Se indlæg
Side 2 af 2: 12
|
Hvem tjener penge til hvem
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 15/03-2017 11:23
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
Der er en masse teori isaer fra hr. Sudsakhon og med statistiske oplysninger. Det er statistik og kan man stole paa det ? Personen i udsendelsen som nu er bybud i en hoej alder er maaske mere heldig end andre i og med at han ikke er braendt ud eller er blevet ramt af sygdom. Hvorfor haeve pensionsalderen ? Det er da pragtfuldt at personer kan nyde livet noget laengere end tidligere hvis man skal tro paa statistikken eller ogsaa kan det vaere at den medicin man faar nu om stunder goer at levealderen stiger. Jeg personligt stoppede da jeg var 67 aar gammel og lad os sige jeg nyder tilvaerelsen som den er lige nu. |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 15/03-2017 11:29
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
sudsakhon skrev: Som ham asfaltarbejderen i klippet,synes der i argumentationen,at være en præmis om at fysisk arbejde på en eller anden måde skulle kvalificere til en anden pensionsalder end de,der bare har siddet på en kontorstol. Det er da en lidt hoven tilgang til værdi af arbejde. Som om at arbejde kun regnes for noget,hvis det har en fysisk beskaffenhed. Jeg har ikke set klippet, og jeg kan ikke rigtig se, hvad værdien af arbejdet har at sige i denne sammenhæng. Den afspejles i lønnen, ikke i levealderen. Asfaltarbejderen, kokken, matrosen m.fl. har væsentlig kortere levetid end kontorarbejderen, uanset hvor mange timer han sidder på kontoret. Og så er der jo også kvinders levealder i forhold til mænds, som rinpoche påpeger. Du kan evt. læse lidt fra Danmarks Statistik herom. http://www.dst.dk...dodelighed Fx: Dødeligheden varierer med uddannelsens længde. Det er specielt tydeligt for mænd, at dødeligheden er lavere jo højere uddannelsen er. Mænd med lang videregående uddannelse har et indeks på 67, medens mænd uden erhvervsuddannelse har et indeks på 113. Forklaring på dødelighedsindekset: Dødelighedsindekset skal læses således: Et indeks på 157 for mandlige kokke, tjenere og bartendere mv. (fagkode 44200) betyder, at der i det pågældende erhverv er forekommet 57 pct. flere dødsfald end der ville være forekommet, dersom dødeligheden havde været som i standardbefolkningen (alle i erhverv). Kort sagt, også i Danmark bør man tage hensyn til, om levetiden er forlænget for alle eller kun for visse grupper, som fx kontorarbejdere. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 15/03-2017 12:37
|
Kim Ludvigsen - hvad laver du selv ? Synes du ikke det ville vaere rart hvis du kunne traekke dig tilbage naar du fylder 65 aar ? |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 15/03-2017 12:50
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 4361 |
No promblem hb, han er førtidspensionist! ................. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 15/03-2017 13:30
|
Saa skal han jo spare op indtil han bliver folkepensionist. |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 15/03-2017 13:34
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
hugoboerge skrev: Kim Ludvigsen - hvad laver du selv ? Synes du ikke det ville vaere rart hvis du kunne traekke dig tilbage naar du fylder 65 aar ? Det ville være rart, hvis man selv kunne bestemme, hvornår man ville trække sig tilbage - som 40-årig eller som 80-årig. Men det er utopi (selvom man har lavet mere flydende grænser i det seneste ti-år). Som det er, skal der være en grænse, og jeg har ingen mening om, hvorvidt den bør være på 60, 65, 70 eller 75 år. Eller om man bør gøre den forskellig med hensyn til erhverv og køn. Men jeg synes, en debat om den bør være forskellig er meget relevant - i hvert fald hvis politikerne skeler til, hvor mange år, man bør have lov at leve som pensionist. |
|
|
The_Horror |
Lagt på d. 15/03-2017 13:40
|
Øvet medlem Antal indlæg: 325 |
Det er pisse ligemeget...i sidste ende er vi slaver af de jødisk ejede centralbanker. Så kan I vende og dreje den som i lyster og give hinanden skylden for hvem der bidrager og ikke bidrager, de fleste af os uanset etnicitet er en udgift, nogle mere end andre, men så længe vi gør eliten rig er alle glade. Magteliten skræmmer os til at arbejde hurtigere og til en lavere løn ved at fortælle os at vores jobs er i fare og at kineserne kommer og spiser os, østeuropæerne tager vores jobs og muslimerne alver os ud. Historien om at der ikke er arbejde nok til alle de arbejdsløse holder heller ikke vand...hvor der er penge er der bekæftigelse. Vores arbejdsløshed er lav, faktisk nærmest perfekt i forhold til at holde inflationen i ro. Hvis vi alle var i job ville alting koste mere og ingen gad handle med os. Grunden til at vi skal arbejde længere er så de rigeste kan få lettelser, eller som Kristian Jensen fra Venstre siger "give os råd til mere velfærd", han har bare ikke forstået at lavere pensionsalder er velfærd. Men idag handler velfærd ikke om pensionsalder, hospitaler og skoler der fungerer, men om hvor mange penge man kan få uden at lave noget...det sådan vi måler velfærd. Hvis Danmarks mest forkælet generation, "generation-ufaglært-førtidspension-pga-sjælesorger" havde fået nogle flere børn istedet for at avancere på behovspyramiden, så kunne det være billedet havde været anderledes. Bare lidt tanker. A fool who knows his foolishness is wise at least to that extent, but a fool who thinks himself wise is a fool indeed
|
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 15/03-2017 15:31
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 4361 |
Månen er hul, ringer som en klokke, og er den ældste kunstigt skabte planet i vores solsystem. Mars er ikke en planet, det er en måne. Dens planet blev ødelagt, og er nu asteroidebæltet. De overlevende fra Mars kom til Jorden. Deres civilisation 'Atlantis' blev ødelagt, og var placeret hvor Antarktis er nu. Eliten der styrer denne planet mener de er hybrid-børn af disse Aliens. De ser os som ubrugelige skabninger der har bedst af slaveri og hårdt arbejde, og som bør holdes i total uvidenhed, hvilket går helt fint efter planen, kan jeg se på denne idiotiske snak om pension og arbed.. Nok mere smart at finde ud af hvordan vi kan fjerne uvidenheden og slaveriet, men det kræver at man vælger, blue or red pill, anyone?? https://gizadeath...-visitors/ |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 15/03-2017 17:56
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2675 |
Der er en masse teori isaer fra hr. Sudsakhon og med statistiske oplysninger. Det er statistik og kan man stole paa det ? Ingen teorier er fremført, men det er statistikken. Og, ja. Den kan du godt stole på. Men om man så kan bruge den til at underbygge sit argument, er en anden sag. Derfor er de statistiske oplysninger, som Kim kom med ganske korrekte, men ikke fyldestgørende for de argumenter, som bl.a. JBO anfører i debatten. Det er korrekt, at middellevetiden er forskellig for en 3F'er og en AC'er. Men empirien ikke fyldestgørende til forklaring om hvorfor der findes denne forskel. Anden statistik, og det er den JBO forholder sig til, supplerer med oplysninger om forskellige livsstilindhold i de forskellige grupper. -Og det viser sig, at der ikke er væsentlige forskelle I de arbejdsrelaterede årsager til kortere levetid. Der er store forskelle i livsstile mellem den grillmads-ufaglærte og spelt-akademikeren (for at trække den hårdt op), men denne livsstil er selvvalgt og ikke arbejdsrelateret Derfor giver de ingen mening at sætte 3F 3F'ere og AC'ere op mod hinanden, med et argument om at den ene gruppe skal have andre pensionsrettigheder end andre. -Eller bruge det som argument for ikke at hæve pensionsalderen for alle.. For som Hugo skriver Hvorfor haeve pensionsalderen ? og Synes du ikke det ville vaere rart hvis du kunne traekke dig tilbage naar du fylder 65 aar ? Det har jeg svaret på. Det ville være ganske rart, men der er ikke penge nok. Såre simpelt. Jeg har heller ingen mening om hvor grænsen skal gå. Men riget fattes penge og ældrebyrden bliver tungere og tungere.. Kim, du skrev: jeg kan ikke rigtig se, hvad værdien af arbejdet har at sige i denne sammenhæng Netop. Det kan jeg heller ikke.. Men både i klippet og her tråden argumenteres for at man har "fortjent" en lav pensionsalder, når man har arbejdet med fysisk arbejde. Modsat hvis man "bare" har siddet på en kontorstol Det er et argment, man tit hører. Men det giver ingen mening Redigeret af sudsakhon d. 15/03-2017 18:02 |
|
|
lincoln1242 |
Lagt på d. 15/03-2017 18:39
|
Øvet medlem Antal indlæg: 185 |
rinpoche skrev: sudsakhon skrev: Der er skam, i det anvendte statistiske datagrundlag, taget hensyn til gennemsnitlig levealder for den relevante gruppe. . Okaay, så er der også taget højde for at kvinder gennemsnitligt lever 4-5 år længere end mænd? Måske denne omstændighed også burde tages i betragtning i ligningen. Senere pensionsalder for kvinder, dette skal nok blive populært. Læg hertil de 1-3 års barselsorlov, som en "gennemsnitskvinde" har i løbet af sit liv |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 15/03-2017 19:09
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2675 |
@rinpoche Okaay, så er der også taget højde for at kvinder gennemsnitligt lever 4-5 år længere end mænd? Måske denne omstændighed også burde tages i betragtning i ligningen. Senere pensionsalder for kvinder, dette skal nok blive populært. Feministerne skal nok hyle op, hvis der i argumentet om senere pensionering lægges vægt på kvinders længere levealder i forhold til mændene .. -Ligesom de vil være tavse, hvis det specifikt er ændring af mændenes rettigheder, der tales om. Men det er rigtigt, at kvinder har længere gennemsnitlig levetid.. Så der er jo ingen diskrepans i den statistiske anvendelse af en kumulation af begge køn , som støtte for argumentet om ændret pensionsalder grundet den generelle længere levetid for alle.. |
|
|
jh |
Lagt på d. 15/03-2017 19:39
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 700 |
sudsakhon skrev: Der er en masse teori isaer fra hr. Sudsakhon og med statistiske oplysninger. Det er statistik og kan man stole paa det ? Ingen teorier er fremført, men det er statistikken. Og, ja. Den kan du godt stole på. Men om man så kan bruge den til at underbygge sit argument, er en anden sag. Derfor er de statistiske oplysninger, som Kim kom med ganske korrekte, men ikke fyldestgørende for de argumenter, som bl.a. JBO anfører i debatten. Det er korrekt, at middellevetiden er forskellig for en 3F'er og en AC'er. Men empirien ikke fyldestgørende til forklaring om hvorfor der findes denne forskel. Anden statistik, og det er den JBO forholder sig til, supplerer med oplysninger om forskellige livsstilindhold i de forskellige grupper. -Og det viser sig, at der ikke er væsentlige forskelle I de arbejdsrelaterede årsager til kortere levetid. Der er store forskelle i livsstile mellem den grillmads-ufaglærte og spelt-akademikeren (for at trække den hårdt op), men denne livsstil er selvvalgt og ikke arbejdsrelateret Derfor giver de ingen mening at sætte 3F 3F'ere og AC'ere op mod hinanden, med et argument om at den ene gruppe skal have andre pensionsrettigheder end andre. -Eller bruge det som argument for ikke at hæve pensionsalderen for alle.. For som Hugo skriver Hvorfor haeve pensionsalderen ? og Synes du ikke det ville vaere rart hvis du kunne traekke dig tilbage naar du fylder 65 aar ? Det har jeg svaret på. Det ville være ganske rart, men der er ikke penge nok. Såre simpelt. Jeg har heller ingen mening om hvor grænsen skal gå. Men riget fattes penge og ældrebyrden bliver tungere og tungere.. Kim, du skrev: jeg kan ikke rigtig se, hvad værdien af arbejdet har at sige i denne sammenhæng Netop. Det kan jeg heller ikke.. Men både i klippet og her tråden argumenteres for at man har "fortjent" en lav pensionsalder, når man har arbejdet med fysisk arbejde. Modsat hvis man "bare" har siddet på en kontorstol Det er et argment, man tit hører. Men det giver ingen mening Nu var det ikke en lav pensionsalder jeg snakkede om men det kan jo ikke være rigtigt at pensionsalderen bliver højere.Nu mener jeg at der stadig er en del der har været med i "krigen".Her iblandt mig selv og hvis du er slidt helt ned bliver du bare kørt rundt i systemet idag. Dem under 35 år har haft det nemmere på arbejdsmarkedet mange ting er automatiseret så man burde skelne.Og en på en kontorstol kan sku også være nedslidt men det er mentalt nok nemmere at nemmere at placere dem et andet sted |
|
Side 2 af 2: 12
Spring til debat: |