Se indlæg
 Udskriv debat
selvstændig thai kvinde
rolan
den drejning som emnet selvstændig thai kvinde har taget hører vel egentligt under integration

Mads_T
KronbergTH skrev:
Hej,

clydehaumann skrev:
Jeg synes det vil vaere klogt at glemme alt om tal og istedet forsoege at se paa hvad det er der goer at disse meninger opstaar og saa forsoege at goere noget for at aendre grunden til dette. Det er jo ikke meninger der opstaar ud af den blaa luft men ud af den desverre meget Dansk ide med at saette ediketter paa alle folk udefra paa forhaand. Muslimerne er saadan og saadan, Thaierne er saadan og saadan og saadant kunne der blives ved. Vi der er taet paa ved at det ikke altid er rigtigt, men goer vi noget for at endre paa det, Ja, vi brokker os lidt paa D-T-W, men ud over dette sker der ikke noget. Jeg mener ikke man bare skal lade staa til men istedet forsoege at endre paa disse holdninger. Dette kan kun goeres gennem uddannelse og oplysninger af baade Thaier og Danske.
Et uddannelses system for Thaier der er paa vej til Danmark er for tiden ved at blive tilrettelagt her i Thailand. Det er endnu for tidligt at sige hvordan det vil komme til at se ud.men grundlaget vil vaere at give Thaierne et forkaendskab til der Danske samfund og sprog for paa den maade at forkorte indkoeringstiden og formindske de problemer der matte opstaa.
Er der nogen meninger om hvad en Thai burde kunne inden han/hun ankommer til Danmark vil jeg meget gerne hoere dem.
MVH
Clyde

Jeg mener, at ingen burde få opholdstilladelse, hvis de hverken kan dansk ELLER engelsk. Det er grotesk, at mange Thai-kvinder får opholdstilladelse uden at hverken kunne tale og skrive et nogenlunde forståeligt sprog.

Robert,

Jeg mener, at du er helt forkert på den. Jeg har set mange udsagn, også her på d-t (så vidt jeg husker) der siger, at netop det forhold, at thai kvinden stort set kun kunne tale thai gjorde, at hun fik lært dansk hurtigere, end hun ellers ville have gjort.
Det er vel naturligt og forståeligt, at mennesker, der kommunikerer godt på engelsk også benytter sig af det.
Men det kan jo netop føre til en slags sproglig "dovenskab" nemlig at man, fordi det er så nemt, fortsætter med at tale sammen på engelsk og ikke rigtigt får lært sproget.
Eksempler på dette kunne måske være Prins Henrik. Jeg vil på ingen måde beskylde ham for at være uintelligent, så det må da snarere være dovenskab!
Og hvad med dig selv Robert, taler du godt thailandsk ?
Eller er du også lidt "doven" ?
Hvis du var rejst til Thailand uden at kunne engelsk, så havde du pinedød været nødt til at lære thai!

Mvh. Mads

Mads_T
rolan skrev:
den drejning som emnet selvstændig thai kvinde har taget hører vel egentligt under integration

Ja, det har du ret i.

high-tower
rolan skrev:
til higtover
Jeg er på ingen måde enig - hvis mand og kvinde er i stand til at kommunikere sammen er resten vel op til sprogskolerne.

der rammer du sømmet på hovedet det er ikke sprogskolernes ansvar at lære ægtefællen dansk
det er den mand som tager hende herop
jeg tror der er nogle mænd som med vilje ikke lære deres koner dansk

Jeg er nu stadig ikke enig! Wink

Sprogskolerne er forpligtiget til at tilbyde dansk undervisning og udlændingen til at følge den.

Mig bekendt står der ingen steder beskrevet i loven at manden er forpligtiget til at varetage sin ægtefælles dansk undervisning.

Men vi kan da hurtigt blive enige om at manden bestemt har et ansvar for at hjælpe med indlæringen - alt andet ville da også være tåbeligt, hvis man nu var blevet glade for tøsepigebarnet og fortsat ønskede at hun skulle kunne blive her Wink

jesperfrb
Hej High-tower!!
Min kone arbejder i det danske samfund, hun har en døv datter.
Jeg har på de sidste 5 år lært tegn-sprog, og et rimeligt forståeligt Thai. Så jeg giver dig helt ret i, at lære dansk må være op til spro-skolen og min kone!
Dermed siger jeg ikke at det danskesamfund har en forpligtigelse, det har min koneWink
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!

Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage

Robert Kronberg
Hej Mads,

Mads_T skrev:
KronbergTH skrev:
Hej,

clydehaumann skrev:
Jeg synes det vil vaere klogt at glemme alt om tal og istedet forsoege at se paa hvad det er der goer at disse meninger opstaar og saa forsoege at goere noget for at aendre grunden til dette. Det er jo ikke meninger der opstaar ud af den blaa luft men ud af den desverre meget Dansk ide med at saette ediketter paa alle folk udefra paa forhaand. Muslimerne er saadan og saadan, Thaierne er saadan og saadan og saadant kunne der blives ved. Vi der er taet paa ved at det ikke altid er rigtigt, men goer vi noget for at endre paa det, Ja, vi brokker os lidt paa D-T-W, men ud over dette sker der ikke noget. Jeg mener ikke man bare skal lade staa til men istedet forsoege at endre paa disse holdninger. Dette kan kun goeres gennem uddannelse og oplysninger af baade Thaier og Danske.
Et uddannelses system for Thaier der er paa vej til Danmark er for tiden ved at blive tilrettelagt her i Thailand. Det er endnu for tidligt at sige hvordan det vil komme til at se ud.men grundlaget vil vaere at give Thaierne et forkaendskab til der Danske samfund og sprog for paa den maade at forkorte indkoeringstiden og formindske de problemer der matte opstaa.
Er der nogen meninger om hvad en Thai burde kunne inden han/hun ankommer til Danmark vil jeg meget gerne hoere dem.
MVH
Clyde

Jeg mener, at ingen burde få opholdstilladelse, hvis de hverken kan dansk ELLER engelsk. Det er grotesk, at mange Thai-kvinder får opholdstilladelse uden at hverken kunne tale og skrive et nogenlunde forståeligt sprog.

Robert,

Jeg mener, at du er helt forkert på den. Jeg har set mange udsagn, også her på d-t (så vidt jeg husker) der siger, at netop det forhold, at thai kvinden stort set kun kunne tale thai gjorde, at hun fik lært dansk hurtigere, end hun ellers ville have gjort.
Det er vel naturligt og forståeligt, at mennesker, der kommunikerer godt på engelsk også benytter sig af det.
Men det kan jo netop føre til en slags sproglig "dovenskab" nemlig at man, fordi det er så nemt, fortsætter med at tale sammen på engelsk og ikke rigtigt får lært sproget.
Eksempler på dette kunne måske være Prins Henrik. Jeg vil på ingen måde beskylde ham for at være uintelligent, så det må da snarere være dovenskab!
Og hvad med dig selv Robert, taler du godt thailandsk ?
Eller er du også lidt "doven" ?
Hvis du var rejst til Thailand uden at kunne engelsk, så havde du pinedød været nødt til at lære thai!

Mvh. Mads

Jeg er enig med din logik, men jeg mener alligevel, at en udlænding, der vil bo i DK, må være i stand til at kommunikere på engelsk.

Jeg er derimod uenig i de lovforslag om, at man skal kunne dansk først, og at man så skal deltage i dansk undervisning på ambasaden. Hvis man bor i Udum, så er man da lidt på Herrens mark. For her er der næppe danske ambassader, og det er slet ikke sikkert, at Clyde vil tage derop en gang om ugen.

http://www.danishschool.dk/thailand/
xxxx
Hejsa

Jeg har i tidens loeb ogsaa moedt en del maend der siger.. hvorfor dog laere Thai, selvom de bor her ude..
Jeg kan kun vaere grundlaeggende uenig i det synspunkt, hvis man vaelger at bo i et andet land eller have en aegtefaelle fra et andet land, mener jeg det forpligter til at man proever at laere sproget og lidt om hvad det andet land indeholder.
I DK er det nemt, der skal de foelge dansk undervisningen hvis de vil have opholdstilladelse, saa om der skal vaere Dansk undervisning her i thailand... Jo men det skal saa vaere paa frivilligt bacis ellers mener jeg det er lidt langt ude.. Det kunne lugte lidt af at en / nogen har fundet en hurtig genvej til nogle nemme tjente penge ellers.
Der var efter min mening mere plan i at laere pigerne lidt om hvad det vil sige at leve i DK rent oekonomisk, saa de undgaar den store nedtur om de lette penge.... Uden at laste nogen, men mange som finder en kone her ude er paa pension af den ene eller anden art eller maaske bare en ganske alm arbejder loen og den kan paa ingen maade staa maal med hvad hun tror hun faar. thaier tror som udgangs punkt vi har millioner i banken og et penge trae i haven, saa kan vi forklare op og ned af stolpe inden tiden, men det aendrer altsaa sjaeldent ret meget. Og arbejder hun i forvejen i prostitution, saa er hun vandt til at have mange flere penge og et liv i luxus, saasom hotel ophold spise paa dyre restauranter aldrig lave mad, vaske toej osv osv Det er meget faa maend der kan gaa ind og erstatte det.

Det er nok et meget stoerre problem end sproget, ja ja hun siger det betyder ik noget, men tro mig det betyder noget, hun kan ikke indfri alle de fine historier hun har fortalt venner og familie og saa er det endnu mere naerliggende at starte paa de nemme penge i roede lygte industrien.
Man kan ikke generalisere Thaierne over en kam, men der er nok i de fleste tilfaelde hvor hun vaelger at flytte f.eks til danmark nogle faelles traek.. Hun er sjaelden fra de bedre uddannede kredse altsaa skal vi taenke meget anderledes end det vi kender for at forstaa hende. Men jeg mener saa ogsaa hun er forpligtiget til at laere noget nyt, at man ikke kan basere sit liv paa aander - spoegelser - tvivlsomme munkes gaetterier, mai pen rai osv.
Min sidste kone kommer fra 2 meget rige familier, hun har gaaet i international skole og jeg skal gi dig .. Men hvad hjaelper det hele naar toesen ikke har hjerne nok til det. Men hun var daeleme god til at lyve og fortaelle historier.
Det er et andet problem de faerreste tager hoejde for / ved noget om.. thaier lyver ikke, de siger bare det de finder mest fordelagtig i den givne situatuion. Ja ja der kan vaere undtagelser det ved jeg...
Proev at spoerge om vej i Thailand.. i vil aldrig faa svaret... det ved jeg ikke.... Grin For det betyder man er dum og mister ansigt.....

Le-si

rolan
ja selvfølgelig har danskskolen og pigerne selv et ansvar og det var nu ikke det jeg mente
men jeg mener at lige som andre invandere har plikt til at lære dem de tar herop har de danske måænd også et ansvar

her mener jeg at hjælpe dem med lektier og rette dem når de snakker forkert

christian-s
Le-si skrev:
Jeg har ikke nogle nye tal, men for ca 4 aar siden var det mere end 75% af de thailandske kvinder der er i Danmark, som arbejder i sex industrien... Det kan jo have aendret sig meget siden, hva ved jeg.

Den har jeg lidt svært ved at tro på stadig gælder i dag. Danmarks Statistik siger nu 5.678 kvinder i Danmark der oprindeligt kommer fra Thailand, så skulle der være over 4.250 af dem som arbejder i sex-industrien? Jeg kan aller højest blive overbevist om at sex-markedet er stabilt (ved ikke om det er en fair antagelse) og at der således fast arbejder et vist antal i den industri. I så fald ville procenten nu være faldet fra de påståede 75% til nu 35% (stadig et højt tal).
Jeg poster i øvrigt nogle generelle friske tal fra Danmarks Statistik i en seperat tråd som jeg har hivet ud fra deres database.

Clydehaumann skrev:
Jeg mener ikke man bare skal lade staa til men istedet forsoege at endre paa disse holdninger. Dette kan kun goeres gennem uddannelse og oplysninger af baade Thaier og Danske.

Det kunne netop være en opgave for en Dansk-Thailandsk forening. Man kunne sende nogle gode eksempler på integration (taler dansk, har almindeligt arbejde ...) ud til skoler eller lignende hvis der er integrations-debatter.
Rejst i Thailand mange gange, 2005-2012 thai gift

rolan
god ide cristian men hvorda skal det foregå

Spring til debat: