Se indlæg
Overfald på udlændinge i Hua Hin.
|
|
vandango |
Lagt på d. 03/02-2012 09:31
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3980 |
Tror desværre også at det kommer an på hvem man er. F.eks. Rinpoche har jo nydt stor respekt for sin indsigt i de kulturelle og sprogmæssige forhold. Jeg selv oplever også, at det de samme der ponker én, bare man har skrevet et eller andet. Nogen gange har jeg også en fornemmelse af, at der er alkohol med i de negative kommentarer, må indrømme at jeg selv har dummet mig på den konto. |
|
|
DKPete |
Lagt på d. 03/02-2012 10:20
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 594 |
-> Patriak - venligst stop ej - dine indlæg er altid læseværdige og positive !!! |
|
|
bannok |
Lagt på d. 03/02-2012 10:54
|
Øvet medlem Antal indlæg: 364 |
hn skrev: patirak skrev: bannok skrev: Det er ikke smart at spille smart i Thailand når man er farang, og det er heller ikke smart at fortœlle thailandske arbejder hvor dumme og hvor lort et stykke arbejde de har udført. Og det er heller ikke smart at holde en del af regningen tilbage, når arbejdet er udført, det er et problem, hvis faranger forventer at thailandske bygnings arbejder lever op til europeisk standard, du får hvad du betaler for, en såkaldt håndvœrker i thailand koster 300 til 500 baht for en hel dag, så hvad en engelsk køkken montør forventer af sådan en arbejdskraft er ikke godt at vide. Det er selfølgelig dybt tragisk at manden ligger søndersmadret og i kome, isœr når man tœnker på det beløb som var skyld i hele affœren, nemlig sølle 400 pund. Det er ikke godt at vide hvad manden har sagt til de thailandske køkkenmontører og så er det også kropssproget der bliver brugt når faranger skœnder ud på Thaiere, det finder de sig ikke i de bliver dybt krœnket og pissesure, men det er det ikke alle faranger der ved. Som udlœnding i Thailand skal man trœde varsomt, og undgå konflikter, og det er der mange faranger der er meget dårlige til, jeg har set folk skabe sig tosset og bagefter kan de ikke forstå hvorfor Thaierne blev vrede og sure, det er også et andet problem at faranger ikke har den rigtige situationsfornemmelse i Thailand. En farang kan ikke gøre det samme som en Thai i Thailand, så når men er i rom skal man opføre sig som Romerne. Du har helt ret. Vi faranger er ret dårlige til at undgå konflikter. Vi er opdraget til at løse konflikter ved at gå direkte til "sagens kerne" og sige tingene lige ud. Det konflikter med den Asiatiske tankegang, hvor man taler sig rundt om problemet for at finde en løsning, så ingen taber ansigt. Driver man en moderne virksomhed med internationale kunder i Asien, så kan det være en tidskrævende udfording der kræver masser af tålmodighed. Men det kan rent ud sagt også være pisse-irreterrende at man ikke må kalde "en spade" for "en spade". Det er da også møghamrende frustrerende, når man spilder tiden fordi en medarbejder har undladt at nævne en vigtig detalje af frygt for at "tabe ansigt". Jeg hader nogle gange "tabe ansigt" begrebet og tænker nogle gange... så bliv dog voksne! Man lærer jo altså også kun, hvis man tør erkende sine fejl og lære af dem. Efter at have arbejdet tæt sammen med lokale i over 5 år, så kan jeg stadig blive koks-rød i hovedet og nogle gange have lyst til at slå dem ihjel. Det er jo ikke særligt effektivt, at man hele tiden skal smile og være rar, selvom en person konstant klokker i det. Det sker stadig at jeg nogle gange må tage tidligere hjem fra arbejde, da jeg ellers ville gå totalt amok og starte med at råbe og skrige i ren frustration. På den anden side kan vores direkte facon også være en pestilens indimellem. Det er som om vi hele tiden har focus på at skulle rette hinandens fejl og mangler. Dette forum er faktisk et godt eksempel. Vi burde nogle gange være bedre til bare at holde vores mund lukket og nøjes med at tænke vores... som Asiaterne gør. Asiatere kan uden tvivl lære meget af os - især når det kommer til teamsamarbejde, konfliktløsning og det at turde tænke/handle individuelt. Vi kunne så lære mere gensidig respekt og vi ikke alt behøver spilde tid og energi på at finde en løsning på ALLE problemer. Nogle gange er det bedst bare at glemme, lukke munden og så komme videre... Det mener jeg vi er for dårlige til. Med vores totalt forskellige måder at løse konflikter på, så er det oplagt at der vil opstå gnidninger, misforståelser og uenigheder. Når vi råber op, så betyder det jo i princippet ikke ret meget - men for en asiater, er det langt mere alvorligt. De misforstår os, når vi skælder ud og vi misforstår dem når de ikke siger noget. Det er desværre først når køllen rammer, at vi fatter at vi har gjort noget forkert. Derudover oplever jeg at mange faranger har en tendens til at undervurdere f.eks. Asiatiske medarbejdere. Det medfører og signalerer manglende respekt, hvilket er enormt usmart og kan give nogle gevaldige øretæver. hold da helt op, hvor røven går på jer to thai-wanna-be's, i har sikkert en stor fremtid i Thailand ! Ja, det er sgu da synd for de stakkels thaier, at han sådan klager over deres arbejde, hva' fa'en bilder han sig ind, ikk' Og hvis man ikke lige ved, hvad der rent faktisk er foregået, så kan man da altid gætte, ikk' ? Hn. Jeg ved ikke hvad du mener med at jeg skulle vœre en Thai wanna be, intet er mig mere fjernt, og ja jeg tror jeg har en fremtid i Thailand, jeg har vœret her side 2003 og det går bedre og bedre for hver dag der går. Jeg har ikke en budda hœngende om halsen eller går i sarong om aftenen, men jeg lœrer mig sproget og spiser Thai mad og kan faktisk god lide at vœre her, men nogen Thai wanna be, det bliver jeg sku aldrig, men jeg wanna be i Thailand. |
|
Spring til debat: |