Se indlæg
Hjælp til test af online dansk-thai/thai-dansk ordliste?
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 18/09-2014 12:53
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
maprao: Undskyld alt rodet med mit kodeeksempel. Du kan ikke bruge det. JavaScript-koden onclick="#" får siden til at rulle op til toppen, hvilket vil genere brugeren, når man er langt nede på en side.. |
|
|
maprao |
Lagt på d. 18/09-2014 16:22
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 60 |
Det gør ikke noget, Kim, du har udpeget vejen. Tak! Mvh. Klavs. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 12/10-2014 15:15
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
For lige at holde lidt "liv" i traaden. Uden at gaa tilbage i traaden mener jeg at jeg naevnte en bog af Christopher G. Moore omkring "jai" eller hjerte. I Bangkok Post's Brunch tillaeg i dag skriver Andrew Biggs om emnet "kreng jai". http://www.bangko...ed-quietly Jeg maa sige at han rammer i plet med hans interpretation af ordet og det staar i den allersidste linie af artiklen hvis man ikke gider laese det hele. |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 12/10-2014 19:26
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2675 |
Enig Kreng jai dækker i mange tilfælde over et kulturelt fænomen, idet mange thailændere simpelthen ikke tager abstrakt ansvar for deres handlinger. I samme henseende er det et kulturfænomen, at der altid skal placeres en konkret skyld. Især sidste, sammen med et klasseopdelt respektkodex og en norm om ikke at vise især vrede (gråd er nemmere kulturelt accepteret), gør at den nordiske konsensusdiskussionskultur ikke forstås. Og i nogen tilfælde tillægges et negativt normativt perspektiv. Det kan sagtens læres. Hvis viljen er der. DVS. at det skal give mening at følge disse normer. "thainess", herinder kreng jai og de andre kulturelle normer kan også sagtens læres af udlændinge . Det er i begge tilfælde viljen, der mangler. Viljen til at følge normerne. Fordi de ikke giver mening i en dansk eller thai kontekst. det er derfor ikke noget problem at leve 100% thai. Men der er bare normer, vi ikke ønsker at følge. Og det samme for en thai i Danmark. |
|
Spring til debat: |