Se indlæg
Thailænder fra et anden EU land
|
|
Asian Farmer |
Lagt på d. 07/03-2015 03:05
|
Øvet medlem Antal indlæg: 445 |
Webmaster skrev: sudsakhon skrev: Ad1: Er vi ikke enige om at hvis en thailænder har lovligt ophold i et andet EU-land sammen med sin ægtefælle som er EU-borger (f.eks. dansk statsborger) og som er selv-forsørgende i dette EU-land så har EU-borgeren ret til at flytte til et andet EU-land (f.eks. Danmark) og medbringe sin ægtefælle uanset hvilken nationalitet ægtefællen så ellers har. Jo, det er vi enige om. Men spørgsmålet opstår om hvornår man er selvforsørgende. Kriteriet reguleres i hvorvidt opholdet har haft til formål at etablere varigt eller længerevarende ophold. Ang. den med selvforsørgende, så syntes jeg at mindes at en eller anden offentlig instans i Sverige havde en sådan udregner på deres hjemmeside hvor man kunne indtaste indtægter, formue, udgifter osv. for at udregne om man selvforsørgende eller om man havde nok tilbage i rådighedsbeløb som arbejdstager. Har søgt, men har ikke kunne finde siden igen. Men den officielle definition er vel "hvis du kan dokumentere, at du råder over tilstrækkelige midler til dig selv og din familie, så I ikke kan antages at blive en byrde for det sociale system". Men Asian Farmer nævnte i indlæg 5 noget med Bulgarien, og i Bulgarien er der uden tvivl et helt andet krav i kroner og øre til hvornår man er selvforsørgende end man finder i Danmark og Sverige. Og hvis man har opfyldt kravene i fraflytter-landet mhs. til at være selvforsørgende så kan tilflytter-landet vel ikke stille nogle krav omkring det - kun prøve at jorde folk på nogle af de andre punkter de gerne vil have opfyldt. Men ellers kan man jo bare blive arbejdstager. Et par gode links: - Familiesammenføring efter EU-retten (Dansk Russisk Forum) - Flytte til Sverige / EU-land (Ægteskab Uden Grænser) Ja det er nok korrekt at det nok kan være lettere at opfylde kravet om selvforsørgelse nogen steder fremfor andre. Men man behøver ikke at være selvforsørgende når man ankommer til sit eu-hjemland og søger om fs via eu regler. Jeg mindes ihvertfald ikke at ha skullet oplyse noget om indtægt eller formue ved ansøgning om fs cia eu reglerne. Sudsakhon..... Kan man teoretisk set rejse hjem, opfylde forsørgelseskravene i andet eu land, søge om fs via eu regler og samtidig modtage kontanthjælp ? |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 07/03-2015 17:07
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2675 |
Øv, nu havde jeg skrevet 200 meter tekst, hvor jeg redegjorde for dette.. Det blev væk da jeg skulle oploade (fummelhed med copy/paste) Har ikke lige tid til at skrive igen lige nu, men for svar på sidste spørgsmål er det et betinget ja. Betingelsen er at man er arbejdstager, selvstændig erhvervsdrivende eller tjenesteyder (økonomisk aktiv) eller som pensioneret arbejdstager/selvstændig erhvervsdrivende/tjenesteyder (pensioneret økonomisk aktiv) Et andet punkt er, at en status som "selvforsørgende" (selv om det er nok så dokumenteret)i et andet EU land ikke automatisk giver ret til familiesammenføring i Danmark |
|
Spring til debat: |