Se indlæg
 Udskriv debat
Svindel med pensionen
ohayo
Det er skam ikke nogle få lande uden for eu, men en hel del lande lad mig nævne, Cannada, Chile, Cyperen Estland, Gibraltar, Israel, Makedonien, Malta, Marokko, New Zeland, Pakistan, Rumænien, SlovakietTjekkiet, Tyrkiet, MF. Hvor man kan få hele sin pension med ud, og blive beskattet i det land man bor i, samtidig få sit sygeophold betalt (E121) Men som skrevet mange gange desværre ikke Thailand endnu, vi er mange det håber det kommer.
Steen Kronborg Hua Hin.

ubon lynge
Som jeg fik det at vide så kan man søge om at man også kan få sin pension med til thailand, hvis der er en god grun til det at man vil opholde sig der, bla. at det klima er godt for dem med gigt det var hvad jeg fik besked om, så det må jo være muligt at tage til thailand, men nu skal jeg se om jeg kan få fadt på den sagsbehandler i dag, så vil jeg lige høre om det endnu en gangWink Ha God Dag Alle Smile
Ubon.

Pibe

manse
Kære ohayo

Hvor kan slå dette op om tykiet, new zealand m.v. Ikke fordi jeg ikke tror på det, men det ville være rart at se de officielle papirer på dette.

den med pakistan og andre lande holder ikke

læs her

http://www.dss.dk...ension.pdf

ohayo
Hej det kan du se på sikringsstyrelsens hejmmeside http://www.sikrin...relsen.dk/ emne Dansk pension i udlandet, og aller nederst på siden kan du læse alle de lande hvor du kan få hele din pension med ud plus få dit sygeophold betalt (E121) det er alle de lande som dk. har samarbejdsaftale med.
Steen Kronborg Hua Hin.

JackH
ubon lynge skrev:
Som jeg fik det at vide så kan man søge om at man også kan få sin pension med til thailand, hvis der er en god grun til det at man vil opholde sig der, bla. at det klima er godt for dem med gigt det var hvad jeg fik besked om, så det må jo være muligt at tage til thailand, men nu skal jeg se om jeg kan få fadt på den sagsbehandler i dag, så vil jeg lige høre om det endnu en gangWink Ha God Dag Alle Smile

Tak - venter spændt på nyt.

Jeg synes der er megen forvirring om det her: Skal man søge? Og hvor? Hos kommunen eller direkte til Sikringsstyrelsen...

Såvidt jeg kan se er der åbenbart ikke en fastlagt sags-procedure heromSad

JH

Thongthai
En folkepensionnist der vil bosætte sig i Thailand får ca 5000kr
minus skat, og en førtidspensionnist der har fået pension efter
2003 får 12900kr minus skat hvis han bosætter sig i Thailand.
Er det rigtigt forstået.

ohayo
Ja det er rigtigt forstået.

Thongthai
Det er gody nok synd for de gamle der har været med til at opbygge
vores lille Danmark, at de nærmest bliver straffet hvis de rejser udenfor EU.

bangkoknielsen
Ohayo! - Jeg tror du, ligesom mange andre tager fejl, hvis man tror, at hele pensionen vil blive udbetalt i de mange lande du nævner, udenfor EU, - kig lige på sidste linie i meddelelsen fra Sikringsstyrelsen: "Pensionstillæg udbetales ikke i nævnte lande"...
Det med blanket E121, der giver ret til lægehjælp- og hospitalsophold, er kun gældende indenfor EU...
Dem der straffes af DK er førtidspensionister før 2003 samt, ikke mindst, folkepensionister...
Jeg har haft, og har stadig, mange samtaler med Sikringsstyrelsen om urimelighederne - men, har desværre endnu ikke opnået andet en vis form for forståelse, men igen henvisning til love og regler...
Men lad os håbe det vil lykkes en dag...
Redigeret af bangkoknielsen d. 12/08-2008 11:14

bangkoknielsen
Når Sikringsstyrelsen taler om "hel pension", så er der tale om pensionens grundbeløb, da mange ikke kan opfylde kravene om opholdstid m.m. i DK, og derfor bliver "spist af" med en procentdel af grundbeløbet - læs selv loven, men gør det omhyggeligt, for love kan være vanskelige for menigmand at forstå!
Idag er det dronningens fødselsdag og den fejrer vi her i BKK, hvor det for øjeblikket desværre står ned i stænger ...
Ha´en go´dag...

Thongthai
Min far fik førtidspension før 2003, han spurgte mig hvad han ville
kunne få udbetalt hvis han skulle flytte til Thailand.
Han får udover normal førtidspension pension fra HT.
Ved i noget der?

JackH
bangkoknielsen skrev:
Når Sikringsstyrelsen taler om "hel pension", så er der tale om pensionens grundbeløb, da mange ikke kan opfylde kravene om opholdstid m.m. i DK, og derfor bliver "spist af" med en procentdel af grundbeløbet - læs selv loven, men gør det omhyggeligt, for love kan være vanskelige for menigmand at forstå!
Idag er det dronningens fødselsdag og den fejrer vi her i BKK, hvor det for øjeblikket desværre står ned i stænger ...
Ha´en go´dag...

Det kan vel også få konsekvenser for størrelsen af ens folkepension, hvis man som 40-50 årig førtidspensionist flytter udenlands? Samtidig med at man også har flere udlandsophold "i bagagen" fra sit aktive arbejdsliv..? Jeg har fået den besked af DSS at ophold på Grønland regnes som udlandsophold i forbindelse med ansøgning om FTP til udlandet. Om Grønland så også regnes for udland i forhold til folkepension ved jeg ikke, har ikke spurgt endnu...Frown Men det sku' ikke undre mig om det gjorde...

JH
Redigeret af JackH d. 12/08-2008 12:36

manse
JH

Den kan jeg ikke rigtig greje, den med grønland. Grønland er en del af det danske rige. Jeg har forespurgt for mange år siden, hvor det blev sagt, at da grønland er en del af det danske rigsfællesskab, vil man ved ophold der blive betragtet som værende i Danmark, men de regler kan selvfølge været lavet om, men jeg har da tænkt mig at undersøge dette igen, for der er noget der ikke stemmer her.

JackH
Betingelser for at flytte til et "ikke konventionsland":

http://www.dss.dk.../andet.htm

Manse: Der kan måske være forskel på om man har været enten på Thule Basen/Sdr. Strømfjord, eller ude i det "normale" (!) grønlandske samfund, men det skal da undersøges når den tid kommer...

JH
Redigeret af JackH d. 12/08-2008 15:56

manse
Hej JH

I 1980 blev det fastslået, at baserne Thule, Sdr.Strøm var en del af Grønland, hvorfor der skulle betales skat. Der blev i årene efter kørte flere sagen på den bekostning, men alle blev tabt, så hvis du har arbejdet efter 1980 på baserne, ja så må det betragtes som værende Grønland, hvorfor det også er Danmark, men jeg vil se nærmere på sagen når jeg kommer tilbage fra en tur i bjergene.

JackH
Ja, jeg mener jo også at det er en del af riget, så derfor undrer det mig at jeg fik følgende svar fra SR-Bistand (det private og uafhængige rådgivningskontor om sociale spørgsmål).

Citat:

"Bopæl på Grønland sidestilles ikke med bopæl i Danmark.

Du kan altid søge vejledning om udbetaling af pension i udlandet i Den Sociale Sikringsstyrelse."

Far nu ikke vild i de bjerge, vi skal bruge dig til at komme til bunds i den her sag...Grin

God tur!

JH
Redigeret af JackH d. 12/08-2008 17:04

John
Lidt off topic, men måske relevant.
I min kones opholdstilladelse står bla.:
Tilladelsen bortfalder, hvis du opgiver din bopæl i Danmark, eller hvis du har længerevarende ophold uden for Danmark. Ophold på Grøndland eller Færøerne anses for et ophold uden for Danmark

john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
JackH
John:

Ja, lur mig om der ikke lige nøjagtigt er undtagelser på det sociale/pensionsmæssige område, og måske andre også..

Vi må se når nogle (eller jeg...) får spurgt rette myndighed.

JH

manse
Det er rigtigt, hvis du som pensionist fra Danmark vil flytte til Grønland eller færøerne bortfalder din danske pension, men det var ikke sådan jeg forstod det. JH har arbejdet nogle år på baserne eller andet sted på grønland og mener så, at disse år bliver fratrukket i de 40, og det er ikke rigtigt efter min mening. Det er den anden vej vi taler om, fra Grønland ..... Danmark. E.ks. Hvis man er tilkendt folkepension i Grønland og flytter til Danmark vil man bliver overført til den danske folkepension. Hvis man rejser fra Danmark til Grønland vil man få den grøndlanske folkepension (lille i forhold til den danske). Det samme gælder for færøerne bortset fra at pensionsalderen der er 67 år.

Spring til debat: