Se indlæg
 Udskriv debat
Thai 777-300
Chrlau
JohnBKK skrev:

Chrlau skrev:

JohnBKK skrev:

Prøv nu lige at læse lidt om forskellen på Boeing og Airbus, ikke?

"Flight 447 was an Airbus, which uses so-called "fly-by-wire" technology that relies entirely on electronic rather than hydraulic and manual systems. Boeing jets also use fly-by-wire, but allow pilots to override computers in an emergency -- whereas Airbus systems don't.. "

http://www.comput...lamed.html

http://mashable.c...1rgbCxVPqC


Ja og ? Det kan jeg ikke bruge til noget. Det er stadig samme system bortset fra at de kan flyve mere manuelt på 777, og desuden har AF447 ikke noget med fbw at gøre, så den skal du ikke bruge som eksempel.
Og desuden så er der vist ingen statistikker som fortæller hvor mange ulykker der er undgået pga fbw og alle computerne som sikre en stabil og rolig rejse. Systemet forhindrer også piloterne at presse flyet udover det som skroget kan tåle. Jeg kan simpelthen ikke forstå dit hysteri omkring systemerne uanset om det er Airbus eller Boeing ? Det primære må være at der sker meget få ulykker kontra hvad der skete for 30 år siden.


Hysteri? Jeg mener det er en tilladt bekymring over den tiltagende automatisering, der gør at piloterne mangler evner til at håndtere de fly, når der opstår en situation der kræver mere end de mest basale flyfærdigheder som de unge piloter forlader skolen med.

Endvidere bør det også give anledning til bekymring med de sidste 10 års crash og tilfælde der var tæt på.

Der er nok at kigge på, tjek Flydubai, Turkish, flere Thai selskaber, Indonesien m.v.

Der findes en udbredt kultur i visse dele af verden hvor fejl netop ikke tillades, selvom man kan lære af dem og hvor rapporter om kritiske tilstande og episoder ikke bliver indberettet til ledelsen i de respektive selskaber. De selskaber praktiserer "management by fear" samt "face saving" - og det bør give anledning til mere kritik og debat end der foregår nu. Det drejer sig om Asien, Mellemøsten, Afrika, Tyrkiet og tilstødende lande.

Vi har i vesten svært ved at fatte at det foregår sådan "i en moderne verden" - men det meste af verden er netop ikke moderne, og de blæser højt og flot på de procedurer og sikkerhedskrav der udstikkes af EU og USA.

Følg lidt med i medierne og på fora, så vil I vide hvad jeg taler om.


Og det er netop derfor mange selskaber fra Asien har forbud mod at flyve til EU pga manglende kontrol, samt sikkerhed.
Alle de såkaldte ulykker du snakker om er jo peanuts i forhold til færdselsulykker med dødelig udgang, så der er jo dybt latterligt at snakke om " alle de ulykker " ja uha hvor sker der mange !!!! - Og i øvrigt hvilken tur tror du selv på det ville være hvis flyet skulle styres manuelt til Asien herfra. En tur på 10 timer er sgu hårdt for en pilot, og den ville ikke være ligeså smooth, som når autopiloten er på og alle fly har i mange år fløjet sig selv, næsten, og tro det eller ej men der er stadig mange piloter som flyver manuelt ved start og landing. Du kan jo bare lade være med at sætte dig op i et fly, for uanset om det hedder Airbus eller Boeing, så er der en helvedes masse computere som overvåger, og styrer flyet derhen hvor piloten har fortalt automatikken den skal flyve hen.
 
JohnBKK
@Chrlau: (Rettede lige teksten, ingen grund til at blive grov, igen.. ) Jeg skriver ingen steder at der skal flyves manuelt på lange stræk, men det er betænkeligt at nogle selskabers piloter bruger autolanding når det ikke er nødvendigt. Kan så egentlig være det er bedre end en ung rookie bag rattet der har for lidt erfaring..

Har fløjet som pax i årevis og kender godt forskellen på en manuel og en auto, den sidstnævnte er ret brutal/hård og THY m.fl. bruger den tit, også når sigtbarheden er OK.
Redigeret af JohnBKK d. 27/05-2016 18:54
 
Chrlau
JohnBKK skrev:

@Chrlau: Jo mere du skriver jo bedre, for det afslører hvor lidt du ved..

Jeg skriver ingen steder at der skal flyves manuelt på lange stræk, men det er dybt kritisabelt at nogle selskaber bruger autolanding når det ikke er nødvendigt.

Har fløjet som pax i årevis og kender godt forskellen på en manuel og en auto, den sidstnævnte er ret brutal og THY bruger den tit, også når sigtbarheden er OK.


Du skal sgu ikke belære mig om luftfart for jeg ved en del, men det forstår du åbenbart ikke !

De artikler du fremfører er jo tudse gamle med henvisning til AF447, og du er ikke så grundig som du selv giver udtryk for. Alt det du fortæller mig om visse selskaber, og autolanding er heller ikke nyt, for hvis man bare går lidt op i luftfart kender man til de selskaber i Asien og Afrika som ikke er helt stueren, og den påståede viden du kommer med om piloter, og hvilket kendskab de har til deres fly, og at de ikke kan flyve manuelt , er jo helt ude i hampen for det passer ikke.
Jeg snakker generelt, og i øvrigt gik det også primært ud på Airbus/Boeing om hvor automatiseret de er, og det er BEGGE fly typer, så det med at Boeing er mere sikkert fly end Airbus er helt ude i skoven, for det er det bestemt ikke.
 
JohnBKK
Nå, du fik kopieret mit indlæg inden jeg rettede den, OK med mig, men du skal sgu´ da heller ikke belære mig, hvem helved er du egentlig?

Du aner intet kan jeg forstå, og tåler ikke at nogen kommer med en anden viden.

Læs og lær: http://politiken....f-piloter/

http://www.pprune...ikken.html

Hammer
Redigeret af JohnBKK d. 27/05-2016 19:02
 
Chrlau
JohnBKK skrev:

Nå, du fik kopieret mit indlæg inden jeg rettede den, OK med mig, men du skal sgu´ da heller ikke belære mig, hvem helved er du egentlig?

Noob????

Du aner intet kan jeg forstå, og tåler ikke at nogen kommer med en anden viden.

Hammer


Jo jeg kan sagtens diskutere viden, men jeg gider ikke blive belært om noget som er forkert
 
natty
JohnBKK skrev:

Nå, du fik kopieret mit indlæg inden jeg rettede den, OK med mig, men du skal sgu´ da heller ikke belære mig, hvem helved er du egentlig?

Du aner intet kan jeg forstå, og tåler ikke at nogen kommer med en anden viden.

Læs og lær: http://politiken....f-piloter/

http://www.pprune...ikken.html

Hammer


Jeg læser 2 links fra december 2011.!!
Jeg klikker gerne for at lære noget nyt, men kom nu ind i kampen med nyere informationer..

Iøvrigt havde jeg en fantastisk takeoff med Turkish fra Tel Aviv, der blev speedet up og bremset i et væk i vel 15 minutter. Ganske fornøjeligt, jeg kunne mærke et godt og fast greb i "styrepinden." Cool
Redigeret af natty d. 27/05-2016 19:47
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
 
Chrlau
natty skrev:

JohnBKK skrev:

Nå, du fik kopieret mit indlæg inden jeg rettede den, OK med mig, men du skal sgu´ da heller ikke belære mig, hvem helved er du egentlig?

Du aner intet kan jeg forstå, og tåler ikke at nogen kommer med en anden viden.

Læs og lær: http://politiken....f-piloter/

http://www.pprune...ikken.html

Hammer


Jeg læser 2 links fra december 2011.!!
Jeg klikker gerne for at lære noget nyt, men kom nu ind i kampen med nyere informationer..


JohnBKK kan kun komme med gamle link som intet har af værdi i dag.
 
JohnBKK
Ingen værdi i dag? De er da uhyggeligt aktuelle, bare tjek de sidste bommerter med THY, f.eks. at lande 1500 meter nede af en runway på 2000 meter.

Det er et skodselskab der er gennemkorrupt og pilråddent.

https://www.aeroi...irline/thy
 
natty
Meget interresant link

Vil dog anbefale dette link også
www.aeroinside.co...
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
 
jens
Thai har haft 5 episoder med tilskadekomne pga turbulens de sidste 3 år, det er påfaldende mange ifht andre selskaber.
https://www.aeroi...rline/thai
Så måske er de ikke alt for gode til at flyve udenom.
 
JohnBKK
Jeg tror - ved det jo ikke - at offentligheden får mindre og mindre at vide når det drejer sig om ændring af procedurer og guidelines indenfor luftfart. Hvad der var strengt forbudt for bare få år siden er nu tilladt. Der tages for mange chancer på alle områder. Et eksempel er tendensen med at pax den ondelyneme skal ha deres pik-pak med ud af flyet, selv når evakueringsslisker er foldet ud og en motor står i flammer! Det er da vildt synes jeg, og ikke noget man så tidligere...

http://newsonjapa...116435.php
 
natty
JohnBKK skrev:

Jeg tror - ved det jo ikke - at offentligheden får mindre og mindre at vide når det drejer sig om ændring af procedurer og guidelines indenfor luftfart. Hvad der var strengt forbudt for bare få år siden er nu tilladt. Der tages for mange chancer på alle områder. Et eksempel er tendensen med at pax den ondelyneme skal ha deres pik-pak med ud af flyet, selv når evakueringsslisker er foldet ud og en motor står i flammer! Det er da vildt synes jeg, og ikke noget man så tidligere...

http://newsonjapa...116435.php


Det kan du have ret i, det er dog ikke tilladt. Jeg tror nu problemet er passagerernes mangel på respekt overfor autoriteter. Noget som er typisk for vores tid.Uvidende og ignoranter. Den er helt gal med deres pik-pak og hvad de ellers vil have med i katastrofesituationer. Jeg vil dog undskylde flightcrew en lille smule, skal de i situationen begynde at argumentere, eller sørge for at alle kommer ud? Pax gider ikke sætte sig ind i hvordan man opfører sig i forskellige situationer.

Man ser det også når pax begynder at rejse sig op og vil have deres baggage inden flyet er ved gaten, selvom det bliver sagt høj og tydeligt i højtalerne, at de ikke må.
Ja undskyld mig, men nogen gange har jeg sgu tænk: bare flyet bremser hårdt op, så de får deres egen håndbaggage hårdt lige i nakken.

OT. Sidst jeg checkede ind, var der en person, som ikke kunne forstå at han ikke kunne have tre papkasser og to kufferter med som håndbaggage. Det resulterede i, at det som skulle være nemt, med internet check-in, tog over 20 minutter i stedet for 3 minutter. Rakkerpak Headbanger
Redigeret af natty d. 28/05-2016 22:11
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
 
jens
Så lige i går programmet på natgeo om efterforskningen af asiana B777 styrtet i san francisco.
Der var en af årsagerne bl.a. at selvom at en af piloterne havde over 10000 flyvetimer, så havde han faktisk ikke fløjet manuelt og kaptajnen havde ikke lavet en eneste visuel landing uden elektroniske hjælpemidler.

Så de greb ikke ind selvom instrumenterne advarede dem om de kom for lavt ind, andenpiloten var tilmed også en erfaren kaptajn, men han greb heller ikke ind(dette blev nok tilskrevet den asiatiske kultur med at så ville kaptajnen have tabt ansigt)

Det kom bl.a. frem under efterforskningen at det var selskabets politik at piloterne skulle flyve på autopilot mest muligt, og en af konsekvenserne af efterforskningen blev et påbud om flere manuelle flyvetimer.

I sådan et tilfælde kunne en autonom airbus computer måske have forhindret styrtet.

Har sku heller aldrig forstået konceptet i at alle skal op at stå i midtergangen og have hevet deres håndbagage ud næsten før flyet holder stille ved gaten.
Det er vel for pokker ikke første gang de er ude at flyve allesammen, så de burde jo vide der går en rum tid inden de begynder at lukke folk ud fra economy.Hammer
 
JohnBKK
@jens: Passer udmærket med hvad jeg har læst på div. fora om den specielle asiatiske "face saving" kultur, den er livsfarlig i et cockpit, co-pilot tør ikke gribe ind overfor den ældre pilot hvis han laver noget lort. I Tyrkiet er det "Osmannisk Macho kultur" der gør at co-pilot ikke tør gribe ind, han risikerer et par på hovedet af den tidligere F-16 pilot i venstre sæde! Sprogproblemer er et andet varmt emne, det er skræmmende dårligt engelsk allevegne.
 
Nero
jens skrev:


Har sku heller aldrig forstået konceptet i at alle skal op at stå i midtergangen og have hevet deres håndbagage ud næsten før flyet holder stille ved gaten.
Det er vel for pokker ikke første gang de er ude at flyve allesammen, så de burde jo vide der går en rum tid inden de begynder at lukke folk ud fra economy.Hammer




Nej, det har også undret mig i mange år...! Ikke kun at economy passagerer gør det. Vi mødes jo alligevel alle fra flyet nede ved bagage båndet, hvor vente tiden er rent lotteri og ikke et spørgsmål om hvem som kommer først ud af flyet.
 
Kim Ludvigsen
Nero skrev:
Nej, det har også undret mig i mange år...! Ikke kun at economy passagerer gør det. Vi mødes jo alligevel alle fra flyet nede ved bagage båndet, hvor vente tiden er rent lotteri og ikke et spørgsmål om hvem som kommer først ud af flyet.[/b]


Næh, der mødes vi ikke alle nede Bvdrrr

Til gengæld mødes vi alle ved paskontrollen, og den kan desværre tage så lang tid, at kufferterne er ankommet på bagagebåndet, inden man kommer igennem.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...
 
http://rejse-til-thailand.dk
Nero
Kim Ludvigsen skrev:

Nero skrev:
Nej, det har også undret mig i mange år...! Ikke kun at economy passagerer gør det. Vi mødes jo alligevel alle fra flyet nede ved bagage båndet, hvor vente tiden er rent lotteri og ikke et spørgsmål om hvem som kommer først ud af flyet.[/b]


Næh, der mødes vi ikke alle nede Bvdrrr

Til gengæld mødes vi alle ved paskontrollen, og den kan desværre tage så lang tid, at kufferterne er ankommet på bagagebåndet, inden man kommer igennem.


Ok, det ændrer dog ikke mit syn på det vanvittige 'komme først ud af flyet' syndrom.!

Iøvrigt kommer transit passagererne, ikke gennem pas kontrollen.
 
JohnBKK
jens skrev:

Så lige i går programmet på natgeo om efterforskningen af asiana B777 styrtet i san francisco.
Der var en af årsagerne bl.a. at selvom at en af piloterne havde over 10000 flyvetimer, så havde han faktisk ikke fløjet manuelt og kaptajnen havde ikke lavet en eneste visuel landing uden elektroniske hjælpemidler.

Så de greb ikke ind selvom instrumenterne advarede dem om de kom for lavt ind, andenpiloten var tilmed også en erfaren kaptajn, men han greb heller ikke ind(dette blev nok tilskrevet den asiatiske kultur med at så ville kaptajnen have tabt ansigt)

Det kom bl.a. frem under efterforskningen at det var selskabets politik at piloterne skulle flyve på autopilot mest muligt, og en af konsekvenserne af efterforskningen blev et påbud om flere manuelle flyvetimer.

I sådan et tilfælde kunne en autonom airbus computer måske have forhindret styrtet.

Har sku heller aldrig forstået konceptet i at alle skal op at stå i midtergangen og have hevet deres håndbagage ud næsten før flyet holder stille ved gaten.
Det er vel for pokker ikke første gang de er ude at flyve allesammen, så de burde jo vide der går en rum tid inden de begynder at lukke folk ud fra economy.Hammer


Ny tråd på PPRuNe der handler om lige netop det vi snakker om, nemlig hvor meget autopilot/manuel flyvning anvendes der nu om dage og hvor:

http://www.pprune...-east.html

Nogle kommentatorer er så klart nok p!ssed over at det emne bringes op, hvorfor mon?

Det er simpelthen en skræmmende udvikling, en computer skal denondelyneme ikke overtage jobbet, den er helt helt gal..
 
Kim Ludvigsen
JohnBKK skrev:

Det er simpelthen en skræmmende udvikling, en computer skal denondelyneme ikke overtage jobbet, den er helt helt gal..


Jeg forventer, at du fremover sender et brev til webmaster og beder ham indtaste dine ord her i forummet. Så slipper du for den der skræmmende udvikling, hvor computeren overtager.

Hvis ellers, det er ok for en blyant eller kuglepen at overtage jobbet. Ellers må du ringe til webmaster eller opsøge ham privat og overlevere dit budskab.

LOL LOL
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...
 
http://rejse-til-thailand.dk
JohnBKK
Er du sjov nu? Ikke så tit vi oplever din mangel på humor..

Komputere er da OK, men jeg vil gerne ha mig frabedt piloter der ikke aner en kæft om manuel flyvning fordi de kun har lært at programmere flyets autopilot. Man skulle tro det var løgn, men det er fakta nu om dage.

Jeg bruger hovedregning hver dag, bl.a. for at holde hjernen skarp og for at gribe kassedamerne i Big C. m.v. i deres forsøg på at snyde mig. Det sker sgu tit de prøver at give forkert i byttepenge, men nul do´ - jeg har regnet den ud inden.

GPS? Folk aner ikke hvordan de finder rundt, jeg har oplevet thai med snuden nede i deres skide dumbphone for at finde rundt, mens de vadede ind i mig "analog farang" - jeg flytter mig nemlig ikke, og jeg ved hvor jeg er 100%, hehe..

Hvad med din håndskrift? Kan du skrive et brev hvis Word lortet ikke vil, eller der er strømafbrydelse i 24 timer?

Mere du vil vide...?
Redigeret af JohnBKK d. 31/05-2016 21:50
 
Spring til debat: