Se indlæg
 Udskriv debat
at rejse er at leve
OleH
Conrad skrev:

Cali111,
Hvis du kan få ændret reglen om at man skal melde flytning til folkeregisteret, hvis man rejser ud af Danmark mere end 180 dage til 12 måneder, så er jeg sikker på at der er mange som vil være dig taknemmelig.

Da du er klar over reglerne om flytning, så kan du jo følge dem og undgå at en medarbejder i kommunen gør det for dig.

Mange andre og jeg selv inkl. ville da også gerne have mere i pension mm., men vi følger de regler der er og nøjes med grundbeløbet.

Conrad,

Efter at have læst alle indlæggene her i tråden føler jeg mig overbevist om, at cali111 har overholdt alle regler i forbindelse med et enkelt udlandsophold af op til 12 måneders varighed.

At så en emsig person i hans kommune har en anden opfattelse af reglerne er trist, specielt når det sker på dette tidspunkt af rejsen.

Jeg får indtrykket, at kommunen forsøger at løbe om hjørner med ham, i det de først træffer en afgørelse, som tvinger ham til at ændre sine rejseplaner, for derefter at trække afgørelsen tilbage og meddele ham, at nu er der ikke truffet en afgørelse alligevel, og derfor kan han ikke klage over noget.
Så nu vil kommunen ikke stå ved, at de har tvunget ham til at ændre planer med muligvis store udgifter og besvær til følge.

en sådan handlemåde er ikke udtryk for god forvaltningsskik !

Om det overhovedet er muligt for dem at trække en sådan afgørelse tilbage skal man muligvis spørge en advokat om, eller folketingets ombudsmand, men i alle tilfælde er det noget, der tager tid, vi taler mindst om måneder.

Conrad
OleH,

Det er jeg så ikke enig i, da han ikke havde meldt til folkeregisteret at han ville være væk fra Danmark i op til 12 måneder.

Jeg orker ikke at læse tråden op igen for at se om det er UD eller kommunen, der har vildledt cali111, men det er da trist at cali er blevet dårligt informeret med de følger det har fået for hans planer. Men hans mor er glad.

OleH
Conrad skrev:

OleH,

Det er jeg så ikke enig i, da han ikke havde meldt til folkeregisteret at han ville være væk fra Danmark i op til 12 måneder.

Jeg orker ikke at læse tråden op igen for at se om det er UD eller kommunen, der har vildledt cali111, men det er da trist at cali er blevet dårligt informeret med de følger det har fået for hans planer. Men hans mor er glad.

Conrad, hvis du ikke orker at læse tråden ( måske på grund af ferie på Bali ) hvorfor så overhovedet skrive noget her ?

Men du skriver, at han er blevet vildledt/dårligt informeret, men det har du da ikke sandsynliggjort.
Kunne det tænkes, at Udbetaling Danmark har informeret ham korrekt, og at kommunen simpelthen ikke har ret i sin opfattelse af situationen ?

cali111
Conrad skrev:

OleH,

Ok jeg gentager gerne mig selv.
Det er netop problemet, at jeg har fulgt reglerne og har meddelt Udbetaling Danmark om min rejse på 12 mdr. og udbeder mig en kvittering på, at det ikke giver problemer for mine ydelser, hvilket jeg heldigvis har fået. Men kun med venlig hilsen Udbetaling Danmark. Ikke med navn på medarbejderen som har skrevet den.

Efter 4 mdr. på rejse modtager jeg en skrivelse fra kontrolteam Fredericia, som meddeler, de fra udbetaling Danmark har fået at vide, jeg er på rejse udenfor EØS i 12 måneder og beder mig om at bringe forholdet i orden, ved at meddele til folkeregistret, at jeg er udrejst til Thailand. Medarbejderen, som viser sig at være en fuldmægtig, oplyser at hun forøvrigt via min facebook side kan se, at jeg pt. opholder mig i Thailand og via CPR registret, at jeg er gift med en Thailænder bosat i Thailand.
Hun skriver, at det er kontrolteams opfattelse efter en konkret vurdering, at jeg har større tilknytning til Thailand end til Danmark, og skal være registreret der hvor jeg sover mest.
Jeg protesterer over dette og vedhæfter brevet fra UD, og oplyser at jeg er på motorcykeltur og overnatter i telt undervejs.
Vedhæfter yderligere billede af mig selv, teltet, motorcyklen og dagens avis fra Vietnam, samt min flybillet og indrejsestempel fra mit departurekort fra Bangkok dateret den 15. august 2015.

Svaret kommer promte. Registrer inden 14 dage med oplysning om afrejsedag og indsend kopier af dit pas fra samtlige sider, ellers vil kontrolteam registrere dig, med den dag de mener, jeg er rejst ind. Nemlig den dag jeg har oplyst til UD den 15. maj 2015 med tilbagevirkende kraft.

Jeg indsender så dokumentation fra UD, at jeg afbrød min rejse efter en måned pga dødsfald i familien, og var hjemme i dk i 2 mdr til min fars begravelse, og at jeg herefter havde fået bevilget nye 12 mdr. at rejse i med udrejse 15 august. både hjem og udrejse indberettet til UD via Borger.dk som man skal.

Damen vender tilbage med svar, at jeg vil blive registreret med udrejst til Thailand fra d 15. august og jeg skal indsende kopi af samtlige sider i mit pas og bringe forholdet i orden inden 14 dage, ellers vil kontrolteam registrere mig som udrejst til Thailand med tilbagevirkende kraft.
Jeg protesterer igen og forholder hende, at jeg jo kun har pligt til at registrere mig efter 6 mdr. hvilket hun så meddeler at jeg ikke har, idet jeg jo har fortalt til UD at jeg agter at være bortrejst i 12 mdr. og fastholder de 14 dage til at bringe orden i sagerne.
Her knækker filmen, og jeg beslutter at glæde min gamle mor med et besøg i julen, og meddeler dette til fru fuldmægtig fra Kontrolteamet, og at jeg ved samme lejlighed selv kommer med passet inden jeg har været bortrejst i 6 mdr. indenfor de sidste 12 mdr.

Jeg får så det ikke overraskende svar, at så bliver jeg ikke registreret. Men at jeg skal give møde på Borgerservice i Fredericia, så snart jeg kommer til Danmark.

Det har hun så senere ændret til, når jeg kommer til Fredericia, idet jeg har nogle ærinder i København inden jeg kommer til Frede.
Jeg er godt klar over, det er nogle lange indlæg. Men som trådstarter bliver jeg jo nødt til at svare og korrigere, hvis jeg ikke har udtrygt mig klart nok, og der er nogle, der ikke har forstået hvad det handler om.

http://www.aseanmctour.dk
Conrad
OleH,

Jeg har skam læst tråden, men ikke læst det hele igen, hvorfor læser du ikke hvad jeg skriver, du fremhæver det endda.
At du ikke synes jeg sandsynliggør at cali er blevet vildledt eller fejlinformeret, det forstår jeg så ikke, da han jo skulle melde til folkeregisteret at han ville være ude af Danmark i 12 måneder og han var jo klar over at han skulle meddele folkeregisteret dette se nedennævnte kopi af en del af hans indlæg, det fremhævede er gjort af mig

"Jeg har selvfølgelig sendt brevet fra UD sammen med min protest til damen. Men hun fastholder, at jeg skal registreres som udrejst, når jeg har været væk i mere end 6 mdr.

Måske har hun ret, og jeg har heldigvis kun været undervejs i 5 mdr. Men fordi jeg ved rejsens start har oplyst, at jeg forventer at rejsen varer 12 mdr. vil hun allerede nu have mig registreret i CPR registret som udrejst.

Hun oplyser mig om, at jeg selv har pligt til at meddele folkeregistret om min udrejse. Det er ikke nok jeg har meddelt det til UD.

Hvis jeg ikke har gjort det inden 14 dage, vil hun selv gøre det. Det krænker min restbevisthed, og jeg føler jeg må bruge lidt tid på, at finde ud af hvad der foregår.

Min advokat er forøvrigt helt enig med mig, og bliver det nødvendigt med hans assistance, bliver jeg bevilget fri proses.

Jeg kender udmærket reglen om og pligten til at meddele folkeregistret i ens hjemkommune om udrejse i mere end 6 mdr. Men hvorfor har man så en ret til 12 mdr. rejse, hvis man alligevel bliver registreret som udrejst efter 6 mdr?"

Det med rødt er jo netop om det hvor UD ikke informerer cali korrekt, dog er han efter min opfattelse selv klar over det, men går den så går den. Men hvis jeg tager fejl, så skal jeg da beklage.

cali111
Conrad skrev:

OleH,

Jeg har skam læst tråden, men ikke læst det hele igen, hvorfor læser du ikke hvad jeg skriver, du fremhæver det endda.
At du ikke synes jeg sandsynliggør at cali er blevet vildledt eller fejlinformeret, det forstår jeg så ikke, da han jo skulle melde til folkeregisteret at han ville være ude af Danmark i 12 måneder og han var jo klar over at han skulle meddele folkeregisteret dette se nedennævnte kopi af en del af hans indlæg, det fremhævede er gjort af mig

"Jeg har selvfølgelig sendt brevet fra UD sammen med min protest til damen. Men hun fastholder, at jeg skal registreres som udrejst, når jeg har været væk i mere end 6 mdr.

Måske har hun ret, og jeg har heldigvis kun været undervejs i 5 mdr. Men fordi jeg ved rejsens start har oplyst, at jeg forventer at rejsen varer 12 mdr. vil hun allerede nu have mig registreret i CPR registret som udrejst.

Hun oplyser mig om, at jeg selv har pligt til at meddele folkeregistret om min udrejse. Det er ikke nok jeg har meddelt det til UD.

Hvis jeg ikke har gjort det inden 14 dage, vil hun selv gøre det. Det krænker min restbevisthed, og jeg føler jeg må bruge lidt tid på, at finde ud af hvad der foregår.

Min advokat er forøvrigt helt enig med mig, og bliver det nødvendigt med hans assistance, bliver jeg bevilget fri proses.

Jeg kender udmærket reglen om og pligten til at meddele folkeregistret i ens hjemkommune om udrejse i mere end 6 mdr. Men hvorfor har man så en ret til 12 mdr. rejse, hvis man alligevel bliver registreret som udrejst efter 6 mdr?"

Det med rødt er jo netop om det hvor UD ikke informerer cali korrekt, dog er han efter min opfattelse selv klar over det, men går den så går den. Men hvis jeg tager fejl, så skal jeg da beklage.

Så må jeg til tasterne igen. Jeg er kun pligtig til at meddele folkeregistret, når jeg har været væk i 6 måneder. Det har jeg ikke været endnu. Når man meddeler til UD via Borger.dk at man rejser udenfor EØS, skal man oplyse hvor lang tid man forventer at være væk, og hvor man rejser hen.
På dette tidspunkt er man ikke pligtig at oplyse til folkeregistret at man er på rejse.
Det er man kun når rejsen varer over 6 mdr. og går den så går den, hvad skulle jeg opnå ved det. Jeg har jo klart givet udryk for, at jeg er på motorcykeltur i 12 måneder. Derfor vil jeg heller ikke registreres i folkeregistret som udrejst til Thailand, idet det er i direkte modstrid med fakta. Jeg har adresse i Fredericia og det skal jeg have, for at kunne være registreret i folkeregisteret under rejsen på 12 mdr.
Så skal jeg jo ikke registreres som udrejst til Thailand, for så har jeg jo ikke adresse i Danmark og mister mine ydelser.
Jeg ved snart ikke hvordan jeg skal forklare det tydeligere. Men hvad skal man så med den ret til at være bortrejst en gang i 12 mdr.? Det er jo det, der ikke giver mening.
Jeg har forøvrigt givet folkeregistret oplysning om min rejse via Borger.dk, som jeg er blevet opfordret til af fru Skrap.
Dog med den undtagelse at jeg ikke kunne give nogen adresse eller land jeg er rejst til. Men har skrevet jeg er på telttur på mc udenfor EØS og forventet hjemrejse 23 august.
Der kan jeg få en billig billet med Norw. til 1489 kr.
Hvis du bliver ved Conrad, har jeg dig mistænkt at være uddannet samme sted, som fru skrap og hendes kollegaer fra bedrageri og kontrolteam Fredericia. De vil heller ikke høre på mine argumenter.
Redigeret af cali111 d. 12/11-2015 15:14

Conrad
Cali111,

Til din orientering er jeg uddannet på Københavns Maskinmester- og El-installatørskole, så det er næppe samme sted som fru skrap og hendes kolleger.

På dette link fra borger.dk kan du se hvad de mener om hvordan man skal forholde sig, når man forlader Danmark i mere end 6 måneder

https://www.borge...3ec8206f9f

men ellers er her et uddrag og det er ikke i overensstemmelse med hvad du skriver:
-----
Hvis jeg skal flytte til udlandet
Alle, der flytter til udlandet i mere end seks måneder, skal inden afrejsen sørge for at registrere sig som udrejst i CPR. Det sker ved at melde udrejsen til den kommune, du bor i. Registreringen foregår digitalt, men hvis du ikke har mulighed for at betjene dig selv på nettet, kan du få hjælp på borgerservice eller biblioteket.

Husk også at opdatere din nye udenlandske adresse på nemid.nu, så du automatisk får tilsendt nye NemID-nøglekort, når du løber tør for nøgler.

Ophold i udlandet på mindre end seks måneder
Hvis du opholder dig mindre end seks måneder i udlandet, kan du bede kommunen om fortsat at være registreret med bopæl i Danmark. Det kræver, at du har fuld rådighed over din bolig, hvilket vil sige, at den ikke må være fremlejet, lånt eller lejet ud.

Har du ikke fuld rådighed over boligen, kan du bede kommunen om at lave en konkret vurdering af, om du stadig kan være registreret med bopæl i Danmark under dit ophold i udlandet.

Hjemme i weekender og ferier
Hvis du på grund af dit arbejde opholder dig mest i udlandet i en periode på mere end seks måneder – men stadig tilbringer hovedparten af dine weekender, fridage og ferier på din bopæl i Danmark – kan du også have ret til at forblive registreret her i landet. Den samme regel gælder for din ægtefælle/samlever og børn, hvis de er fulgt med dig til udlandet.

Det er kommunen, der afgør, om du fortsat kan forblive registreret i Danmark, hvis du opholder dig mere end seks måneder i udlandet. Typisk opfylder faggrupper som fx lastbilchauffører kriterierne, fordi de ofte er hjemme i weekenderne.

Uanset længden af dit udlandsophold er det en god idé at lade dig registrere på den danske ambassade i det land, du er flyttet til.
------

Du kunne da opnå at få mere i pension mm. hvis du ikke meldte flytning, da du forventede at være væk i 12 måneder.

Men jeg har givet udtryk for min opfattelse af reglerne, som jeg læser og forstår dem, men jeg håber da for dig at jeg ikke har ret.

Jeg er ikke på nogen måde ude efter dig, men når jeg læser dine indlæg, så mener jeg at du ikke har ret i alt hvad du skriver. For at de der læser det ikke skal tro at det er hele sandheden og kan komme til selv at handle derefter, så har jeg kommenteret det.

Det ville have været rart hvis en fagmand som sudsakhon havde kommenteret i denne tråd, så en fagmand var kommet på banen i stedet for os amatører, for der er jo ingen der siger at jeg har ret i mine udtalelser.

Men nu skal jeg nok prøve at stoppe i denne tråd.

OleH
Conrad skrev:

Cali111,

Til din orientering er jeg uddannet på Københavns Maskinmester- og El-installatørskole, så det er næppe samme sted som fru skrap og hendes kolleger.

På dette link fra borger.dk kan du se hvad de mener om hvordan man skal forholde sig, når man forlader Danmark i mere end 6 måneder

men ellers er her et uddrag og det er ikke i overensstemmelse med hvad du skriver:
-----
Alle, der flytter til udlandet i mere end seks måneder, skal inden afrejsen sørge for at registrere sig som udrejst i CPR. Det sker ved at melde udrejsen til den kommune, du bor i. Registreringen foregår digitalt, men hvis du ikke har mulighed for at betjene dig selv på nettet, kan du få hjælp på borgerservice eller biblioteket.

Husk også at opdatere din nye udenlandske adresse på nemid.nu, så du automatisk får tilsendt nye NemID-nøglekort, når du løber tør for nøgler.

Hvis du opholder dig mindre end seks måneder i udlandet, kan du bede kommunen om fortsat at være registreret med bopæl i Danmark. Det kræver, at du har fuld rådighed over din bolig, hvilket vil sige, at den ikke må være fremlejet, lånt eller lejet ud.

Har du ikke fuld rådighed over boligen, kan du bede kommunen om at lave en konkret vurdering af, om du stadig kan være registreret med bopæl i Danmark under dit ophold i udlandet.

Hvis du på grund af dit arbejde opholder dig mest i udlandet i en periode på mere end seks måneder – men stadig tilbringer hovedparten af dine weekender, fridage og ferier på din bopæl i Danmark – kan du også have ret til at forblive registreret her i landet. Den samme regel gælder for din ægtefælle/samlever og børn, hvis de er fulgt med dig til udlandet.

Det er kommunen, der afgør, om du fortsat kan forblive registreret i Danmark, hvis du opholder dig mere end seks måneder i udlandet. Typisk opfylder faggrupper som fx lastbilchauffører kriterierne, fordi de ofte er hjemme i weekenderne.

Uanset længden af dit udlandsophold er det en god idé at lade dig registrere på den danske ambassade i det land, du er flyttet til.
------

Du kunne da opnå at få mere i pension mm. hvis du ikke meldte flytning, da du forventede at være væk i 12 måneder.

Men jeg har givet udtryk for min opfattelse af reglerne, som jeg læser og forstår dem, men jeg håber da for dig at jeg ikke har ret.

Jeg er ikke på nogen måde ude efter dig, men når jeg læser dine indlæg, så mener jeg at du ikke har ret i alt hvad du skriver. For at de der læser det ikke skal tro at det er hele sandheden og kan komme til selv at handle derefter, så har jeg kommenteret det.

Det ville have været rart hvis en fagmand som sudsakhon havde kommenteret i denne tråd, så en fagmand var kommet på banen i stedet for os amatører, for der er jo ingen der siger at jeg har ret i mine udtalelser.

du bringer et link fra borger.dk, som omhandler flytning til udlandet.

Men det, der er essensen i denne sag, er vel, at cali111 ikke er flyttet til udlandet, han er på en lang ferie !

Det er muligt, at sudsakon er fagmand, men i hvad ?
I hvert fald ikke i formidling af jurastof !
Så jeg synes, det er helt ok, hvis han ikke skriver her.

cali111
Conrad skrev:

Cali111,

-----

------

Kære Conrad.
Jeg har læst linket, også inden jeg rejste, som handler om når man flytter til udlandet eller rejser mere end 6 mdr. Det har jeg jo ikke været endnu.
Denne regel med, at man en gang må foretage en rejse på 12 mdr. indebærer jo, at man ikke mister sine ydelser under rejsen, forudsat man beholder sin hjemadresse. Det har jeg skriftligt fået fra UD inden min udrejse,, til hvem man bliver henvist til, hvis man som pensionist har noget at spørge om i forbindelse med udrejse udenfor EØS. Jeg kan godt forstå, du ikke kan forstå det. Det kan jeg heller ikke selv. Det virker som om, at der er en regel. Men en anden regel annullerer den, hvis der ud fra et konkret skøn, vurderes at man faktisk bor et andet sted, end der hvor man har opgivet. Jeg kan ikke oplyse om en fast adresse i udlandet fordi jeg er på motorcykeltur. Men fordi jeg er Thaigift skønner kontrolteam at jeg bor i Thailand., og så mister jeg retten til at være bortrejst i 12 mdr på fuld ydelse. Den går jo ikke, og den kommer de til at æde i sig igen.
Det betyder ikke noget for mig. Når jeg rejser igen lige efter nytår, har jeg fået bevilget 12 nye måneder med fuld pension med skriftlig accept af både UD og Folkeregistret i Fredericia og med fuldt blus på facebook. Jeg skjuler ikke noget og lyver heller ikke. Jeg ved også at kontrolteam FA læser med her.
At jeg starter med, at rejse er at leve, er ikke udtryk for det er en HC Andersen historie. Det er sørgeligt. Men det er desværre den skinbarlige sandhed.
Redigeret af cali111 d. 12/11-2015 16:04

Conrad
Undskyld cali, men jeg er nødt til at svare OleH.

OleH, Hvis du læser hvad jeg skriver, så gør jeg jo netop opmærksom på at det ikke er sikkert at jeg har ret.

Men kan du komme med en henvisning til noget fra det offentlige, som oplyser at det at tage på en lang ferie på 12 måneder bevirker at man ikke skal meddele folkeregisteret at man udrejser ved afrejsen?

Med hensyn til sudsakhon, så er vi to meget uenige, jeg synes at hans indlæg er velskrevne og til at forstå. Men jura stof er noget tørt for en smed, så nogen gange skal jeg da læse det 2 gange, men hvad så.

Conrad
Jamen så tillykke cali med de næste 12 måneder på fuld pension i udlandet.

Jeg vil håbe for dig at de forskellige myndigheder så ikke ombestemmer sig denne gang under din rejse.

OleH
Conrad skrev:

Undskyld cali, men jeg er nødt til at svare OleH.

OleH, Hvis du læser hvad jeg skriver, så gør jeg jo netop opmærksom på at det ikke er sikkert at jeg har ret.

Men kan du komme med en henvisning til noget fra det offentlige, som oplyser at det at tage på en lang ferie på 12 måneder bevirker at man ikke skal meddele folkeregisteret at man udrejser ved afrejsen?

Med hensyn til sudsakhon, så er vi to meget uenige, jeg synes at hans indlæg er velskrevne og til at forstå. Men jura stof er noget tørt for en smed, så nogen gange skal jeg da læse det 2 gange, men hvad så.

Jeg takker for svaret, Conrad.

Det gør ikke mig noget, at vi ikke er enige om sudsakon, jeg har min mening, og du har din, det respekterer jeg.

Og så spørger du:
"Men kan du komme med en henvisning til noget fra det offentlige, som oplyser at det at tage på en lang ferie på 12 måneder bevirker at man ikke skal meddele folkeregisteret at man udrejser ved afrejsen?"

Her er f.eks. hvad man kan læse på borger.dk:

" Hvornår er et ophold i udlandet 'midlertidigt'?

Hvis du opholder dig i udlandet midlertidigt, har det ikke betydning for din pension. Om et ophold i udlandet er midlertidigt beror på en konkret individuel vurdering af dine bopælsforhold. Du har mulighed for at opholde dig i udlandet i en samlet periode af op til 6 måneders varighed i løbet af 12 måneder. Du skal bevare en reel faktisk bopæl i Danmark og være tilmeldt folkeregisteret. Hvis det er første gang du rejser, er der dog mulighed for, at dit ophold i udlandet kan vare op til 12 måneder. Hvis du er i tvivl om dit ophold i udlandet har betydning for din pension, skal du kontakte Udbetaling Danmark
."

Altså, borger.dk skriver:
at hvis man opholder sig i udlandet midlertidigt, har det ikke betydning for din pension.
du skal bevare en reel faktisk bopæl i Danmark.
Hvis det er første gang ....... o.s.v.

Det er jo det, cali111 retter sig efter:
Han bevarer sin bopæl i Danmark.
Det er første gang, han rejser. ( efter at være overgået til pension, folkepension formoder jeg)
Han har meddelt Udbetaling Danmark, at han rejser, og de har godkendt det.

Det giver jo ingen mening, hvis han skal melde flytning til udlandet efter 6 måneder, for hvis han gør det, så får det jo netop konsekvenser for hans pension, da pensionstillægget jo bortfalder ved flytning udenfor EU.

På borger.dk står der altså ikke, at en lang ferie på op til 12 måneder i udlandet bevirker, at man ikke skal meddele folkeregistret, at man rejser ud, men der står jo heller ikke det modsatte.
Og der står, at det ikke får betydning for pensionen, hvis man opholder sig i udlandet midlertidigt.

cali111
Øv, Øv og 3 gange Øv. Nyt fra Andeby girafvaskeri.

Jeg udfyldte registreringsblanketten fra folkeregistret, selv om jeg ikke behøver dette, med oplysning om ud og hjemrejse dato, som ligger indenfor 6 mdr. grænsen, idet jeg ikke agter at være væk i over 6 mdr. for at undgå registrering som flyttet permanent til Thailand.

Tænkte nok det ville gå galt. Det tager folkeregisterets system ikke højde for. Udrejst er udrejst og jeg har lige fået en kvittering, som minder mig om, at jeg skal huske at melde mig til den kommune, jeg agter at bo i, når jeg vender hjem.

Det ser altså ud til, at når man melder udrejse til folkeregistret, som jeg er blevet bedt om, bliver ens adresse slettet i folkeregistret, og man registreres som udrejst.

Hvis man er på overførselsindkomst, pension, efterløn, modtager boligsikring eller lignende stopper dette øjeblikkeligt. For pensionens vedkommende dog kun tillægget.

Følger man Borger.dk anvisning om pensionist på rejse, skal man registrere sig hos UD, hvis rejsen er over 2 mdr. og kun hvis man er væk mere end 6 mdr. eller agter at flytte til et ikke EØS land, skal man give meddelelse til folkeregistret.

Dog har man lov til at lave en rejse en gang på 12 mdr, hvis man beholder sin bolig.

Her står dog ikke direkte, at man ikke mister sit pensionstillæg, boligsikring eller lign. Men det har jeg en skriftlig tilkendegivelse fra UD om, at man ikke gør, så længe man bevarer sin bolig. Underforstået at man ikke er registreret i CPR registret som udrejst.

Hvilket min advokat og jeg læser som, at man ikke skal give meddelse til folkeregistret, hvis man har meddelt UD, at man agter at benytte sig af retten til at foretage en rejse en gang på 12 sammenhængende måneder.

Ved at benytte blanketten på Borgerservice til UD om rejse til udlandet, medfører ikke en registrering om udrejst i CPR registret. Men folkeregistret får besked om rejsen.

Det er her filmen knækker i mit tilfælde, idet kontrolteam beder mig om at meddele folkeregistret, et jeg er udrejst til Thailand, idet de efter deres skøn, mener jeg har større tilknytning til Thailand end Danmark, fordi jeg er Thaigift og min kone bor i Thailand.

Det er hun desværre nødt til, idet selv samme instans var medvirkende til, at udvise hende af landet først på året, idet en ellers godkendt familiesammenførings sag blev annulleret, fordi vi ikke kunne stille den nødvendige garanti til kommunen.

Ved at benytte blanketten fra Borgerservice til folkeregisteret, medfører registrering i CPR registret som udrejst, og for at komme tilbage i registret igen, skal man møde personligt i den kommune man vil bo i.

Som hjemløs, skal man registreres i den kommune, man sidst havde folkeregisteradresse i.

Her vil jeg ikke anbefale Fredericia ankekommune. De vil se kvitteringer fra Føtex som bevis for, at man faktisk er i kommunen.

Rejser man til udlandet, uden man meddeler dette, og det bliver opdaget, registrer kontrolteamet en som udrejst med det samme, idet man ikke har en bolig og dermed en folkeregisteradresse og modtager man offentlige ydelser stopper de øjeblikkeligt.

En lille advarsel til dem, som forsøger at snyde systemet ved at rejse uden at meddele dette.

Kontrolteam tjekker ens forbrug af varme, el og vand fra ens bolig.

Er der intet forbrug, og der er mistanke om, at man opholder sig udenfor EØS udenfor det tidsrum man må ifølge reglerne, registreres man som udrejst og skal tilbagebetale samtlige ydelser fra udrejsedagen efter kontrolteams skøn, hvis man ikke kan bevise det modsatte, ved hjælp af flybilletter, stempler i pas eller anden dokumentation.
Nu skal man ikke tro jeg opfordrer til civil ulydighed. Er der regler skal de følges. Det handler jo om kroner og ører fra fælleskassen.

Det er jo netop velfærdssamfundets svøbe. Det er for nemt at snyde, og derfor er man nødt til at have kontrol.

Jo flere ydelser, jo flere regler og dermed mere kontrol, som i nogle tilfælde kan ramme uretfærdigt idet kontrollen udføres af mennesker, som også kan fejle.

Systemet arbejder for systemets skyld.

Nu er jeg spændt på, hvad systemet siger til, at jeg gerne vil have annulleret min anmeldelse til folkeregistret.

Men jeg kender desværre allerede svaret, som sikkert er, at det kun kan lade sig gøre ved personligt fremmøde, i tilfælde af død medbringes dødsattest, og boligsikringen er stoppet med tilbagevirkende kraft.

Underforstået husk lige at tage penge med. Vi modtager kun kontanter.

Godt gældsfængslet er afskaffet, ellers havde der stået husk pengene eller tag tandbørsten med.

Fortsættelse følger og husk det er frivilligt at læse med.
Redigeret af cali111 d. 13/11-2015 03:08

cali111
Conrad skrev:

Jamen så tillykke cali med de næste 12 måneder på fuld pension i udlandet.

Jeg vil håbe for dig at de forskellige myndigheder så ikke ombestemmer sig denne gang under din rejse.

Kære Conrad
Tak for din interesse og kommentarer, som er medvirkende til, at jeg får lejlighed til at uddybe sagen yderligere.
Skulle myndighederne ombestemme sig, er det ikke så slemt.

Jeg har jo lov til at opholde mig udenfor EØS i 6 mdr. og i EØS andre 6 mdr.

Det behøver ikke være Danmark. Men jeg kan da kun anbefale folk at spare op til sin alderdom, hvis man vælger at bo udenfor EØS.

Det er ikke sjovt at være afhængig af forsørgelse af det offentlige.

Min opsparing forsvandt, da jeg i en kædereaktion af uheldige omstændigheder, blev erklæret personlig konkurs af Told og Skat, som tog alt hvad jeg havde samlet sammen i en meget uretfærdig konkursbehandling. Men det er en anden historie, som jeg ikke vil trætte forumet med.

Mødes vi over en kop øl en dag fortæller jeg den gerne hvis du gider at lytte. Den er 1000 gange værre, end det jeg er udsat for nu.

Med venlig hilsen
Kurt Rasmussen
Gøgler af Guds nåde og Etatens barmhjertighed.

OleH
cali111 skrev:

Nu er jeg spændt på, hvad systemet siger til, at jeg gerne vil have annulleret min anmeldelse til folkeregistret.

Men jeg kender desværre allerede svaret, som sikkert er, at det kun kan lade sig gøre ved personligt fremmøde, i tilfælde af død medbringes dødsattest, og boligsikringen er stoppet med tilbagevirkende kraft.

For mig lyder det som om, du har lavet en fejl ved at bruge den registreringsblanket, men det kan vel ikke være det helt store problem, trods alt.
Hvis du bruger E-Boks, synes jeg, du skal logge på der og sende en besked til din kommune, hvori du beskriver, hvad det er, du har forsøgt at gøre, da du udfyldte den blanket, samt fortælle dem, at du trækker anmeldelsen tilbage, da resultatet af anmeldelsen er blevet et andet end forventet.

En sådan besked kan kommunen ikke ignorere, - efter min mening.

cali111
OleH skrev:

cali111 skrev:

For mig lyder det som om, du har lavet en fejl ved at bruge den registreringsblanket, men det kan vel ikke være det helt store problem, trods alt.
Hvis du bruger E-Boks, synes jeg, du skal logge på der og sende en besked til din kommune, hvori du beskriver, hvad det er, du har forsøgt at gøre, da du udfyldte den blanket, samt fortælle dem, at du trækker anmeldelsen tilbage, da resultatet af anmeldelsen er blevet et andet end forventet.

En sådan besked kan kommunen ikke ignorere, - efter min mening.

Du har fuldstændig ret. Det er gjort, og nu venter jeg så spændt på svaret.
Kommunen svarer som regel ikke lige inden en weekend, især ikke hvis man har bedt om at få et hurtigt svar.
Fredagen er afsat til udsendelse af ubehagelige meddelser, så borgeren først kan klage eller få svar efter week-enden. Det er min opfattelse, efter adskillige sager med det offentlige. Om de gør det bevidst, ved jeg selvfølgelig ikke.

JohnBKK
"Fredagen er afsat til udsendelse af ubehagelige meddelser, så borgeren først kan klage eller få svar efter week-enden. Det er min opfattelse, efter adskillige sager med det offentlige. Om de gør det bevidst, ved jeg selvfølgelig ikke."

Det er nemlig lige præcist hvad de gør!

http://www.k10.dk...hp?t=30065

Conrad
Hej cali,

Ja nogen gange må man grueligt meget ondt igennem før solen skinner igen og nu ser det jo ud til at den er ved at opstige for dig.

Offentlige skrankepaver kan være en pestilens og jeg har været ude for min del, men du slår mig godt nok.

Jeg er lidt misundelig på dig over den tur du skal på, det kunne jeg også godt tænke mig, men jeg er blevet for gammel til at køre stor MC og holder mig til Click, der kan vovsen også ligge når vi kører os en tur.

Jeg bor i Sisaket provinsen og hvis du skulle komme forbi en dag, så vil jeg også gerne møde dig.

God tur.

Venlig hilsen
Conrad

cali111
Conrad skrev:

Hej cali,

Ja nogen gange må man grueligt meget ondt igennem før solen skinner igen og nu ser det jo ud til at den er ved at opstige for dig.

Offentlige skrankepaver kan være en pestilens og jeg har været ude for min del, men du slår mig godt nok.

Jeg er lidt misundelig på dig over den tur du skal på, det kunne jeg også godt tænke mig, men jeg er blevet for gammel til at køre stor MC og holder mig til Click, der kan vovsen også ligge når vi kører os en tur.

Jeg bor i Sisaket provinsen og hvis du skulle komme forbi en dag, så vil jeg også gerne møde dig.

God tur.

Venlig hilsen
Conrad

Hej Conrad.
Ja så er vi jo næsten naboer. Jeg er pt. i Ubon Ratchathani.
Jeg tager imod invitationen og sender en PB en af dagene for udveksling af adresser og tlfnr.
Jeg kan også godt lide et lys for enden af tunnellen. Bare det ikke er et modkørende expres tog
mvh Kurt

cali111
JohnBKK skrev:

Som situationen gennem årene har udviklet sig i DK hvor offentlige instanser nu - især Udbetaling Danmark - groft skider på love og regler og forlanger særkrav om meldepligt, mails, breve samt dit og dat, bare fordi man som pensionist vil bevæge sig rundt i verden, så vil jeg anbefale alle at holde snuden langt væk fra Facebook, Google+ og div. fora hvor man evtl. poster billeder og navn af sig selv.

Det er simpelthen at bede om ballade, de følger med i alt hvad vi laver.

Bare husk Pensionisten da han glad og frejdigt fortalte om sin nye kæreste med uploads af billeder og det hele på sin blog, jeg vil tro han stadig bøvler med Udb. DK her flere år efter.

Man har ret til 1 ophold udenlands af max. 12 mdr. uden at det får konsekvens for bolig, folkeregister osv. Derefter påstår de max. 2 gange af 2-3 mdr. - og det er lodret forkert, men retssikkerheden er jo desværre forsvundet nu.

Mere info. her:

http://www.aeldre...fault.aspx

Det er fuldstændigt rigtigt. Men der er da noget helt galt, hvis man ikke kan udtrykke sig på de offentlige medier, uden det skal misbruges af embedsmænd. Det bør da have en konsekvens, for de embedsmænd som misbruger det, istedet for at vi skal holde os fra det. Det vil da selvfølgelig være dumt, at lægge noget ud på facebook og lignende, hvis man har noget at skjule. Men med rent mel i posen, risikere at mistænkelig gøres for at omgås reglerne, fordi man deler nogle ferie billeder med vennerne, er da direkte uartigt og det skal stoppes.

Spring til debat: