Se indlæg
 Udskriv debat
2 simple ord.
Bjarne
Olsen er - i følge Olsen - ingenlunde ny i Thailand. Blot er det da en skam, at han først for 10 dage siden har tilmeldt sig her på DTW med sin store viden fra mange år i Thailand.

maichai
:Angel
BJARNE SKREV

Olsen er - i følge Olsen - ingenlunde ny i Thailand. Blot er det da en skam, at han først for 10 dage siden har tilmeldt sig her på DTW med sin store viden fra mange år i Thailand.

Ahh Bjarne
Nu kan det jo være at Olsen 99 har skiftet brugernavn som så mange andre herinde Read the rules jeg synes jeg kender skriften fra andre indlæg Rolll Om den så er med R eller med L
Smile Smil solen skinner
MVH MAICHAI
Phone......

Et sundt sexualliv værner imod sportslivets fristelser.

เราไม่ได้อยู่ที่อุดมไปด้วย
แต่ที่นี่ในประเทศไทยเรามีชีวิตอยู่อย่างหรูหรา

Olsen99
Nu handler det ikke om at vaere ordblind, om man gemmer sig bag et handikap, hvordan man udtaler weekend, om man skal finde en anden legeplads, fremmede ord i Danmark, hvor laenge man har vaeret her paa DTW, det handler et par simple ord.

Olsen99.
Redigeret af Olsen99 d. 15/01-2012 04:45
Olsen99.

Pas paa, der er altid en sulten grib, som kigger dig over skulderen.

natty
jeg kan ikke fortstå hvorfor det skal være så negativt, hvordan man udtaler det thailandske sprog. Ja der er dialekter som der er i Danmark .Jeg kan jo ikke forstå gammelt sønderjydsk dialekt, men jeg ville da aldrig lære en evt. kone det, Hende ville jerg da lære rigsdansk, så hun kunne befærde sig i hele Danmark.
Er det så anderledet i Thailand?
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

parinya
Lige en kommentar
Mon ikke det sprog i høre hænger sammen med de mennesker i omgås/møder
Jeg synes at de jeg kender der er veluddannede taler og skriver på en måde og de der ikke er veluddannede taler og skriver på en anden måde. Og dette kunne vel hænge sammen med de sociale lag de befinder sig i, i samfundet.

Olsen99
parinya skrev:

Lige en kommentar
Mon ikke det sprog i høre hænger sammen med de mennesker i omgås/møder
Jeg synes at de jeg kender der er veluddannede taler og skriver på en måde og de der ikke er veluddannede taler og skriver på en anden måde. Og dette kunne vel hænge sammen med de sociale lag de befinder sig i, i samfundet.

Praecis det jeg er inde paa i et af de foerste indlaeg, jeg oplever at en del ikke saa veluddannede, sjusker med sproget.
Olsen99.

parinya
nu mente jeg ikke at de sjuskede. jeg mente at det nok hang sammen med at deres samfund er klasseindelt og måske deraf kunne sprog skrift måske hænge sammen hermed. og i vort eget sprog har vi jo også"sjuske" mennesker. se nu bare på hvordan de ugne skriver sms. fik en fra min datter og forstod ik ret meget så ringede hende op og hun synes jo det er vi gamle der er forkert på den. det er jo lidt som at høre de forskellige tv værter. her tales der jo også forskelligt alt efter den alder de har. det samme med vore dialekter. da jeg var barn for et halvt århundred siden kunne man ofte høre hvor folk kom fra idag lyder vi alle mere el mindre ens. så om du vil sige farang el falang kan måske komme ud på et. men jeg har lært af min veninde at jeg er en farang.

Anonym Bruger
ja 2 simple ord ,kan lave en lang debat
Så det var godt at du ikke sagde 5 ord Pfft

natty
Hvorom alting er, hvorfor ikke lære "korrekt" thai. Hvorfor overtage "vesterbro" thai, "bar" thai eller "thy" thai og påstå at det er korrekt.? I et samfund som det thailandske bliver der set ned på det. I kan bande på det. Der er jo også forskel på hvordan jeg taler dansk nede på"den lokale" eller i midtbyen. men hvis jeg skulle vælge et sprog at lære, ville jeg nok vælge midtbyens. Det kan man bruge alle steder uden at der bliver set ned på en. Så vil det aldrig gå helt galt. Så det at man lærer et sprog og udtalen det handler vel også om hvem man omgåes og i hvilke sociale lag man færdes.
Og det er absolut ikke nedladende ment.
Redigeret af natty d. 15/01-2012 09:06

natty
sonny skrev:

ja 2 simple ord ,kan lave en lang debat
Så det var godt at du ikke sagde 5 ord Pfft

Hvor mange ord en debat indeholder er vel ret ligegyldig.
Hvis bare et par stykker af os bliver bare lidt klogere.

Thjaa
nu kom jeg nok ledt forhurti ud af doeren men !!! at man skriver et ord bath eller bat eller man skriver falang eller farang kan jeg ikke se er nogen problem saa ling man forstaar hvad personen har skravet .. og vis man ikke forstaar kan man jo spoere paa en god maade
jeg husker en gang da ord ramolage blev skravet paa en held anden maade som jeg ik kan skrive til saa blev der lavet en lov prasis om ramolage at man maate skrive det lige prasis som man udtaler det
hvorfor er det saa et problem at man skriver ander udlansk ord prasis paa den maade man udtaler det
Livet er forkort til store problemmer

Olsen99
Thjaa.

I min verden er det utroligt vigtigt om det staves paa den ene eller anden maade, da netop ordet baht afspejler sin udtale i det korrekt skrevne. Hvis jeg moedte ordet foerste gang paa papir og det var skrevet som bath, saa ville jeg udtale det som bat, hvilket er forkert.

Hvorfor ikke laere det rigtigt foerste gang, har man foerst faaet en forkert udtale paa rygraden, ja saa er det utroligt svaert at rette op paa.

Jeg ville da noedigt tale thai, ligesom Prinsgemalen i DK. taler Dansk.

Olsen99
Olsen99.

Frank
Jeg ville være glad, hvis jeg kunne lige så godt thai, som Henrik kan dansk.Smile

Olsen99
God humor Frank............LOL LOL
Olsen99.

Lung Yao
Olsen99 skrev:

Thjaa.

I min verden er det utroligt vigtigt om det staves paa den ene eller anden maade, da netop ordet baht afspejler sin udtale i det korrekt skrevne. Hvis jeg moedte ordet foerste gang paa papir og det var skrevet som bath, saa ville jeg udtale det som bat, hvilket er forkert.

Hvorfor ikke laere det rigtigt foerste gang, har man foerst faaet en forkert udtale paa rygraden, ja saa er det utroligt svaert at rette op paa.

Jeg ville da noedigt tale thai, ligesom Prinsgemalen i DK. taler Dansk. Olsen99

Og du er sikker den eneste i Kongeriget Danmark , som ville nægte at anerkende at mange danske ord staves i dag med Å og ikke mere AA. Angel

Og du ville sikkert mene at det er mere korrekt(correct) at skrive OK istedet for IO , eller er det mere korrekt at skrive IO istedet for OK (og hvorfor udtaler du det : " O KO" og ikke "O Ke" som amerikanere gører det ?

Bare vent til nogle år i fremtiden hvor vores børns generation overtager "styret" og ville tvinge os til at acceptere : Chat eller SMS stavemåden.

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Olsen99
Kan du ikke traekke dit horn ud af siden paa mig, du er ved at vaere en smule belastende.

Om jeg bruger ae, oe, aa, kan det virkligt hidse dig op ?

Kom til traadens kerne istedet for alle dine dumsmarte bemaerkninger !

PS. jeg skriver mest paa engelsk og derfor er det blevet naturligt for mig, naar jeg haandskriver et brev til Danmark, saa saa bruger jeg de 3 sidste..Flere spoergsmaal ?

Du er da kun ude paa ballade..........Faa dig en hobby istedet.

Du har ikke skrevet meget om de faa ord som traaden handler om, nae, du skriver om legepladser, weekend og alt andet som intet har med dette at goere !

Hvis dine andre 2840 indlaeg er ligesaa tamme, saa forstaar jeg da ikke hvorfor at du er her.
Redigeret af Olsen99 d. 15/01-2012 14:10
Olsen99.

poom
olsen skrev

I min verden er det utroligt vigtigt om det staves paa den ene eller anden maade,

jeg undrer mig så over hvordan du kan gøre det. Når du efter 10 år i Thailand ikke engang kan skrive thai men må bruge karaoke-thai..

Det er da til at grine af

Hvordan kan du også skrive dit karaoke-thai så alle kan forstå det når nu stavning er så vigtigt?

Såvidt jeg ved kan ikke engang thaier skrive karaokethai så alle forstår

haha..jeg tænker at aflevere et brev eller sådan noget til en thai skrevet med karaoke -thai... bare se ders ansigt..hahahahaha

Olsen99
Poom. Ta' nu dit negative slaeng i haanden og grin i bare......De Thai'er jeg chatter med forstaar nu udemaerket hvad jeg skriver, maaske fordi at de har lidt omloeb i hovedet.

Ellers andet du er utilfreds med...

Laekker velkomst her paa DTW..Tak skal i have...Nu er jeg paa flere sites som har " kunder " som er mere modbydelige end visse her, saa jeg klare det nok.

Poom. Har du ellers noget at tilfoeje det som traaden handler om, eller skulle du bare braekke dig ?

Et vigtigt brev/mail faar jeg selvfoelgelig oversat af min kone inden det sendes........Ellers gaar det paa engelsk, alle Thai' jeg omgaaes taler perfekt engelsk........nej ikke bar-engelsk.
Redigeret af Olsen99 d. 15/01-2012 14:51
Olsen99.

poom
Nu er du jo ikke ny her. du har bare fået et nyt navn

Og jeg svarede på at når du er så erfaren og kan det hele efter 10 år i Thailand ikke endgang kang skrive thai.

Det er også fint nok. det er der mange der heller ikke kan.

Men du skriver at det er så vigtigt at stave rigtigt..og du brokker dig over hvor dårligt det er når andre ikke kan

Og det er det jeg svarer på.
Du kan sgu da ikke stave rigtigt med dit sms-thai eller karaoke thai..

men professor Olsen har måske lige fundet ud af alt det ingen andre kan.
jeg har læst tråde her hvor folk som faktisk RIGTIGT kan thai..Maprao, rinposche, sudsakhon skriver om lydskrift

Og alle de sjove misforståelser de laver i thailand. på det OFFICIELLE lydskrift

Men du taler/skriver måske bedre end dem. og alle dem i Thailand?

Olsen99
Opret en ny traad til dit braek.........
Olsen99.

Spring til debat: