Se indlæg
Nye visaregler
|
|
ingolf |
Lagt på d. 13/11-2009 08:20
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1068 |
helgegedser skrev: Hej Skeptikeren. Du bliver ved med at fortælle om penge, papirer og kone ang. Non immigrant o visa. Hvis det vitterligt er det visa du har, skal du ikke have hverken penge i banken eller den omtalte pension månedligt. Det må da være retirement visa, du snakker om. MVH Helge og alle andre: Jeg mener at det er et Non Immig O som såogsige ligger i bunden, og det kan man få af forskellige grunde--Sådan forstår jeg teksten. Og når det visa så skal forlänges i THAILAND, er det de forlanger alle disse papirer. Man kan läse lidt mere her. http://www.thaigu...tvisum.htm . Mvh Ingolf
Svenske ord, stavelser og vendinger kan forekomme! |
|
|
Lagt på d. 13/11-2009 08:27
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Helgegedser, nu må du sku styre dig, jeg må vel bedst vide hvad der er stemlet i mit pas. Eller rettere VAR stemplet i mit pas. Jeg fik Non Emigrant O på ambassaden i Hellerup i 2001 havde ingen problemer overhovedet før jeg fik det stjålet i 2004, hvor jeg så fik et nyt her ude på Konsulatet, behørigt bevidnet af både policen i Soi 9 og på Emigration. I alle papirer om mig står der at jeg er Non Emigrant O registreret. at der så siden er kommet noget nyt der hedder Retirement er muligt, men at du påstår at hvis jeg har det jeg har, så skal jeg hverken bevise det ene eller det andet. Sikke noget ævl. Den eneste måde du kan ophæve dine jævnlige besøg hos diverse myndigheder herude er ved at få Thai Statsborgerskab. - Og hvem helvede gider det? Så enkelt er det!!!! Kan så fortælle at på mit besøg hos konsulen i dag, sagde Anne Marie Hauslo at de havde hørt rygter om meget dårlig stemning blandt personalet på Emigration. Grunden skulle være at så mange ledende officerer er begyndt at blive undersøgt for svindel også hos drengene på Soi 9, og at de populære Sortskjorter bærer en væsentlig del af skylden. F.eks. ham nordmanden som var højt på strå og som blev knaldet for at have Heroin på sig, samt en ordenlig gun i lommen, han var og er jo involveret med diverse myndighedspersoner. Han sidder i dag i gitterly, og skal sidde i 18 måneder før hans sag kommer for. Han kan IKKE købe sig fri og de har sat ham i et lille bur med 17 andre af diverse observans, Værst for ham er, 4 af hans medfanger i buret er nogen han selv har anholdt, så hvornår mon han får lukket sine øjne for lidt nattesøvn? Jeg vender tilbage om mine visa problemer når jeg ved noget mere i næste uge, men jeg kan dog hente et behørigt dokument hos konsulen på mandag som viser at jeg "tjener" adskillige tusinder af Baht i DK som kompensation for et langt arbejdsliv. Sådan er der så meget! Fortsat herlig fredag til alle fra Skeptikeren |
|
|
lols |
Lagt på d. 13/11-2009 08:44
|
Øvet medlem Antal indlæg: 454 |
helgegedser skrev: Hej Skeptikeren. Du bliver ved med at fortælle om penge, papirer og kone ang. Non immigrant o visa. Hvis det vitterligt er det visa du har, skal du ikke have hverken penge i banken eller den omtalte pension månedligt. Det må da være retirement visa, du snakker om. MVH Der findes som sådan ikke noget der hedder retirement visum. Der findes Non Imm O visum, der bl.a. kan gives til pensionister og personer gift med en thai, og som efter et år kan forlænges i Thailand som såkaldt Long Stay. Men i dette tilfælde her til en person der er gift med en thai. Og det behøver man ikke være pensionist for at blive Skeptikeren skrev, allerede i første linie i første indlæg, at det var fornyelse af Non Imm O der var tale om. Altså forlængelse. Regler for disse forlængelser blev ændret lidt i november 2008. Før stod der at der både skulle være indkomst og penge i banken. Det blev lavet til enten eller. Om alle så følger dem er et godt spørgsmål. Ændringen kan ses i dette link, nederst på side 10. [url]www.thaiguide.dk/download/visumregler.pdf[/url] Desuden står der at kravet til indkomst er 40.000 baht eller 400.000 baht i banken hvis man er gift. (65.000 baht har været nævnt her i tråden et par gange) Mens det er indkomst på 65.000 baht eller 800.000 baht i banken, hvis man er pensionist. Hmm, har altid hørt det var dyrere at være gift end enlig, men her ser det ud til at enlige har brug for flere penge hihi. God weekend |
|
|
Lagt på d. 13/11-2009 09:13
|
|
Og dette er helt uden for tråden!!!! For lige at komme eventueller fejlfortolkninger i møde, må jeg for god ordens skydl fortælle at det ikke var Anne Marie ude på Konsulatet der fortalte det om nordmanden og sortskjorterne. det var en en norsk barejer som kender miljøet indefra som fortalte det. Og han fortalte en del mere som jeg holder for mig selv. Konsulatet render jo ikke med sladder. Men Pattaya er som en lille søvnig dansk provinsby, alle ved alt om alle - siger de! Skeptikeren |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 13/11-2009 10:25
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 776 |
lols skrev: helgegedser skrev: Hej Skeptikeren. Du bliver ved med at fortælle om penge, papirer og kone ang. Non immigrant o visa. Hvis det vitterligt er det visa du har, skal du ikke have hverken penge i banken eller den omtalte pension månedligt. Det må da være retirement visa, du snakker om. MVH Der findes som sådan ikke noget der hedder retirement visum. God weekend Lols! Til din orientering står der med tydelig skrift RETIREMENT VISA, på den nummer uddeler du trykker på hos Immigration i soi 5. |
|
|
lols |
Lagt på d. 13/11-2009 10:52
|
Øvet medlem Antal indlæg: 454 |
Haha, mon ikke den tekst er for at folk bedre kan finde ud af hvad de skal trykke på når de skal trække et nummer? Ikke officielt. |
|
|
sune |
Lagt på d. 13/11-2009 11:00
|
Øvet medlem Antal indlæg: 359 |
Kære skeptikeren Jeg vil vove den påstand, at du ikke i 6 år har haft et non ”o” visa uden at forlade landet hvert år for fornyelse. Hvis du har, må du jo gå ind i historien, for jeg har aldrig hørt om andre. Thailand er selvfølgelig mulighedernes land, så alt kan lade sig gøre, men med dit non ”o” visa har jeg godt nok min tvivl. Det er rigtigt, at ikke korrupte myndigheder nu er ved at finde ud af, at mange har tjent enormt summer på venlige/betalende farangs, som troede de vandt ved at ligge en erkendelighed ind i deres pas, når de var på forskellige emigrationer. ” Heldigvis for os alle, er dette ved at ændre sig nu. Det med penge på bogen eller indtægt er jo egentligt ikke så svært, man kan jo bare gå ind på goggle og søge, så får man de korrekte svar på dette. Retirement visa, eller som der bliver sagt her. Forlængelse af NON ”O” visa. Her skal man have en indtægt hver måned som er mere end 65.000.- baht per måned. Eller en bankbog hvor der mindst i 3. måneder har stået 800.000.- baht på. Ja så enkelt er denne regel. Hvis nu skulle være så heldig at være officiel Thailandsk gift, ja så gælder der jo andre regler, som lyder: Du og konen skal sammen have 400.000.- baht i banken, eller i skal sammen have 40.000.- baht om måneden. Her skal man bemærke, at man her er fælles om beløbet og ikke som retirement/forlængelses visa kun farang. Disse regler er officielle, og hvis et tilfældigt kontor skulle fortælle noget andet, ja så skal man bare kontakte emigration i Bangkok, og alt vil blive klarlagt uden problemer. Har selv prøvet denne procedure, og vedkommende der ønskede penge og alt anderledes, arbejder ikke mere i denne tjeneste. Jeg har aldrig forstået de mennesker der tror, at hvis de ofre penge under bordet, så bliver de bedre behandlet når de skal have visa.. De er bare for naive….. Det eneste der bliver mindre er pengene. |
|
|
claus31130 |
Lagt på d. 13/11-2009 14:52
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 966 |
sune skrev bla.: Du og konen skal sammen have 400.000.- baht i banken, eller i skal sammen have 40.000.- baht om måneden. Her skal man bemærke, at man her er fælles om beløbet og ikke som retirement/forlængelses visa kun farang..... Som jeg læser Police order 777/2251 2.18 stk 6 ja så er det udlændingens indtjening alene, det blev lavet om sidste år, før ja der var det fælles husstands indkomst. (6) In case of marriage with a Thai lady, the husband who is an alien must have an average annual income of not less than 40,000 baht per month or a money deposit in a local Thai bank of not less than 400,000 baht for the past 2 months for expenses within a year. De kan så ses her i deres fulde ordlyd http://www.nielse...551_en.pdf engelsk udgave http://www.nielse...551_th.pdf thai udgave |
|
|
claus31130 |
Lagt på d. 13/11-2009 14:54
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 966 |
Nå ja...og jeg skulle så ikke kunne se hvorfor skeptikeren ikke har kunne opret holde sin visa extension i 6 år uden at være uden for Thailand
|
|
|
Saendaeng |
Lagt på d. 13/11-2009 15:00
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1277 |
Jeg er enig med dig Claus. Ser heller ikke nogle problemer for at Skeptikeren kunne opholde sig i TH i de 6 år , uden at forlade landet..
Michael B Kristensen
|
|
|
helgegedser |
Lagt på d. 13/11-2009 16:32
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 79 |
Til LOLS Jeg sidder lige nu med mit pas foran mig og der står RETIREMENT MVH |
|
|
bangkoknielsen |
Lagt på d. 13/11-2009 17:41
|
Øvet medlem Antal indlæg: 435 |
Jeg er bange for, at Sune får lidt travlt med hans indskrivninger til "historien". - for vi er mange fastboende der i såfald må følge Skeptikeren! For mit eget vedkommende er det snart 5 år siden, jeg har været udenfor Thailands grænser. Mit retirement-visa fornyes hvert år, efter et besøg på ambassaden, hvor jeg mod betaling, får udfærdiget en "anbefalingsskrivelse", der indeholder oplysning om månedlige pensioner (opgivet i bruttobeløb, dog tilføjet "før skat" - dette har dog ikke hidtil affødt kommentarer fra immigrationsofficererne). Med dette dokument, nye fotos, kopi af min slunkne bankbog, en helbredsattest (der fås på få minutter hos lægen lige om hjørnet) samt naturligvis den udfyldte ansøgningsblanket, har det hidtil kun taget få minutter før passet med det nye årsvisa er afleveret til mig - og alt uden nogen form for bestikkelse... Herefter er der blot krav om fremmøde hver 3. måned, dette kan dog også klares pr. suppleant eller post. Der er intet krav om at landet skal forlades... Redigeret af bangkoknielsen d. 13/11-2009 17:46 |
|
|
JD |
Lagt på d. 13/11-2009 18:12
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 591 |
Hva' dælen, det er jo bangkoknielsen, velkommen her! Ja, det er nemt som pensjonist, ikke? Jeg venter bare på hvornår de nærlæser det dokument om indkomst og finder ud af at det er FØR skat... Er helbredsattest ikke afskaffet? JD |
|
|
helgegedser |
Lagt på d. 14/11-2009 00:21
|
Det skulle vel ikke give det store problem, selvom de får nærlæst om indkomst, da jeg mener at de første 150.000 Baht er skattefri. I stil med vores personfradrag i DK. Og, jo, helbredsattest kræves ikke mere. MVH |
|
|
Lagt på d. 14/11-2009 02:53
|
|
Må desværre komme med en delvis undskyldning. Jeg fik altså mit pas stepmlet i 2001 med et Non Emigrant O. Kan så ikke bevise da da mit pas, som fortalt, blev stjålet i 2004. Men fik i det nye pas diverse stempler og et specielt TG kort indsat der beviste hvem og hvad jeg var og hvad jeg måtte. Her er der så ikke indsat nogen bemærkning om visatype. Men, så i 2006 ser jeg nu jeg nærlæser, at der på skrå øverst i stempelet er skrevet RETIREMENT! Det har jeg ikke været opmærksom på før og det beklager jeg at have påstået noget andet. Jeg har bare koncentreret mig om at tjekke diverse datoer når jeg fik visa. Men det med at de nu vil se fruen og have hendes papirer har jeg ikke været ude for før og det er det der undrer mig mest. Og så lige den der med lægeattest. Det stoppede man med i 2006, men forleden forlangte den selvsamme officer at nu skulle han altså også have lægeattest?????? Det er da velsignet at man på Emigration i BK kan få sit visa på 5 min. Her i Pattaya tager det næsetn en halv time at få gennegået diverse papirer, derefter skal man over til et andet bord og her bliver man så interviewet og papirerne gennegåes en gang til. Så får man et nummer og man kan så næste dag kl. 10 hente sit pas. Sådan har det været i de 9 år jeg er kommet der. I "gamle" dage da kontoret lå på Soi 8 var det kendt af alt og alle at man skulle lægges et vist beløb i passet for at få sit visa. Den lille, grimme, fede kælling der den gang havde jobbet med at interviewe havde en stående erklæring til alle der kom til hendes bord: "Jeg mangler en ny Computer!" eller jeg mangler.....? Det samme gjalt de tre herrer der sad bag skranken de spurgte direkte efter penge. Da den nye chef kom, gik der ikke mange dage før disse personager var fyret, der blev inført kvittering for betalte afgifter, og da de flyttede til Jomtien blev der strammet endnu mere op. Da jeg var der forleden var der adskillige ansigter der manglede, om det er en permanent beslutning ved jeg ikke, men det er aldrig set før at der er så få officerer. Og forøvrigt så var der måske ialt 10 Faranger der ventede, normalt er der ikke til at møve sig frem. Den der med skatteloftet er vist en selvopfundet bemærkning, man skal kun betale skat hvis man er registeret som ejer af en virksomhed. Den almindelige thaier betaler ikke skat og Faranger gør slet ikke. Det hedder sig ganske vist i en eller anden lov at man skal betale skat af sine renteindtægter, men den har jeg ikke hørt nogen bliver charget for. Men lad os nu se hvad der sker i næste uge, jeg er fortrøstningsfuld - man smider da ikke guld på gaden? Eller gør man? Skeptikeren der glæder sig som til et lille barn, mandag kommer den smukke lille frue hjem efter 10 dage hjemme hos Mama. |
|
|
Inger og Kim |
Lagt på d. 14/11-2009 03:34
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 42 |
lige for at indskyde en bemaerkning om at den almindelige thaier ikke betaler skat det er total en loegn da alt under 6000 om mdr er skattefrit og derover skal der betales skat
|
|
|
JD |
Lagt på d. 14/11-2009 07:12
|
helgegedser skrev: Det skulle vel ikke give det store problem, selvom de får nærlæst om indkomst, da jeg mener at de første 150.000 Baht er skattefri. I stil med vores personfradrag i DK. Og, jo, helbredsattest kræves ikke mere. MVH Du har da sådan set ikke fattet en lyd af hvad det drejer sig om! Det har ikke noget med skat at gøre, men om man er kvalificeret til et Retirement Visa p.g.a. indkomst. Finder de ud af at man har en nettoindkomst som måske IKKE når de 65.000 THB som kræves, hvad så? JD |
|
|
JD |
Lagt på d. 14/11-2009 07:18
|
Skeptikeren skrev: Må desværre komme med en delvis undskyldning. Jeg fik altså mit pas stepmlet i 2001 med et Non Emigrant O. Kan så ikke bevise da da mit pas, som fortalt, blev stjålet i 2004. Men fik i det nye pas diverse stempler og et specielt TG kort indsat der beviste hvem og hvad jeg var og hvad jeg måtte. Her er der så ikke indsat nogen bemærkning om visatype. Men, så i 2006 ser jeg nu jeg nærlæser, at der på skrå øverst i stempelet er skrevet RETIREMENT! Det har jeg ikke været opmærksom på før og det beklager jeg at have påstået noget andet. Jeg har bare koncentreret mig om at tjekke diverse datoer når jeg fik visa. Men det med at de nu vil se fruen og have hendes papirer har jeg ikke været ude for før og det er det der undrer mig mest. Og så lige den der med lægeattest. Det stoppede man med i 2006, men forleden forlangte den selvsamme officer at nu skulle han altså også have lægeattest?????? Det er da velsignet at man på Emigration i BK kan få sit visa på 5 min. Her i Pattaya tager det næsetn en halv time at få gennegået diverse papirer, derefter skal man over til et andet bord og her bliver man så interviewet og papirerne gennegåes en gang til. Så får man et nummer og man kan så næste dag kl. 10 hente sit pas. Sådan har det været i de 9 år jeg er kommet der. I "gamle" dage da kontoret lå på Soi 8 var det kendt af alt og alle at man skulle lægges et vist beløb i passet for at få sit visa. Den lille, grimme, fede kælling der den gang havde jobbet med at interviewe havde en stående erklæring til alle der kom til hendes bord: "Jeg mangler en ny Computer!" eller jeg mangler.....? Det samme gjalt de tre herrer der sad bag skranken de spurgte direkte efter penge. Da den nye chef kom, gik der ikke mange dage før disse personager var fyret, der blev inført kvittering for betalte afgifter, og da de flyttede til Jomtien blev der strammet endnu mere op. Da jeg var der forleden var der adskillige ansigter der manglede, om det er en permanent beslutning ved jeg ikke, men det er aldrig set før at der er så få officerer. Og forøvrigt så var der måske ialt 10 Faranger der ventede, normalt er der ikke til at møve sig frem. Den der med skatteloftet er vist en selvopfundet bemærkning, man skal kun betale skat hvis man er registeret som ejer af en virksomhed. Den almindelige thaier betaler ikke skat og Faranger gør slet ikke. Det hedder sig ganske vist i en eller anden lov at man skal betale skat af sine renteindtægter, men den har jeg ikke hørt nogen bliver charget for. Men lad os nu se hvad der sker i næste uge, jeg er fortrøstningsfuld - man smider da ikke guld på gaden? Eller gør man? Skeptikeren der glæder sig som til et lille barn, mandag kommer den smukke lille frue hjem efter 10 dage hjemme hos Mama. Jamen, herligt at du er kommet til det resultat, efter flere dages fabelagtig forvirring og fejlagtige oplysninger. Det undrer mig at der gang på gang skal skrives side op og side ned med direkte fejlagtige oplysninger, påstande, løse rygter og decideret fuldemandssnak! Glad for jeg ikke bor i Pattaya, men i storbyen hvor der faktisk er styr på tingene, OGSÅ visum. JD PS: Kun en delvis undskyldning?? Redigeret af JD d. 14/11-2009 07:20 |
|
|
helgegedser |
Lagt på d. 14/11-2009 07:54
|
Til JD. Jo, jeg har skam fattet en lyd. Det er dig som ikke forstod mit svar. Og, indrømmet, jeg skulle have uddybet det. Jeg mente at hvis vi kommer i den situation, skal vi vel bruge dobbeltbeskatningsreglen, og så ville det nok ikke betyde noget. Det var det jeg mente. Og det var selfølgelig ikke til at se på mit svar. Jeg tror såmænd de ved det i forvejen, da konsulen i Pattaya skriver at " the danish tax has been deducted every month in denmark" Og jeg har haft non-immigrant visa siden 2005 lavet i Pattaya - uden nogen problemer. Jeg kan overhovedet ikke genkende de problemer man hører om Pattaya immigration. Der er skam styr på tingene på immigration her. Jeg kender også et par stykker som ikke når de 65000 kr. om måneden. De skal så bare have et passende beløb på kontoen, til at opveje det beløb som mangler. Så ikke det allerstørste problem. God weekend helgegedser |
|
|
helgegedser |
Lagt på d. 14/11-2009 07:56
|
undskyld, jeg fik skrevet 65000 kr. - mener selfølgelig Bht Helgegedser |
|
Spring til debat: |