolt aaf at hun er Laot. Min kone, selvom vi bor i Bkk. saa er hun stolt af, at hun kommer fra Phitsanulok provinsen. Lad mig i samme aandedrag lige slaa fast, jeg ser ikke ned paa folk uanset hvad, det jeg blot ville ind paa, ja det var klasseforskel. Jeg kan tale med alle, siger vedkommende mig ikke noget, jamen saa rejser jeg mig og gaar.... Mvh. Chiliposen.
|
|
THansen |
Lagt på d. 05/11-2013 18:35
|
Øvet medlem Antal indlæg: 393 |
Er jeg mon den eneste som kommer til at tænke på tv-serien 'Fint skal det være' med fru Hyacinth, Onslow og alle de andre 'originaler' ? |
|
Spring til debat: |