Se indlæg
en meget dum mand i bilka
|
|
MisterM |
Lagt på d. 03/09-2005 10:45
|
Øvet medlem Antal indlæg: 471 |
KronbergTH skrev: Mon ikke, at det ofte er sådan, når man ikke kan se forskel, at denne Thai er mixet? Min forlovede har rødder i både Nordøst og Central, og er opvokset og uddannet i Bangkok, men ligner således hverken en Central eller en Nordøst (Thai Noi). Og jo, mange tror endda, at min forlovede er udlænding... Når man siger noget generelt, betyder det ikke, at hele verden er sort og hvid, det ved jeg godt, men jeg ved, at fra ældre tid, var racerne relativt opdelte i Thailand. Det kan du også se på ældre kort. Og jeg ved, når jeg gætter, at jeg har ofte ret. Men indrømmet, når jeg gætter, ser jeg også på tøj- og hårstil, eller rettere på helheden. Desuden, og igen intet er sort/hvidt, der er stor forskel på Thai, Philipino, Kineser, og Japaner. Thai har store øjne; Philipino er mere rund i det; Kineser har små, skæve øjne og er mere hvid; og Japaner, også hvid og så er der noget, jeg ikke kan forklare, et eller andet med øjne og hovedform.. Euro-asiat har ofte en lidt plumpet kropsform. Ikke fordi farang er plumpet, men fordi at kroppen kan virke plumpet, når man ser på vedkommende, som en Thai. Iøvrigt her i kolonien skandinaverne mixet sammen, og jeg begynder endda at se særpræg hos svenskere og danskere. Og mange udlændinge gætter faktisk, at jeg er dansker, nogle endda før jeg siger noget. Det virker for mig, som om det er upolitisk korrekt, at sige at der er forskel på mennesker, men det siger vel sig selv, at specifikt område, hvor folk i generationer laver børn med hinanden, må få (indavlet) visse specielle træk. Hilsen, Robert Hej Robert Det viser dit store kendskab til SE asien Jeg har boet og arbejdet i Japan, Korea og nu Thailand Ved du at f.eks. Koreanerne kommer fra europa? Deres tegnsprog har intet med kinesisk eller japansk at goere. Det er firkantede tegn som vikingerne brugte paa runerne Deres grammatik er naesten det samme som finsk eller det gamle sprog fra midt europa Der er mange dokumenter som viser deres rejse fra europa til korea hvor de blev stoppet af japanerne De opholdt sig i en laengere periode hos Dengis Khan foer de fortsatte |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 03/09-2005 10:50
|
Antal indlæg: 3779 |
Hej Rinpoche, Debatten startede, da Bamsen skrev om en hændelse i Bilka med en Thai-kvinde. Så skred debatten i følge min mening, og begyndte at dreje sig om, hvorvidt det nu var en Thai eller ej. Og det var ikke fokus i Bamsen indlæg, da det er synd for kvinden, uanset hvor hun kommer fra i Asien. Jeg mener bare, at når Bamsen siger, det var en Thai, så er det nok fordi denne person havde så markante Thai-træk, at han kunne sige det, og hvis Bamsen alligevel tog fejl, er det jo lige fedt. Når jeg tager ordet "stor" forskel i min mund, så mener jeg ikke stor, som mellem en Mongol og en Sort (Neger), men stor på den måde, at jeg synes, at de generelle kateristika mellem Phlipino og Thai er store. Ikke mellem Mira fra PH og Nok fra TH, men overordnet set. Og der mener jeg, at Philipino har tendens til at være mere runde i hovedet. Faktisk mener jeg, at Thai (incl. Thai Noi både Thailand og Laos) er de smukkeste asiater (læs kvinder) generelt set, men det betyder ikke, at der ikke findes smukke japanere. Og det er så bare min personlige mening og oplevelse, at ingen kvinder generelt set kan overgå Thai-kvinder. De er de bedste, og ingen kan overbevise mig om det modsatte. Og her er min pointe, hvis jeg synes, at Thai-kvinder generelt set er de smukkeste, så kan jeg ikke påduttes, at jeg ikke kan se forskel generelt set. Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 03/09-2005 11:06
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
Hej Robert, Absolut ikke. Og som du selv siger, så har vi vist fjernet os en del fra det oprindelige indlæg, hvilket jeg selv har været medvirkende til, må jeg indrømme. Så over and out herfra, og god weekend. rinpoche |
|
|
paulsenp |
Lagt på d. 03/09-2005 12:52
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 942 |
Hej MisterM, Det er en af de sjovere teorier, jeg har hørt Hvis koreanerne oprindeligt skulle være kommet fra Europa, så har de måske taget den lange rejse østpå for at komme nærmere til nogen, der lignede dem af udseende? Sprogmæssigt har jeg heller ikke meget fidus til, at koreansk skulle være beslægtet med f.eks. finsk, selvom der måske er visse ligheder i grammatiken. At skriftsproget skulle være i familie med runerne er efter min mening helt ude i hampen. Tegnene ligner overhovedet ikke hinanden. At koreansk, både i tale og skrift, ikke ligner hverken kinesisk eller japansk, er der såmænd ikke noget mærkeligt i. Overalt i verden ser man ubeslægtede sprog leve side om side indenfor geografisk begrænsede områder. Men hvis du kan komme med nogle henvisninger til kilder, der understøtter teorien om koreanernes europæiske oprindelse, helst på nettet selvfølgelig, så vil jeg da meget gerne se dem. Peter
|
|
|
noidam |
Lagt på d. 03/09-2005 12:57
|
Øvet medlem Antal indlæg: 219 |
det kunne også ha været en østgrøndlænder, de opholder sig meget i bilka. |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 03/09-2005 15:02
|
MisterM, Det du siger er fint nok, og ganske interessant, men det har da intet at gøre med det, som jeg snakker om, at jeg mener generelt at kunne se forskel på Thai og ikke-Thai, og i flere tilfælde hvilke region i Thailand, de er fra. Kan du uddybe din kritik og de mange smileys? Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
Lagt på d. 03/09-2005 16:39
|
|
Begynder Antal indlæg: |
noidam skrev: det kunne også ha været en østgrøndlænder, de opholder sig meget i bilka. Ja en østgrønlænder som snakkede thai ,dem er der sikkert mange af |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 03/09-2005 17:13
|
Hej Bamsen, Nja, måske havde østgrønlænderen taget kurser i Thai på Studieskolen... Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
|
|
isaan |
Lagt på d. 03/09-2005 17:16
|
Øvet medlem Antal indlæg: 289 |
Ja mulighed foreligger , nej jeg tror nu at det har været en helt anden for bare at få gang i den
|
|
|
noidam |
Lagt på d. 03/09-2005 17:31
|
Øvet medlem Antal indlæg: 219 |
okay, så mit sidste gæt, hvad med en " ladymand " ??? de har det jo med at være noget hysteriske, når de tar deres homonpiller. p.s jeg kender faktisk en østgrøndlænder der snakker udemærket thai. |
|
|
Lagt på d. 03/09-2005 17:48
|
|
bare i ikke er østgrønlændere KronbergTH har du flere dumme ideer. bamsen |
|
|
MisterM |
Lagt på d. 03/09-2005 17:52
|
KronbergTH skrev: MisterM, Det du siger er fint nok, og ganske interessant, men det har da intet at gøre med det, som jeg snakker om, at jeg mener generelt at kunne se forskel på Thai og ikke-Thai, og i flere tilfælde hvilke region i Thailand, de er fra. Kan du uddybe din kritik og de mange smileys? Hilsen, Robert Ja, du har ret Naar man diskuterer kvinder fra asien kan man let komme til at brede sig Jeg kan ogsaa for det meste se eller fornemme hvor kvinderne kommer fra i Thailand Jeg vil ogsaa give dig ret i at der er utrolig smukke kvinder i NE thailand (Isaan) Et snit fra Dansk -Thai informationer om Thailand: De thailandske kvinder er diskrimineret i det offentlige liv, men har ofte ganske stor indflydelse på hjemmefronten. I nord og nordøst er det almindeligt, at jorden går i arv til kvinderne. Kvinder er også godt repræsenteret på handels- og butiksområdet. Her hvor jeg bor er det 3 soestre som har arvet det hele og det har broedre og maend at indordne sig under Jeg synes at de koerer det fint og tager hensyn til alle Vi lever som en stor familie men danskere som har besoegt mig har fortalt mig at de ikke bryder sig om dette system Men naar jeg laeser om aeldre i Danmark og hvordan mange boern behandler dem graemmes jeg Redigeret af MisterM d. 03/09-2005 17:55 |
|
|
Lagt på d. 03/09-2005 17:52
|
|
noidam skrev: okay, så mit sidste gæt, hvad med en " ladymand " ??? de har det jo med at være noget hysteriske, når de tar deres homonpiller. p.s jeg kender faktisk en østgrøndlænder der snakker udemærket thai. Ja hvade de nu sgat en tyrker,så kendte du sikkert også en tyrker som snakker godt thai Men det er jo rart at kende alle mennesker ik bamsen |
|
|
clydehaumann |
Lagt på d. 03/09-2005 18:37
|
Antal indlæg: 1145 |
I gamle dage var det her som de fleste steder i verden almindeligt at man giftede sig og levede der hvor man var foedt og opvoksert. Ofte i samme landsby og hvis ikke saa sjeldent lengere vaek end i nabo landsbyen. Dette var isaer gaeldende her I Thailand hvor ophaevelsen af slaveriet ikke er meget mere end fgodt 100 aar gammelt. Denne mangel paa mobilitet har vaeret medvirkende til en hvis form for indavl som har bevirket at folk i visse dele af landet har visse trek som er specielle for denne egn.Denne mangel paa mobilitet hoeres bedre end den sees da dette er grunden til dialekters opstaaen, men den er ogsaa synlig. Jeg bryster mig selv af at kunne se forskel paa hvor folk kommer fra her i landet, men maa indroemme at jeg ofte tager fejl naar det er yngre mennesker det drejer sig om. Thailandske kvinder er de smukkeste er der mange der siger. Den mening havde jeg ogsaa for 40 aar siden. Nu er jeg ofte forundret over hvor mange grimme der rent faktisk er. Naa, jeg er maaske blevet forvendt. Redigeret af clydehaumann d. 03/09-2005 19:03 Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring. Visum Hjælp. GRATIS Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE. http://thaidanishservice.com https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/ |
|
|
clydehaumann |
Lagt på d. 03/09-2005 18:58
|
Antal indlæg: 1145 |
Det Koreanske sprog er en endel af den Altaice sprogfamilie. En sprogfamilie der har sin oprindelse i det nordlige Asien. I samme familie er Tyrkisk, Ungarsk, Finsk, og et parr mindre sprog der tales i Mancuriet. Det Koreanske skriftsprog er en blanding af det gamle Koreanske skriftsprog Manu og Kinesisk. At koreanerne skulle stamme fra Europa er der ingen tegn paa men der er derimod tegn paa at Tyrkere, Finner og Ungarer stammer fra Asien Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring. Visum Hjælp. GRATIS Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE. http://thaidanishservice.com https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/ |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 04/09-2005 06:44
|
bamsen skrev: bare i ikke er østgrønlændere KronbergTH har du flere dumme ideer. bamsen Der kunne også være en sydgrønlænder, der har taget kurser på Studieskolen... Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
|
|
paulsenp |
Lagt på d. 04/09-2005 07:26
|
Hej Clyde (og MisterM), Ja, mht til sproget ser det ud til at koreansk på en eller anden led er i familie med bl.a. finsk. Jeg søgte på Google og fik en masse hits. De, der sagde noget konkret om sproggrupperne, så dog næsten alle ud til at være kopieret samme sted fra. Et enkelt sted ville de dog også have japansk med i samme gruppe. Peter
|
|
|
xxxx |
Lagt på d. 04/09-2005 10:53
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1135 |
Hvor hvem stammer fra.. jamen hvad er Thaier....... De fleste er jo slet ikke Thaier oprindeligt..... Og jeg kan kun give Clyde ret, hvis man syntes Thailandske kvinder generelt er de smukkeste, saa har man enten de meget moerke solbriller paa eller bare vil se det den vej.. Der er faktisk rigtig mange mindre koenne og meget fede kvinder i thailand. Men saadan er det vel stort set alle steder, i DK har vi jo ogsaa koenne piger og store hvide hvaler. Og saa kommer 1 million kroners spoergsmaalet.... hvem er koen .... Clyde jeg har med vilje ikke naevnt begrebet indavl, da det nok kraever man bor her ude for at forstaa hvad der egentlig sker... Men det er nok et stoerre problem end de fleste forestiller sig. Det er altsaa ikke ualmindeligt at faedre broedre faetre har sex med en pige i familien og naar hun saa bliver gravid bliver hun fluks giftet vaek. Med en tumbe som ogsaa bruger hende eller bliver lokket til at have sex med hende. Thailand er et dejligt land, men der er en knap saa dejlig bagside af medaljen. Den er faktisk til tider meget beskidt... jeg er 49 aar, men naar jeg ser hvordan 12 - 13 aarige goer sig til i skolen hver dag, saa kan jeg ikke lade vaere med at taenke paa hvad daelen er der galt med de piger. Men for en som er ligeglad er der frit valg paa alle hylder... Og det vaerste er faktisk at det uofficielt er helt legalt at bruge de muligheder.. ligeledes hvis jeg lige mangler lidt arbejds kraft, saa henter jeg dem bare. at de saa ikke laerer noget, naa ja hva pyt, de gaar alligevel snart ud af skolen, bliver gift og faar boern og sidder og drikker Laokhao.... Det er altsaa thailand anno 2005 uanset om vi kan lide det eller ej... Det er en side vi aldrig ser som turist her ude og en side vores koner ALDRIG vil aabne munden om, for Thailand har som udgangs punkt intet negativt.... Saa hvordan skal vi undgaa de store menings forskelle.. Lesi |
|
|
MisterM |
Lagt på d. 04/09-2005 12:12
|
paulsenp skrev: Hej Clyde (og MisterM), Ja, mht til sproget ser det ud til at koreansk på en eller anden led er i familie med bl.a. finsk. Jeg søgte på Google og fik en masse hits. De, der sagde noget konkret om sproggrupperne, så dog næsten alle ud til at være kopieret samme sted fra. Et enkelt sted ville de dog også have japansk med i samme gruppe. Jeg giver dig ret Med hensyn til koreanerne er der en ting mere. De aetniske koreaner har en anden hovedform end kinesere og japanere. De har ikke de hoeje kindben og mangler 'mongol folden' som giver 'skaeve oegne'. Men lad eksperterne slaas om det. Og japanere...! Jeg tror at der bliver hentydet til en lille gruppe, 'ainoer' som lever i det nordlige Hokaido. De er aldrig blevet accepteret af japanerne. Da jeg boede i Japan bragte aviserne en dag et meget roerende digt af en ung pige som havde begaaet selvmord. Hun var addopteret af en japansk familie som gav hende den bedste uddannelse. Hun var den bedste i skolen og fik en flot universitets uddannelse og alle firmaer ville ansaette hende p.g a. hendes gode eksamenspapierer. Men allerede en uge efter vente alle hendes venninger hende ryggen og hun blev fyret uden grund. Hun kunne ikke forstaa det og talte med sine plejeforaeldre som fortalte at hun var en AINU men havde skjult det for hende. Efter hendes selvmord og var der megen debath i de japanske aviser Nu er jeg ikke entropolog eller sprog forsker og er derfor ikke nogen ekspert. Men jeg har altid interesseret mig for de lande og samfund hvor jeg har boet. Med hensyn til Isaan hoerer det faktisk til "Indo China". Heldigvis var Mekong floden en naturlig graense og beskyttede Isaan (Thailand), da franskmaendene kom og satte sig paa Yetnam, Laos og Cambodia (fransk Indo China). Franskmaendene har altid vaeret gode til at udnytte lokal overtro, hemmeligt politi samt den 'franske revolition'. Ogsaa andre steder i verden. Proev at se paa Haiti med Baby Docs raedsels regering. Det var ikke det Indo China oenskede og Yetnamneserne smed franskmaendene paa porten. Jeg husker tydeligt 'slaget om Dien Bien Phu' da jeg gik i skole. Faa aar senere var Amerikanerne bange for 'De roede kinesere' i nord og skulle hjaelpe syd Yetnam!. Jeg var i Saigon flere gange under krigen men sidste gang jeg sejlede op af floden og saa de oedelaggelser de havde lavet med deres kemikalier (Agent Orange) blev jeg virkelig modstander af amerikanernes krig i Yeetnam. Ok, de tabte krigen paa samme maade som franskmaendene og maatte flygte i hast. Alt er nu historie og kan laeses paa internettet. Redigeret af MisterM d. 04/09-2005 12:22 |
|
|
paulsenp |
Lagt på d. 04/09-2005 17:05
|
Hej MisterM, Jeg har nu aldrig hørt nogen sige japanere og mene ainuer, eller sige japansk og mene ainu-sprog. Ainuerne i Japan kan på mange måder sammenlignes med de australske aboriginals. Da du nævner et japansk digt, får du så her et, som jeg har skrevet for en del år siden: atatakai aki no yoru ni wa doko yori mo Arashiyama made naishin ga tobu og så lige på rigtigt japansk 暖かい 秋の夜にわ どこよりも 嵐山まで 内心がとぶ Redigeret af paulsenp d. 04/09-2005 18:21 Peter
|
|
Spring til debat: |