Se indlæg
Hvor meget i medgift(sin sot) 2
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 19/02-2006 16:43
|
Antal indlæg: 3779 |
Hej Mintz, Mintz skrev: Jeg burder måske ikke skriver noget man alligevel Mht. sin sod peng.. og guld.. det lyder da voldsomt.. må jeg nok sige .. at familie kræver meget, men at sende penge til familie er også meget normal.. i føgler thai.. som allle nok ved, thailænder i thailand aner ikke hvor hårdt det at tjerne penge. Det ved de nok godt men de tror det er bare luksus herop .. og man skal bare have penge af "farang" så meget som muligt,, fordi man regne da med at han kan forsøger deres datter,. Jeg tror ikke engang de ved hvor danmark ligger.. jeg videst det ikke selv dengang min forældre fortælle mig at jeg skal til DK.. Jeg tror jeg skulle til grønland.. jeg ved knapt nok hvordan land ser ud.. så muligvis kan det være sådan at familie har ikke viden nok om DK ,hvordan man lever her.. det kender i vel alle sammen til. Anyway .. hvis du elsker hende .. så go for it.. Tak for en godt og ærligt indlæg. Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
danthai |
Lagt på d. 19/02-2006 17:25
|
Begynder Antal indlæg: 12 |
hej Mintz Ja du var heldig dig fik ingen købt.så du er en fri fugl Så så flyv og nyd livet bangkok er dejligt,pattaya er bare bedre, phuket endnu bedre,og ja thailand er bare bedst
|
|
|
Kimpil |
Lagt på d. 19/02-2006 17:30
|
Øvet medlem Antal indlæg: 161 |
Ja Mintz, rart du er tilbage igen. Må indrømme jeg har savnet dine indlæg en smule Kim Det er ikke hvad du gør - det er måden du gør det på
|
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 19/02-2006 18:24
|
yam yam skrev: hej Mintz Ja du var heldig dig fik ingen købt.så du er en fri fugl Så så flyv og nyd livet Ja, hvis man ikke viste bedre, og ikke kunne læse indenad, så kunne man fristes til at tro, at du var en tidligere Administrator uden navns nævnelse. Men nej, jeg ved ingenting, og ofte tager jeg fejl, og det har jeg nok gjort igen... |
|
|
danthai |
Lagt på d. 19/02-2006 18:52
|
Begynder Antal indlæg: 12 |
ja da nu er jeg måske ikke mig mere men en anden,eller en tredie Ja hvem er jeg så næste gang,og nej jeg er ikke administrator og har ikke været det.O bliver det heller aldrig Så du læser vist den forkerte vej...husk brillerne næste gang du skal læse. Jeg skriver normalt ikke men tilhører det ellers tavse flertal Men desværre fik jeg skrevet noget det var mig meget imod Men da det jo ellers er dig som fylder det hele tænkte jeg,,,,,ja en fejl at jeg skulle komme med en kommentar men jeg havde da regnet med at du ville komme efter mig og du skuffede mig heller ikke så nu gider jeg ikke diskuterer med dig,og hælder mig selv ind i den tavse flertals klub igen yam yam bangkok er dejligt,pattaya er bare bedre, phuket endnu bedre,og ja thailand er bare bedst
|
|
|
roald |
Lagt på d. 19/02-2006 20:59
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 873 |
ROLIG NU...kronberg, du har ingen ting at undskylde. |
|
|
MortenDue |
Lagt på d. 21/02-2006 09:56
|
Øvet medlem Antal indlæg: 194 |
hej Alle Er lige vendt hjem fra Thailand sammen med min Thai hustru. Vi blev gift i Danmark 1. feb. 2005. Den gang var der ikke tale om nogen form for Sin Sot osv. En tur på rådhuset og så hjem igen - meget uromantisk, men det var lige økonomien på det tidspunkt og så var papirene på dansk..... Jeg lovede så senere at vi tog til Thailand og holdt bryllupsfest. Det har vi så gjort - d. 1. feb 2006. Det var helt op til mig om jeg ville, men skik følge eller land fly. Min svigermor kunne selvfølgelig godt tænke sig en bunke penge (de ville ikke blive brugt til noget....), men forhandlingerne mellem min hustru og hendes mor blev til 2 køer, 200.000 baht og jeg skulle betale 2 grise og drikkevare til festen. Det beløber sig vist nok alt i alt til lidt under 300.000 baht. Min hustru har været gift før (1.000.000 baht for 10 år siden!!!!!) og har 2 børn. Det har været et spørgsmål om præstige og tradition, som jeg godt kan forstå. Den ene af hendes søstre har 3 børn, bor i et lille hus hjemme i landsbyen sammen med sin mand (ugift) og dyrker familiens marker. 2 andre søstre (STOR familie) er også gift med udlændinge. Den ene har betalt 100.000 baht, mens den anden ikke har holdt bryllup i Thailand og ikke gør det. De penge jeg har betalt ligger inden for min økonomiske formåen uden at skulle bruge af min opsparing. Og de gange min hustru har været i DK har hun været med på arbejde, mens jeg studerede dvs. rengøring, reklamer og avis omdeling. Så hun ved godt hvordan pengene blev hevet hjem.... Lang smøre, saglig!!! og konklusionen er vel at Sin Sot skal betales efter formåen og ønske. Der er også lidt forskellige traditioner... mht. guld og køer osv. men det afhænger også af familliens erhverv. Men medmindre pigen har en uni-grad så er de nævnte beløb - som er indlæggets emne - efter min mening usagligt høje!!!! Og husk - det er rart at kunne fryse...... |
|
|
mr tirak |
Lagt på d. 21/02-2006 10:26
|
Øvet medlem Antal indlæg: 345 |
Tak for et dejligt indlæg, der viser stor indlevelse og forståelse for Thai tradisioner og kultur. Mr Tirak |
|
|
mr tirak |
Lagt på d. 07/03-2006 04:08
|
Øvet medlem Antal indlæg: 345 |
Lige en fra dagens Thai udgave af Bangkok Post. Bryllupet var sat, alle indbudt, svigerfar hade koebt ind. Der var aftalt sin sot paa 50.000-. Gommen moeder lidt slukoret op og meddeler at han desvaerre kun har 28.000-, og ikke noget guld til bruden heller. Svigerfar hopper i bilen og koere pa politistationen og henter hr. betjent. Saa det bryllup er endt med advokat og det der er vaerre. Lov ikke mere end du kan holde, maa vist vaere den lektie man her kan laere. Mr Tirak |
|
|
prasat |
Lagt på d. 07/03-2006 06:16
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 660 |
hvor meget betalte du for køerne stykket prasat |
|
|
Suk Rak Ning |
Lagt på d. 07/03-2006 10:19
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2610 |
Rolan Park Thaikurt Ove Sabai Sabai Falang yao Leifkr Rinpoche : Hva' er det lige der sker, jeg har først lige læst alle disse ubehagelige indlæg fra jer, hvis det er en hetz efter Hr. Kronberg i har gang i, ja så må jeg sige at i har gjort jeres job godt, men på hvilken baggrund kan i tillade jer at beskylde Kronberg for noget han ikke har gjort. Bastian skrev : tænk på hvor meget man kan få for de penge........patpong here i come.....lol Nu ved vi alle jo hvad der sker i Patpong så netop denne udtalelse burde give en løftet pegefinger. Falang yao skev : Vi i Admin. venter spændt på Webmasterens træk. Vil han eller vil han ikke overholde de retningslinier som har været brugt over for andre medlemmer der brugte personlige angreb på andre, eller gælder det andre regler for hr. Kronberg?. M. Rasmussen Medadministrator Med den udtalese du hermed kommer med, mener jeg ikke at du er din opgave voksen som medadministrator, da du ligesom de førnævnte tolker Kronbergs indlæg totalt forkert og kun prøver at dreje indlægget så meget at i kan få noget negativt frem i det ( i er sq dygtige )....... Det minder lidt om en flok gribbe, som bare venter på et offer og er der ingen offer, ja så skaber vi selv et ! meget usmageligt ! Mvh Suk............. TAK. Dette var ikke for at blive ved med at køre rundt i det, men har først læst det i dag og jeg mener det er helt ude i hampen, så jeg kunne ikke lade være Redigeret af Suk Rak Ning d. 07/03-2006 10:54 Vogt dig for kopierne - jeg er en original |
|
|
Lagt på d. 07/03-2006 11:51
|
|
Begynder Antal indlæg: |
hmmm suk dit indlæg har ligesom ikke noget med emnet heri tråden at gøre |
|
|
Suk Rak Ning |
Lagt på d. 07/03-2006 12:11
|
Nej det har ligeså lidt med emnet at gøre, som en del af de andre indlæg i denne tråd har Suk........... [small]Prøv at læse de 2 sidste linjer i mit indlæg, så vil du kunne se, at jeg har fattet det ![/small]
Redigeret af Suk Rak Ning d. 07/03-2006 18:05 Vogt dig for kopierne - jeg er en original |
|
|
Lagt på d. 07/03-2006 12:51
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Sætter lige dem her ind §2 - Forstå andre medlemmers indlæg i bedste mening. Forsøg at forstå hvad andre medlemmer mener og fortolk det i bedste mening. Virker et indlæg meningsløst, provokerende eller idiotisk ? Så læs det venligst et par gange mere, gerne med pauser mellem. Skriv så en indlæg, hvor du forsøger at finde ud af hvad det andet medlem egentlig mener. Forsøg at se helheden i tråden. Finder du en sætning som du kan hænge dig op i og kraftigt modsige - så gør ikke det!!! Du skal ikke altid regne med at alt bliver læst gennem mange gange før det bliver postet og der er mulighed for at andre medlemmer skriver forkert eller udtrykker sig uklart. §7 - Hold dig til temaet i tråden. Følg temaet i tråden, ikke strømmen. Skal du poste en indlæg, så læs venligst det første indlæg i tråden for at se hvad tråden handler om. Vær saglig og træk ikke irrelevante ting ind i debatten. Har du lyst til at skrive et indlæg for sjov skyld, så er det ikke det rette sted. Har du lyst til at skifte emne ? Så lav en ny tråd. |
|
|
Suk Rak Ning |
Lagt på d. 07/03-2006 13:07
|
jsh71 Du er for sent ude med din løbeseddel, allerede efter indlæg nr. 5 hoppede kæden af, så næste gang den hopper af, så stå lidt før op. Omkring 40 indlæg her, har intet med sin-sod at gøre Suk.............. Det er ligesom lidt svært, at komentere noget der er skrevet i denne tråd, i en anden tråd...........................TAK. Der må jo ligesom være nogen, som har sovet i timen, for der er der ellers administratorere nok ! THE END
Redigeret af Suk Rak Ning d. 07/03-2006 13:33 Vogt dig for kopierne - jeg er en original |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 07/03-2006 20:58
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
Suk, Lad nu være med at forsøge at yppe kiv i en debat der er begravet for længe siden. At du ikke har læst den før, skal vi andre vel ikke lide under. ps. husk nu at du skrev "the end" i din sidste post. rinpoche |
|
|
christian-s |
Lagt på d. 15/05-2006 17:27
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 570 |
Her er mine erfaringer med emnet ... THAI - THAI Når thai gifter sig med thai er der også medgift med. Vi kørte hele vejen fra Kalasin til Korta for at forhandle sin-sot for min kones bror som gerne ville giftes. Beskrivelsen her passer perfekt på det jeg oplevede: ...There will usually be a meeting between a respected ...friend or family member of the groom to be, and the ...parents of the bride to be, at the parents of the bride ...to be's parents' house. The bride to be's family might ...even get a senior or well-respected friend of theirs to ...discuss it on their behalf. As with many things in ...Thailand, it will usually be discussed over food! (fra [url]stickmanbangkok.com[/url]) Der blev forhandlet, men efter en halv time var der stadig uenighed / forskel på 20.000 bath og/eller 2 bath guld. Ydermere ville hun giftes hurtigt hvorimod han/vi ville vente til januar/februar 2007. Så familien kørte hjem igen. Broren var så frustreret at han, da vi kom ud på landevejen, smadrede en stor flaske øl ned i vejen i fortvivlelse. THAI - VESTERLÆNDING Jeg ville gerne respektere thailandske traditioner, men samtidigt havde familien ifølge deres egne traditioner en dårlig forhandlingssituation da min kone har kort uddannelse, 2 børn og tidligere har haft thai samlever. Se http://www.stickm...kly239.htm Min kone og jeg aftale at jeg betale det nødvendige (mad, drikke, video-mand, tøj-leje/frisør, musik, vielsesringe osv.) samt selvfølgeligt give min kone en god bryllupsgave (guld armbånd og halskæde). Jeg forstod at det var vigtigt for familien, for ikke at tabe ansigt, at der blev fremvist et stort beløb i penge, så jeg gik med til at smide 100.000 bath på fadet, som jeg så fik tilbage samme dag. Forældrene og min kones to børn fik også gaver i form af 1 bath guld, et ur, en knallert-reperation og en cykel. Jeg følte ikke at jeg betalte sin-sot, men i landsbyen hedder det helt sikkert at jeg betalte 100.000 i sin-sot og at forældrene så gav dem til datteren til sit nye liv. Vi havde et dejligt bryllup og alle var tilfredse med den måde vi havde ordnet det praktiske og økonomiske. Ingen tabte ansigt, folk roste mig for at respektere deres traditioner og mit bryllups-budget for en fest med 200 deltagere var til at overskue. PS: Ingen kom med konvulutter med penge i - min kone sagde bagefter at det skulle jeg ikke regne med når folk vidste at jeg var fra vesten (underforstået: rig). Rejst i Thailand mange gange, 2005-2012 thai gift
|
|
|
solmand |
Lagt på d. 16/05-2006 00:38
|
Øvet medlem Antal indlæg: 320 |
SOT:.... det er totat ...yt.... men hvis du vil så betale .................
Thailand er et godt sted at tag til.og de har dejlige søde kvinder men næsten umulige at få herop pga vores defekte lovgivning.............
|
|
|
solmand |
Lagt på d. 16/05-2006 00:53
|
Øvet medlem Antal indlæg: 320 |
hmmmm du er blevet MØLLET efter min beskedne mening men det finder du nok ud af med tiden...
Thailand er et godt sted at tag til.og de har dejlige søde kvinder men næsten umulige at få herop pga vores defekte lovgivning.............
|
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 16/05-2006 03:26
|
Hej solman, christian-s siger jo netop, at han fik sin sinsot retur den efterfølgende dag, så hvad mener du med, at han er blevet "møllet"? Hej christian-s. Jeg aner ikke en brik om bryllupsfester på landet, men i Bangkok er der altid tre ting uden for ball room på et hotel, uanset om der er en falang involveret eller ej: 1) en stor beholder til at smide invitationen i sammen med penge, uanset hvor rig man er, 2) uddeling af gaver/souveniers til gæsterne, og 3) fotografering af gæsterne sammen med parret. Traditionen med at give penge har intet at gøre med, om gommen er rig, for hvis det havde, så ville man jo tabe ansig ved at samle penge ind... Man skal jo netop ved et bryllup vise, at man har et kæmpe face. Alle de bryllupper, jeg har deltaget i, rig eller fattig, har haft samlet penge ind, og beløbet er altid det samme. /Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
Spring til debat: |