Se indlæg
 Udskriv debat
Folkepensionistkontrol. Afgørelse fra Pensionsstyrelsen.
OleH
Frank skrev:

OleH skrev:

Frank skrev:

OleH skrev:

Frank skrev:

Denne fine debat handler ikke om om hvor man er bosat - i eller uden for EU, men om kontrol af Folkepensionister.

Jo, det gør den da i allerhøjeste grad.

Tråden ligger under " Danskere i Thailand ", og i det første indlæg står der:

"Som folkepensionist boende i Thailand modtog jeg "Kontrolteamets" skrivelse af 14/3-12."

Det kontrolteam, der refereres til, befinder sig i Thailand og kontrollerer pensionister der.

OleH; Jeg kan se du er ny her, så lad mig oplyse dig.:

Det, som du (måske) refererer til er, diskussionen om, hvorvidt man skal have mere elle mindre pension, alt efter hvor man bor.

Det, som debatten handler om her, er, hvordan folkepensionistkontrollen foretages.

Nok er jeg ny her, men jeg har lært at læse og forstå det, jeg læser !

Hvis du har et problem med at forstå, hvad jeg skriver, så sig bare til, så skal jeg prøve at hjælpe.

Tråden handler om kontrol. Helt præcist er overskriften Folkepensionistkontrol. Afgørelse fra Pensionsstyrelsen. Jeg svarer hugoboerge, at den ikke handler om størrelsen af pensionen. Det er du uenig i?!

Eeh Frank, jeg er ked af det, jeg tog nok munden for fuld før, da jeg lovede at hjælpe dig, men heldigvis skrev jeg bare, at jeg ville prøve at hjælpe
Jeg indser nu, at jeg nok ikke kan hjælpe dig, du må klare det selv, du.

Men prøv evt. at læse det, du skrev tidligere, og som jeg citerede og fremhævede med fed skrift.

Nå, men lige om et øjeblik er der film i flimmerkassen Smile

Frank
OleH skrev:

Frank skrev:

OleH skrev:

Frank skrev:

OleH skrev:

Frank skrev:

Denne fine debat handler ikke om om hvor man er bosat - i eller uden for EU, men om kontrol af Folkepensionister.

"Som folkepensionist boende i Thailand modtog jeg "Kontrolteamets" skrivelse af 14/3-12."

Det kontrolteam, der refereres til, befinder sig i Thailand og kontrollerer pensionister der.

Det, som du (måske) refererer til er, diskussionen om, hvorvidt man skal have mere elle mindre pension, alt efter hvor man bor.

Det, som debatten handler om her, er, hvordan folkepensionistkontrollen foretages.

Hvis du har et problem med at forstå, hvad jeg skriver, så sig bare til, så skal jeg prøve at hjælpe.

Tråden handler om kontrol. Helt præcist er overskriften Folkepensionistkontrol. Afgørelse fra Pensionsstyrelsen. Jeg svarer hugoboerge, at den ikke handler om størrelsen af pensionen. Det er du uenig i?!

Eeh Frank, jeg er ked af det, jeg tog nok munden for fuld før, da jeg lovede at hjælpe dig, men heldigvis skrev jeg bare, at jeg ville prøve at hjælpe

Men prøv evt. at læse det, du skrev tidligere, og som jeg citerede og fremhævede med fed skrift.

Jeg skal nok klare mig selv. I hele dit indlæg forholder du dig ikke til emnet, men udelukkende til mig.

Jeg håber dit ophold på Dansk Thai Website bliver kortvarigt, hvis du ikke har mere at byde på.

OleH
Frank skrev:

OleH skrev:

Frank skrev:

OleH skrev:

Frank skrev:

OleH skrev:

Frank skrev:

Jeg skal nok klare mig selv. I hele dit indlæg forholder du dig ikke til emnet, men udelukkende til mig.

Jeg håber dit ophold på Dansk Thai Website bliver kortvarigt, hvis du ikke har mere at byde på.

Det er trist, at du kun kan forsvare det, du skrev, ved at håbe på, at jeg kun kortvarigt er medlem her, men det siger mere om dig end om mig.
og jeg forholder mig ikke til dig, som jeg ikke kender, jeg forholder mig udelukkende til det, du skriver.

Jeg tror dog, at de fleste her i forumet kan forstå, hvad jeg svarede på, nemlig:

at nok handler denne tråd om Folkepensionistkontrol, men ikke i Danmark eller EU, tråden handler specifikt om den kontrol af pensionister, der sker i Thailand, og som foretages af Pensionsstyrelsens kontrolteam i Thailand.

Big Buddha
Tag da den børnehave snak over P.B.

Lung Yao
Frank skrev:

.............................................................................................................

OleH skrev:

Tråden ligger under " Danskere i Thailand ", og i det første indlæg står der: "Som folkepensionist boende i Thailand modtog jeg "Kontrolteamets" skrivelse af 14/3-12."

Frank skrev;
OleH,
Jeg kan se du er ny her, så lad mig oplyse dig.:

Det, som debatten handler om her, er hvordan folkepensionistkontrollen foretages.

- M.h.t. bopælen: Kan du oplyse os (mig inkl.) om du har nogensiden hørt om samme kontrol af pensionister bosat i DK eller EU ?

- Reduktionen af pensionen kunne nemlig blive en resultat af netop denne Kontrol .

Derfor mener jeg også at de to ting hænger sammen.

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

hugoboerge
Lung Yao skrev:

Frank skrev:

.............................................................................................................

OleH skrev:

Tråden ligger under " Danskere i Thailand ", og i det første indlæg står der: "Som folkepensionist boende i Thailand modtog jeg "Kontrolteamets" skrivelse af 14/3-12."

Frank skrev;
OleH,

Det, som debatten handler om her, er hvordan folkepensionistkontrollen foretages.

- M.h.t. bopælen: Kan du oplyse os (mig inkl.) om du har nogensiden hørt om samme kontrol af pensionister bosat i DK eller EU ?

- Reduktionen af pensionen kunne nemlig blive en resultat af netop denne Kontrol .

.

Lung Yao, fornuftig snak.

Frank
Lung Yao skrev:

Frank skrev:

OleH skrev:

Frank skrev;
OleH,

.

Jeg opfattede hugoboerges sidste linie i indlæg #311 som en åbning af diskussionen om forskellen på pensionens størrelse - alt efter om man bosætter i eller uden for EU. Det er også et godt debatemne, og emnet har da også netop været til livlig debat i flere tråde. Jeg synes så, at den debat vil mudre debatten om fokepensionistkontrol .- det fik jeg måske ikke skrevet tydeligt nok. At jeg så efterfølgende har deltaget i en tåbelig meningsudveksling, der har mudret debatten endnu mere, beklager jeg.

Så tilbage til debatten.Smile

Svaret på dit spørgsmål er nej det har jeg ikke hørt om.

Og så et spørgsmål til dig: Hvordan kan pensionen reduceres som et resultat af kontrollen - altså hvad er det som kontrollen kan blotlægge, og dermed påvirke pensionen?

Peder1968
Big Buddha skrev:

Tag da den børnehave snak over P.B.

Enig Shock

Og fortsat god søndag Wink

taxidriver990
Hyggelig informativ soendags aften laesning:

Skaaret ud i pap af diverse ministerier og bekendtgoerelser, god soendag Read the rules

https://www.retsi...=132869#K2

Uddrag fra:
Aftale om en styrket indsats mod socialt bedrageri

Bedre kontrol med ydelser ved ophold i udlandet
Det er lovligt at modtage en række ydelser, selvom man ikke opholder sig i Danmark. Det er især pensioner, der i ganske stort omfang medtages til udlandet. Det kan imidlertid være vanskeligt for myndighederne i Danmark at kontrollere, om en ydelsesmodtager, der er bosat i udlandet, fortsat lever op til betingelserne for ret til ydelsen. Erfaringer fra Norge og Holland viser, at der er behov for øget kontrol blandt pensionister, der har bosat sig i udlandet.

Etablering af kontrolteams i udlandet
Der etableres kontrolteams i Tyrkiet og Spanien for perioden 2011-14, og et 2-årigt pilotprojekt i henholdsvis Thailand og Marokko. I forhold til Tyrkiet vurderes det at være nødvendigt at indgå en politisk aftale som grundlag for, at Danmark kan etablere forsøg med kontrolmedarbejdere i landet. I forhold til Marokko skal de nærmere vilkår undersøges. Medarbejderne skal primært være lokal arbejdskraft. Kontrolmedarbejderne vil bl.a. via lokale registre kunne undersøge, hvordan en person er bopælsregistreret, og om personen har væsentlige ejendomsbesiddelser, som kan have indflydelse på retten til offentlige ydelser. Kommunerne i Danmark vil også kunne bede om at få tjekket oplys-ninger om, hvorvidt personer, der rejser på gentagne ferier i de pågældende lande, fx ejer en bolig i landene. Pilotprojekterne i Thailand og Marokko skal evalueres efter at have været i funktion i godt et år, således at der kan tages stilling til eventuel videreførelse.

For ifølge Pensionsstyrelsen under Beskæftigelsesministeriet vil samtlige personer i fire udvalgte lande, der får folke- og førtidspension nu blive kigget efter i sømmene for at se, om de har begået socialt bedrageri.

- Vi skal have undersøgt, om der er nogen, der snyder os. Og det kan der jo være, at der er. Det er en af opgaverne med det her, kontorchef i Pensionsstyrelsen under Beskæftigelsesministeriet, Christian Svendsen.

- Alle vil blive ringet op eller få et brev, og vi vil også kontakte de thailandske myndigheder for at indhente dokumentation for, om man er gift, samlevende, om man måske bor sammen med andre, hvad man har af arbejdsindtægter og sådan nogle ting.

Sidste år modtog 358 personer i Thailand førtids- eller folkepension for over 33 millioner kroner fra Danmark
Folkepensionens størrelse
Folkepensionen består af et grundbeløb og et pensionstillæg
Undtagelser fra kravet om fast bopæl i Danmark
Personer med dansk statsborgerskab, som har nået folkepensionsalderen, kan modtage folkepensionen i udlandet, hvis pensionisten har haft bopæl i Danmark i mindst 30 år mellem det fyldte 15. og folkepensionsalderen.

Grundbeløb
Folkepensionens grundbeløb nedsættes kun på grundlag af pensionistens indtægter ved personligt arbejde – typisk lønindtægt og indtægt ved arbejde i egen virksomhed. Renteindtægter eller andre supplerende indtægter, som for eksempel udbetalinger fra private pensionsordninger, påvirker ikke grundbeløbet.
Grundbeløbet bliver sat ned, hvis du tjener over 291.200 kr. om året (2012)
Som dansk pensionist i Thailand har man kun ret til folkepensionens grundbeløb - ikke tillæggene.

Personlig indkomst
Den personlige indkomst, der indgår i indtægtsgrundlaget, reguleres efter samme regler, som gælder for den forskudsregistrering, der sker på grundlag af den seneste slutligning efter lov om opkrævning af indkomst- og formueskat for personer m.v. (kildeskat).

Optjeningsprincippet
I Danmark optjenes ret til pension på baggrund af antallet af år, en person har haft fast bopæl her i landet (bopælsår). Det er uden betydning, om den pågældende har haft arbejde eller betalt skat.

Optjeningsprincippet for folkepensionister baseres på den faktiske bopælstid her i landet mellem det 15. år og folkepensionsalderen. Før det fyldte 15. år og i tiden efter folkepensionsalderen optjener man ikke ret til folkepension.

Ret til fuld folkepension er betinget af 40 års fast bopæl i Danmark mellem det fyldte 15. år og folkepensionsalderen.

For personer, der ikke har haft 40 års fast bopæl, er der ret til en brøkpension, fastsat efter forholdet mellem den faktiske bopælstid mellem det fyldte 15. år og folkepensionsalderen og 40 års fast bopæl. Flere bopælsperioder sammenlægges.

Eksempel: En person, der i dag overgår til folkepension ved folkepensionsalderen (i dag 65 år), har efter det fyldte 15. år boet her i landet i 2 perioder på henholdsvis 30 år, 7 måneder og 15 dage, og 6 år, 4 måneder og 26 dage. Den samlede bopælstid udgør 36 år, 11 måneder og 41 dage eller 37 år og 11 dage. Pensionen fastsættes efter forholdet mellem bopælstid (37 år og 11 dage der nedrundes til 37 år) og 40 år, dvs. 37/40 af fuld pension.

Pensionisten har oplysningspligt
Pensionen er en forsørgelsesydelse, der er indtægtsafhængig, og ydelsens størrelse skal baseres på pensionistens økonomiske forhold og principielt så aktuelle forhold som muligt med henblik på at sikre pensionisten et eksistensgrundlag. Derfor har pensionisten oplysningspligt om alle forandringer i forhold, der kan medføre en ændring i pensionen.

Sidst men ikke mindst, dette staar inden man skriver under:
Du bedes besvare alle relevante spørgsmål, idet dette vil
lette kommunens behandling af din henvendelse, jf. retssikkerhedslovens
§ 11, stk. 1.
Efter retssikkerhedslovens § 11, stk. 2, har du pligt til straks
at underrette pensionskontoret om enhver ændring i dine
og din ægtefælles/samlevers personlige og økonomiske
forhold, som kan medføre en ændring af pensionen.
Forkerte eller manglende oplysninger kan medføre tilbagebetaling,
jf. pensionslovens § 42.
Endvidere kan du – hvis du ved grov uagtsomhed eller
bevidst afgiver urigtige eller vildledende oplysninger –
idømmes bøde efter retssikkerhedslovens § 12b eller tiltales
efter straffelovens § 289a.
Til beregning og kontrol kan kommunen uden dit samtykke
indhente oplysninger – bl.a. ved samkøring af data – om
økonomiske forhold fra andre offentlige myndigheder, herunder
kommuner, og arbejdsløshedskasser, jf. retssikkerhedslovens
§ 11a, stk. 2 og 4.
Kommunen kan også kræve nødvendige oplysninger fra
pengeinstitutter og arbejdsgivere til stikprøvekontrol om din
indkomst og formue, jf. retssikkerhedslovens § 11a, stk. 3.
Oplysningerne kan sammenstilles med de øvrige oplysninger
om dine økonomiske forhold, som kommunen er i
besiddelse af.
Kommunen har endvidere adgang til en virksomheds
lokaler og arbejdssteder med henblik på at kontrollere
de lønudbetalinger, som danner grundlag for din pension.
Ved besøget kan kommunen udspørge de ansatte om
navn, adresse, fødselsdato, ansættelsesperiode, lønog
ansættelsesforhold og hvilke sociale og beskæftigelsesm
æssige ydelser, de modtager, og kommunen
kan pålægge arbejdsgiveren at registrere de ansattes
arbejdstider mv., jf. retssikkerhedslovens § 12a.

Og til dem der tror de betaler for at nogle kan nyde sit otium i Thailand:
Det er vigtigt at vi forholder os til at vi alle siden 1958 har betalt til folkepensionen med en vis procent af vores indkomst. Vi kunne til og med 1986 se på vor skatteopgørelse hvor meget vi havde betalt i folkepensionsbidrag. Bidraget svarede nogenlunde til 3,4 til 4 procent af vor indkomst. Siden 1986 har politikerne forhindret os i at se denne opgørelse, men har bare medtaget vore folkepensions-indbetalinger i statskassen. Havde vi i stedet indbetalt folkepensionsbidraget til ATP i stedet for til statskassen, så ville vi alle have haft op till 12 millioner kroner stående på kontoen hos ATP til udbetaling den dag vi fyldte 65.
Ingen folkepensionist skal have dårlig samvittighed over for den lille udbetaling vi modtager fra staten i vor alderdom, tværtimod så burde folkepensionen svare til mindst det beløb som udbetales til førtidspensionister- og oven i det så ligger vi ingen til byrde og retfærdigvis bør samlivsstraffen afskaffes, ikke bare fordi alle har krav på at blive behandlet ens og individuelt, men også fordi vi alle har betalt vor skat gennem hele livet- individuelt.

Er det ikke dejligt at vaere Dansk Joker
Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda

Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne

Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter

chaingmai
rigtig godt og oplysende indlæg, tak for det........LOL LOL

poom
nøjagtigt. vi betaler alle til pensionen.
og er der nogen der vil have den pension så er det ikke så svært at at kunne forstå at der er noget kontrol med dem der får

så er det det flæbende når man ikke engang gider at sende et lille brev men hyler op og laver larm. og snakker om magtmisbrug osv.

om man får mindre udenfor EU kommer jo heller ikke bag på nogen. det vidste man inden man selv valgte at flytte.

hvis man vil have nogen penge ingen blander sig i, kan man bare spare op selv og sige nej tak til folkepensionen.

vi skal være glade for folkepensionen men der er sgu da ikke så underligt at der er lidt kontrol med pengene

Anonym Bruger
poom skrev:

nøjagtigt. vi betaler alle til pensionen.
og er der nogen der vil have den pension så er det ikke så svært at at kunne forstå at der er noget kontrol med dem der får

så er det det flæbende når man ikke engang gider at sende et lille brev men hyler op og laver larm. og snakker om magtmisbrug osv.

om man får mindre udenfor EU kommer jo heller ikke bag på nogen. det vidste man inden man selv valgte at flytte.

Du mener altså at "man" år forude vidste, at man ville få mindre i pension, når man flyttede, til feks. Thailand.?

Hvad i al verden ved du om det.?

Ved du overhovedet hvornår den lov om mindre pension til fastboende i Thailand, eller ikke EU-lande,
blev vedtaget.?

Og kunne det ikke tænkes, at der har været mennesker som var flyttet til feks. Thailand, før denne besynderlige lov trådte i kraft.?

poom
hvornår trådte den lov da i kraft. ?
at man fik mindre når man allerede var flyttet?

SteenJ
En folkepension, JEEG selv har sparet op/betalt til gennem et arbejdsliv, og som jeg skal have fra jeg bliver 65.

De penge må jeg ikke bruge hvor jeg vil, som jeg vil.

Det er ikke i orden.

Stavnsbåndet lever i bedste velgående.

SteenJ
HUSK..Du SKAL redde dig selv, før du kan redde andre.

AL 48
Rigtig godt indlæg taxidriver990.-Har tilladt mig at "låne" det Yo baby

taxidriver990
Det drejer sig om kontrollen og retssikkerheden

Skal staten have magt til at fange et mindretal af sociale bedragere ved at kontrollere og mistænkeliggøre et flertal af borgere?

Der var engang, da statens respekt for borgernes privatliv var vigtig.

Skulle staten tjekke enkeltpersoners private forhold, skulle den have en god grund. Hvis kriminelle forhold skulle undersøges, skulle politiet på banen, og en dommer skulle godkende efterforskningen.

Sådan er det ikke altid længere.

Ifølge et nyt lovforslag fra regeringen skal Pensionsstyrelsen fremover have mulighed for at gå på fisketur efter sociale bedragere. Et sympatisk ærinde, men hvor langt skal staten gå for at kontrollere, om borgerne fusker med sociale ydelser?

Problemet er, at nogle modtagere af sociale ydelser rejser til udlandet, selv om de ikke må modtage sociale ydelser under opholdet i udlandet.

Institut for Menneskerettigheder (IMR) har påpeget i høringssvar til lovforslaget, at Pensionsstyrelsen dermed får hjemmel til at gennemføre tvangsindgreb i borgernes privatliv uden at følge de retssikkerhedsgarantier, der normalt gælder.

Alle skal nemlig fortælle kontrollanterne, om de får sociale ydelser, og det kontrolleres på stedet ved opslag i et register. På den måde tvinges vi til at aflevere private oplysninger, blot fordi vi ramler ind i en kontrol.

Hvis borgeren modtager sociale ydelser, kan borgeren teoretisk set have fusket, og derfor skal man have taget en kopi af pas og billetter, hvorefter sagen sendes til kommunen, som så kan kontrollere, om man har bedraget det offentlige.

Der er ingen krav om mistanke, ingen kontrol og ingen mulighed for at modsætte sig kontrollen.

For at undgå de retssikkerhedsgarantier, der normalt gælder, har regeringen valgt at sige, at Pensionsstyrelsen ikke skal efterforske kriminalitet. Styrelsen skal blot få pengene tilbage til de offentlige kasser, og straffen skal således være en bifangst for staten.

Havde staten i stedet fokuseret på straffen og ladet pengene være bifangsten, så skulle politiet have efterforsket mistanken om kriminalitet, og domstolene skulle godkende indgrebene.

Men det slipper man for, selv om det jo er fuldstændig ligegyldigt for borgeren, om hun eller han bliver straffet først eller sidst. Pengene skal tilbagebetales, og straffen vil falde uanset hvad.

Når staten således tiltager sig øgede magtbeføjelser uden at lade sig begrænse af almindelige retssikkerhedsgarantier, må man overveje, om løsningen er den rigtige.

Skal den danske stat have magt til at finde et mindretal af fuskere ved at kontrollere og mistænkeliggøre et flertal af borgere?

Som ikke har gjort andet end tilfældigvis være på vej hjem fra ferie, når Pensionsstyrelsen kaster sit fiskenet ud over Københavns Lufthavne.

Socialt bedrageri er alvorlig kriminalitet, der straffes hårdt. Og det siger sig selv, at socialt bedrageri skal bekæmpes.

Men skal vi som borgere acceptere en klar svækkelse af vores retssikkerhed?

I postnummer omraade 2600 sektor A har man konstateret et oeget salg af luksusvarer ( forbrugsvarer ), dog har man ikke via Aarsopgoerelser i samme kunne konstatere en oeget beskatningsbar indkomst i samme forhold som det oege salg.
Derfor har Skatteministriet besluttet at alle med bopael i omraade 2600 sektor A skal indsendes kassebonner fra supermarkeder og forbrugsvarer butikker inden d 1 Nov 2012
Endvidere kan forventes besoeg i hjemmet for kontrol af forbrug og livsstil
Dette er et pilotprojekt som senere efter 1 aars evaluering skal gaelder hele Kongeriget

Velbekommen....

Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne

poom
man er sgu da ikke mistænkeliggjort fordi der en lille smule kontrol med de udbetalinger

og selvom man skulle være "mistænkeliggjort " hva så? tag en tudekiks. det er et lille skide brev man skal svare på

husk at VI ALLE er med til at hælde i den kasse der hedder skat. det er ikke ens egne penge man får. det er vores alle sammens
og jeg har sgu ikke noget til overs for at der er nogen der sidder og klynker fordi de skal svare på et lille brev

SteenJ
der er da ingen der forhindrer i at bruge pengene som man vil og der er ingen stavnsbånd
blev du anholdt i lufthavnen og fik atvide at du ikke måtte rejse?
eller der kom en fra pensionsstyrelsen og sagde at du ikke måtte købe en øl for dine penge i thailand?

som alt muligt andre betalinger fra det offenlige er der kontrol. og forskellige satser.

sø tør øjnene. det mener jeg helt seriøst

Og jeg har INTET mod kontrol

Der er så mange platugler derude med snaplen dybt nede i vores fælleskasse, (jeg mener ikke jer i thailand)
Bare se de der sigøjnere. men
og når skat laver razzia i lufthavnen så er der gevindst på samtlige afgange til Pakistan, Somaliastan, Langbortistan, Tyriet, osv. osv.

DKPete
Derfor har Skatteministriet besluttet at alle med bopael i omraade 2600 sektor A skal indsendes kassebonner fra supermarkeder og forbrugsvarer butikker inden d 1 Nov 2012
Endvidere kan forventes besoeg i hjemmet for kontrol af forbrug og livsstil

Det lyder som en aprils nar.....omvendt så er det så langt ude at det sikkert er sandt Headbanger

taxidriver990
Poom skrev:
man er sgu da ikke mistænkeliggjort fordi der en lille smule kontrol med de udbetalinger

Her er vel tale om at skyde spurve med kanoner, for hvor er belaegget for en kontrol, er det bare kontrol for kontrollens skyld ?

- Vi skal have undersøgt, om der er nogen, der snyder os. Og det kan der jo være, at der er. Det er en af opgaverne med det her, kontorchef i Pensionsstyrelsen under Beskæftigelsesministeriet, Christian Svendsen.
Sidste år modtog 358 personer i Thailand førtids- eller folkepension for over 33 millioner kroner fra Danmark.

Regnestykke:
33 mill delt paa 358 pers = 92178 dkr fordelt paa 12 mdr = 7618, hmmm meget synd her pr maaned naar man ved hvad satsen er for folke / foertidpension

- Vi ved heller ikke, hvor mange snydsager, der er blandt udlandspensionisterne. Vi har en fornemmelse af, at der kan være noget snyd. men vi har ingen tal på, hvor omfattende det er, siger kontorchef Christian Svendsen

Poom skrev:
Der er så mange platugler derude med snaplen dybt nede i vores fælleskasse, (jeg mener ikke jer i thailand)
Bare se de der sigøjnere. men
og når skat laver razzia i lufthavnen så er der gevindst på samtlige afgange til Pakistan, Somaliastan, Langbortistan, Tyriet, osv. osv.

Og her er der vitterlig belaeg for paastanden om snyd:

Strandvejsrazzia: 30 mio. i statskassen
SKAT Nordjylland forventer, at aktionens samlede resultat vil give ændringer på mellem en halv og en hel million kroner.

SKAT har hidtil koncentreret deres indsats i Nordsjælland, hvor privates brug af firmabiler er blevet kontrolleret, og det har givet stor gevinst. Inden for et år har to Strandvejs-razziaer således indbragt omkring 30 mio. ekstra i statskassen.

Kontrollens pris skulle jo helst staa i forhold til de formodede resultat, dermed ikke sagt at det skal vaere tilladt at snyde for smaa beloeb, tror alle er enige i at socialt bedrageri er noget skidt og skal stoppes.

Har desvaere ikke lykkes finde "prisen" for denne kontrol virksomhed endnu men skal nok lede videre
Saet kontroller ind hvor der er belaeg og rimelig sandsynlighed for gevinst og hvor den enkelte borger retssikkerhed ikke saettes ud af spil.
Og saa er det vel lige meget om det er et lille papir der skal udfyldes, der er principper og retssikkerheden er vel det stoerste princip der findes, hvilket ogsaa fremgaar af foerskrevne indlaeg.
En myndighed kan ikke tilside saette retsplejeloven bare for en mistanke der end ikke er begrundet.

Never ending story

taxidriver990
Uddrag fra hoering i Socialudvalget i Folketinget:
Eksempler på kontrol og overvågningaf sociale ydelser•
Enlig mor blev systematisk overvåget bl.a. ved at grave iøkonomiske forhold, tjekke facebook profil og kigge efter mandesko ved hendes hoveddør•
Kommuner opretter hotlines/websites hvor borgere kanangive hinanden anonymt•
Etablering af kontrolteams i udlandet – formål at overvåge om danskere har fast bopæl eller ejer ejendom i udlandet

1. Thai Land Law:

Under Sec. 86 of the Thai Land Law, a foreigner may own land in Thailand only if permitted by treaty. In fact, Thailand does not have a treaty with any country permitting foreigners from that country to own land. Therefore, foreigners are effectively prohibited from owning land in Thailand.
kontrolteams i udlandet – formål at overvåge om danskere har fast bopæl eller ejer ejendom i udlandet

Der roeg ligesom det grundlag for en kontrol.
Skal vi bare have kontroller fordi en kontorchef i et ministerium synes det er god ide eller skal vi have dem der hvor det virkelig batter.
Ingen tvilv om at kontrol er godt men de koster ogsaa baade penge og tid, baade for den ansatte i kontrolmyndigheden og for den enkelte borger, men nogen mener vel at det er prisen vi maa betale i frihedens navn

Spring til debat: