Se indlæg
Førtidspensionist i Thailand, - regler for besøg i andre lande ?
|
|
OleH |
Lagt på d. 23/04-2013 18:16
|
Øvet medlem Antal indlæg: 458 |
Conrad skrev: Jeg har ogsaa daarlig erfaring med at faa svar fra Pensionsstyrelsen, sidst skrev jeg til dem d. 3. marts pr. e-mail og har stadig ikke faaet svar. Aarsagen til min seneste henvendelse var at de sendte leveattesten, endda hele 2 gange til min soester i DK, hos hvem jeg havde adresse indtil jeg emigrerede for over et aar siden. Heldigvis var jeg inde paa Pensionsstyrelsens hjemmeside i anden anledning og saa at det var tid for indsendelse af leveattest. Jeg har proevet at faa dem til at sende korrespondance pr. e-mail, men det vil de ikke pga cpr nr., men sende til min thailandske adresse, som er registreret i CPR registeret, kan de heller ikke finde ud af. Og det er en offentlig institution og staten vil have at mere og mere skal ordnes elektronisk. Jeg har vaeret offentligt ansat i naesten hele mit arbejdsliv, saa jeg kan godt formulere mig paa en passende maade. Conrad Så er det ikke bare mig, der ikke får svar ! Jeg har ventet næsten to måneder på svar, og rykkere svarer de heller ikke på ! |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 23/04-2013 20:35
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2675 |
jeg skal ikke gøre mig klog på de manglende svar. Men der hvor at myndighederne er forpligtet til at svare, oplever jeg ikke så store problemer, som jeg kan læse her. Det skal siges, at selvom at myndighederne er ikke forpligtet til at svare, vil det være god forvaltningsskik at gøre det. Her er så til gengæld lidt rigeligt elastik. |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 24/04-2013 00:17
|
Til de mange, kæmper mod vindmøller (sløve myndigheder) har jeg her en god vejledning, som er et uddrag af forvaltningsrettens principper for god forvaltningsskik i en "læs let" udgave. Det kan være rart, at have noget at støtte sig til.. http://oim.dk/med...ehandl.pdf |
|
|
1viggovax |
Lagt på d. 24/04-2013 11:25
|
Øvet medlem Antal indlæg: 376 |
tak for denne links til let læsning af reglerne om god skik det var meget nytigt hygge |
|
|
OleH |
Lagt på d. 24/04-2013 16:53
|
Øvet medlem Antal indlæg: 458 |
sudsakhon skrev: Til de mange, kæmper mod vindmøller (sløve myndigheder) har jeg her en god vejledning, som er et uddrag af forvaltningsrettens principper for god forvaltningsskik i en "læs let" udgave. Det kan være rart, at have noget at støtte sig til.. http://oim.dk/med...ehandl.pdf Denne "vejledning" læste jeg for et par uger siden. Det er fine og rigtige ord, men mest af alt kan de bruges ved skåltaler og andre festlige lejligheder til at give indtryk af, at der er orden i sagerne, men i praksis er de stort set intet værd, for der er ingen sanktioner, hvis man ikke overholder "god forvaltningsskik", specielt ikke, når man kan få indtrykket af, at cheferne i styrelsen har sanktioneret den måde, sagsbehandlingen fungerer på ! |
|
|
Thjaa |
Lagt på d. 24/04-2013 19:12
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 644 |
OleH skrev: Er der regler for, hvor længe en førtidspensionist bosiddende i Thailand kan besøge: 1: Andre lande udenfor EU. 2: EU lande ( undtagen Danmark ) 3: Danmark Jeg er interesseret i links til reglerne, det være sig love, vejledninger m.m. Alsaa der er jo den Folkeragister lov der siger at man skal opholle sig minst 6 maander paa den adraes som man har sig tildmelt i folkeragister jeg ved at fler politiker har haft finger i maskinden paa den konto da de var over 6 maander om aaret i en leglighed i KBH men hade ders adraes i jydland Livet er forkort til store problemmer
|
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 24/04-2013 19:29
|
@OleH Du har givetvis ganske ret. Men personligt har jeg nu ikke de problemer, som du anfører. Det kan godt være, at man skal "spidse pennen lidt" fra tid til anden, men jeg bliver ikke trukket rundt ved næsen. Jeg har dog kontakt med de forskellige myndigheder ganske ofte. I øvrigt er der skam konsekvenser ved tilsidesættelse af god forvaltningsskik. Jeg ved, at det kan være langhåret, men man kommer ikke udenom at skulle arbejde med lovstof for at komme helt ind bag principperne. |
|
|
Conrad |
Lagt på d. 25/04-2013 06:27
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 959 |
@sudsakhon Naar du har meget bedre held med at komme igennem til myndighederne incl. Pensionsstyrelsen - og ogsaa faa svar - end saa mange af os andre, saa er det maaske fordi at det efter dit navn, fremgaar at du er jurist el. lign. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 25/04-2013 07:53
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
Kim Ludvigsen skrev: hugoboerge skrev:Omkring min kones cpr nummer som starter med 61 har jeg endnu ikke faaet svar. Der er tilsyneladende ikke nogen mulighed for dette i reglerne, så jeg kan forestille mig to ting: Det er en skrivefejl 61 er årstallet Du kan finde reglerne for CPR-numere her: http://www.cpr.dk.../pnr-notat ny skrift.htm Der er ikke ud til at være nogen undtagelse fra reglen om dag-måned-år. Linket virker ikke på grund af mellemrummene, så kopier det manuelt. Tak Kim, 61 er faktisk dagen og ikke aarstallet. Det er muligt det er en skrivefejl, men saa skulle de komme tilbage og oplyse om det. Jeg var inde og kigge paa cpr saa tak for linket. Mvh. |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 25/04-2013 09:45
|
@Conrad Hvis det bare var så let, ville jeg skrive under sådan hver gang Men jeg tror ikke det har indflydelse på sagsgangen. Jeg må indrømme, at jeg ikke kan gennemskue hvorfor at der ikke svares på de henvendelser omtalt her i tråden. Men en ting jeg konkret kan læse, er kopier af tidligere henvendelser (i andre tråde) hvor folk har vist kopier af deres breve. Hvis de foreliggende henvendelser har nogenlunde samme indhold som disse, kunne det være en forklaring. Brevene vil formodentlig ikke opfattes som konkrete spørgsmål, men som udtryk for politiske holdninger formuleret som partsindlæg. |
|
Spring til debat: |