Se indlæg
pris på at opføre et lille hus på 84 m3
|
|
Asian Farmer |
Lagt på d. 14/12-2016 07:05
|
Øvet medlem Antal indlæg: 445 |
cesse skrev: JohnBKK skrev: OK, Handyman, jeg fornemmer også du ved hvad det drejer dig om.. Husk at tjekke EL installationer og jordforbindelse, de er nogle idioter på det område. Jeg skulle have en ny el tavle op og den skulle have jord synes de alle sammen så altmuligmanden skruede en ledning fast i tavlen som vi andre ville lave stel på en bil og den anden ende afisolerede han 10 cm og stak den i jorden så var der lavet jord til hele huset behøves det at blive skrevet at jeg selv hamrede et jordspyd på en meter ned til vavdvarveren ? Der er stor forskel på de forskellige "firmaer" der bygger huse. Vi har 3 jordspyd... vandpumpen, vandvarmerne og lysnet. Samtlige kontakter er med jord. Da jeg ville lave mur foran, og med noget lys på stolperne. Imponerede han mig med allerede at ha lagt rør til el for lys og elektrisk låge! Man kan stadig blive chokeret over at nogle thaier faktisk tænker fremad |
|
|
Conrad |
Lagt på d. 14/12-2016 07:48
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 959 |
Jordspyd skal være 2,2 meter hvis jeg husker ret og af kobber. Med et langt spyd er der større chance for god jordforbindelse særligt i den tørre tid. Husk også fejlstrømsafbryder i eltavlen, den kan redde dit liv. Den kaldes tit safety cut i Thailand. Vær forsigtig med selv at udføre el-installationer hvis man ikke har check på dette og reglerne er ikke helt som i Danmark. |
|
|
Asian Farmer |
Lagt på d. 14/12-2016 11:14
|
Conrad skrev: Jordspyd skal være 2,2 meter hvis jeg husker ret og af kobber. Med et langt spyd er der større chance for god jordforbindelse særligt i den tørre tid. Husk også fejlstrømsafbryder i eltavlen, den kan redde dit liv. Den kaldes tit safety cut i Thailand. Vær forsigtig med selv at udføre el-installationer hvis man ikke har check på dette og reglerne er ikke helt som i Danmark. Tror spydene er 1,1-1,2 meter her. De der viklede kobber spyd. Man kan også få noget billigt skrammel på 40-50 cm. En ordentlig eltavle indeholder Main Circuit Breaker som kan indstilles efter hvor mange Amp man har til rådighed. Samt en stribe af undergrupper som kan deles ud på diverse pumper, air-con udstyr osv - de kan skiftes/justeres efter Amp behov. Funny oplevelse fra Indien. 2 jordspyd pr installation, parrallelt forbundet. 30x30 cm hul blev gravet op. Spyddet på 2,2 meter blev placeret i midten. Så blev hullet fyldt op med trækul. Repræsentanten fra "El-myndighederne" ankom. Og 5 kg salt blev hældt oveni kullet under hans opsyn. Kablerne blev forbundet. Derefter blev hele firkanten - 30 cm høj ramme i mursten, 60 x 60 cm, fyldt op med beton. Og et stykke papir med godkendelsen blev udleveret. Bagefter.... 1 flaske whiskey og ud på en bedre restaurant for at fejre jordtilslutningen......... |
|
|
Conrad |
Lagt på d. 14/12-2016 15:25
|
Asian Farmer skrev: Conrad skrev: Jordspyd skal være 2,2 meter hvis jeg husker ret og af kobber. Med et langt spyd er der større chance for god jordforbindelse særligt i den tørre tid. Husk også fejlstrømsafbryder i eltavlen, den kan redde dit liv. Den kaldes tit safety cut i Thailand. Vær forsigtig med selv at udføre el-installationer hvis man ikke har check på dette og reglerne er ikke helt som i Danmark. Tror spydene er 1,1-1,2 meter her. De der viklede kobber spyd. Man kan også få noget billigt skrammel på 40-50 cm. En ordentlig eltavle indeholder Main Circuit Breaker som kan indstilles efter hvor mange Amp man har til rådighed. Samt en stribe af undergrupper som kan deles ud på diverse pumper, air-con udstyr osv - de kan skiftes/justeres efter Amp behov. Funny oplevelse fra Indien. 2 jordspyd pr installation, parrallelt forbundet. 30x30 cm hul blev gravet op. Spyddet på 2,2 meter blev placeret i midten. Så blev hullet fyldt op med trækul. Repræsentanten fra "El-myndighederne" ankom. Og 5 kg salt blev hældt oveni kullet under hans opsyn. Kablerne blev forbundet. Derefter blev hele firkanten - 30 cm høj ramme i mursten, 60 x 60 cm, fyldt op med beton. Og et stykke papir med godkendelsen blev udleveret. Bagefter.... 1 flaske whiskey og ud på en bedre restaurant for at fejre jordtilslutningen......... Nu har jeg kontrolleret og jordspyddet skal være 8 fod eller 2,4 meter. Man kan godt købe kortere spyd, men de er ikke korrekte og ikke sikre til en virksomhed jordforbindelse. Man laver jo en jordforbindelse for at det ikke skal få katastrofale konsekvenser og så er det et dårligt sted at spare. Hovedafbryderen eller main circuit braker, kan ikke justeres efter hvor mange ampere man har til rådighed, den har en fast indstilling og man køber den størrelse man har brug for, det samme gælder for gruppeafbryderne. Og husk nu fejlstrømsafbryderen, i Danmark hfi og hpfi, den kan også hedde rcbo og i Thailand kaldes den ofte Safetycut. Normalt kan disse afbrydere ikke indstilles, men det thailandske fabrikat SAFETYCUT kan på nogle udgaver indstilles til hvor følsomme de skal være før de bryder og man kan fjerne fejlstrømsafbryder delen hvis man får fejl i installationen og så have spænding på alligevel, men det kan være farligt. Til sidst, vær forsigtig med selv at udføre en elinstallation eller arbejde på denne hvis I ikke har viden og håndelag om dette. Os der bor her læser jo ofte om nogen som er kommet af dage ved en el ulykke. |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 14/12-2016 17:10
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 4361 |
Super info. tak d´herrer! Vi er lige blevet færdige med "et lille skur på prærien" oppe nord for Nakhon Sawan. Det skulle egentlig være et midlertidigt byggeri, så fruen kunne bo der i perioder og få sat gang i produktion af div. afgrøder på de tilstødende jorde, lyder flot, ikke? Men vi besluttede at lave det ordentligt, og vi vil flytte derop permanent når jeg engang bliver gammel og fattig - folkepension, grundbeløbet, skrækkeligt. Udgifterne indtil nu er på 340.000 THB - aner ikke hvor stort det er, ingen tegninger, de begynder bare, og 4-5 uger efter står det der. Der var selvfølgelig vilde problemer undervejs, så LINE APP´en var glohed mellem BKK og Baan Nok, men det gik da.. Jeg holdt mig væk, fruen klarede det med sit jai yen gemyt, jeg havde sgu røget i slagsmål med dem hvis jeg havde været der! Men jordforbindelse og circuit breaker skal tjekkes, når herren en dag ankommer til skuret, så jeg bookmarker denne side med jeres ekspertviden, tak igen.. PS: Egentlig bryder jeg mig slet ikke om at skulle bo i en betonboks ude på landet, og har da overvejet om ikke jeg skulle lave en hule til mig selv a´ la denne her, plads er der nok af: Ret organisk ser det da ud... Redigeret af JohnBKK d. 14/12-2016 17:29 |
|
|
Un-jai |
Lagt på d. 14/12-2016 18:41
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 65 |
eller de bliver væk, lissom grønlændere. Klart, det er sq da for vart for de stakkels Grønlændere.... Vi skal også meget snart have bygget et hus i Rayong, syntes godtnok fruen snakker om nogen flere mønter end det I nævner her, efter sigende skulle metal til tagkonstruktionen være rasende dyrt i Thailand, vi vil have termovinduer og isoleret loft, det hele lavet i deres kendte betonsten og beton tegl på taget, incl kloak, vand og strøm og futbat hele vejen rundt om huset, et badeværelse, to værelser, en stue/køkken og thaikøkken udenfor under halvtag til 1,4 mio thb. Solen skinner altid, det er bare et spørgsmål om at finde et hul i skyerne
|
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 14/12-2016 18:54
|
Hehehe! Men de ligner sgu grønlændere på mange måder.. Læg mærke til jeg skrev "skur på prærien" - det er småt, og tynde betonblokke de har muret op, og så var det nogle familiemedlemmer der byggede det, ikke overpris. Jeg tror din pris er OK, med det du nævner.. og hvor det er, måske lidt billigere i baan nok, ved det ikke.. Hvad er "futbat" for noget? |
|
|
Nahm |
Lagt på d. 14/12-2016 19:16
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 513 |
Selvfølgelig en rigtig god ide at isolere huset, både for at holde temperatur nede og spare på aircon , men også for at lukke div. støj gener ude, der er jo ofte køtere der altid gør, og naboer der spiller sindssyg musik osv, osv....listen er jo endeløs ..... Jeg ville også vælge termoruder der er lydisolerede, de er ekstremt gode hvis de er i god kvalli som i Dk, om der så kører en lastbil forbi lige udenfor kan det ikke høres. Mvh,
Nahm |
|
|
Un-jai |
Lagt på d. 14/12-2016 19:21
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 65 |
Vi har et hus i Phitsanulok, tæt på familien, meget tæt, derfor termovinduer (y) men to fluer med et smæk, vi kan spare på aircon! futbat, sikkert ikke stavet rigtigt.... Men det er det "fortorv" det oftest er rundt om deres huse, nogle gange flisebelagt, mellem en halv og en hel meter bredt Solen skinner altid, det er bare et spørgsmål om at finde et hul i skyerne
|
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 14/12-2016 19:33
|
Aha og hahaha! Uh, familie tæt på, jeg frygter det sgu´.. Ok, ja det beton fundament rundt om huset har jeg sagt de skal gøre bredere, da man åbenbart ikke bruger tagrender her. Regnvand skal jo ikke pøse ned på jorden og underminere det hele, så det skal lige laves om så det passer til tagets udhæng, plus lidt mere.. |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 14/12-2016 19:44
|
Nahm skrev: Selvfølgelig en rigtig god ide at isolere huset, både for at holde temperatur nede og spare på aircon , men også for at lukke div. støj gener ude, der er jo ofte køtere der altid gør, og naboer der spiller sindssyg musik osv, osv....listen er jo endeløs ..... Jeg ville også vælge termoruder der er lydisolerede, de er ekstremt gode hvis de er i god kvalli som i Dk, om der så kører en lastbil forbi lige udenfor kan det ikke høres. Nemlig Nahm, og så ligger der to templer indenfor 2 km. radius, og der kværnes jo bøn og alt muligt på deres kæmpe anlæg, frygteligt.. Men jeg er vel senil, døv og dum når tiden er inde til "The Final Move" - jeg hader det inderligt, men WTF skal man gøre? Flytte til Spanien lissom JUJ, og glo på flamingoer? |
|
|
Conrad |
Lagt på d. 14/12-2016 21:03
|
Un-jai skrev: eller de bliver væk, lissom grønlændere. Klart, det er sq da for vart for de stakkels Grønlændere.... Vi skal også meget snart have bygget et hus i Rayong, syntes godtnok fruen snakker om nogen flere mønter end det I nævner her, efter sigende skulle metal til tagkonstruktionen være rasende dyrt i Thailand, vi vil have termovinduer og isoleret loft, det hele lavet i deres kendte betonsten og beton tegl på taget, incl kloak, vand og strøm og futbat hele vejen rundt om huset, et badeværelse, to værelser, en stue/køkken og thaikøkken udenfor under halvtag til 1,4 mio thb. I stedet for betonsten i væggene, så er det bedre at bruge gasbetonsten, de hedder også Q bricks og er næsten hvide, alm. størrelse er 20x60x7, 5 cm. De er ca dobbelt så dyre som betonsten, men også større. Særligt hvis væggene får solindfald er det godt med gasbetonvægge. Stålprofiler til tagkonstruktionen er da ikke særligt dyre og husk at forbinde alt stålkonstruktion til jordforbindelsen. Når man bruger betontagsten, som er meget tunge, skal tagkonstruktionen være meget kraftigere og bliver dermed også noget dyrere og betonsøjlerne skal nok også være med kraftigere armering. At få monteret tagrender i Thailand er ikke så dyrt. Og nu vi er ved gode råd, så husk at pvc rørene til vand og afløb fåes i flere godstykkelser. Til vandet er det anbefalelsesværdigt at bruge den kraftigste godstykkelse samt at rense overfladen med sandpapir inden limning. |
|
|
Nahm |
Lagt på d. 14/12-2016 21:28
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 513 |
@ Conrad Til vandet er det anbefalelsesværdigt at bruge den kraftigste godstykkelse samt at rense overfladen med sandpapir inden limning. Hvad er det for sandpapir du anbefaler før limning ?? Rør passer jo sammen, de skal da bare rengøres med sprit og derefter limes sammen, eller er rørføringerne i Thailand så ringe med div. ujævnheder at det er nødvendigt ? Din løsning er evt. ok, og det holder tæt, men det er da ikke meningen at der skal slibes i materialet. Mvh,
Nahm |
|
|
Conrad |
Lagt på d. 14/12-2016 21:32
|
JohnBKK skrev: Nahm skrev: Selvfølgelig en rigtig god ide at isolere huset, både for at holde temperatur nede og spare på aircon , men også for at lukke div. støj gener ude, der er jo ofte køtere der altid gør, og naboer der spiller sindssyg musik osv, osv....listen er jo endeløs ..... Jeg ville også vælge termoruder der er lydisolerede, de er ekstremt gode hvis de er i god kvalli som i Dk, om der så kører en lastbil forbi lige udenfor kan det ikke høres. Nemlig Nahm, og så ligger der to templer indenfor 2 km. radius, og der kværnes jo bøn og alt muligt på deres kæmpe anlæg, frygteligt.. Men jeg er vel senil, døv og dum når tiden er inde til "The Final Move" - jeg hader det inderligt, men WTF skal man gøre? Flytte til Spanien lissom JUJ, og glo på flamingoer? Jeg er holdt op med at købe batterier til høreapparaterne efter at vi flyttede til Isaan og her er der endda ikke så megen larm. Måske kan du bevæbne dig med en skævbider og klippe en ledning til højtaleranlægget. Og få dig en hund der gerne vil have motion for så får du det også og vil beskæftige dig med lidt andet end PC'en. Vi har en Golden Retriever og det er en dejlig familiehund, men ikke en vagthund, til det har vi svigermors thai dog. Hvis du ikke har boet på landet i Danmark, så er det ikke sikkert at du kan falde til i Ban Nork, hvis Jeres hus ligger helt derude. Vi bor i udkanten af en provinsby og det er OK, men helt ude i rismarkerne er ikke noget for mig selv om jeg er fra Himmerland. |
|
|
Asian Farmer |
Lagt på d. 14/12-2016 23:55
|
@Conrad "Og husk nu fejlstrømsafbryderen, i Danmark hfi og hpfi, den kan også hedde rcbo og i Thailand kaldes den ofte Safetycut. Normalt kan disse afbrydere ikke indstilles, men det thailandske fabrikat SAFETYCUT kan på nogle udgaver indstilles til hvor følsomme de skal være før de bryder og man kan fjerne fejlstrømsafbryder delen hvis man får fejl i installationen og så have spænding på alligevel, men det kan være farligt." Yes, den hedder RCBO den indstillige enhed efter HFI enheden. RCBO'en vi har kan indstilles, den står på 15 Amp da det er max de kan levere her i området. Kostede også 1000 thb mere at få 15 Amp istedet for de normale 5 Amp fra PEA. Gasbeton eller standard bricks kommer nok også an på om man bygger med hulmur eller ej. Hulmur med en mastonit plade på indersiden og glasuld imellem er en kanon løsning. Ikke kun med fordelene ved isolering. Men rigtig rart IKKE at ha beton stolper i alle hjørner af huset. Og meget nemmere at installere køkken osv!! |
|
|
handy |
Lagt på d. 15/12-2016 00:29
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1057 |
Nahm skrev: @ Conrad [quote]Til vandet er det anbefalelsesværdigt at bruge den kraftigste godstykkelse samt at rense overfladen med sandpapir inden limning. Hvad er det for sandpapir du anbefaler før limning ?? Rør passer jo sammen, de skal da bare rengøres med sprit og derefter limes sammen, eller er rørføringerne i Thailand så ringe med div. ujævnheder at det er nødvendigt ? Din løsning er evt. ok, og det holder tæt, men det er da ikke meningen at der skal Redigeret af handy d. 15/12-2016 00:44 |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 15/12-2016 09:30
|
Conrad skrev: JohnBKK skrev: Nahm skrev: Selvfølgelig en rigtig god ide at isolere huset, både for at holde temperatur nede og spare på aircon , men også for at lukke div. støj gener ude, der er jo ofte køtere der altid gør, og naboer der spiller sindssyg musik osv, osv....listen er jo endeløs ..... Jeg ville også vælge termoruder der er lydisolerede, de er ekstremt gode hvis de er i god kvalli som i Dk, om der så kører en lastbil forbi lige udenfor kan det ikke høres. Nemlig Nahm, og så ligger der to templer indenfor 2 km. radius, og der kværnes jo bøn og alt muligt på deres kæmpe anlæg, frygteligt.. Men jeg er vel senil, døv og dum når tiden er inde til "The Final Move" - jeg hader det inderligt, men WTF skal man gøre? Flytte til Spanien lissom JUJ, og glo på flamingoer? Jeg er holdt op med at købe batterier til høreapparaterne efter at vi flyttede til Isaan og her er der endda ikke så megen larm. Måske kan du bevæbne dig med en skævbider og klippe en ledning til højtaleranlægget. Og få dig en hund der gerne vil have motion for så får du det også og vil beskæftige dig med lidt andet end PC'en. Vi har en Golden Retriever og det er en dejlig familiehund, men ikke en vagthund, til det har vi svigermors thai dog. Hvis du ikke har boet på landet i Danmark, så er det ikke sikkert at du kan falde til i Ban Nork, hvis Jeres hus ligger helt derude. Vi bor i udkanten af en provinsby og det er OK, men helt ude i rismarkerne er ikke noget for mig selv om jeg er fra Himmerland. Tak, hund bliver det ikke, har dårlig karma med de kræ.. Men der bliver vel nok at lave med eget hus og jord, kan jo begynde at grave ud til en svimmingpool, eller eksperimentere lidt i baghaven med clay- eller domehouses. Du skrev andetsteds om at jordforbinde stålkonstruktioner, er det for lynafledning eller hur? |
|
|
lek |
Lagt på d. 15/12-2016 10:28
|
Øvet medlem Antal indlæg: 299 |
Asian Farmer skrev: Yes, den hedder RCBO den indstillige enhed efter HFI enheden. RCBO'en vi har kan indstilles, den står på 15 Amp da det er max de kan levere her i området. Kostede også 1000 thb mere at få 15 Amp istedet for de normale 5 Amp fra PEA. Gasbeton eller standard bricks kommer nok også an på om man bygger med hulmur eller ej. Hulmur med en mastonit plade på indersiden og glasuld imellem er en kanon løsning. Ikke kun med fordelene ved isolering. Men rigtig rart IKKE at ha beton stolper i alle hjørner af huset. Og meget nemmere at installere køkken osv!! 15 amp er mere end rigelig, når man nu alligevel kun har 220v Stolperne.. Jo men så lær lige thaier lidt når man går i gang... mur op på indersiden af stolperne ( Koram ) selvom de ser total rådvilde ud.,, så får man rene mure inden i huset.... smart ik |
|
|
Asian Farmer |
Lagt på d. 15/12-2016 12:46
|
lek skrev: Asian Farmer skrev: Yes, den hedder RCBO den indstillige enhed efter HFI enheden. RCBO'en vi har kan indstilles, den står på 15 Amp da det er max de kan levere her i området. Kostede også 1000 thb mere at få 15 Amp istedet for de normale 5 Amp fra PEA. Gasbeton eller standard bricks kommer nok også an på om man bygger med hulmur eller ej. Hulmur med en mastonit plade på indersiden og glasuld imellem er en kanon løsning. Ikke kun med fordelene ved isolering. Men rigtig rart IKKE at ha beton stolper i alle hjørner af huset. Og meget nemmere at installere køkken osv!! 15 amp er mere end rigelig, når man nu alligevel kun har 220v Stolperne.. Jo men så lær lige thaier lidt når man går i gang... mur op på indersiden af stolperne ( Koram ) selvom de ser total rådvilde ud.,, så får man rene mure inden i huset.... smart ik Jo det er sgu smart! Hvis man kun har et rum i huset............... |
|
|
cesse |
Lagt på d. 15/12-2016 12:58
|
Øvet medlem Antal indlæg: 408 |
Nahm skrev: @ Conrad Til vandet er det anbefalelsesværdigt at bruge den kraftigste godstykkelse samt at rense overfladen med sandpapir inden limning. Hvad er det for sandpapir du anbefaler før limning ?? Rør passer jo sammen, de skal da bare rengøres med sprit og derefter limes sammen, eller er rørføringerne i Thailand så ringe med div. ujævnheder at det er nødvendigt ? Din løsning er evt. ok, og det holder tæt, men det er da ikke meningen at der skal slibes i materialet. Man sliber med sandparpir for at skabe små ridser så limen bedrer får fat det går man også nogle gange med maling og glasfiber PS man ridser også mesing på vandhaner før man bruger teflontape |
|
Spring til debat: |