Se indlæg
Planer
|
|
AL 48 |
Lagt på d. 22/07-2012 12:05
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 868 |
Hvis du er gift eller kan sidestilles som samboende får du ikke fuld folkepension. Så hvis din kone ikke er pensionsberettiget i DK, kan det få stor betydning for økonomien til den tid. PS. Er derfor ikke selv gift. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 22/07-2012 12:44
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
AL 48 skrev: Hvis du er gift eller kan sidestilles som samboende får du ikke fuld folkepension. Så hvis din kone ikke er pensionsberettiget i DK, kan det få stor betydning for økonomien til den tid. PS. Er derfor ikke selv gift. Her er noget galt her. Jeg er gift, min kone er Thai og jeg modtager fuld folkepension. Hvad jeg ikke faar er tillaeg som andre EU beboere. |
|
|
paulsenp |
Lagt på d. 22/07-2012 13:05
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 942 |
@flyer, Jeg ved ikke, om man er berettiget til dansk folkepension, hvis man på ansøgningstidspunktet har fast bopæl i Thailand, men under alle omstændigheder vil man kun få grundbeløbet. Ja, du skal have fast bopæl i Danmark for at få pensionstillægget. Altså, ophold i Danmark mindst 183 dage om året. Kontakt Borgerservice for en sikkerheds skyld. https://www.borge...fault.aspx Peter
|
|
|
AL 48 |
Lagt på d. 22/07-2012 13:33
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 868 |
hugoboerge skrev: AL 48 skrev: Hvis du er gift eller kan sidestilles som samboende får du ikke fuld folkepension. Så hvis din kone ikke er pensionsberettiget i DK, kan det få stor betydning for økonomien til den tid. PS. Er derfor ikke selv gift. Her er noget galt her. Jeg er gift, min kone er Thai og jeg modtager fuld folkepension. Hvad jeg ikke faar er tillaeg som andre EU beboere. Rigtigt. - Det jeg mener, er at selvom din kone opholder sig i Thailand og du bor i DK (hun bidrager ikke til husstandsindkomsten),- så betragtes du som værende gift her i landet og modtager ikke fuldt tillæg. Dvs. at man også her i landet bliver nødt til at se på ens samlede indkomst til den tid. Jeg fik personligt at vide hos kommunen, at jeg til sin tid ville blive betragtet som værende gift, selvom konen aldrig havde været i DK og vi ikke levede sammen her. - Så den med at rejse hjem for at opnå fuld pension og tillæg er ikke gangbar.-Det kan endda være et spørgsmål om bare det at man bor sammen i Thailand uden at være gift er nok til modregning (samboende), hvis man tager hjem årligt for at oppebære fuld tillæg. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 22/07-2012 13:50
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
AL 48 skrev: hugoboerge skrev: AL 48 skrev: Hvis du er gift eller kan sidestilles som samboende får du ikke fuld folkepension. Så hvis din kone ikke er pensionsberettiget i DK, kan det få stor betydning for økonomien til den tid. PS. Er derfor ikke selv gift. Her er noget galt her. Jeg er gift, min kone er Thai og jeg modtager fuld folkepension. Hvad jeg ikke faar er tillaeg som andre EU beboere. Rigtigt. - Det jeg mener, er at selvom din kone opholder sig i Thailand og du bor i DK (hun bidrager ikke til husstandsindkomsten),- så betragtes du som værende gift her i landet og modtager ikke fuldt tillæg. Dvs. at man også her i landet bliver nødt til at se på ens samlede indkomst til den tid. Jeg fik personligt at vide hos kommunen, at jeg til sin tid ville blive betragtet som værende gift, selvom konen aldrig havde været i DK og vi ikke levede sammen her. - Så den med at rejse hjem for at opnå fuld pension og tillæg er ikke gangbar.-Det kan endda være et spørgsmål om bare det at man bor sammen i Thailand uden at være gift er nok til modregning (samboende), hvis man tager hjem årligt for at oppebære fuld tillæg. Jeg bor i Thailand er frameldt i Danmark for mange aar siden saa det med ophold i Danmark (antal dage) er ikke noget problem for mig. |
|
|
chaingmai |
Lagt på d. 22/07-2012 18:37
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 811 |
tja...flyer der er lagt mange hindringer i vejen for os almindelige menesker der gerne vil bo i thailand...............alt for mange, håber ikke du taber modet..... |
|
Spring til debat: |