Se indlæg
Rohingya
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 27/11-2017 09:20
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 4361 |
hb skrev: "Har du selv moedt fremmedfjendske thaier ? I alle de mange aar jeg er kommet til Thailand eller har boet i Thailand har jeg ikke moedt (mig bekendt) en fremmedfjendsk thaier. Det skyldes maaske min vaeremaade at jeg er hoeflig og rar for hvorfra skulle de vide om jeg har penge eller ej ? Bare fordi jeg er farang ? Men Kim Ludvigsen du er jo ekspert i thaiernes tankegang saa du ved meget mere end os andre." Jeg synes det er trist at erfarne folk som hugoboerge, sudsakhon, mig sæ´l og mange flere, skal trækkes rundt i manegen af en "ekspert" som Kim Ludvigsen. Han er nybegynder og egentlig ikke værd at beskæftige sig med. Et klip fra mandens hjemmeside: "Mit navn er Kim Ludvigsen. Du kan læse om nogle af mine tidligere bedrifter som skriverkarl længere nede på siden, men lad mig starte med at fortælle lidt om tilblivelsen af Rejse til Thailand. Jeg har aldrig været meget for at rejse på ferie. Faktisk har jeg som voksen kun rejst i forbindelse med arbejde, hvor rejserne bl.a. er gået til USA, Spanien og Italien. Og så nogle medicinske rejser, hvor jeg har været i Ungarn for at få ordnet tænder. Men ferierejser, næh nej. Men det ændrede sig i 2009. Et ung par i familien var i Thailand, og de skrev begejstrede hjem om den fantastiske natur, varmen og maden. Det var på det tidspunkt stadig en kold og trist vinter i Danmark, og jeg har aldrig brudt mig om den danske vinter, så jeg fik blod på tanden. Jeg havde lidt arbejde, som jeg skulle have lavet færdig, og derefter havde jeg et vindue på 14 dage, hvor jeg ikke skulle noget, så jeg tænkte, hvad pokker, jeg tager af sted. Ti dage senere sad jeg i Thailand." https://rejse-til...dk/omsiden Enhver kan strikke en hjemmeside sammen og kalde sig erfaren udi Thailand, selvom man først rejste dertil i 2009. Men jeg foretrækker egentlig erfaret viden om Thailand fra typer der har opholdt sig i landet i mange år. Amatører og skriverkarle burde knytte sylten.. Redigeret af JohnBKK d. 27/11-2017 09:28 |
|
|
John |
Lagt på d. 27/11-2017 15:00
|
Administratorer Antal indlæg: 2171 |
Her på Thailand Portalen skal der være plads til alle uanset om man har været på en uges ferie eller har boet der hele sit liv. Jeg kender mennesker der har boet rigtig mange år i Thailand, og overraskende nok ikke ved en hujende fis om landet, befolkningen og kulturen. Omvendt så kender jeg også nogle turister som har været rigtige gode til at sætte sig ind i tingene. Vi danner os alle meninger om hvad vi oplever, og det ene er ikke mere rigtigt end det andet. Det der gælder er hvad personen oplever og føler, det er jo det de debatterer ud fra. Dette er et debat forum og hvis nogen føler at de bliver trukket rundt i manegen, og har det svært med at deltage i en debat, så står det enhver frit for at lade være med at deltage i debatten. Jeg tillader mig lige at sætte trådens første indlæg ind igen. Fortsæt venligst debatten ud fra det, uden at blive personlige. Admin pethan skrev:
Læs dette, I muslimhadere (især JohnBkk). http://www.indepe...26521.html I siger nok, at det er fakenews, men jeg har været der, jeg kender situationen og folkene, selv om jeg personligt ikke har noget med islam at gøre, og tit tager afstand fra de handlinger af dem, der vedkender denne religion. Der er åbenbart nogle få af Rohingyaner, der efterhånden har følt sig tvunget til at gå til kamp mod situationen, og det må man også tage afstand fra, men forholdene for dette folkefærd er virkelig helt utålelige. De kunne sagtens forbedres, hvis der virkeligv ar vilje til det. Det er de såkaldte 'buddhister', der er de egentlige syndere i denne konflikt, ikke Rohingyaerne. Pga. jeres fordomme kan I dog simpelthen ikke se det. john@dansk-thai.dk
|
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 27/11-2017 15:52
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
hugoboerge skrev: Det vi er enige om er at der er regler der skal opfyldes og for at vaere boende i Thailand skal man vaere i stand til at vise en oekonomisk formaaen og vaere i stand til at klare sig selv. Men det gaelder tilsyneladende ikke i Danmark der er flinke og rare og deler penge og bolig ud til personer af blandede nationaliteter. Men jeg kender Kim Ludvigsens svar allerede til den problematik: Man foelger gaeldende regler og lovgivningen paa omraadet. I stedet for at gentage din påstand, om at det er nemt at komme til Danmark som udlænding, så kunne du jo starte med at læse mit tidligere svar og følge de link, jeg bragte. De tilbageviser fuldstændigt din påstand. Egentlig ved du jo godt, at jeg har ret - du nævner jo selv, at det ikke er så nemt for danskere, der vil have opholdstilladelse til deres udenlandske kone, efter de har boet i udlandet. |
|
|
bjarne hh |
Lagt på d. 27/11-2017 18:24
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 34 |
Kære Kim Ludvigsen Det er ikke noget problem at få sin kone og og børn til Danmark, blot du opfylder kravene. Jeg selv har boet 9-10 år i Thailand men er nu flyttet til Danmark med min thai kone gennem 9 år og vores barn. Jeg er folkepensionist, det tog ca 1/2 år at få opholdstilladelsen. Men jeg føler ikke jeg bliver behandlet som en dansker, ingen bistand i 8 år så er det ud. Men et kultur chok at komme til Danmark, helt sort af ****** og de får i hoved og røv, bolig-bistand kører i store biler vi andre ikke tør drømme om, 5 børn hver og fuld børnepenge, det får vi ikke da jeg ikke har været længe, stor forskels behandling på en dansker og ****** |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 27/11-2017 18:40
|
Shhhhhh... bjarne hh, ikke spolere Kim´s dejlige rare multikulti verdensbillede! ............. |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 27/11-2017 18:46
|
bjarne hh skrev: Kære Kim Ludvigsen Det er ikke noget problem at få sin kone og og børn til Danmark, blot du opfylder kravene. Same same Thailand. hugoboerge mener, der ikke er nogle krav for at flytte til Danmark, og som jeg har påpeget, så er der krav, som man skal opfylde for at kunne få opholdstilladelse eller familiesammenføring. Og nej, der er ikke forskelsbehandling på danskere og dem, som du bruger stjerner til at nævne. Det er ikke tilladt at forskelsbehandle. Det er rent faktisk derfor, det er blevet sværere for danskere, der har boet i udlandet at flytte tilbage til Danmark med deres udenlandske kone. |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 27/11-2017 19:11
|
Kim Ludvigsen skrev: bjarne hh skrev: Kære Kim Ludvigsen Det er ikke noget problem at få sin kone og og børn til Danmark, blot du opfylder kravene. Same same Thailand. hugoboerge mener, der ikke er nogle krav for at flytte til Danmark, og som jeg har påpeget, så er der krav, som man skal opfylde for at kunne få opholdstilladelse eller familiesammenføring. Og nej, der er ikke forskelsbehandling på danskere og dem, som du bruger stjerner til at nævne. Det er ikke tilladt at forskelsbehandle. Det er rent faktisk derfor, det er blevet sværere for danskere, der har boet i udlandet at flytte tilbage til Danmark med deres udenlandske kone. Hvorfor er det ikke tilladt at forskelsbehandle? Det er jo komplet idiotisk.. Det er langt ude når drømmere og idealister vil voldbolle virkeligheden så den passer til deres syge fantasier om lige ret for alle, også folk med en IQ lige omnkring de 80, de fortjener slet ikke den specialbehandling de får af snotdumme globalidealistakrobater.. Op i træerne med dem igen, også Rohingya, skab egne samfund, men det gider de jo ikke!! |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 30/11-2017 06:42
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
Kim Ludvigsen skrev: Absolut, men problemet er, at du og dine ligesindede kun vil den ene vej. DU bedømmer, om dit ærinde i Thailand er i orden, så du skal have lov at være der. Og DU bedømmer, hvem der skal have lov at være i Danmark/Europa. Den går ikke. Hvis du som fremmed skal bedømme, om du har et ærinde i Thailand, så må det også være de fremmede i Danmark, der skal bedømme, om de har et ærinde der. Og omvendt, hvis du skal bedømme muslimerne i Danmark, så må det være op til de fremmedfjendske thaier at bedømme, om du har ærinde i Thailand. Kim Ludvigsen - igen bruger du ordet "fremmedfjendske thaier" hvad mener du med det ? du maa have vaeret udsat for noget meget slemt i Thailand siden du bliver ved med at bruge disse ord. Hvis det forholder sig saadan er du vel holdt helt op med at rejse til Thailand ? |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 30/11-2017 09:03
|
hugoboerge skrev: Kim Ludvigsen - igen bruger du ordet "fremmedfjendske thaier" hvad mener du med det ? du maa have vaeret udsat for noget meget slemt i Thailand siden du bliver ved med at bruge disse ord. Det har jeg ikke. Jeg har mødt folk, hvor det er tydeligt, at man kun er tålt på grund af sine penge, men åbent fremmedhad, som man kan opleve i Danmark (og herinde), har jeg ikke personligt oplevet. Du ved vel godt, at et smil i Thailand ikke altid betyder det samme som et smil i Danmark? Du kan prøve at læse denne artikel på Wikipedia: https://en.wikipe...n_Thailand |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 30/11-2017 09:57
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
Jeg behøves ikke at læse denne artikel - har dog læst den - for at vide at du har ret. Jeg kan blot se tilbage på min ex. Sorte er Ai Dam (nigga kan det vel nærmest oversættes til) Muslimer, Ai Khaek nedsættende for udlænding, p.e.r.k.e.r Folk fra nabolandene har hun ikke noget specifikt udtryk for ej heller noget forbehold overfor, men de er afgjort undermennesker og blot tjenende ånder, som hun ikke ønsker nogen interaktion med ud over det mest nødvendige. Eneste undtagelse er laoter, de deler samme sprog. Ja, hun er en rigtig lille charmetrold |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 30/11-2017 14:58
|
Jeg går ud fra, at hun var meget køn. |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 30/11-2017 23:17
|
Beauty is in the eyes of the beholder. Men ja, hun er meget køn af udseende.... |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 01/12-2017 19:06
|
John skrev: Her på Thailand Portalen skal der være plads til alle uanset om man har været på en uges ferie eller har boet der hele sit liv. Jeg kender mennesker der har boet rigtig mange år i Thailand, og overraskende nok ikke ved en hujende fis om landet, befolkningen og kulturen. Omvendt så kender jeg også nogle turister som har været rigtige gode til at sætte sig ind i tingene. Vi danner os alle meninger om hvad vi oplever, og det ene er ikke mere rigtigt end det andet. Det der gælder er hvad personen oplever og føler, det er jo det de debatterer ud fra. Dette er et debat forum og hvis nogen føler at de bliver trukket rundt i manegen, og har det svært med at deltage i en debat, så står det enhver frit for at lade være med at deltage i debatten. Jeg tillader mig lige at sætte trådens første indlæg ind igen. Fortsæt venligst debatten ud fra det, uden at blive personlige. Admin pethan skrev: Læs dette, I muslimhadere (især JohnBkk). http://www.indepe...26521.html I siger nok, at det er fakenews, men jeg har været der, jeg kender situationen og folkene, selv om jeg personligt ikke har noget med islam at gøre, og tit tager afstand fra de handlinger af dem, der vedkender denne religion. Der er åbenbart nogle få af Rohingyaner, der efterhånden har følt sig tvunget til at gå til kamp mod situationen, og det må man også tage afstand fra, men forholdene for dette folkefærd er virkelig helt utålelige. De kunne sagtens forbedres, hvis der virkeligv ar vilje til det. Det er de såkaldte 'buddhister', der er de egentlige syndere i denne konflikt, ikke Rohingyaerne. Pga. jeres fordomme kan I dog simpelthen ikke se det. Tilbage til tråden... er dette en religion der på nogen måde er værd at forsvare? "Og hvad er det så for en historie, romanen fortæller? Pigen Frmesk fødes – som forfatteren – i 1986 i en by i Kurdistan. Hun er uønsket af sin far på grund af sit køn. Hun reddes i første omgang fra den visse død af morens forældre, der tager pigen til sig og lader hende vokse op som et barn af dem. Romanens ene spor er således en skildring af pigens første leveår, hvor der tegnes et grusomt portræt af et samfund med én herskende norm, sanktioneret af Koranen, der siger, at kvinder er uværdige væsener i forhold til mænd. Det er ensbetydende med ægtemænds vold og voldtægt af deres koner, drab på kvinder, som på bryllupsnatten ikke bløder efter at have fået taget deres mødom, æresdrab af kvinder efter den mindste mistanke om utroskab og mænds seksuelle overgreb på helt små børn. Det sidste udsættes Frmesk for af sin onkel, da hun er fem år." https://www.infor...r?lst_kltr Den sygdom skal fjernes fra denne jordiske verden, hvad de sataner gør i deres himmel rager mig langsomt..! |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 11/12-2017 18:50
|
Islam er en f#cking livsfarlig virus.. Super comment fra Youtube: "Islam spreads like a virus. It radiates from Muslim countries that are too diseased to support it and into healthy systems that are that way because they have had the luxury of developing apart from Islam. Once in the host system, the Islam virus uses the existing machinery to make replicas of itself. Over time, the host makes unilateral concessions to the religion, feeding and appeasing it in the vain hope that this supremacist ideology can be tamed. Vital organs are co-opted and eventually shut down as Islam advances. In a matter of time, the entire system groans to an agonizing death and assumes the condition of the diseased nations from which Muslims originally fled. The virus then looks for new hosts to cannibalize. Some Westerners, particularly those with children (and an investment in the future), are far-sighted enough to trace the eventual end game of current trends. Though many Muslims are decent people, the religion itself always has a way of bringing the radicals along with it. The radicals then infest and influence the mainstream - and the rest of society pays the cost." https://www.youtu...RAq1ghCJto Nuke det lort fra jordens overflade... |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 13/12-2017 09:00
|
Virus i "skøn forening" med parasitiske tilbøjeligheder. |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 13/12-2017 17:46
|
Det er absolut forstemmende, at man i 2017 i det hele taget skal tale om religion. Jamen, er vi dog ikke kommet lidt videre, skal vi absolut have en lille sutteklud? Enhver er sin egen lykkes smed. Og alt hvad der betyder noget, er familie og venner. Karl Marx havde èn god pointe: religion er opium for folket/pøblen. Jeg er ikke ateist per se, fordi dette vil indebære, at jeg aktivt tager afstand fra religion, dertil er bjerget for højt. Jeg vil generelt blot skrupskide på religion af enhver orientering. Jeg forholder mig til emperisk evidens. Og det harmer mig at se, hvorledes diverse kulturer har brugt æoner af penge på at bygge templer/kirker/ase hjem, and I give you what, i stedet for at bruge penge på at sørge for socialt udsatte af enhver orientering. I USA er hykleriet på sit ypperste, de mest fremtrædende politikere er så og så kristne. Min bare røv, de manipulerer blot, mens de vælter sig i ikke så kristne gøremål. At the end of the day: Der er ingen gud/guder. Der er kun dig og dine. Fat det! Og der vil blive en meget bedre tilværelse for dig. Og mens jeg er ved det, Jesus kom fra et mellem østligt samfund - hvis han nogensinde har eksisteret - altså en p:erker. Mohammed var en fremtrædende pædofil ifølge skrifterne. Hvis han nogen sinde har eksisteret. Jeg må simpelthen gribe mig til hovedet, når jeg hører diverse forkyndere af dette og hint. Det kan da ikke være rigtigt at i 2017, at der stadig bliver troet på det der pis? Eller hvad. Hvad JEG tror på, er familie og venner, kolleger på jobbet. Og så er den ikke så meget længere. |
|
|
Dalton |
Lagt på d. 06/06-2018 22:14
|
Øvet medlem Antal indlæg: 326 |
Amnesty International: Muslimske terrorister udløste Rohingya-krisen https://jyllands-...ngyakrisen Terrororganisationen ARSA og civilklædte rohingyaer gennemførte massakrer på mindst to hindulandsbyer som optakt til flygtningestrømmen sidste sommer. Amnesty International konkluderer i en rapport, at hindulandsbyer blev angrebet af muslimer under blodige begivenheder sidste år. Skylden blev dengang ensidigt lagt på det burmesiske militær. Foto: Manish Swarup/AP TEMA: FLYGTNINGEKRISE ROHINGYA-FOLKET MYANMAR (BURMA) JAN LUND Jyllands-Postens korrespondent SINGAPORE — Det internationale samfund var hurtigt til at fælde dom, da billederne af forhutlede flygtninge og røgen fra brændende landsbyer beboet af det muslimske mindretal rohingyaerne ramte tv-skærmene i august sidste år. Skylden blev ensidigt lagt på det burmesiske militær, og Myanmars nobelpristager og politiske leder Aung San Suu Kyi blev – med store politiske konsekvenser – fordømt for at forholde sig passivt. Nu gør en detaljeret rapport fra Amnesty International op med det billede. Det burmesiske militær frikendes ikke, og militæret og det nationale retssystem har da også siden vedgået sig et ansvar for nogle af uhyrlighederne. Syv soldater er blevet straffet med 10 års arbejdslejr for deres rolle i mordene på 10 mandlige rohingyaer i delstaten Rakhine. Men rapporten kan som den første detaljeret fortælle om to af de første overgreb – og begge overgreb blev begået af en gruppe civilklædte rohingyaer i samarbejde med uniformerede medlemmer af terrororganisationen ARSA (Arakan Rohingya Salvation Army). I de tidlige morgentimer den 25. august sidste år trængte gruppen ind i to hindulandsbyer i et område beboet af både muslimer, buddhister og hinduer. De myrdede med koldt blod mænd, kvinder og børn. Otte kvinder blev skånet, fordi de indvilgede i at lade sig omvende til islam. Sammen med ARSA-terroristerne krydsede kvinderne grænsen til Bangladesh i strømmen af flygtninge. De endte i den store flygtningelejr i Bangladesh, der i dag er verdens største og rummer omkring 700.000 fordrevne eller flygtede. Amnesty har talt med alle otte kvinder. Sammen med faktuelle beviser som fotografier og patologiske analyser tegner deres udsagn et præcist billede af, hvad der foregik denne skæbnesvangre morgen. Datoen er vigtig. Om natten til den 25. august foretog ARSA det største samlede angreb i organisationens og Myanmars historie. Terrorister angreb omkring 30 grænseposter i en koordineret aktion med det formål at destabilisere Myanmars kontrol over delstaten Rakhine. Amnesty dokumenterer, at i mindst to tilfælde er nogle af disse terrorister fortsat til landsbyer i området og har gennemført, hvad der kun kan karakteriseres som en etnisk udrensning. På den baggrund er rapporten naturligvis stærkt politisk kontroversiel. Men den er så faktuelt baseret, at den er umulig at komme udenom. »Vores seneste undersøgelser kaster et stærkt efterspurgt lys over ARSA’s overvejende underrapporterede menneskerettighedsovergreb under det nordlige Rakhines ubeskriveligt mørke nyere historie. Det er umuligt at komme uden om ARSA-aktionens rå brutalitet. Den har efterladt et uudsletteligt spor hos de overlevende, som vi har talt med,« fastslog Tirana Hassan, direktør for Crises Response gruppen i Amnesty International, ved rapportens offentliggørelse. Det første angreb fandt sted ved ottetiden om morgenen i landsbyen Ah Nauk Kha Maung Seik, der ligger i et hinduområde bestående af en række tæt forbundne mindre landsbyer. De bevæbnede mænd trængte ind i landsbyen. De samlede beboerne, bagbandt dem, gav dem bind for øjnene, frarøvede dem deres værdier og førte dem ud til udkanten af landsbyen. Først blev mændene likvideret. Derefter kvinder og børn. I alt 53 blev myrdet. Kvinder fik halsen skåret over »De havde lange knive og jernstænger. De bandt vores hænder på ryggen og gav os bind for øjnene. Jeg spurgte, hvad de ville. En af dem svarede: ”Du og Rakhine er identisk, du har en anden religion, du kan ikke leve her”. Han talte rohingya-sproget. De spurgte efter vores ejendele. Så slog de os. Til sidste gav jeg dem mit guld og mine penge,« forklarer den 22-årige Bina Bala, som er en af de otte overlevende fra massakren. Amnesty-rapporten konstaterer, at alle otte enten så deres slægtninge blive myrdet eller hørte deres nødskrig. »De slagtede mændene. Vi fik ordre til ikke at kigge på dem. De havde knive. De havde også nogle spader og jernstænger. Vi skjulte os i buskadset og kunne se en lille smule. Min onkel, min far, min bror … de blev alle sammen slagtet,« fortæller den 18-årige Raj Kumar. 20-årige Formila fortæller, at da de blev ført væk, vendte hun sig om og så de tilbageværende kvinder og børn blive myrdet: »Jeg så mænd holde kvindernes hoveder og hår. Andre holdt knivene. Og så skar de halsen over på dem,« forklarer hun. I nabolandsbyen blev 45 beboere samlet og ført væk. Deres skæbne er uvis. Ingen af dem er set siden. Amnesty formoder, at alle er blevet myrdet et ukendt sted. Organisationen har en detaljeret liste over ofrene fra massakren i Ah Nauk Kha Maung Seik. De myrdede var 20 mænd, 10 kvinder og 23 børn, heraf 14 børn under 8 år. »Dette stemmer overens med talrige vidneudsagn som organisationen har samlet både i Bangladesh og Myanmar fra overlevende, fra vidner og fra ledere fra hindu-samfundene,« skriver Amnesty International i rapporten. Med de 45 forsvundne opgør Amnesty antallet af registrerede dødsofre til 99, men konstaterer, at der formentlig har fundet mange andre episoder sted. Flygtningekrisen og de udenlandske reaktioner fik store konsekvenser for Myanmar og Aung San Suu Kyi personligt. Hun blev forladt af de gamle venner i Vestens humanitære kamporganisationer og beskyldt for enøjet at tage militærets parti. Trods et massivt pres fastholdt hun dengang, at regeringen ikke ville gøre noget, før anklagerne var undersøgt til bunds. Fordømmelserne fik også betydelige geopolitiske konsekvenser. Vestens afstandtagen og et FN, der talte om folkemord og lagde hele ansvaret på Myanmar, betød en drastisk nedkøling af det spirende demokratis forhold til den vestlige verden. I stedet vendte Myanmar sig mod Kina, der lagde sig tæt op ad regeringens standpunkt og siden har styrket relationerne på alle områder. ROHINGYA-FOLKET Rohingya-folket er et muslimsk mindretal, som lever i grænseområdet mellem Bangladesh og Myanmar, overvejende i delstaten Rakhine. I kolonitiden var begge lande britiske territorier. Befolkningspresset i Bangladesh har medført, at mange rohingyaer er endt i Myanmar, hvor de ikke anerkendes som et nationalt etnisk mindretal. Det har medført tiltagende sammenstød mellem rohingyaer og det buddhistiske flertal og hinduistiske mindretal. Terrorgruppen ARSA (Arakan Rohingya Salvation Army) blev dannet omkring 2015 under ledelse af Ata Ullah. Gruppen angreb burmesiske grænseposter den 13. oktober 2016 og 25. august 2017. Det seneste angreb udløste en flygtningekrise, der har sendt omkring 700.000 mennesker på flugt – hovedparten rohingyaer, der i dag lever i verdens største flygtningelejr i Bangladesh – men også mindst 50.000 hinduer og buddhister, som har søgt tilflugt i andre egne af Myanmar. . |
|
|
lincoln1242 |
Lagt på d. 06/06-2018 23:05
|
Øvet medlem Antal indlæg: 185 |
Dalton skrev: Amnesty International: Muslimske terrorister udløste Rohingya-krisen https://jyllands-...ngyakrisen Terrororganisationen ARSA og civilklædte rohingyaer gennemførte massakrer på mindst to hindulandsbyer som optakt til flygtningestrømmen sidste sommer. Amnesty International konkluderer i en rapport, at hindulandsbyer blev angrebet af muslimer under blodige begivenheder sidste år. Skylden blev dengang ensidigt lagt på det burmesiske militær. Foto: Manish Swarup/AP TEMA: FLYGTNINGEKRISE ROHINGYA-FOLKET MYANMAR (BURMA) JAN LUND Jyllands-Postens korrespondent SINGAPORE — Det internationale samfund var hurtigt til at fælde dom, da billederne af forhutlede flygtninge og røgen fra brændende landsbyer beboet af det muslimske mindretal rohingyaerne ramte tv-skærmene i august sidste år. Skylden blev ensidigt lagt på det burmesiske militær, og Myanmars nobelpristager og politiske leder Aung San Suu Kyi blev – med store politiske konsekvenser – fordømt for at forholde sig passivt. Nu gør en detaljeret rapport fra Amnesty International op med det billede. Det burmesiske militær frikendes ikke, og militæret og det nationale retssystem har da også siden vedgået sig et ansvar for nogle af uhyrlighederne. Syv soldater er blevet straffet med 10 års arbejdslejr for deres rolle i mordene på 10 mandlige rohingyaer i delstaten Rakhine. Men rapporten kan som den første detaljeret fortælle om to af de første overgreb – og begge overgreb blev begået af en gruppe civilklædte rohingyaer i samarbejde med uniformerede medlemmer af terrororganisationen ARSA (Arakan Rohingya Salvation Army). I de tidlige morgentimer den 25. august sidste år trængte gruppen ind i to hindulandsbyer i et område beboet af både muslimer, buddhister og hinduer. De myrdede med koldt blod mænd, kvinder og børn. Otte kvinder blev skånet, fordi de indvilgede i at lade sig omvende til islam. Sammen med ARSA-terroristerne krydsede kvinderne grænsen til Bangladesh i strømmen af flygtninge. De endte i den store flygtningelejr i Bangladesh, der i dag er verdens største og rummer omkring 700.000 fordrevne eller flygtede. Amnesty har talt med alle otte kvinder. Sammen med faktuelle beviser som fotografier og patologiske analyser tegner deres udsagn et præcist billede af, hvad der foregik denne skæbnesvangre morgen. Datoen er vigtig. Om natten til den 25. august foretog ARSA det største samlede angreb i organisationens og Myanmars historie. Terrorister angreb omkring 30 grænseposter i en koordineret aktion med det formål at destabilisere Myanmars kontrol over delstaten Rakhine. Amnesty dokumenterer, at i mindst to tilfælde er nogle af disse terrorister fortsat til landsbyer i området og har gennemført, hvad der kun kan karakteriseres som en etnisk udrensning. På den baggrund er rapporten naturligvis stærkt politisk kontroversiel. Men den er så faktuelt baseret, at den er umulig at komme udenom. »Vores seneste undersøgelser kaster et stærkt efterspurgt lys over ARSA’s overvejende underrapporterede menneskerettighedsovergreb under det nordlige Rakhines ubeskriveligt mørke nyere historie. Det er umuligt at komme uden om ARSA-aktionens rå brutalitet. Den har efterladt et uudsletteligt spor hos de overlevende, som vi har talt med,« fastslog Tirana Hassan, direktør for Crises Response gruppen i Amnesty International, ved rapportens offentliggørelse. Det første angreb fandt sted ved ottetiden om morgenen i landsbyen Ah Nauk Kha Maung Seik, der ligger i et hinduområde bestående af en række tæt forbundne mindre landsbyer. De bevæbnede mænd trængte ind i landsbyen. De samlede beboerne, bagbandt dem, gav dem bind for øjnene, frarøvede dem deres værdier og førte dem ud til udkanten af landsbyen. Først blev mændene likvideret. Derefter kvinder og børn. I alt 53 blev myrdet. Kvinder fik halsen skåret over »De havde lange knive og jernstænger. De bandt vores hænder på ryggen og gav os bind for øjnene. Jeg spurgte, hvad de ville. En af dem svarede: ”Du og Rakhine er identisk, du har en anden religion, du kan ikke leve her”. Han talte rohingya-sproget. De spurgte efter vores ejendele. Så slog de os. Til sidste gav jeg dem mit guld og mine penge,« forklarer den 22-årige Bina Bala, som er en af de otte overlevende fra massakren. Amnesty-rapporten konstaterer, at alle otte enten så deres slægtninge blive myrdet eller hørte deres nødskrig. »De slagtede mændene. Vi fik ordre til ikke at kigge på dem. De havde knive. De havde også nogle spader og jernstænger. Vi skjulte os i buskadset og kunne se en lille smule. Min onkel, min far, min bror … de blev alle sammen slagtet,« fortæller den 18-årige Raj Kumar. 20-årige Formila fortæller, at da de blev ført væk, vendte hun sig om og så de tilbageværende kvinder og børn blive myrdet: »Jeg så mænd holde kvindernes hoveder og hår. Andre holdt knivene. Og så skar de halsen over på dem,« forklarer hun. I nabolandsbyen blev 45 beboere samlet og ført væk. Deres skæbne er uvis. Ingen af dem er set siden. Amnesty formoder, at alle er blevet myrdet et ukendt sted. Organisationen har en detaljeret liste over ofrene fra massakren i Ah Nauk Kha Maung Seik. De myrdede var 20 mænd, 10 kvinder og 23 børn, heraf 14 børn under 8 år. »Dette stemmer overens med talrige vidneudsagn som organisationen har samlet både i Bangladesh og Myanmar fra overlevende, fra vidner og fra ledere fra hindu-samfundene,« skriver Amnesty International i rapporten. Med de 45 forsvundne opgør Amnesty antallet af registrerede dødsofre til 99, men konstaterer, at der formentlig har fundet mange andre episoder sted. Flygtningekrisen og de udenlandske reaktioner fik store konsekvenser for Myanmar og Aung San Suu Kyi personligt. Hun blev forladt af de gamle venner i Vestens humanitære kamporganisationer og beskyldt for enøjet at tage militærets parti. Trods et massivt pres fastholdt hun dengang, at regeringen ikke ville gøre noget, før anklagerne var undersøgt til bunds. Fordømmelserne fik også betydelige geopolitiske konsekvenser. Vestens afstandtagen og et FN, der talte om folkemord og lagde hele ansvaret på Myanmar, betød en drastisk nedkøling af det spirende demokratis forhold til den vestlige verden. I stedet vendte Myanmar sig mod Kina, der lagde sig tæt op ad regeringens standpunkt og siden har styrket relationerne på alle områder. ROHINGYA-FOLKET Rohingya-folket er et muslimsk mindretal, som lever i grænseområdet mellem Bangladesh og Myanmar, overvejende i delstaten Rakhine. I kolonitiden var begge lande britiske territorier. Befolkningspresset i Bangladesh har medført, at mange rohingyaer er endt i Myanmar, hvor de ikke anerkendes som et nationalt etnisk mindretal. Det har medført tiltagende sammenstød mellem rohingyaer og det buddhistiske flertal og hinduistiske mindretal. Terrorgruppen ARSA (Arakan Rohingya Salvation Army) blev dannet omkring 2015 under ledelse af Ata Ullah. Gruppen angreb burmesiske grænseposter den 13. oktober 2016 og 25. august 2017. Det seneste angreb udløste en flygtningekrise, der har sendt omkring 700.000 mennesker på flugt – hovedparten rohingyaer, der i dag lever i verdens største flygtningelejr i Bangladesh – men også mindst 50.000 hinduer og buddhister, som har søgt tilflugt i andre egne af Myanmar. . Men dén nyhed har sjovt nok ikke fundet vej til det ræverøde DR TV’s nyhedskanaler. Man er formentlig godt tilfreds med at have udskammet Myanmar, og endnu en gang at have udråbt muslimer til at være de evige ”ofre” – og så lader man det være ved det. Sandheden skal jo ikke ødelægge det politiske budskab, vel...? |
|
|
vandango |
Lagt på d. 07/06-2018 08:36
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3980 |
Sørgeligt at den sunni muslimske religion er så fyldt med had til andre, men flot at Myanmars militær har taget tyren ved hornene og smidt dem alle ud. |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 07/06-2018 11:27
|
Sunni eller ej, alle muslimer burde fjernes fra denne planet.. https://www.amnes...ine-state/ |
|
Spring til debat: |