Se indlæg
min privat økonomi i Thailand som folkepensionist
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 30/11-2015 08:36
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
cali111 skrev:Det er tilsyneladende første gang, de er udsat for en borger, som benytter sig af denne ret til at foretage en rejse på 12 mdr. og som meddeler det til UD efter UD,s regler. Var det den allerførste lange rejse uden for EU? Det er kun på den første rejse, man har lov at overskride grænsen på 6 måneder. Sikkert for at gøre det muligt at foretage en livslang drøm om en tur Jorden rundt eller lignende. |
|
|
cali111 |
Lagt på d. 30/11-2015 09:20
|
Øvet medlem Antal indlæg: 359 |
Kim Ludvigsen skrev: cali111 skrev:Det er tilsyneladende første gang, de er udsat for en borger, som benytter sig af denne ret til at foretage en rejse på 12 mdr. og som meddeler det til UD efter UD,s regler. Var det den allerførste lange rejse uden for EU? Det er kun på den første rejse, man har lov at overskride grænsen på 6 måneder. Sikkert for at gøre det muligt at foretage en livslang drøm om en tur Jorden rundt eller lignende. som jeg skriver, alle regler er fulgt efter UD,s anvisninger. og ja. Jeg er lige blevet folkepensionist, så det er første gang jeg benytter mig af min ret til en rejse en gang på 12 mdr. Jeg er på motorcykeltur fra Singapor til Nordkap, og har meddelt dette til UD, så jeg ikke lige pludselig stod i et fremmed land uden penge til overlevelse og hjemrejse. Jeg startede turen i 2012, da jeg var på efterløn. Men måtte afbryde den, fordi jeg var blevet slettet af cpr registret, idet min hjemkommune registrerede mig som udrejst, uden at kontakte mig først. De troede, jeg var flyttet permanent til Thailand, pga rygter og facebook informationer Dette medførte et stop for min efterløn, som jeg først opdagede, da jeg ville hente penge i ATM maskinen. Der var ingen penge på kontoen og heller ikke i lommen. Efter at have skaffet penge til hjemrejse, mødte jeg op på borgerservice i Fredericia og blev jeg registreret i cpr registret med tilbagevirkende kraft. Det tog 5 mdr inden ankestyrelsen kom til den afgørelse, at jeg havde fulgt alle regler, og skulle have efterløn med tilbagevirkende kraft. På baggrund af den oplevelse besluttede jeg mig for at vente med resten af ture, til jeg blev pensionist for at benytte mig af 12 mdr reglen. Kan det ikke lade sig gøre er det ligemeget, så bruger jeg bare 6 mdr til turen, holder pause 6 mdr i europa, og kører tilbage til Thailand igen no problem. Jeg skal kun hjem for at have motorcyklen synet, så jeg kan få afgift tilbage, når jeg rejser ud igen. Redigeret af cali111 d. 30/11-2015 09:48 |
|
|
Conrad |
Lagt på d. 30/11-2015 09:43
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 959 |
Cali111 skrev [/quote] På samme måde er det også lidt forskelligt, om man som grænsegænger kan få dobbelt fradrag, hvis ægtefællen ikke har dansk personnr. Nogen kan, andre kan ikke. Ligesom det er svært, at få et klart svar, inden man bliver grænsegænger.[/unquote] Det er bare med at være ihærdig, for selv om ens hustru ikke har dansk Cpr nr., så kan man få dobbelt personfradrag, hvis man opfylder reglerne for at blive beskattet som grænsegænger. Ægteskabet skal dog være registreret i på Folkeregisteret Cpr. registeret og hustruen skal nok ikke have indkomst. Du skrev tidligere at din skatte procent var 39, det er da 2 % højere end de flestes. Jeg klager heller ikke over at være folkepensionist, bosat i Thailand, det skulle da lige være at jeg betaler mere i dansk skat af mine private pensioner end jeg får udbetalt i folkepension. Sundhedsforsikringen opsagde jeg for flere år siden, da den blev for dyr, i stedet sparer jeg op i min egen bank, så der står nu til at jeg kan betale, hvis jeg skulle blive syg. På grund af et mådeholdent forbrug i arbejdsårene, så har jeg nu midler til at leve et rimeligt pensionistliv. Med mådeholdent forbrug, mener jeg at ikke hele indtægten blev fyret af, men noget lagt til side til alderdommen |
|
|
cali111 |
Lagt på d. 30/11-2015 10:11
|
På samme måde er det også lidt forskelligt, om man som grænsegænger kan få dobbelt fradrag, hvis ægtefællen ikke har dansk personnr. Nogen kan, andre kan ikke. Ligesom det er svært, at få et klart svar, inden man bliver grænsegænger.[/unquote] Det er bare med at være ihærdig, for selv om ens hustru ikke har dansk Cpr nr., så kan man få dobbelt personfradrag, hvis man opfylder reglerne for at blive beskattet som grænsegænger. Ægteskabet skal dog være registreret i på Folkeregisteret Cpr. registeret og hustruen skal nok ikke have indkomst. Du skrev tidligere at din skatte procent var 39, det er da 2 % højere end de flestes. Jeg klager heller ikke over at være folkepensionist, bosat i Thailand, det skulle da lige være at jeg betaler mere i dansk skat af mine private pensioner end jeg får udbetalt i folkepension. Sundhedsforsikringen opsagde jeg for flere år siden, da den blev for dyr, i stedet sparer jeg op i min egen bank, så der står nu til at jeg kan betale, hvis jeg skulle blive syg. På grund af et mådeholdent forbrug i arbejdsårene, så har jeg nu midler til at leve et rimeligt pensionistliv. Med mådeholdent forbrug, mener jeg at ikke hele indtægten blev fyret af, men noget lagt til side til alderdommen [/quote] Den højere trækprocent er fordi jeg afdrager på en gæld til det offentlige efter Told og Skat erklærede mig personligt konkurs i 2003. Jeg var kommet bagud med betaling af afgifter pga. en kædereaktion af uheldige omstændigheder som sygdom, skilsmisse , røveri og øgede omkostninger i forbindelse med en ny lovgivning, og mistede alt hvad jeg, som selvstændig erhvervsdrivende havde samlet sammen i 25 år. Jeg var blevet lovet gældssanering af dommeren i Fredericia. Men inden vi kom i retten, havde vi kommunalomlægning, og jeg skulle for dommeren i Kolding. Han havde en anden opfattelse af tingene end dommeren i Fredericia og gældssaneringen blev nægtet. Siden er gælden til det offentlige vokset, og det blokerer for en ny gældssanering. Jeg kan søge igen om 5 år, hvis der ikke er kommet yderligere gæld, som for eksempel tilbagebetaling af boligstøtte og pensionstillæg, hvis fredericia kommune får ret i, at jeg skal registreres som udrejst med tilbagevirkende kraft, og tilbagebetale allerede udbetalte ydelser. Det kan jeg ikke, og så overgår kravet til inddrivnigsstyrelsen, som jeg skylder en million i forvejen. Staten får ingen penge ud af det. Men en masse embedsmænd får brugt nogle timer, som kan retfærdiggøre deres høje løn og ansættelse af flere offentlige ansatte. Min sag er jo ikke den eneste af den slags. |
|
|
cali111 |
Lagt på d. 30/11-2015 10:27
|
click skrev: Hele problemet er at den ene styrelse ikke aner hvad den anden styrelse foretager sig De fastholder, at hvis man er udrejst i mere end 6 mdr. skal man være registreret som udrejst. Og ifølge cpr loven paragraf 11 stk 1 har de ret i det. Der står ikke noget om pensionisters ret til en gang at foretage en rejse på 12 mdr. Jeg har før hørt om at UdbetalingDK siger til folk der skal være folkepensionister at de har ret til at rejse 1 GANG 12 måneder uden for EU og stadig blive betegnet som de har bopæl i Danmark og kan beholde alle deres tillæg men i følge loven om cpr skal man melde det på folkeregisteret hvis man er rejst mere end 180 dage så der er noget der ikke hænger sammen, de personer som jeg ved har taget en tur på op til 12 måneder har ikke meldt det på folkeregisteret og derfor heller ikke har haft problemer dog skal man så være opmærksom på at efter et år udenfor EU grænser skal man opholde sig i 180 dage indenfor EU f.eks. i Danmark men deres regler er jo helt hen i vejret når den ene myndighed fastholder at man kan være væk i op til 12 måneder og den anden påstår at det er ulovligt at opholde sig udenfor EU i mere end 180 dage uden at melde sig som udrejst. Dem der har udfærdiget disse love har et forklaringsproblem Tak Click. Det er lige det, det handler om. Derfor rejser jeg hjem, for at finde ud af, hvad der er op og ned i denne sag. I skal nok få resultatet, så snart jeg er blevet klogere. Det kommer nok tll at tage lidt tid, for kender jeg dem ret, skal det igennem ankestyrelsen først og det tager som regel 3 til 4 mdr. Folkeregistret, som man skal klage til over afgørelsen, har en behandlingstid på 4 uger inden den går videre, selvom de på forhånd ved, at de ikke vil eller kan ændre afgørelsen. |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 30/11-2015 10:45
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
cali111 skrev: som jeg skriver, alle regler er fulgt efter UD,s anvisninger. og ja. Jeg er lige blevet folkepensionist, så det er første gang jeg benytter mig af min ret til en rejse en gang på 12 mdr. Du har IKKE ret til 12 måneder, bare fordi du er blevet pensionist. På Borger.dk skriver de: Hvis det er første gang du rejser, er der dog mulighed for, at dit ophold i udlandet kan vare op til 12 måneder. Bemærk, der står ikke "første gang du rejser som pensionist". Nu vil en mere juridisk kyndig herinde sikkert påpege, at teksten på Borger.dk ikke er en lovtekst, hvilket han jo har helt ret i, men så lad os få den reelle lovtekst på bordet - jeg har ikke tid til at finde den lige nu. |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 30/11-2015 10:53
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 4361 |
Det sædvanlige gang "elastik sprog" fra de instanser.. UD siger et, Borger siger noget andet, og jo flere kontorkællinger man får en snak med, jo mere vanvittig er forvirringen, selvmodsigelsen og det mest skræmmende: En altgennemtrængende total foragt for de borgere de er ansat til at servicere!! Redigeret af JohnBKK d. 30/11-2015 11:06 |
|
|
cali111 |
Lagt på d. 30/11-2015 11:24
|
Kim Ludvigsen skrev: cali111 skrev: som jeg skriver, alle regler er fulgt efter UD,s anvisninger. og ja. Jeg er lige blevet folkepensionist, så det er første gang jeg benytter mig af min ret til en rejse en gang på 12 mdr. Du har IKKE ret til 12 måneder, bare fordi du er blevet pensionist. På Borger.dk skriver de: Hvis det er første gang du rejser, er der dog mulighed for, at dit ophold i udlandet kan vare op til 12 måneder. Bemærk, der står ikke "første gang du rejser som pensionist". Nu vil en mere juridisk kyndig herinde sikkert påpege, at teksten på Borger.dk ikke er en lovtekst, hvilket han jo har helt ret i, men så lad os få den reelle lovtekst på bordet - jeg har ikke tid til at finde den lige nu. Man har vel i princippet lov til at rejse alt det man vil. Det er et spørgsmål om retten til sine offentlige ydelser, hvis man er på overførselsindkomst. Som kontanthjælpsmodtager må du ikke rejse ud, fordi du skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Som efterlønsmodtager må du rejse udenfor EØS i 3 mdr. for hvert kalenderår, fordi du står delvis til rådighed på arbm. Som hjemløs på overførselsindkomst, registreret i cpr registret med ukendt adresse postnr. 9999 i den kommune, hvor du sidst havde adresse, bliver du registreret som udrejst, hvis de opdager du forlader landet. Som førtids- eller folkepensionist må du være udrejst 180 dage udenfor EØS indenfor de sidste 12 mdr. Retten til at foretage en rejse en gang på 12 mdr. står under linket pensionister på udlandsrejse, og derfor er det da nærliggende at tro, det er en speciel ordning for pensionister. Det mener min advokat med møderet for højesteret også. Han er forøvrigt ikke i tvivl om at Fredericia kommune er forkert på den igen. Det er de tit. Men det lever han og andre advokater jo godt af. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 30/11-2015 11:39
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
Traaden drejer sig om "privat oekonomi i Thailand som folkepensionist". |
|
|
cali111 |
Lagt på d. 30/11-2015 12:39
|
Nej, den handler om MIN privatøkonomi i Thailand som folkepensionist. Og for min skyld kan folk skrive i min tråd hvad de vil, hvis admin godkender det. Jeg har startet den primært for at finde ud af, om der er andre i samme situation som mig. Jeg er blevet registreret mod min vilje i cpr registret i min hjemkommune som udrejst, fordi jeg er Thai gift og benytter mig af min ret til at foretage en rejse en gang på 12 mdr. Som udrejst stopper min boligsikring og pensionstillæg. Det har da i høj grad noget med min økonomi at gøre. Men det har også noget med lovgivningen at gøre, og hvordan myndighederne behandler deres borgere. Hvis jeg er den eneste i denne situation er det kun godt, for det ønsker jeg ikke for andre. Men så kan oplysningerne bruges af andre, så de ikke kommer i samme situation. Desuden ville jeg gerne finde ud af, om der er andre pensionister der har mistet pensionstillæget og kun lever for grundbeløbet ved at flytte til Thailand. |
|
|
Suksawad |
Lagt på d. 30/11-2015 12:39
|
Begynder Antal indlæg: 15 |
TAK, endelig en der åbnede op. Jeg er selv meget interesse i indlægget om pensionisters økonomiske situation her i Thailand. Glem så det pladder om ”de inkompetent, bredrøvet rejekælling i diverse offentlige institutioner i Danmark". Jeg ved så ikke hvem der "ejer" denne tråd. |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 30/11-2015 12:49
|
cali111 skrev: Nej, den handler om MIN privatøkonomi i Thailand som folkepensionist. Og for min skyld kan folk skrive i min tråd hvad de vil, hvis admin godkender det. Jeg har startet den primært for at finde ud af, om der er andre i samme situation som mig. Jeg er blevet registreret mod min vilje i cpr registret i min hjemkommune som udrejst, fordi jeg er Thai gift og benytter mig af min ret til at foretage en rejse en gang på 12 mdr. Som udrejst stopper min boligsikring og pensionstillæg. Det har da i høj grad noget med min økonomi at gøre. Men det har også noget med lovgivningen at gøre, og hvordan myndighederne behandler deres borgere. Hvis jeg er den eneste i denne situation er det kun godt, for det ønsker jeg ikke for andre. Men så kan oplysningerne bruges af andre, så de ikke kommer i samme situation. Desuden ville jeg gerne finde ud af, om der er andre pensionister der har mistet pensionstillæget og kun lever for grundbeløbet ved at flytte til Thailand. Hehe! Sådan, nemlig, det er din tråd og din økonomi det handler om, og det er en stor hjælp at høre om andres erfaringer med det ene og det andet, og især de tilfælde hvor myndighederne igen, igen ikke ved hvad f.... de laver. @huboerge: Hvor meget er du mon gået glip af i kroner og ører, nu du åbenbart ikke anede det om ældrechecken? |
|
|
cali111 |
Lagt på d. 30/11-2015 12:55
|
Suksawad skrev: TAK, endelig en der åbnede op. Jeg er selv meget interesse in indlægget om pensionisters økonomiske situation her i Thailand. Glem så det pladder om ”de inkompetent, bredrøvet rejekælling i diverse offentlige institutioner i Danmark. Det er da ikke noget pladder. Det er da ret alvorligt, hvis de uberettiget har magt til at lukke for en borgers retmæssige ydelser under udlandsrejse, og bringe vedkommende i store økonomiske vanskeligheder. Men nu skal jeg nok stoppe med al den jura, indtil jeg har fået et svar på, hvad der er ret eller uret. Jeg svarer jo også kun på kommentarer som. Kend reglerne inden du rejser ud, og det har ikke noget med økonomi at gøre, og er du nu sikker på om det er første gang du rejser 12 mdr. og glem det pladder og lignende. Det kan også blive trættende at gentage sig selv, for dem der ikke har læst tråden fra start. Vi burde måske starte en ny tråd om de inkompetente, bredrøvede rejekællinger i diverse offentlige institutioner i Danmark |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 30/11-2015 12:57
|
Suksawad skrev: TAK, endelig en der åbnede op. Jeg er selv meget interesse i indlægget om pensionisters økonomiske situation her i Thailand. Glem så det pladder om ”de inkompetent, bredrøvet rejekælling i diverse offentlige institutioner i Danmark". Jeg ved så ikke hvem der "ejer" denne tråd. Der boede en gammel dansk folkepensionist i Nonthaburi der levede af grundbeløbet nogle år, han sprang ud fra 18. etage en nat.. |
|
|
cali111 |
Lagt på d. 30/11-2015 13:11
|
JohnBKK skrev: Suksawad skrev: TAK, endelig en der åbnede op. Jeg er selv meget interesse i indlægget om pensionisters økonomiske situation her i Thailand. Glem så det pladder om ”de inkompetent, bredrøvet rejekælling i diverse offentlige institutioner i Danmark". Jeg ved så ikke hvem der "ejer" denne tråd. Der boede en gammel dansk folkepensionist i Nonthaburi der levede af grundbeløbet nogle år, han sprang ud fra 18. etage en nat.. Var det fordi at grundbeløbet alligevel ikke var nok at leve for, eller var huslejen for dyr på 18. etage, eller var han dårligt gående og elevatoren i uorden. Uanset hvad så var det da tragisk for de efterladte, med mindre han havde en god livsforsikring. Suksawad, der er da ikke nogen der ejer en tråd. Man kan da skrive hvad man vil, bare man ikke genere nogen personligt. Man har da heldigvis lov til at have forskellige meninger. det er da det der skaber debat,og måske kan medvirke til løsning af problemer. Er der noget, du synes der er noget pladder, kan du da bare lade være med at læse og kommenterer det. ligesom dette svar som igen er kommet udenfor tråd. Redigeret af cali111 d. 30/11-2015 13:26 |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 30/11-2015 13:24
|
@cali111: Der var mange årsager, helbred, økonomi m.v. - det koster at holde en thaidame tilfreds, hvis man er uheldig at møde en golddigger. |
|
|
cali111 |
Lagt på d. 30/11-2015 13:31
|
JohnBKK skrev: @cali111: Der var mange årsager, helbred, økonomi m.v. - det koster at holde en thaidame tilfreds, hvis man er uheldig at møde en golddigger. Der er ikke meget at digge, hvis han levede for grundbeløbet. Men tænkte nok det havde noget med en dame at gøre. Kærligheden gør ondt, hvis den ikke bliver gengældt. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 30/11-2015 15:08
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
JohnBKK skrev: cali111 skrev: Nej, den handler om MIN privatøkonomi i Thailand som folkepensionist. Og for min skyld kan folk skrive i min tråd hvad de vil, hvis admin godkender det. Jeg har startet den primært for at finde ud af, om der er andre i samme situation som mig. Jeg er blevet registreret mod min vilje i cpr registret i min hjemkommune som udrejst, fordi jeg er Thai gift og benytter mig af min ret til at foretage en rejse en gang på 12 mdr. Som udrejst stopper min boligsikring og pensionstillæg. Det har da i høj grad noget med min økonomi at gøre. Men det har også noget med lovgivningen at gøre, og hvordan myndighederne behandler deres borgere. Hvis jeg er den eneste i denne situation er det kun godt, for det ønsker jeg ikke for andre. Men så kan oplysningerne bruges af andre, så de ikke kommer i samme situation. Desuden ville jeg gerne finde ud af, om der er andre pensionister der har mistet pensionstillæget og kun lever for grundbeløbet ved at flytte til Thailand. Hehe! Sådan, nemlig, det er din tråd og din økonomi det handler om, og det er en stor hjælp at høre om andres erfaringer med det ene og det andet, og især de tilfælde hvor myndighederne igen, igen ikke ved hvad f.... de laver. @huboerge: Hvor meget er du mon gået glip af i kroner og ører, nu du åbenbart ikke anede det om ældrechecken? Man skal simpelthen vaere ludfattig i Danmark for at kvalificere sig til en aeldrecheck og jo jeg har hoert om den. Saa tricket her maa vaere toem alle bankkonti i DK og bevis man har 0 paa ens bankkonto saa skulle den vistnok vaere god nok. |
|
|
click |
Lagt på d. 30/11-2015 17:00
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 546 |
@huboerge: Hvor meget er du mon gået glip af i kroner og ører, nu du åbenbart ikke anede det om ældrechecken? Man skal simpelthen vaere ludfattig i Danmark for at kvalificere sig til en aeldrecheck og jo jeg har hoert om den. Saa tricket her maa vaere toem alle bankkonti i DK og bevis man har 0 paa ens bankkonto saa skulle den vistnok vaere god nok. Jeg har for sjovt skyld prøvet at undersøge på borger.dk om man kan få ældrecheck udenfor DANMARK kan man det ??? og hvis man så kan Kan man så (har man ret hvis man opfylder reglerne)også få opnå ældrecheck udenfor EU's grænser altså her f.eks. i Thailand. Jeg kan ikke finde forklaringen men måske andre her kan Fuck verden, glem smerten. Ikke tude, bare hold ud. Lev dit liv. I Thailand skinner solen
|
|
|
vandango |
Lagt på d. 30/11-2015 17:10
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3980 |
Click inde på borger.dk står der at du ikke kan få ældrechecken i Thailand. Ellers læs her: http://www.ft.dk/.../index.htm |
|
Spring til debat: |