Se indlæg
 Udskriv debat
Efter mange år i Horsens: - Heldigvis skal jeg tilbage til Thailand
JohnBKK
@cali111: Ja, jeg er jo rykket ned fra 16. etage og langt ud på landet, det går fint, bruger nu ikke selv det trick med at lade vandet dryppe, det er naboen, tror ikke det gør nogen forskel, og vi ligger på ca. 100 B pr. md.

El er en anden snak, især med temps på 40 gr. lige nu, så kører AC fra middag til midnat..

Patakrd
JohnBKK skrev:

@cali111: Ja, jeg er jo rykket ned fra 16. etage og langt ud på landet, det går fint, bruger nu ikke selv det trick med at lade vandet dryppe, det er naboen, tror ikke det gør nogen forskel, og vi ligger på ca. 100 B pr. md.

El er en anden snak, især med temps på 40 gr. lige nu, så kører AC fra middag til midnat..

I Thailand bruges der lige så meget strøm til at køle ned som der i Danmark bruges til at varme op Grin

birkedhoj
Arbejde som montør i Magasin på Kgs Nytorv, og maskinmesteren fortalte de brugte det dobbelte til køling som til opvarmning
Flyver PE med THAI altid

Nero
JohnBKK skrev:

Er lidt nysgerrig...
Hvor 'stor' er din månedlige el-regning. ?
Da jeg for 2 år siden skiftede min air con. (som ikke var gammel) med en ny Samsung og med større BTU., men med inverter, faldt min månedlige el-regning med ca. 200-300 bht.

JohnBKK
Fik EL regning forleden, 1.381,25 THB for 1 md. til et mindre hus på prærien, - og den har som sagt kørt fra middag til midnat, minus køkken og toilet, og vi har selvfølgelig også andet der bruger EL, bl.a. køleskab, kogeplader, PC, lys, fans, føntørrer (til min Richard Ragnwald frisure Tuttelu Tralla ) osv. osv.

AC er en Mitsubishi Mr. Slim på 12.642 BTU, ikke Inverter, og den køler ca. 30m2, og fagfolk siger jo: "mut too small" - hvilket jeg vil skide på, er meget skeptisk over deres helt hen i vejret anbefalinger, sælger vel større og dyrere AC´s sådan, og da jeg holder den på 26-27 gr. knokler kompressoren ikke afsted konstant..
Redigeret af JohnBKK d. 24/04-2017 19:21

Nero
JohnBKK skrev:

Fik EL regning forleden, 1.381,25 THB for 1 md. til et mindre hus på prærien, - og den har som sagt kørt fra middag til midnat, minus køkken og toilet, og vi har selvfølgelig også andet der bruger EL, bl.a. køleskab, kogeplader, PC, lys, fans, føntørrer (til min Richard Ragnwald frisure Tuttelu Tralla ) osv. osv.

AC er en Mitsubishi Mr. Slim på 12.642 BTU, ikke Inverter, og den køler ca. 30m2, og fagfolk siger jo: "mut too small" - hvilket jeg vil skide på, er meget skeptisk over deres helt hen i vejret anbefalinger, sælger vel større og dyrere AC´s sådan, og da jeg holder den på 26-27 gr. knokler kompressoren ikke afsted konstant..

Den pris du nævner flugter fint, med det jeg betalte før jeg fik min AC med inverter.
Jeg 'kører' så vidt jeg husker nu med nummeret større end din i Btu. Det har bla. den fordel, at værelset hurtigt, meget hurtigt bliver afkølet. Og ikke mindst en pris på kun omkring 900 bht pr. måned til EL og ca. samme forbrug, som du skitserer.
Det er dyrt at ville ligne Richard Ragnwald. Men hold dig helt væk fra Hans "Hansi" Hinterseer frisuren, den bliver sateme kostbar at holde ved lige.!

handy
540 thb med 2 køleskabe og en samsung inverter der køre lystigt det er en god måler vi har her i Issans perle....

skal nok lige tilføje at det kun er i soveværelset der køles ned der også fungere som kommandocentral og mad bliver hovedsaglig tilberedt over gasl udenfor .
Redigeret af handy d. 25/04-2017 05:20

JohnBKK
Nero skrev:

JohnBKK skrev:

Den pris du nævner flugter fint, med det jeg betalte før jeg fik min AC med inverter.
Jeg 'kører' så vidt jeg husker nu med nummeret større end din i Btu. Det har bla. den fordel, at værelset hurtigt, meget hurtigt bliver afkølet. Og ikke mindst en pris på kun omkring 900 bht pr. måned til EL og ca. samme forbrug, som du skitserer.
Det er dyrt at ville ligne Richard Ragnwald. Men hold dig helt væk fra Hans "Hansi" Hinterseer frisuren, den bliver sateme kostbar at holde ved lige.!

Ja, den køler hurtigt ned, men hvad med fugten i rummet?

Har brugt uger på at lære mere om AC´s - og den største fejl folk gør er at de installerer en AC der er for stor til rummet med det resultat at den hurtigt køler ned, men dermed ikke kører længe nok til at fugten hives ud..

rinpoche
[quote]Gunter skrev:

Nå, nåede du så langt ?.... Jeg hoppede af, da jeg så teksten under billedet i starten af artiklen.. Wink

"Noget af det, jeg nyder rigtigt meget ved Thailand, er, at dér tænker alle ikke så meget i penge. Thailænderne har en kultur, der først og fremmest handler om harmoni og om at være sammen, siger Per Bergenhagen. "

De tænker ikke så meget på penge? Hvoraf kommer så Ngun Khue Pra Jao? Penge er gud.

Og når man så sender sine døtre "sydpå" for at agere "starfish" i turistindustrien, tjaa, så giver det lidt økonomisk overskud i baglandet.

At være sammen? Hvorfor er det så at millioner af thailandske forældre parkerer deres afkom hos diverse familiemedlemmer - eller blot bekendte - for at drage langt bort i halve/hele år for at arbejde?

Jamen, det er fordi de er fattige og skal tjene penge og det er fordi det er thailandsk kultur.

Så vil jeg ikke røre ved den. Og måske man burde vente med at få børn, indtil man rent faktisk havde tilstrækkeligt med financielle midler til at forsørge dem, samtidig med at man var nærværende. Just a thought.

Oh boy, den Permand får på et tidspunkt en brat opvågnen.

Men bevares, hvis man ikke taler sproget kan man sagtens befinde sig i en bekvem tidslomme/limbo, hvor alt forekommer ren idyl. Og det bør han for sin egen sjælefreds skyld nok fortsætte med...

handy
[quote]rinpoche skrev:

[quote]Gunter skrev:

Nå, nåede du så langt ?.... Jeg hoppede af, da jeg så teksten under billedet i starten af artiklen.. Wink

"Noget af det, jeg nyder rigtigt meget ved Thailand, er, at dér tænker alle ikke så meget i penge. Thailænderne har en kultur, der først og fremmest handler om harmoni og om at være sammen, siger Per Bergenhagen. "

De tænker ikke så meget på penge? Hvoraf kommer så Ngun Khue Pra Jao? Penge er gud.

Og når man så sender sine døtre "sydpå" for at agere "starfish" i turistindustrien, tjaa, så giver det lidt økonomisk overskud i baglandet.

At være sammen? Hvorfor er det så at millioner af thailandske forældre parkerer deres afkom hos diverse familiemedlemmer - eller blot bekendte - for at drage langt bort i halve/hele år for at arbejde?

Jamen, det er fordi de er fattige og skal tjene penge og det er fordi det er thailandsk kultur.

Så vil jeg ikke røre ved den. Og måske man burde vente med at få børn, indtil man rent faktisk havde tilstrækkeligt med financielle midler til at forsørge dem, samtidig med at man var nærværende. Just a thought.

Oh boy, den Permand får på et tidspunkt en brat opvågnen.

Men bevares, hvis man ikke taler sproget kan man sagtens befinde sig i en bekvem tidslomme/limbo, hvor alt forekommer ren idyl. Og det bør han for sin egen sjælefreds skyld nok fortsætte med...[/quote

ja der tales jo ikke om meget andet her ....og lige meget hvilken slags alkohol eller vin der bliver slæbt med fra Dk som så skal smages til songkran når familien er samlet og inden de siger om den smager godt bliver der sport ind til prisen .....og der findes så meget jalousi her så man tror det er løgn ...land of smiles ha ha den er sku god .

click
Vi køre nu kun om natten med vores aircon MEN så i dag kom vores airconrenser han siger selv det kun er nødvendig han kommer en gang om året så det er fint nok til gengæld har han lige fortalt mig at det ikke nytter at kører på 26-27 grader som vi gør mindst en gang om ugen bliver vi nød til at lade den køre i minimum 2 timer på 23 grader ellers holder motoren ikke og giver ikke nok udbytte Så der knækkede han lige filmen med hensyn til at spare på el-regningenSmile
Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solenSmile

JohnBKK
Nå for h..... - ja, han har muligvis ret, men der er mange myter om AC´s - så jeg har gravet i bookmarks, og havde helt glemt denne:

https://thenakedl.../acmyths5/

"Srsly, this is the idiocy that some of us still subscribe to — to equate lower temperature settings with more power use and higher bills. Or, conversely, less power use and cheaper bills with higher settings.

To restate from Part 2:

FACT: The AC runs at its rated power consumption level regardless of the thermostat setting.

To be 100% honest and objective in absolute terms, there is a difference in power consumption between different temperature settings. In relative terms, however, the difference is just under the threshold of significance in the context of billing."

Hvis man re-setter AC, vil man se at den vil køre på 21 gr. - hvorfor mon?

Måske Somchai har fat i noget?

chaingmai
disse indslag viser, at ikke kun thaierne tænker altid på penge, det gør vi danskere også, når det gælder el, vand og mange andre ting, det kan jeg godt lide,og for, at holde tråden på sidesporet, vil jeg da gerne bidrage med mit aircon brug, den kører på 20 gr, on både midt på dagen, hvis jeg tager en morfar, og om natten det samme
den luxus vil jeg tillade mig her i den varme tid.........og med de el priser der er her går det lige, ellers må jeg skære ned på øllerne, som hæver forbruget af el i mit køleskab,....det er noget der batter noget...................LOL LOL

JohnBKK
Man finder vel ud af hvad der er mest behageligt for en, og der er 20 gr. absolut for koldt synes jeg.. Prøvede det engang på hotel, og det gav lige en mega forkølelse, kroppen kan slet ikke klare de udsving fra 39 gr. som nu, og så 20 gr. indendøre. 26/27 gr. er OK til mig.

chaingmai
jeg er en gammel mand, og vil ligge under min dundyne i et koldt rum.......LOL LOL

The_Horror
Her lidt info til Per Bergenhagen om sit nye hjemland.

"- Selv har jeg den gode undskyldning, at jeg faktisk slet ikke må arbejde i Thailand. Der er stor arbejdsløshed i landet, og af den grund er arbejdspladserne forbeholdt thailænderne".

Thailand's unemployment rate is decreasing gradually with expectation that it will drop to below one percentage point from 1.3% in the past five years.

This was revealed by the Center for Economic and Business Forecasting, the business research arm of the University of Thai Chamber of Commerce (UTTC) which has conducted studies of employment situation in the country.

He said during the past five years Thailand recorded a low unemployment rate of only 1.3%.

The unemployment rate is likely to drop below one percentage point, considered to be among the countries with lowest unemployment rates.

Meanwhile Thailand is facing labour shortage and the country needs to depend on over three million migrant workers.

http://englishnew...rate-go-1/

andre spøjse påstande:

Dér vågner den udvandrede dansker nu op til temperaturer, der om vinteren sjældent kommer under 17 grader og om sommeren nu og da sniger sig over de 40. Men det indretter man sig på med huse, hvor aircondition er lige så selvfølgelig som møbler.

" -Noget af det, jeg nyder rigtigt meget ved Thailand, er, at dér tænker alle ikke så meget i penge".

Morning Mr. Per
A fool who knows his foolishness is wise at least to that extent, but a fool who thinks himself wise is a fool indeed

handy
JohnBKK skrev:

Man finder vel ud af hvad der er mest behageligt for en, og der er 20 gr. absolut for koldt synes jeg.. Prøvede det engang på hotel, og det gav lige en mega forkølelse, kroppen kan slet ikke klare de udsving fra 39 gr. som nu, og så 20 gr. indendøre. 26/27 gr. er OK til mig.

kan også huske en gang jeg kom til at dreje (den gang det stadig var manuelt) til max hvor det var meningen den skulle på min....kan godt forstå folk fryser ihjel i brandert var ikke helt appelsin fri var aldrig nået under tæppet der var dug på sprut flaskerne i mini baren da jeg vågende og at føle på sig selv var som at føle på en lammekølle i fryseren i føtex.....godt der var badekar og et apotek i nærheden .

click
Hvis man re-setter AC, vil man se at den vil køre på 21 gr. - hvorfor mon?

Måske Somchai har fat i noget?

Jeg talte lige kort med AC manden i dag med hensyn til re-starten på 21gr. han sagde det kunne jeg jo også gøre, men med hensyn til at motoren kørte bedst var hans erfaring at når man bare lod den køre på 21-23 grader et par timer om ugen vil motoren bevare sit power ellers ville man i længden få store problemer da motoren vender sig til at køre med lavere omdrejninger.

jeg er en gammel mand, og vil ligge under min dundyne i et koldt rum...
...Her har vi 2 andedunsdyner slæbt med fra DK men de bliver kun brugt når vinteren har sat ind og vi ikke tænder for AC men kun bruger loftviften Smile Men vi er jo også unge (endnu)
Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solenSmile

Spring til debat: