Se indlæg
 Udskriv debat
debat oplæg ang. pension
Kim Ludvigsen
JohnBKK skrev:

Afgørelsen gav en folkepensionist adgang til at være midlertidig udrejst i op til 6 måneder uden afbrydelse.

http://www.social...andet.html

Smukt! Jeg har tidligere kun set en anden afgørelse refereret, hvor op til fire måneder var i orden og seks måneder -1 dag i alt. Man tvang altså pensionisten til to rejser om året. Meget underligt, for den her refererede afgørelse er da vist fra 2007, så det burde være den, der blev refereret til.

Teksten er nu ændret på borger.dk, tidligere stod der:
"Du rejser flere gange, og hver rejse er kortere end 3-4 måneder. De samlede udlandsrejser varer højst seks måneder i løbet af et år. "

Nu står der:
"Hvis du opholder dig i udlandet midlertidigt, har det ikke betydning for din pension. Om et ophold i udlandet er midlertidigt beror på en konkret individuel vurdering af dine bopælsforhold. Du har mulighed for at opholde dig i udlandet i en samlet periode af op til 6 måneders varighed i løbet af 12 måneder. Du skal bevare en reel faktisk bopæl i Danmark og være tilmeldt folkeregisteret."

Det må da være gode nyheder for nogle.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
Bjarne
Kim Ludvigsen skrev:

hugoboerge skrev:

For at komme efter de grimme tyrkiske førtidspensionister, som flytter tilbage til Tyrkiet.

Helt aerligt Kim Ludvigsen det var dog en rigtig GRIM og racistisk udtalelse.

Det var sarkastisk, hvilket burde være indlysende, når jeg bruger ordet "grimme". Der er visse partier i folketinget (mindst ét), der har den holdning, og de siger det næsten direkte.

hugoboerge skrev:
For at lukke munden på de folkepensionister, som har råbt op om, at det er uretfærdigt, at de ikke får det samme som førtidspensionisterne

Personligt har jeg aldrig raabt op omkring dette forhold. Foertidspensionister faar vel et beloeb stillet til raadighed pga sygdom eller handicap af en eller art. Dette beloeb skulle saa saette dem i stand til at leve en anstaendig tilvaerelse eftersom de ikke har muligheden for at udfoere et normalt arbejde.

Der er nogle herinde, der har råbt op - jeg husker ikke lige hvem. Nogle herinde har også haft gang i skriverier til politikerne, hvis jeg ikke husker helt galt.

Jeg tror faktisk, at du husker helt galt. Da der var mest gang i pensions-skriverierne, havde jeg og et par stykker mere ganske rigtigt "gang i skriverier til politikerne". Det er en af måderne, man aktivt og positivt kan forsøge at påvirke og i bedste konsekvens gøre en lille forskel. Men der indgik aldrig et ord om førtidspensionister i debatten eller skriverierne. Den handlede om folkepension, og ingen blandede på noget tidspunkt hverken kageopskrifter, superligafodbold, førtidspensionister eller andet sagen uvedkommende ind.
Noget at det, der ind imellem kan være med til at forpeste debatten her på stedet er folk, der "mener at have hørt", "tror", "mener at huske" etc. "Jeg husker ikke lige hvem" og "hvis jeg ikke husker helt galt" er ikke særlig overbevisende dokumentation i ganske firkantede påstande/statements.

Webmaster
buick skrev:

Pillipinerne høre også med i gruppen du kan tage hele din pension med til

Webmaster skrev:

Det sjove er at man kan tage pensionstillægget med til et land i EU/EØS, Schweiz, USA, Indien eller Sydkorea. Så en billig ferie/proforma-bolig i enten Indien eller Sydkorea kunne være en mulighed - så ville man også have et sted at tage hen ved visarun og lignende. En flybillet koster vel ikke alverden dertil fra Thailand.

Ellers må man nøjes med at være afsted i op til 6 måneder hvert år for at bibeholde tillæggene (husk meldepligten). Det afgørende for pensionstillægget er at man bibeholder sin faste bolig i Danmark (eller i EU/EØS, Schweiz, USA, Indien eller Sydkorea).

Se nærmere:
- Hvis du gerne vil have din folke- eller førtidspension med til udlandet
- Svar på spørgsmålet fra ministeren, 2007 (PDF-format)

Inde på Borger.dk jeg fandt listen over landene, men vil ikke overraske mig hvis de lige har "glemt" at oplyse om Filippinerne. Noget kunne i hvert fald tyde på at du har ret (link).

Og så vidt det er muligt at have sin bopæl i Filippinerne og dermed opfylde kravene til pensionstillæggene, så er Filippinerne da mere oplagt sted end Indien eller Sydkorea. I hvert fald er Filippinerne umiddelbart mere sammenlignelig med Thailand end Indien og Korea er.
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
Kim Ludvigsen
Bjarne skrev:
Jeg tror faktisk, at du husker helt galt. Da der var mest gang i pensions-skriverierne, havde jeg og et par stykker mere ganske rigtigt "gang i skriverier til politikerne". Det er en af måderne, man aktivt og positivt kan forsøge at påvirke og i bedste konsekvens gøre en lille forskel. Men der indgik aldrig et ord om førtidspensionister i debatten eller skriverierne. Den handlede om folkepension, og ingen blandede på noget tidspunkt hverken kageopskrifter, superligafodbold, førtidspensionister eller andet sagen uvedkommende ind.

Førtidspensionister er ikke helt så uvedkommende som kageopskrifter.

Selvom du måske ikke har nævnt forskellen mellem almindelige pensionister og førtidspensionister i henvendelserne til politikerne, så kan andre godt have lavet den sammenkobling. Og politikerne kan jo også selv tænke.

Når der snakkes om uretfærdigheder og pensionsstørrelser, er det jo naturligt for dem at se på, hvad andre får. Og når man så har mulighed for at give ens forhold og samtidig spare penge, så er det jo ikke det værste tilbud, man kan give politikerne.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
Fotofreak
Webmaster skrev:

Det sjove er at man kan tage pensionstillægget med til et land i EU/EØS, Schweiz, USA, Indien eller Sydkorea. Så en billig ferie/proforma-bolig i enten Indien eller Sydkorea kunne være en mulighed - så ville man også have et sted at tage hen ved visarun og lignende. En flybillet koster vel ikke alverden dertil fra Thailand.

Burde du ikke ha' skrevet 'førtidspensionens pensionstillæg' i stedet for 'pensionstillæget' ?

M.v.h. Fotofreak
Redigeret af Fotofreak d. 21/03-2015 14:11

sudsakhon
@HugoB

@Sudsakhon - lyder fornuftigt. Men mht til EU reglerne er det saaledes at du "vender boetten rundt" saa pensionister i DK drager fordel af nogle pensionister har i andre lande indenfor EU ?

Jeg skulle til at svare på dette, idet jeg ikke mener at jeg får vendt "bøtten på hovedet"

Men KIm og Natty har faktisk formuleret det så præcist og rammende, at min kommentar ikkeville kunne bibringe noget yderligere.

Overførselsindkomster, om det er sociale pensioner (omfatter både folke-og førtidspensioner) og øvrige sociale ydelser (bistandshjælp, personligt tillæg for pensionister, "Ældrechecken" (det hedder den ikke mere) børnechecken, boligstøtte..........you name it ) er jo en sindssyg dyr udgift, idet der suges enorme pengestrømme ud af den fælles skattebetaling.

Men det er også en af de ting, der adskiller et velfærdssamfund fra et mere økonomisk ulige samfund.

Men du kan være sikker på at er der "huller" i systemet, skyldes det internationalt indgåede aftaler, man ikke lige nu kan lukke.

I øvrigt, er det en klokkeklar racistisk indstilling, ikke at betragte indbyggere i eget land (kurdere) som medborgere med samme rettigheder. Det er faktisk den holdning, der har ført til overtrædelserne af menneskerettighederne i Tyrkiet. Og en af argumenterne for at Tyrkiets interesse i at blive optaget i EU er en absurd tankegang.
Om man mener at EU bør udvides eller er modstander af EU er underordnet i spørgsmålet om Tyrkiet.
Dette land er en 3. verdens bananstat, både hvad angår retssikkerhed og religiøs samfundsadministration

Så din racistiske svigerdatters holdninger er desværre et udtryk for, at der er lang vej endnu..

Men, Buik og Webmaster.
Jeg kan ikke helt greje under hvilke forudsætninger, at pensionstillæg kan medtages til de nævnte lande.. (henvisning til Borger.dk )

jeg er ikke helt med

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
buick
Kan jeg tage min pension med til Australien, Canada, Chile, Indien, Israel, Marokko, New Zealand, Sydkorea, Schweiz, Tyrkiet eller USA?
Danmark har indgået aftaler om pension med Australien, Canada, Chile, Indien, Israel, Marokko, New Zealand, Sydkorea, Schweiz, Tyrkiet og USA.

Hvis du er dansk statsborger
Hvis du er dansk statsborger eller omfattet af EF-forordning 883/04, har du ret til at tage din pension med, hvis du har haft mindst 3 års bopæl i Danmark, fra du fyldte 15 år, til du fik tilkendt pension.

Hvis du er statsborger i det land, du flytter til
Hvis du er statsborger i det land, du flytter til, kan du tage din pension med, hvis du har boet mindst tre år i Danmark og har arbejdet i mindst 12 måneder i Danmark eller boet mindst 10 år i Danmark, hvor fem af årene er optil din ansøgning om pension.

Hvis du er flygtning
Hvis du er flygtning, er der særlige regler for, om du kan tage din danske pension med til udlandet. Kontakt Udbetaling Danmark hvis du er i tvivl. Du skal have disse oplysninger klar:

Dit statsborgerskab Den bestemmelse i Udlændingeloven, der har givet dig ophold i Danmark som flygtning Om du været i arbejde i Danmark

buick
Kan jeg tage min pension med til Pakistan, Makedonien (FYROM), Bosnien-Herzegovina, Montenegro eller Serbien?
Danmark har indgået aftaler om pension med: Bosnien-Herzegovina, Makedonien (FYROM), Montenegro, Pakistan, Serbien og Kosovo (Kosovo har erklæret sig selvstændig i 2008. Danmark følger den ex-jugoslaviske konvention, indtil der er indgået en aftale med Kosovo).

Hvis du er dansk statsborger
Hvis du er dansk statsborger eller omfattet af EF-forordning 883/04, har du ret til at tage din pension med, hvis du har haft mindst tre års bopæl i Danmark, fra du fyldte 15 år, til du fik tilkendt folke- eller førtidspension.

Hvis du er statsborger i det land, du flytter til
Hvis du er statsborger i det land, du flytter til, kan du tage din folkepension med, hvis du har boet mindst fem år i Danmark og har arbejdet i mindst 12 måneder i Danmark.

Du kan tage din førtidspension med, hvis du har boet mindst tre år i Danmark og har arbejdet mindst 12 måneder i Danmark. Derudover skal du opfylde disse betingelser:

du har haft bopæl i Danmark i en uafbrudt periode på mindst 12 måneder op til, at du ansøgte om førtidspension du har været fysisk og psykisk i stand til at udøve et normalt erhverv i Danmark i mindst 12 måneder.
Hvis du er flygtning
Hvis du er flygtning, er der særlige regler for, om du kan tage din danske pension med til udlandet. Kontakt Udbetaling Danmark hvis du er i tvivl. Du skal have disse oplysninger klar:

Dit statsborgerskab Den bestemmelse i Udlændingeloven, der har givet dig ophold i Danmark som flygtning Om du været i arbejde i Danmark

sudsakhon
Check ;-)

Men var det ikke tillæggene, som blev omtalt, og linket til?

Fotofreak

Klik på foto for større billede

i1175.photobucket.com/albums/r640/Fotofreakdk/pension_zps5hs0tyms.jpg

Kilde:
https://www.borge...0453797324
(Se under: "Kan jeg få pensionstillæg ?" )

M.v.h. Fotofreak

sudsakhon
Så er jeg med.

Det er ikke for at være ordkløver, men jeg fik opfattelsen af at der ikke udelukkende blev talt om de helt specifikke regler for førtidspension på nye ordning, men om det ekstratillæg, man kan modtage i DK.(+ nævnte stater) DVS. for alle andre pensionsformer.
(Der er i øvrigt også snævre overgangsregler for den nye ordning mht. udbetaling af tillæg)

Jeg er stadig usikker på, hvorfor Fillippinerne kommer ind i den snak..

Webmaster
Fotofreak skrev:

Webmaster skrev:

Burde du ikke ha' skrevet 'førtidspensionens pensionstillæg' i stedet for 'pensionstillæget' ?

M.v.h. Fotofreak

Du har ret, det er mig der har set forkert i farten.
Læste "folke- eller førtidspension" i overskriften (herinde) og overså så "førtids" ned i teksten.
Sorry for forvirringen.
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
Spring til debat: