Se indlæg
46.000 hæver pensionen i udlandet
|
|
OleH |
Lagt på d. 28/10-2012 17:29
|
Øvet medlem Antal indlæg: 458 |
Webmaster skrev: Ok hvad ved vi så. Jo der er altså i år 2011 udbetalt i alt kr. 39.826.000,- til pensionister og førtidspensionister i Thailand. Og da der var 437 pensionister/førtidspensionister, så har de i snit modtaget kr. 91.135,- hver i 2011. Det svarer ca. til kr. 7.594,- pr. måned. Vi ved også at der er afdækket bedrageri for knapt kr. 3 mill. I følge tabel 12 (HER) er grundbeløbet kr. 66.624,- for en folkepensionist, og i følge table 8 på samme side, så er satsen samme beløb for førtidspenionister fra før 1/1-2003. I følge table 5 er grundbeløbet for en førtidspensionist efter 1/1-2003 på kr. 199.128,-. De tal kan ingen pensionister/førtidspensionister vel have bedraget sig til - bortset måske fra om de bor alene eller ej. Så jeg antager at hovedparten af bedraget på maks. 3 mill. er foregået tilskud/tillæg/fradrag og hvad det ellers hedder. Er det korrekt forstået/antaget ? Jeg har også fundet denne pjece fra Københavns Kommune: - http://www.kk.dk/...4D633.ashx Alle tal i ovenstående er naturligvis 2011-tal. Jeg kunne af nysgerrighed godt have lyst til at spørge én af de berørte om de ikke for illustrationens skyld kunne prøve at sætte to regnskaber op. Et for økonomien inklusiv grundbeløb og tillæg/tilskud hvis de boede i Danmark og et for hvordan økonomien ser ud inklusiv grundbeløb og tillæg/tilskud hvis man er bosat i Thailand. Jeg tror det kunne lette forståelsen for os (ja, herunder mig selv) som ikke er fuldt inde i problematikken. Tak Jeg går ud fra, at du har de 3 millioner fra den artikel i Politiken? Jeg tror, man skal tage den oplysning med et gran salt, indtil det er dokumenteret, for lige nu er det bare en påstand i Politiken, og jeg synes, der tit er fejl i deres artikler, det går jo hurtigt, når bladsmørerne sprøjter artikler ud, de plejer ikke engang at have tid til at læse korrektur ! Og som jeg læser artiklen, kan tallet 3 millioner godt dække både Spanien og Thailand. Jeg forstår ikke helt, hvad det er for regnskaber, du vil have stillet op ? |
|
|
jydetampen |
Lagt på d. 28/10-2012 17:35
|
Øvet medlem Antal indlæg: 355 |
Jeg tror ikke talllet med 437 som bor fast i Thailand,da et andet medlem mente der boede 14-1500 fast bare på phuket.Jeg har kun hans ord for det og hvis de passer,så har vi kun set toppen af isbjerget,så kunne jeg godt tænke mig at der blev løftet nogle dyner i Sverige,Norge og Tyskland. |
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 28/10-2012 17:52
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
OleH skrev: Jeg går ud fra, at du har de 3 millioner fra den artikel i Politiken? Jeg tror, man skal tage den oplysning med et gran salt, indtil det er dokumenteret, for lige nu er det bare en påstand i Politiken, og jeg synes, der tit er fejl i deres artikler, det går jo hurtigt, når bladsmørerne sprøjter artikler ud, de plejer ikke engang at have tid til at læse korrektur ! Og som jeg læser artiklen, kan tallet 3 millioner godt dække både Spanien og Thailand. Jeg forstår ikke helt, hvad det er for regnskaber, du vil have stillet op ? Jeg vil ikke afvise at du har ret i at de knapt 3 mill. dækker både Thailand og Spanien - og såfremt det er korrekt så må andelen af bedrageriet i Thailand være peanuts i forhold til Spanien at dømme udfra antallet af tilmeldte pensionister/førtidspensionister i Spanien er 4.326 i 2011 mod de 437 som er tilmeldt i Thailand. Og det gør jo behovet og besværet med en fast udstationeret kontrolmedarbejder endnu mere absurt i mine øje. Omkring det med regnskabet, så er det fordi jeg ikke helt har overblik om hvad og hvad man ikke får når man er i Thailand fremfor f.eks. et EU-land. Og det var kun af nysgerrighed jeg spørger, for bedre at forstå problematikken. Jeg forstår der er en forskel, men har ikke fulgt godt nok med til at vide hvilken forskel i kroner og øre vi snakker om. Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
OleH |
Lagt på d. 28/10-2012 17:59
|
Øvet medlem Antal indlæg: 458 |
Webmaster skrev: Jeg vil ikke afvise at du har ret i at de knapt 3 mill. dækker både Thailand og Spanien - og såfremt det er korrekt så må andelen af bedrageriet i Thailand være peanuts i forhold til Spanien at dømme udfra antallet af tilmeldte pensionister/førtidspensionister i Spanien er 4.326 i 2011 mod de 437 som er tilmeldt i Thailand. Og det gør jo behovet og besværet med en fast udstationeret kontrolmedarbejder endnu mere absurt i mine øje. Omkring det med regnskabet, så er det fordi jeg ikke helt har overblik om hvad og hvad man ikke får når man er i Thailand fremfor f.eks. et EU-land. Og det var kun af nysgerrighed jeg spørger, for bedre at forstå problematikken. Jeg forstår der er en forskel, men har ikke fulgt godt nok med til at vide hvilken forskel i kroner og øre vi snakker om. Men mener du et regnskab for en folkepensionist eller en førtidspensionist eller begge ? I øvrigt er der jo i en anden tråd et link til den her artikel, hvor der opgives et beløb på ca. 1 million p.t. for Thailands vedkommende. http://www.metrox...PP4mLe7rM/ |
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 28/10-2012 18:11
|
OleH skrev: Men mener du et regnskab for en folkepensionist eller en førtidspensionist eller begge ? I øvrigt er der jo i en anden tråd et link til den her artikel, hvor der opgives et beløb på ca. 1 million p.t. for Thailands vedkommende. http://www.metrox...PP4mLe7rM/ Jeg tror jeg blev en del klogere omkring hvad der påståes at blive snydt med udfra det link du havde der. Det er altså hovedsageligt et pensionstillæg der snydes med. Altså kr. 35.748 årligt / kr. 2.979 månedligt (for en folkepensionist) på at oplyse at man bor alene fremfor at oplyse man bor sammen med andre. Hvad er så det med om man bor indenfor eller udenfor EU ? Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
taxidriver990 |
Lagt på d. 29/10-2012 04:02
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 578 |
Webmaster skrev: Det er altså hovedsageligt et pensionstillæg der snydes med. Altså kr. 35.748 årligt / kr. 2.979 månedligt (for en folkepensionist) på at oplyse at man bor alene fremfor at oplyse man bor sammen med andre. " Problemmet " er at du ikke kan faa andet end grundbeloebet hvis du bor fast i LOS som pensionist, derfor vil det vaere svaert at snyde med noget du ikke kan faa. Saa teoretiskt kan du bo sammen med 20 andre, derfor kommer snakken om vand og el regninger til at blegne, da det ikke spiller nogen rolle Og grundbeloebet kan kun saettes ned hvis du har en personlig indkomst over 291.200 d.kr Snydet opstaar naar man foerst registrer sig i EU men reelt bor i Thailand. Og dermed snyder sig til mere end grundbeloebet Hvordan myndighederne kan kontrollere det ved jeg ikke, saa ud fra det er jeg for dum til at kunne snyde med noget jeg ikke faar ( er for ung ) Hvis der er noget jeg har misforstaaet ellers se naeste afsnit af " Soap " ( det var tider ) Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter |
|
|
Skeptikeren |
Lagt på d. 29/10-2012 08:20
|
Øvet medlem Antal indlæg: 330 |
der er gået for meget Poomfritterknas i disse tre tråde så jeg hopper af indtil videre Skeptikeren Bogen: En Roskildedrengs Erindringer (1939-2000)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak Bogen: Mit nye liv i Thailand (2001-2012) Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak2 Måtte Buddha stænke velduftende vande på din vej! |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 29/10-2012 08:52
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 776 |
Web skrev: Omkring det med regnskabet, så er det fordi jeg ikke helt har overblik om hvad og hvad man ikke får når man er i Thailand fremfor f.eks. et EU-land. Og det var kun af nysgerrighed jeg spørger, for bedre at forstå problematikken. Jeg forstår der er en forskel, men har ikke fulgt godt nok med til at vide hvilken forskel i kroner og øre vi snakker om. Det er faktisk nemt nok... Hvis du som folkepensionist, er tilmeldt en dansk adresse får du oveni din grundpension, det som hedder pensions tillæg. Det får du under den forudsætning, at du opholder dig inden for et EU-land det meste af året. Hvilket også betyder, at hvis du er fastboende folkepensionist i Thailand, får du kun grundpension, som efter skat, ligger på omkring kr 5.700.- Det som "pisser" folke pensionisterne af er, at de som bor i Thailand kun får omtalte beløb, mens de pensionister, som bor i feks. Spanien, Estland, eller et andet EU/EØS-land får ca. det dobbelte udbetalt. Altså dit aktuelle opholdssted afgør folkepensionens størrelse. Udover det, har man den frækhed, at bede voksne mennesker om at rapportere, hvis man forlader Dk. mere end 2 måneder ad gangen. Et melde system, som vel er så udansk, som noget kan blive. Det betyder, at hvis en folkepensionist forlader Danmark i mere end 2 måneder, uden at rapportere til systemet, falder der brænde ned, når/hvis det bliver opdaget. Håber, at du føler dig lidt mere opdateret nu. Redigeret af Anonym Bruger d. 29/10-2012 09:01 |
|
|
poom |
Lagt på d. 29/10-2012 09:23
|
Øvet medlem Antal indlæg: 199 |
så kan jeg jo bare konstatere at jeg havde ret. det er kontrollen der gør at folk kvæulere fordi de vil have mere. og så vil de ikke kontrolleres. og kampen for at få mere føres gennem den der kontrol. men jeg synes helt ærligt at når man er på overførselsindkomst fra vores allesammens skattepenge, kan et lille (skide) brev som kontrol. eller at skulle melde sig ikke bringe mit pis i kog og så fri mig for alt det bavl om menneskerettigheder og taxi der gøre sig klog på love. den kontrol er ikke bare HELT i orden. man kan jo også se at den er nødvendig fordi pensionister i Thailand svindler alså |
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 29/10-2012 09:36
|
taxidriver990 skrev: Snydet opstaar naar man foerst registrer sig i EU men reelt bor i Thailand. Og dermed snyder sig til mere end grundbeloebet Ja jeg er da bekendt med at nogle benytter sig af den mulighed, men for de 437 som er tilmeldt i Thailand kan det da umuligt være der der bedrages. Der er som jeg forstår det intet der kan bedrages med, da de kun får/er berettet til grundbeløbet. Mulighederne opstår først når man har adresse hjemme i Danmark eller EU, men så figurer man jo ikke som én af de 437. Med venlig hilsen
|
|
poom |
Lagt på d. 29/10-2012 09:38
|
snyd kan vel også opstå hvis man hæver grundbeløb og har et hotel eller en bar. |
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 29/10-2012 09:49
|
Det kan godt være grunden, men som jeg læser det må man tjene kr. 283.000 årligt før de begynder at lave indhug i pensionen og først ved kr. 505.000 om året kan man ikke længere få udbetalt noget. Hvor mange pensionister/førtidspensionister der har så høj registeret indtægt ved siden af pensionen i Thailand tvivler jeg noget på. Med venlig hilsen
|
|
poom |
Lagt på d. 29/10-2012 09:57
|
tja. det ved jeg ikke. men det er jo netop en af de ting kontrolteamet forsøger at finde ud af men det pisser folk af i den grad at der overhovedet kontrolleres. hovedsagen er jo at der ER snyd. |
|
|
Boes |
Lagt på d. 29/10-2012 14:41
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2688 |
Der behøves lidt opmuntring på denne tråd.... Helt - eller måske sletikke o.t. http://youtu.be/g... "The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 29/10-2012 14:50
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
Boes skrev: Der behøves lidt opmuntring på denne tråd.... Helt - eller måske sletikke o.t. http://youtu.be/g... Takker. |
|
|
Peder1968 |
Lagt på d. 29/10-2012 14:57
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 852 |
poom skrev: tja. det ved jeg ikke. men det er jo netop en af de ting kontrolteamet forsøger at finde ud af men det pisser folk af i den grad at der overhovedet kontrolleres. hovedsagen er jo at der ER snyd. Din konklusion hælder jeg (desværre) også til. De fleste mennesker er totalt ligeglad hvis de har rent mel i posen. |
|
|
taxidriver990 |
Lagt på d. 29/10-2012 15:04
|
Webmaster skrev :Det kan godt være grunden, men som jeg læser det må man tjene kr. 283.000 årligt før de begynder at lave indhug Ja hvis du tjener mere saadan ca 1.4 mill Baht om aaret bliver der roert ved dit grundbeloeb Med en saadan indtaegt, hvor er saa anledningen til at snyde ? ( En dagloen her hvor jeg bor er paa ml 300 - 500 Baht ) Webmaster skrev:Ja jeg er da bekendt med at nogle benytter sig af den mulighed, men for de 437 som er tilmeldt i Thailand kan det da umuligt være der der bedrages. Der er som jeg forstår det intet der kan bedrages med, da de kun får/er berettet til grundbeløbet. Mulighederne opstår først når man har adresse hjemme i Danmark eller EU, men så figurer man jo ikke som én af de 437. Har diskuteret det idag med en anden DK 'er bosat her, og vi kan ikke rigtigt finde ud af hvordan det kan lade sig goere. Forstaaet paa den maade at er du reg i f.eks Spanien, saa vil din post jo komme der, altsaa inget kontrolbrev til Thailand selvom du reelt er her. Kan ikke se at det er de fastboende der er problematikken i det her. Kort sagt : Hvordan kan du vaere registreret 2 steder paa folkeregister Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 29/10-2012 15:26
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
taxidriver990 skrev: Webmaster skrev :Det kan godt være grunden, men som jeg læser det må man tjene kr. 283.000 årligt før de begynder at lave indhug Ja hvis du tjener mere saadan ca 1.4 mill Baht om aaret bliver der roert ved dit grundbeloeb Med en saadan indtaegt, hvor er saa anledningen til at snyde ? ( En dagloen her hvor jeg bor er paa ml 300 - 500 Baht ) Webmaster skrev:Ja jeg er da bekendt med at nogle benytter sig af den mulighed, men for de 437 som er tilmeldt i Thailand kan det da umuligt være der der bedrages. Der er som jeg forstår det intet der kan bedrages med, da de kun får/er berettet til grundbeløbet. Mulighederne opstår først når man har adresse hjemme i Danmark eller EU, men så figurer man jo ikke som én af de 437. Har diskuteret det idag med en anden DK 'er bosat her, og vi kan ikke rigtigt finde ud af hvordan det kan lade sig goere. Forstaaet paa den maade at er du reg i f.eks Spanien, saa vil din post jo komme der, altsaa inget kontrolbrev til Thailand selvom du reelt er her. Kan ikke se at det er de fastboende der er problematikken i det her. Kort sagt : Hvordan kan du vaere registreret 2 steder paa folkeregister I det oejeblik man flytter udenlands framelder man sig folkeregisteret (maaske Poom har en mening om det ogsaa) og hvis man saa bosaetter sig i Spanien fortaeller man saa dette til Pensionsstyrelsen. Herefter vil jeg saa mene at saa er der frit slav til at flyve til Thailand eller et andet eksotisk sted uden at melde noget som helst. Det maa vaere saadan det foregaar og det er nok her der saettes ind. |
|
|
taxidriver990 |
Lagt på d. 29/10-2012 15:45
|
Ja det kan jeg godt foelge dig i HB, men hvordan naar kontrolteams breve dig saa i LOS ? Man kan vel kun have en adresse reg i hvilket som helst land i EU Med hensyn til mig selv, saa boede jeg smaa 3 maaneder i cyberspace da jeg flyttede hertil, det var ikke lige saadan at blive registreret paa den adresse jeg har her. Mit Amphoe kraevede at vi var gift, at svigerfar og 2 andre garanterede mig, plus det var nede at vende i Bangkok Grunden til dette var at jeg aldrig havde vaeret her foer, altsaa i dette Amphoe Men min flytteanmeldelse den klarede jeg via en ganske enkelt mail, tror jeg kunne have skrevet at jeg flyttede til maanen og ingen havde reageret. Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter |
|
|
Skeptikeren |
Lagt på d. 30/10-2012 02:34
|
Øvet medlem Antal indlæg: 330 |
I Web's indlæg nr. 52 spørger han omkring noget som Poom (for første og eneste gang) har opfattet korrekt. Problemet med bar og værtshuse er jo at de ikke ejes af danskere, det er i deres kones navn de tjener pengene. Altså konen fører regnskab og betaler skat til Thailand. Manden (han kan være dansker, svensker tysker eller....) Han får så blot del i overskudet, uden at hverken thai eller dansk skat får noget som helst at vide. Mange af dem har jo adresse hjemme (eller i Spanien eller Sverige)og tager pligtskyldigt hjem i lavsæsonen. De kan kun knaldes på at nogen sladrer (og det er ikke mig kan jeg ærligt tilstå, men jeg føler ingen skam ved at skrive om det her. Nu tror jeg i bund og grund at emnet er blevet en hel del forvrænget og misforstået idet man fra første færd meldte ud fra Kontrolteamet til Pressen at det var Førtidspensionister der skulle stå for skud, først lidt efter blev Folkepensionister nævnt. Og så, så pressen lige pludselig en god historie - PATTAYA!!!! - hurra det er jo svindlernes paradis, så det må vi hellere skrive om. Da hverken Kontrolteamet eller Sikringststyrelsen har svaret på vores besvarelser (kun een eller 2 har fået svar) så må det være rent gæt fra Pressen (og andres) side om disse kæmpesummer der snydes for - 1.2-3 mill. Gu fanden snydes der, men det er altså ikke pensionister på grundpension der gør det. Men der er jo mere kød på lidt skandale i Pattaya end en Bankdirektør der snyder for milliarder. Det lugter mere af sex end af penge. Skeptikeren Bogen: En Roskildedrengs Erindringer (1939-2000)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak Bogen: Mit nye liv i Thailand (2001-2012) Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak2 Måtte Buddha stænke velduftende vande på din vej! |
|
Spring til debat: |