Se indlæg
Side 2 af 2: 12
|
hjælp søges .
|
|
Philo |
Lagt på d. 24/09-2009 11:12
|
Øvet medlem Antal indlæg: 124 |
Nåh... Efter en meget laaang ventetid, kom jeg igennem til mit lokale centercenter, der oplyste mig om, at de ikke kunne behandle min anmodning om ændring af årsopgørelsen, idet jeg på daværende tidspunkt tilhørte et andet skattecenter. Suk --- Men bortset derfra, så var den pgl. skattemedarbejder ikke helt afvisende overfor min generelle forespørgsel. Hun lød ikke helt sikker, men efter at have bladet rundt i forskellige papirer, mente hun, at jeg sandsynligvis var berettiget til hele års fradraget, idet jeg havde været skattepligtig hele året. Hun foreslog, at jeg skrev til det aktuelle skattecenter og anmodede om en genoptagelse af min årsopgørelse. Det forslag agter jeg at følge og så må jeg jo se, hvad der kan komme ud af det. Fortsættelse følger MVH Philo |
|
|
Surmule |
Lagt på d. 24/09-2009 11:25
|
Øvet medlem Antal indlæg: 115 |
Hej Philo Jeg sagde intet om at bureaukratiet var afskaffet Men hvis man taler pænt til embeds-m/k'erne, kan de nu være meget flinke og hjælpsomme Held og lykke med genoptagelsen af din årsopgørelse! Redigeret af Surmule d. 24/09-2009 11:26 |
|
|
VIP |
Lagt på d. 24/09-2009 11:33
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 567 |
Philo skrev: Nåh... Efter en meget laaang ventetid, kom jeg igennem til mit lokale centercenter, der oplyste mig om, at de ikke kunne behandle min anmodning om ændring af årsopgørelsen, idet jeg på daværende tidspunkt tilhørte et andet skattecenter. Suk --- Men bortset derfra, så var den pgl. skattemedarbejder ikke helt afvisende overfor min generelle forespørgsel. Hun lød ikke helt sikker, men efter at have bladet rundt i forskellige papirer, mente hun, at jeg sandsynligvis var berettiget til hele års fradraget, idet jeg havde været skattepligtig hele året. Hun foreslog, at jeg skrev til det aktuelle skattecenter og anmodede om en genoptagelse af min årsopgørelse. Det forslag agter jeg at følge og så må jeg jo se, hvad der kan komme ud af det. Fortsættelse følger MVH Philo Uden selv at være i klemme, må man sige, at Dansk Thai Website, her virkelig viser sin værdi. Tunge eller indviklede sager, hvor selv medarbejderne hos skat er i tvivl, bliver lidt nemmere at løse, når vi som her, hjælper hinanden. Redigeret af VIP d. 24/09-2009 11:35 >>>>>>>Glem ikke at være glad<<<<<<<<
|
|
|
Lung Yao |
Lagt på d. 24/09-2009 12:13
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3992 |
Hele denne diskution om skattefradrag er ved at gå i "hat og briller". Begreberne bliver blandet og det gører det ikke nemmere at selv nogle "skattefolk" ikke kender reglerne. 1)- Din kone har ret til personfradrag(værdi deraf) fra det øjeblik hvor hun får opholdtilladelse, ikke før. 2)- Du får hendes fradrag overført til din selvangivelse, men kun den andel hun har krav på.(fx. værdi af 6 mnd hvis hun fx. bliver registreret i Juli 09). 3) Og her "knækker kæden for mange", DU får KUN denne andel af hendes fradrag, (og ikke som mange skulle fejlagtigt tro, hendes fradrag X 12), med tilbagevirkende kraft (DIN 2009 forskudsskema), det ville sige: fordelt på hele året. Er du forvirret, så kan du nu måske forstå at selv skattefolk kan ikke hitte ud af det. Det tog også flere timer, da jeg skulle have min kones fradrag, vedkommende funktioner skulle hele tide "smutte" og konferere med en jurist , da hun ikke kunne regne ud hvor meget jeg skulle betale i fremtiden for resten af året.( I dag har de et program, som kan næsten med det samme beregne fremtidige fradrag), ved væsenlige ændringer på selvangivelsen. Vedr. punkt 3, bliver det jo vanskeligt og forvirende for du har allerede betalte en højere skat end du skulle (p.g.a. for lav fradrag) og det skal også modregnes. Redigeret af Lung Yao d. 24/09-2009 12:22 Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
Philo |
Lagt på d. 24/09-2009 13:52
|
Måske har du ret Lung Yao Lung Yao skrev: Hele denne diskution om skattefradrag er ved at gå i "hat og briller". Begreberne bliver blandet og det gører det ikke nemmere at selv nogle "skattefolk" ikke kender reglerne. 1)- Din kone har ret til personfradrag(værdi deraf) fra det øjeblik hvor hun får opholdtilladelse, ikke før. Imidlertid er det et faktum, at jeg fik hendes personfradrag (skatteværdi heraf) fra den dato hun indvandrede og ikke først fra den dato, hvor hendes midlertidige opholdstilladelse blev bevilliget. Det syntes jeg umiddelbart lød meget fornuftigt, hvorfor jeg ikke foretog mig yderligere, før jeg læste nogle af indlæggene i denne tråd. Det gav mig lidt blod på tanden, hvorfor jeg - som jeg skrev i mit forrige indlæg - rettede henvendelse til mit lokale skattecenter, der efter at have kigget på min og min hustrus årsopgørelse rådede mig til at skrive til mit tidligere skattecenter. Som jeg også tidligere gav udtryk for, var den pgl. skattemedarbejder næsten sikker på, at jeg - med baggrund i min fulde beskæftigelse - var berettiget til hele min hustrus personfradrag. Det er tydeligvis ikke nemt at gennemskue eller forstå, derfor er der vel pt. heller ikke andet at gøre, end at afvente resultatet af min anmodning om ændring af min årsopgørelse for det pgl. år. Og uanset resultatet skal jeg indscanne besvarelsen og lægge det ind her i tråden. Der kan dog formentlig hurtig gå en måned eller mere, før jeg hører noget. MVH Philo |
|
|
Philo |
Lagt på d. 13/10-2009 10:57
|
Tham Tham Tham, så er der nyt i sagen. Jeg modtog for et par dage siden et brev fra det lokale skattecenter, som svar på mit brev vedrørende ændring af årsopgørelsen for 2006. I brevet skrev de kort, at jeg skulle fremsende " Dokumentation for din hustrus indrejse dag, da det ikke er din skattepligtsperiode der er det afgørende". I dag rettede jeg derfor telefonisk henvendelse til Skattecentret. Jeg talte med en venlig person, der oplyste, at man faktisk havde ret til hele årsfradraget, men først fra 2008. Så der røg de penge - godt vi ikke havde brugt dem allerede Hun lovede at fremsende noget skriftligt materiale. M.a.o. Alle hvis hustru er indvandret i 2008 eller senere og som ikke har fået hele årsfradraget har altså penge tilgode - formentlig........ Når jeg modtager det skriftlige materiale bliver det fremlagt her. To be continued - MVH Philo |
|
|
hfb |
Lagt på d. 13/10-2009 12:08
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 544 |
Ja, det er ens sure pligt at meddele skattevæsenet, at sin hustru er rejst ind i landet. Det er der også skrevet om før på denne side. |
|
|
Philo |
Lagt på d. 13/10-2009 14:03
|
Hejsa hfb hfb skrev: Ja, det er ens sure pligt at meddele skattevæsenet, at sin hustru er rejst ind i landet. Det er der også skrevet om før på denne side. Nu er jeg ikke sikker på, at jeg forstår dig rigtigt, men jeg meddelte selvfølgelig mit lokale skattecenter i 2006, at min hustru indvandrede pr. den og den dato. Ellers havde jeg jo heller ikke modtaget fradraget fra hendes indvandringsdato. Jeg kan godt forstå, at det kan virke forvirrende, at det selvsamme skattecenter udbeder sig de samme oplysninger som de fik i 2006, igen her i 2009, men det er måske ikke altid logikken, der præger deres handlinger. Det var i øvrigt ikke brevskriveren, jeg talte med i dag, idet hun har ferie i denne uge. Jeg håber blot, at jeg modtager det lovede skriftlige materiale vedr. disse regler og så må jeg jo se om det er til at forstå. MVH Philo |
|
|
hfb |
Lagt på d. 13/10-2009 15:35
|
Ja jeg er også lidt forviret. Hvilket år flyttede din kone til DK? Det år får du hele hendes fradrag, hvis hun ikke selv kan udnytte det. Du kan ikke få fra det tidspunkt du gifter dig, hvis det er et eller flere år før hun flytter til DK. |
|
|
Philo |
Lagt på d. 14/10-2009 11:10
|
OK hfb Jeg prøver igen. Min hustru indvandrede i august 2006. Hun blev tilmeldt de relevante steder og alt er lige efter "bogen" Det eneste er, at der tydeligvis er usikkerhed m.h.t. hendes fradrag for 2006. Jeg kan jo læse, at heller ikke på dette site, er der enighed om reglerne. Skattevæsnet, har jeg nu konstateret, er også i tvivl. Det nyeste bud - fra skattevæsnet - er, at der blev indført nye regler i 2008, hvorefter det ikke længere er datoen, der er det afgørende. Man vil få skattefradrag for hele indkomståret, således at personer, der er indvandret i 2008 eller senere vil modtage hele fradraget uanset om de indvandrede 010108 eller 311208..... Jeg mangler dog at se det på skrift. Jeg er g.d. telefonisk blevet lovet en sådan skriftlig redegørelse. Når jeg - forhåbentlig - har modtaget en sådan, bliver den offentliggjort her. MHV Philo |
|
|
Lagt på d. 14/10-2009 11:28
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Jeg fik min kones fulde fradrag i 2007 - hun indvandrede i september 2007 - vi blev gift i november 2007 og opholdstilladelsen fik vi altså først i juni 2008. Pengene stod lige pludselig på min NEM konto og så måtte jeg lige se hvad der var sket. Så Lung Yao - enten har du ikke helt ret, eller også er der forskel på hvordan skattecentrene tolker reglerne, men jeg er nu ret sikker på at mit skattecenter ikke giver ved dørene |
|
|
Philo |
Lagt på d. 14/10-2009 11:38
|
Hej leifkr Jeg tror, at skattecentrene tolker reglerne forskelligt. I dit tilfælde lyder det jo rigtigt godt. Kan du oplyse, hvilket skattecenter du hører under. Jeg kan selvfølgelig godt forstå, hvis du ønsker, at holde kortene tæt til kroppen, hvis du nu skulle have fået positiv særbehandling MVH Philo |
|
|
hfb |
Lagt på d. 14/10-2009 11:39
|
Philo skrev: OK hfb.. Jeg prøver igen. Min hustru indvandrede i august 2006. Hun blev tilmeldt de relevante steder og alt er lige efter "bogen" Det eneste er, at der tydeligvis er usikkerhed m.h.t. hendes fradrag for 2006. Jeg kan jo læse, at heller ikke på dette site, er der enighed om reglerne. Skattevæsnet, har jeg nu konstateret, er også i tvivl. Det nyeste bud - fra skattevæsnet - er, at der blev indført nye regler i 2008, hvorefter det ikke længere er datoen, der er det afgørende. Man vil få skattefradrag for hele indkomståret, således at personer, der er indvandret i 2008 eller senere vil modtage hele fradraget uanset om de indvandrede 010108 eller 311208..... Jeg mangler dog at se det på skrift. Jeg er g.d. telefonisk blevet lovet en sådan skriftlig redegørelse. Når jeg - forhåbentlig - har modtaget en sådan, bliver den offentliggjort her. ....MHV.... Philo Efter min mening skal du passe på ikke der er en eller anden medarbejder hos dit skattekontor der ikke kender reglerne. Du har ret til dobbelt personfradrag uanset hvornår på året hun er flyttet til DK. Hvis reglerne er ændret er det fra 1. januar 2007. (jeg tror før, men er ikke sikker). |
|
|
Lung Yao |
Lagt på d. 14/10-2009 12:39
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3992 |
Hej Leifkr, JA, du har ret i din sidste bemærkning om fortolkningen. Og skattereglerne i DK er lige som afdøde J.O. Krag sagde: << Man har et standspunkt til man taget et nyt >> Til store forvirring og fortvivlelse for os andre der prøver at følge med den gældende lovgivning. Jeg tror at ville melde mig til AOFs undervisning i skat revision med fokus på skatteregler . Redigeret af Lung Yao d. 14/10-2009 12:42 Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
Side 2 af 2: 12
Spring til debat: |