Se indlæg
 Udskriv debat
Jeg mangler folk der gider...
Djan
Gokinok skrev:
jacobpakchong skrev:
Godaften folkens. Jeg takker for de par gode svar jeg har fået og de par pb jeg fik,men er ikke blevet klogere,men havde egenligt heller ikke regnet med det. Folk render hurtigt fra det egentlige spørgsmål over i en gang fnidder og bagtaling,men det er jo også den virkelige grund til at jeg sagde farvel til danmark. FÅ JER FOR FANDEN ET LIV I STEDET FOR AT TRO I ER SÅ PISSE KLOGE og så er i ikke andet en flok bagkloge skovle.. Undskylder selvfylgelig til jer der kom med nogen relevante svar og erfaringer,tak til jer. God jul og godt nytår. VH jack

Hvordan kan man egentlig få sig selv til at spørge om sådan noget i det her forum?

Find dog en erhvervsrådgiver eller en anden farang i området der kan hjælpe dig!

Doc Gok

Eller en psykolog?

Gokinok
Ja, med det temperament vil de lokale da skrupsk*de "mester" et langt stykke!

Har du hørt om det der kaldes "Jai Yen"?

Ku´ værre det var den bedste løsning...

Wink

Doc Gok

Gokinok
lung skrev:
en lille historie fra Gronland da jeg var entrepernor deroppe for mange ar siden, vi betalte folkene 10 - 20 kroner over hvad andre
betalte i den tro at vi fik mere stabile folk..en dag vi stod med kraner og beton, klar til at stobe kom der ikke en mand..
de havde faet lon og var gaet pa druk alle til hope.. da de dukkede op fik de at vide at nu var der andre boller pa suppen,
alle blev sat ned i lon til mindste lon, og dem der ikke var indforstaet kunne sa valge fra..se nu kom de alle HVER dag, nu havde de ikke rad til at blive vak...var der extra penge i lommen var der jo ingen grund til at arbejde. Disse menesker tanker ikke pa dagen i morgen og lur mig om det ikke ogsa gor sig galdende i Thailand det har jeg set rigtig meget af hjemme i landsbyen...

lung

He-he!

Åh man mindes tiderne med de herlige Grønlændere, godt at der blev lukket for sprutten af og til, især til lønningsdag!

Thai´er/Grønlændere, der er altså lighedspunkter, selvom de der bor i Nuuk åbenbart knokler derudaf, men de er jo også sluppet ud af tropevarmen, hierarkiet og familien, det gør en stor forskel tror jeg...

Doc Gok

natty
Det der med druk og lønningsdag, sådan var det også herhjemme dengang der var noget der hed lønningspose og ikke noget der hed nemkonto..
Der stod mutter parat med kagerullen hvis fatter ikke kom direkte hjem med lønnen. Ellers blev lønnen ofte drukket op på værthuset sammen med venner/kollegaer, så der ikke var penge til resten af ugen.
Jeg tænker tit når jeg læser kommentarer om andre lande og kulturer, at vi trods alt ikke skal så langt tilbage i tiden, for at finde lignende forhold i Danmark.
Den kollektive hukommelse er utrolig kort.

birkedhoj
Hej jesper. Sjovt argument. Jeg er bygningshåndværker siden 1971, og vi har altid moret os over det højeste punkt var afløbet i gulvet. Grin

b_j3ns3n
Djan skrev:
Gokinok skrev:

Hvordan kan man egentlig få sig selv til at spørge om sådan noget i det her forum?

Find dog en erhvervsrådgiver eller en anden farang i området der kan hjælpe dig!

Doc Gok

Eller en psykolog?

Hmmmmmm
Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv

b_j3ns3n
Robert Kronberg skrev:
jesperfrb skrev:
Ohh Jo! Thaier laver skam mange fejl! Se specielt på når de bygger badværelser, afløbet er som regel i den modsatte ende af bruseren! Og sætter de et badekar op, løber vandet langs væggen for at løbe ned på gulvet i den modsatte ende!Rolll Har også set at man sætter lys i trappeopgangen i et 2 plans hus, men kan kun tændes og slukkes nedefraHammer

På min trappe fra 3. til 4. etage er lys-kontakten midtvejs - så når man når halvt op, så kan man tænde, men man bliver nødt til at slukke med det samme - eller rettere lyset bliver aldrig tændt.

Nuvel, det er også meget godt, for jeg aner ikke, hvordan jeg kan skifte pæren, da lampen er i loftet 2 meter oppe og ligepræcis, så langt ud over trappen, at man ikke kan sætte en stige eller stol op. Jeg aner end ikke, hvordan de har fået den lampe op.

Hilsen, Robert

hehe fedt..

på den måde er de vel sikre på arbejdet aldrig ophører.. det kun thaier der an skifte pære i et utal af huse Wink
Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv

Payanak
Hvis man aldrig har haft lokale ansatte i sin egen virksomhed i Thailand, så ved man squ ikke hvad man ævler om. Danmark og Thailand er så forskellige, så de fleste drømmer ikke om det. Det nogle har set på sin ferie i landet, eller har hørt fra tredje hånd, kan ikke bruges til en skid.
Ævl og kævl fra amatører og barstolseksperter, som altid skal påstå, at de ved en masse. Helt til grin!!!

Gokinok
Oh, Payanak!

"Great & Grand Master Maha Guru" udi Thai-forhold, oplys os uvidende bæster om de sande egentlige usminkede forhold, tak!

Sun baby

Doc Gonzo
Redigeret af Gokinok d. 24/11-2010 16:56

Payanak, dit synspunkt er jo ikke rigtigt. Hvis man har boet 10 år i thailand og haft håndværkere diverse gange, kender man også tempoet, og dit synspunkt om bardanskere, er vist lidt udenfor tråden og ganske frække påstande om os der har svaret i tråden.

jesperfrb
Payanak skrev:
Hvis man aldrig har haft lokale ansatte i sin egen virksomhed i Thailand, så ved man squ ikke hvad man ævler om. Danmark og Thailand er så forskellige, så de fleste drømmer ikke om det. Det nogle har set på sin ferie i landet, eller har hørt fra tredje hånd, kan ikke bruges til en skid.
Ævl og kævl fra amatører og barstolseksperter, som altid skal påstå, at de ved en masse. Helt til grin!!!

Jeg kender mange der har firma i Thailand, mig selv incl!
Idag kom maiden og gjorde rent, men "glemte! lige førstesalen!
Hun skulle mødes med kæresten!
Og så håber hun, at hun får fuld betalingShock
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!

Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage

jacobpakchong

du skriver om en masse dovne thaier, der ikke gider arbejde, og ved du hvem der har tid til at svarer dig, en masse dovne dansker der heller ikke gider arbejde.
lad den blinde fører den blinde, og så skal din farm da nok gå ned.

men som enkelte nævner behandl dine medarbejdere godt, hvis du ikke kan give dem højre løn, så giv dem bedre mad og mere whisky, og lav evt. noget socialt for dine medarbejder og deres børn, det behøver ikke koste så meget, det er symbolhandlingerne der tæller, hvis du skal bestikker den lokale mafia for at bruge gæstearbejdere, så ville det måske værre en bedre ide at bruge de lokale thaier i stedet, hvis det næsten koster det samme.

Payanak
jesperfrb skrev:
Payanak skrev:

Jeg kender mange der har firma i Thailand, mig selv incl!
Idag kom maiden og gjorde rent, men "glemte! lige førstesalen!
Hun skulle mødes med kæresten!
Og så håber hun, at hun får fuld betalingShock

Ja nogle ved hvad de snakker om, og andre gør ikke.
Jeg nævnte ingen navne, men det er tydeligt at visse personer bare ævler derudaf.

joensen
Hr. Payanak.

Du kommer ikke langt i denne verden ved at fortælle alle andre at de er dumme og det er dig der er den kloge.
prøv du hellere at skrive noget fornuftigt og lad os andre vurdere om det er det eller ikke.
Man er hverken klog eller dygtig bare fordi man selv siger det, hvis det kommer fra andre er der noget om snakken.Smile

Payanak
Jeg har ikke noget sted påstået, at jeg ved bedre, men påpeger kun, at man nok bør have noget viden, om det man gør sig klog på, inden man udtaler sig.

Os der driver virksomhed herude, havde også nogle idéer i starten, om hvordan tingene hænger sammen.
Alt hvad man har lært i Dk, kan man sådan set godt pakke sammen, og begynde helt forfra.

jesperfrb
Hvorfor skal jeg trækkes ned?
Jeg har bare valgt den forkerte rengøringspige!
Forstår dig ikke : Payanak!
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!

Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage

b_j3ns3n
jesperfrb skrev:
Hvorfor skal jeg trækkes ned?
Jeg har bare valgt den forkerte rengøringspige!
Forstår dig ikke : Payanak!

jeg tror han mente i begge viste hvad i snakkede om i modsætning til andre Grin

jacobpakchong
Godmorgen folkens. Her er en lille opdatering om mit arbejdskraftsproblem,he he den her tager tænder. Min kone har heldigvis en bred vennekreds så kender folk ved politiet og staten og efter at have snakket med dem fandt hun ud at-tro det eller ej-staten har et immigrations kontor der skaffer immigranter til thailand for at arbejde. Hun tog derhen igår og fik en snak med dem og ja vi ku få immigranter i arbejde og de spurgte hvor mange vi skulle bruge og hvad land vi gerne ville have dem fra osv og så spurgte min kone hvad det kostede med visa osv og det-he he-ville de ikke fortælle men hun fik et tlf nr til en mand-mafia- og så skulle hun snakke med ham. Det gjorde hun så,Pris per hoved 25000 bt,men de penge trak man bare ud af deres løn og hvis hun ku få naboerne til at tage nogle folk også så ku vi få dem til 20000. Og konen spurgte selvfylgelig hvorfor staten hjalp med at få immigranter ind når der er så mange thaier der ikke har arbejde og de svarede,fordi thaierne ikke gider at arbejde.. Farvel og tak

Himmelhunden
Payanak skrev:
Jeg har ikke noget sted påstået, at jeg ved bedre, men påpeger kun, at man nok bør have noget viden, om det man gør sig klog på, inden man udtaler sig.

Os der driver virksomhed herude, havde også nogle idéer i starten, om hvordan tingene hænger sammen.
Alt hvad man har lært i Dk, kan man sådan set godt pakke sammen, og begynde helt forfra.

Payanak er faktisk inde paa noget meget centralt her.

Da jeg for en del aar siden var ny i Thailand traf jeg en dansk restauratoer som havde haft succes med sin forretning. Han sagde..split din hjerne op i 1000 dele....glemt alt hvad du har laert i Danmark og begynd helt forfra at samle puslespillet efter den thailandske model. Dansk logik er ikke nodvendigvis thailandsk logik og det kan tage lang tid at indse dette....hvis man nogensinde kommer til det - og kommer man ikke til det, saa hold fingrene langt vaek fra forretninger her.

Jeg blev i 2006 gift med en thailandsk kvinde og fik af ovennaevne restauratoer en bog i bryllupsgave der hedder Good medice for Thailand fever udgivet af en vesterlaendig (italiener, tror jeg) Chris Pirazzi og hans thailandske kone Vitida Vasant. Bogen er bygget op saaledes at han skriver i venstre side af bogen - og hun i hoejre side.
Bogen focuserer paa parforholdet - og man skal laese bogen sammen. Men den kan sagtens bruges af vesterlaendingen i alle mulige andre sammenhaenge hvorfor thaifolket goer og taenker som de goer.

Jeg kunne naevne en masse eksempler - men for at indlaegget ikke skal blive for langt vil jeg nojes med dette.

Thaifolket elsker selskabelighed i alle mulige sammenhaenge. De bryder sig ikke om at vaere alene. Engang imellem siger jeg til min kone, at jeg vil koere mig en tur eller tage ind til byen og daske lidt rundt. Men alene. Det kan hun ikke forstaa. Hun tror straks at det har noget med damer at goere osv osv. Jeg bliver krydsforhoert naar jeg kommer tilbage. Jeg kan maerke hun er ked af det....og det er ikke nok at forklare at jeg bare tranger til at vaere lidt alene.

Denne forskellighed mellem vesterlaending og thai tager bogen bl.a. fat i. Siden vi fik laest hver vores side at der ikke flere problemer hvad det angaar.

Bogen er udgivet i 2004 - og man kan gaa ind paa hjemmesiden www.thailandfever... og faa flere informationer.

Jo - der findes dovne og flittige thailaendere i Thailand - ligesom der findes dovne og flittige danskere i Danmark.

Haaber bogen stadig kan koebes - og at i maa faa fornojelse af den.

Hilsen
Himmelhunden

natty
himmelhund
Fedt indlæg, og det er også som jeg oplever det.
Forvent ikke at Thai gøres på samme måde som i Danmark.
Og hvis det blev gjort på samme måde, hvorfor så rejse ud?-
Redigeret af natty d. 26/11-2010 07:43

Spring til debat: