Se indlæg
Side 2 af 2: 12
|
Rejsebranchen dropper uetisk elefantridning
|
|
Thomas72 |
Lagt på d. 16/10-2016 21:43
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1392 |
Her en lille solstråle historie om en elefant som var blevet reddet fra turistindustrien. Elefanten og dens passer var blevet stærk knyttet sammen og for at understrege det, lod elefantpasseren som om han var ved at drukne. http://www.bt.dk/...asser-fra- Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!. Jeg ved hvad Jeg taler om. |
|
|
Thomas72 |
Lagt på d. 28/04-2017 23:40
|
Fra Politiken: Tænk dig nu om, turist - elefanter spiller ikke fodbold frivilligt http://politiken....frivilligt Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
|
|
vandango |
Lagt på d. 29/04-2017 02:08
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3980 |
Hvad skal der så ske med elefanterne når der ikke kan tjenes penge på dem? |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 29/04-2017 06:26
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 4361 |
http://www.thaila...ost_250444 |
|
|
Thomas72 |
Lagt på d. 27/08-2017 22:32
|
Har solgt alt, vil være den første dansker til at fortælle turister, hvorfor de ikke skal ride på elefanter. http://politiken....-elefanter Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 28/08-2017 05:54
|
Har aldrig forstået de danskere der partout skal fortælle andre landes befolkninger hvorden de bør opføre sig. Bliv dog hjemme i DK, der er rigeligt at tage fat på, f.eks. nogle mio. svin der lever en slavetilværelse indendøre, tremmekalve, kvæg der sjældent ser en mark, burhøns og mink der lever i for små bure m.v. osv. etc. etc. Sgu´nok at tage fat på, men det er vel mere eksotisk og spændende at rejse til LOS. Mon han har tænkt på at det heller ikke er ufarligt at være farang idealist i Thailand? |
|
|
Nero |
Lagt på d. 28/08-2017 09:00
|
Øvet medlem Antal indlæg: 354 |
Thomas72 skrev: Har solgt alt, vil være den første dansker til at fortælle turister, hvorfor de ikke skal ride på elefanter. http://politiken....-elefanter Jeg er så stolt af mine drenge som på spørgsmålet om besøg på Nong Nut Farm, (tror jeg den hedder) svarede at de ikke kunne drømme om at besøge et sted med elefanter i ballet skørt m.m, spille fodbold etc. De mente at det for elefanterne, dette store pragtfulde dyr, var den totale ydmygelse. Yeeep, også min mening. Så mangler vi bare, at de får stoppet deres modbydelige Hane Kampe.! |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 28/08-2017 10:23
|
Thaifolk er jo dybest set nogle infantile uhyrer, som kun fatter at grine ad dyr og natur.. Hvad med også at få stoppet deres misbrug af det kloge dyr Orangutan? |
|
|
Bjarne |
Lagt på d. 28/08-2017 13:45
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 699 |
Er der nogen, der har spurgt elefanterne, om de føler sig ydmyget? Om det trods alt er en ok form for arbejde at spille fodbold? Om det er bedre at tigge til føden i gaderne, end at går tur med turister i terrænet? Om 2 turister på en 4-5 tons elefant er værre end 1 springrytter på en 5-600 kg hest. |
|
|
Gunter |
Lagt på d. 28/08-2017 14:43
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 70 |
Bjarne skrev: Er der nogen, der har spurgt elefanterne, om de føler sig ydmyget? Om det trods alt er en ok form for arbejde at spille fodbold? Om det er bedre at tigge til føden i gaderne, end at går tur med turister i terrænet? Om 2 turister på en 4-5 tons elefant er værre end 1 springrytter på en 5-600 kg hest. Ja, jeg har spurgt dem... men de svarede ikke ! Ps: Men til min store overraskelse, var der en lille Cobra-slange der stak snuden frem, og brokkede sig over dommeren ! |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 28/08-2017 14:59
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
Bjarne skrev: Om 2 turister på en 4-5 tons elefant er værre end 1 springrytter på en 5-600 kg hest. Det er de, meget værre. Hestens ryg er "bygget" til at man kan sidde på den, det er elefanters ryg ikke. Størrelsen på dyret i forhold til et menneske er i denne sammenhæng underordnet. |
|
|
birkedhoj |
Lagt på d. 28/08-2017 17:03
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 738 |
Hvem siger heste er bygget til at bære mennesker på deres ryg? Som jeg husker jeg har set skal de rides til, og der bliver også brugt grove midler Flyver PE med THAI altid
|
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 28/08-2017 18:26
|
birkedhoj skrev: Hvem siger heste er bygget til at bære mennesker på deres ryg? Som jeg husker jeg har set skal de rides til, og der bliver også brugt grove midler Nu skrev det "bygget", altså med gåseøjne, for evolutionen har sikkert ikke regnet med, at der en dag ville være humanoider på en hesteryg. Men rent anatomisk kan hestens rygsøjle klare vægten af et menneske. En elefants rygsøjle kan ikke klare vægt på samme måde. Læs evt. om forskellen her: https://www.quora...ifferences Siden har for øvrigt også et billede, der viser, at heste også kan få rygproblemer. |
|
|
natty |
Lagt på d. 28/08-2017 18:49
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3021 |
Der er rigtigt meget dobbeltmoral i denne tråd. Selvfølgelig skal vi behandle dyr i vores varetægttægt ordentligt.....Meeen... Synes undulaten det er dejligt at sidde i sit fuglebur? Har en kat godt af at opholde sig i en et eller toværelses lejlighed. Synes grisen og koen at det er dejligt at opholde sig i en stald/bur, for ikke at tale om kyllingen. Hvor mange kyllinger må ladet livet hver dag for, vi kan alle spise dem. Vi spiser sikkert også flæskestegen til jul med største fornøjelse, selvom dyret sikkert har haft et miserabelt liv. Jeg har aldrig været i elefantcirkus, ligesom jeg heller aldrig har været i noget tigertempel, kunne ikke drømme om det. Jeg kan ikke udtale mig om en elefaten kan tåle at man rider på den, det er dog foregået i hudredevis af år, eller mere. Jeg har dog redet på en elefant og hest. Elefanten virkede ikke som om den havde det dårligt, det var nok også et af de bedre steder, den have dog en kæmpe hard-on, mens vi red på den. Min kamerat filmede det, mens vi var på vej i junglen. Det har vi grinet meget af. Uha da, jeg har også leget bold med en elefant på stranden i Hua Hin, det virkede den heller ikke specielt plaget af. Tilgengæld synes jeg det er synd, at se elefanter gå i Bangkoks asfalterede gader, sammen med mahouten, og tigge efter mad. Så lidt nuancer efterlyses. Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
Bjarne |
Lagt på d. 29/08-2017 16:26
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 699 |
Nu har vi professorerne i dyrs anatomi på banen. En hest er bygget til at fragte folk rundt. Det er elefanter ikke. Punktum. Så skider vi højt og flot på videnskabelige undersøgelser mellem hestes og rytteres vægt, hvor konklusionen er, at det udgør en sundhedsrisiko for hesten, hvis rytteren vejer mere end 20 % af hestens kropsvægt. En engelsk undersøgelse konkluderer, at en rytter, der kun vejer 10 % af hestens kropsvægt, er det ideelle, hvis hesten skal præstere optimalt. Ergo: Hold dig af krikker under 500 kg, hvis du selv tynger badevægten med 100 eller mere (det er vi nogle voksne mennesker, der gør). Vejer hesten mindre, må du længere tid i svedekassen. Elefanter kan - i følge tilgængelige opslagsværker og folk med forstand på dele - som pakdyr bære op til 500 kg. Selv med modifikationer og siddemøbel bør det problemfrit give plads til et par småfede faranger, også når Jumbo ikke er pakdyr, men ridedyr. I øvrigt er jeg enig i Nattys vise ord. |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 30/08-2017 18:47
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
JohnBKK skrev: Har aldrig forstået de danskere der partout skal fortælle andre landes befolkninger hvorden de bør opføre sig. Bliv dog hjemme i DK, der er rigeligt at tage fat på, f.eks. nogle mio. svin der lever en slavetilværelse indendøre, tremmekalve, kvæg der sjældent ser en mark, burhøns og mink der lever i for små bure m.v. osv. etc. etc. Sgu´nok at tage fat på, men det er vel mere eksotisk og spændende at rejse til LOS. Mon han har tænkt på at det heller ikke er ufarligt at være farang idealist i Thailand? Ehh, undskyld mig JohnBKK. Men det er den tidligere 20-årige medejer af Cafe Europa i Krabi vi taler om her. He knows his shit, han har et kæmpestort netværk qva sit virke, og derudover er han virkelig god til sproget. Virkelig god. Mvh rinpoche |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 30/08-2017 18:56
|
Nå ok, tjaaah, så må jeg vel hive i land og beklage, kan ikke ramme plet hver gang.. |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 30/08-2017 19:00
|
Nu har vi professorerne i dyrs anatomi på banen. En hest er bygget til at fragte folk rundt. I al fordragelighed, Bjarne, så sagde Kim L. ikke det som så. Han brugte anførselstegn. Han har selv givet sin pointe, og det vil jeg ikke komme mere ind på. Det giver velsagtens lidt sig selv. Og det er forstået og anerkendt herfra. HERFRA bevæger vi os ud i ukendt territorium: Drop alle turist aktiviteter med elefanter, og hvad så? Sætte dem tilbage i naturen? Ja, det kan sagtens lade sig gøre. Ulig rovdyr, kan elefanter sagtens finde ud af at begå sig i naturen fra første færd. Men der melder sig 2 problemer: 1. Hvem skal kompensere deres ejere? For nogle ejere repræsenterer de deres totale indkomst. 2. Hvem skal forhindre dem i at komme ind at høste afgrøder, da de ikke er bange for mennesker? Jeg er enig med såvel Bjarne som Natty. |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 31/08-2017 11:45
|
Et eller andet sted er det jo også lidt hykleri. Uetisk? Hvornår dropper rejsebranchen så rejser til "luder-land"? Pattaya? Når vi nu taler om "etik". Nå, nej. Det kommer aldrig til at ske, det er der for mange penge i. |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 31/08-2017 12:26
|
rinpoche skrev: Et eller andet sted er det jo også lidt hykleri. Uetisk? Hvornår dropper rejsebranchen så rejser til "luder-land"? Pattaya? Når vi nu taler om "etik". Nå, nej. Det kommer aldrig til at ske, det er der for mange penge i. Nå jo - der er vist ikke så mange af de danske rejsebureauer, der tilbyder rejser til Pattaya |
|
Side 2 af 2: 12
Spring til debat: |