Se indlæg
 Udskriv debat
Smertegrænsen?
hugoboerge
JohnBKK skrev:

Altid sjovt at debattere med dig hb, der opstår tit underlige misforståelser!

For nogle år siden fik vi i en kort periode 6,75 THB for 1 DKK.

Det har ikke noget at gøre med de 65K for dok. af indtægt ved Ret. Ext. - jeg konstaterer bare at kursen 5,22 - eller hvad den er nu, er over smertegrænsen hvis man sammenligner med 6,75.

Cool

Jeg vil lave et eksempel i loebet af dagen hvor lad os sige "smertegraensen" udtrykkes som en procent dvs hvor meget kan kursen falde foer man kommer under THB 65,000 eller THB 40,000. Herudover er "smertegraensen" individuel.

Jeg mener ikke der er nogen underlige misforstaaelser.

Thomas72
Jeg mødte i eftermiddags en thai som Jeg kender og kom i snak med i byen, vedkommende var på posthuset for at sende penge hjem til familien i Thailand via Western Union. Beløbet var 600 dkr + gebyr på 40 dkr og Jeg spurgte af nysgerrighed, hvor mange baht familien vil modtage, da det går dårlig med kursen igen efter en god periode.
Jeg fik vist kvitteringen og så familien blot vil modtage 2979,et eller andet baht. Dermed er smertegrænsen overskredet, når vi snakker om pengeoverførsel til Thailand via Western Union, i hvert fald er kursen ringere end 1 til 5 der.

Om man kan hæve 10.000 baht fra ATM med visa-kortet er Jeg ikke sikker på nu, men måske er der brugere af TP der opholder i Thailand nu som kan svare på det?
Redigeret af Thomas72 d. 06/11-2015 19:12
Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!.

Jeg ved hvad Jeg taler om.

jh
Thomas72 skrev:

Jeg mødte i eftermiddags en thai som Jeg kender og kom i snak med i byen, vedkommende var på posthuset for at sende penge hjem til familien i Thailand via Western Union. Beløbet var 600 dkr + gebyr på 40 dkr og Jeg spurgte af nysgerrighed, hvor mange baht familien vil modtage, da det går dårlig med kursen igen efter en god periode.
Jeg fik vist kvitteringen og så familien blot vil modtage 2979,et eller andet baht. Dermed er smertegrænsen overskredet, når vi snakker om pengeoverførsel til Thailand via Western Union, i hvert fald er kursen ringere end 1 til 5 der.

Om man kan hæve 10.000 baht fra ATM med visa-kortet er Jeg ikke sikker på nu, men måske er der brugere af TP der opholder i Thailand nu som kan svare på det?

Jeg er ikke i Thailand nu men de år jeg er kommet der har man da altid kunne hæve 10000 Baht på sit Visa kort

Thomas72
jh skrev:
Jeg er ikke i Thailand nu men de år jeg er kommet der har man da altid kunne hæve 10000 Baht på sit Visa kort

Ok hvornår var du sidst i Thailand?
På visa kortet kan man i udlandet max hæve 2.000 dkr pr. døgn og gebyren på 180 baht skal regnes med i det.
På min sidste ferie i Thailand med på par afstikkere til Laos og til Cambodja fra 22. jan. til 12. marts i år, kunne Jeg som det højeste hæve 9800 baht fra ATM og løbet af ferien blev kursen bare dårligere og dårligere og ved den sidste hævning var det bare 9100 baht det kunne blive til. Ja kursen var virkelig noget skod på det tidspunkt og kigger man på den seneste udvikling af kursen. Kan Jeg godt frygte det vil blive ligesådan næste gang også, når Jeg går i vinterhi sidst i januar næste år.

For 1.000 baht ikke skal komme til at stå i mere end 200 dkr, skal man kunne hæve minimum 10.300 baht, hvad Jeg hurtig kan regne frem til.

birkedhoj
Jeg har Nykredit bank og har fået et ekstra kort til min konto.
Visa debit hedder det. samme kode. Har også stået og være forvirret over ikke at kunne hæve 10.000 B
Flyver PE med THAI altid

maik
jh skrev:

Så sent som i juli i år var det ikke muligt at hæve 10.000 baht på visa pga. den dårlige kurs. En dag var jeg endda ude for at jeg ikke engang kunne hæve 9.000 baht.

Da jeg kom tilbage til Thailand i september-oktober havde kursen derimod rettet sig tilstrækkeligt op til at man godt kunne hæve 10.000 baht.

Jeg er ikke i Thailand i øjeblikket med pga. den dårlige udvikling i kursen tror jeg heller ikke det er muligt at hæve 10.000 baht i øjeblikket.
I fiktionen findes adgangen til virkeligheden …

maikjensen.dk

http://www.maikjensen.dk
Yonok
Det kan man godt-jeg hævede 2x 25.000THB i denne måned.

hugoboerge
"Smertegraensen" som jeg ser det er 5.20 THB til 1 DKK og nu er den under.

Thomas72
Yonok skrev:

Det kan man godt-jeg hævede 2x 25.000THB i denne måned.

Var det med Mastercart?, man kan ikke gøre det med visa.

maik skrev:

jh skrev:

Så sent som i juli i år var det ikke muligt at hæve 10.000 baht på visa pga. den dårlige kurs. En dag var jeg endda ude for at jeg ikke engang kunne hæve 9.000 baht.

Da jeg kom tilbage til Thailand i september-oktober havde kursen derimod rettet sig tilstrækkeligt op til at man godt kunne hæve 10.000 baht.

Jeg er ikke i Thailand i øjeblikket med pga. den dårlige udvikling i kursen tror jeg heller ikke det er muligt at hæve 10.000 baht i øjeblikket.

Det kan du godt bilde mig ind, fordi da Jeg bare kunne hæve de 9100 baht lige før Jeg rejste hjem i marts måned, var kursen 21,23. Og i midten af april måned toppede kursen på 21,78.

vandango
Har ikke selv nogen smertegrænse, men vil dog gerne have så meget som muligt for mine penge.
Men det må være pokkers surt lige at have købt bil på afbetaling eller bygge hus, og se kursen stige voldsomt.
Som turist har jeg aldrig skelet til kursen, har altid haft rigeligt med penge med.
Én gang havede jeg 250.000 baht stående på min bankbog i Thailand, til en 3 ugers ferie i Pattaya, med hotel og flybillet betalt hjemmefra via dankortet. Cheers De tider er dog forbi.

Men nu hvor jeg er blevet gift minder min hustru mig altid på, at jeg skal spare på pengene, hvilket gør at jeg er blevet meget mere prisbevidst.
Da vi er en familie på 2 voksne og 2 børn plus det løse, er der naturligvis alle primær udgifterne, men også rum til det sjove og lidt ekstra.
Så med nuværende kurs er der stadig god plads til de kommende kursstigninger, forventer på ingen måde at vi nogensinde igen oplever kurser på 6-7 baht for 1 krone.
Min hustru og jeg har allerede planlagt en exit strategi for når vi begge om 10 år går på pension, så fremtiden ser også ok ud.

Smertegrænsen er en variabel, der kan justeres på det daglige forbrug, jo bedre man kender sit lokalområde/tilbudsaviser m.m., jo billigere kan du så købe ind.

Min smertegrænse vil være, når der ikke mere er penge til sundhedsforsikring og hospitalsbehandling.

Girobank
Jeg har nævnt det mange gange, men det er nok ikke bemærket, så prøver lige igen.

De af jer der har en bankkonto i Thailand, skal overveje at sende til den, når "kursen" er god, lad være med at bruge dem, så vil I automatisk ha en ret god opsparing, når I engang går på pension.

Lad være med at købe bygge "slot", købe bil, motobike o.l. på afbetaling.

Lad være med at stifte en masse gæld de sidste år inden pensioneringen.

Lad være med at bruge penge på unødvendige til, tænk over det hver gang, der ses noget fristende, som I nok ikke har brug for alligevel.

Spænd livremmen ind!

Folkepensionen om 1o år er nok ikke noget at prale af!
Mae Phim, Klaeng, Rayong
www.maephimproperty.com

milex
@girobank - hvornår er kursen god??

Det ved man jo først i bagklogskabens ulidelige klare lys - og så er det jo for sent.
Og folkepensionens grundbeløb har du næppe lyst til at leve af hernede - eller kunne få validt visum baseret på samme.

I bund og grund er det jo noget sludder at tale om en smertegrænse - generelt.

Turister kan vælge andre mål hvis de synes Thailand er for dyr - men kan faktisk ikke se det gør det store forskel for dem om baht skulle stige/falde med 10/20%.

De fastboende faranger har selvfølgelig en økonomisk udfordring, men det er forhåbentlig noget der er taget højde for ved valget af bosted.

Men du har ret i at det er en god ide at få en konto i en thai-bank der kan overføres til. Kursen er bedre og man slipper for de evindelige gebyrer ved ATM-hævninger. Har netop erfaret/læst at gebyret nu er 200 baht pr hævning.

Girobank
MILEX, hvornår er kursen god?

Det ved jeg ikke.

Jeg overfører, når jeg er tilfreds med "kursen" og kigge mig ikke tilbage og bliver irriteret over om kursen er ændret.

Det har f.eks betydet, at jeg har fået en kurs mellem 535-545 B pr. 100 kr. her i oktober, og se selv, hvad den er i dag!
Mae Phim, Klaeng, Rayong
www.maephimproperty.com

jh
Ok var ikkke lige klar over hvad du mente med de 10000 Baht.Men uanset om kurs er det ene eller andet tager vi jo gerne derned 2 gange om året.I Juli da jeg var der fik jeg 4,91 Baht for 1 DDR.Den 6 Oktober fik jeg 5,42 Bath ved overførsel til Kasikornbank.Men om der bliver nogen smertegrænse fra min side må vi se til,uanset hvad skal jeg afsted 11 December 1 måned.Og har også booket flybillet til Juli/august.

vandango
Ja det havde været en god ide at overføre mens kursen tidligere var gunstig.

Men for mit vedkommende har jeg ikke kunnet overføre på forhånd, da mine aktiver er bundet i privatpension og bolig til min fremtid i Thailand.

JohnBKK
Jeg vil tro at smertegrænsen vil være der konstant hvis man flytter hertil eller bor her når man går ned på folkepensionens grundbeløb, ca. 20.000 THB udbetalt.

Håber jeg er kradset af til den tid...

Mht. kursen på Thai-træpenge, så vil den stige yderligere, det passer i Thai Elitens kram, billige Porche, Benz, BMW og what not, phuck dem.

Har lige læst idag at DKK igen er under pres, så forvent at den falder.

Mc laren
girobank jeg skal ikke have min privat pensionsops i min thai bank den er i danmark men up to you ellers gode råd

Girobank
Det skriver jeg heller ikke noget om.

Det var bare et forslag til at opbygge en lille buffer evt. over en årrække= altså en lille ekstra opsparing.

Men mange har jo heller ingen opsparing eller privat pensionsopsparing i DK!
Mae Phim, Klaeng, Rayong
www.maephimproperty.com

buick
Der er ikke nogen folkepension om 10 år, det har danmarkistan ikke råd til

Girobank skrev:

Jeg har nævnt det mange gange, men det er nok ikke bemærket, så prøver lige igen.

De af jer der har en bankkonto i Thailand, skal overveje at sende til den, når "kursen" er god, lad være med at bruge dem, så vil I automatisk ha en ret god opsparing, når I engang går på pension.

Lad være med at købe bygge "slot", købe bil, motobike o.l. på afbetaling.

Lad være med at stifte en masse gæld de sidste år inden pensioneringen.

Lad være med at bruge penge på unødvendige til, tænk over det hver gang, der ses noget fristende, som I nok ikke har brug for alligevel.

Spænd livremmen ind!

Folkepensionen om 1o år er nok ikke noget at prale af!

Thomas72
Girobank skrev:

MILEX, hvornår er kursen god?

Det ved jeg ikke.

Jeg overfører, når jeg er tilfreds med "kursen" og kigge mig ikke tilbage og bliver irriteret over om kursen er ændret.

Det har f.eks betydet, at jeg har fået en kurs mellem 535-545 B pr. 100 kr. her i oktober, og se selv, hvad den er i dag!

Da kursen var ned at dykke på 18,15 sidst i august måned, overvejede Jeg at købe nogle baht i banken. Men Jeg regnede med baht'en ville falde yderligere og afventede derfor, desværre blev det en "nitte"

JohnBKK skrev:

Har lige læst idag at DKK igen er under pres, så forvent at den falder.

Måske skal man bare købe nogle baht nu i banken, bare for at sikre sig nogle af dem på den rigtige side af smertegrænsen/1 til 5.

Spring til debat: