Se indlæg
 Udskriv debat
Håndværker i ThailND
jorn
P.S naar vi har haft rengoering saa betaler jeg friviligt 200 bath i timen, men jeg forlanger det gjort ordentligt.
“Music is the only language I whirly understand"

rinpoche
parkpean skrev:
Hmm eller fordi du ripoche har røven fuld af penge og du gerne vil føre dig frem........
føresæde:::: tror du at du har med slaver at gøre....????
jeg ved ikke hvorfor du nedgør folk,
håber du er stolt af din indtaget status....
parkpean.....Sad

Jeg ved ikke hvor i min post at jeg har skrevet nogetsomhelst om a) mig selv, Cool røven fuld af penge c) føre mig frem d) status. Men jeg er sikker på, at du vil henlede min opmærksomhed herpå.
Slaver? Tror du ikke næste gang at du føler dig foranlediget til at poste at du skulle poste før kl. 01.00, hvor din dømmekraft øjensynligvis er gået fløjten, jeg kan kun gætte på grundene hertil.

Din misforståede politiske korrekthed kommer du ikke langt med i Thailand. Thailand er et overordentlig klasseopdelt samfund, hvilket du som turist nok aldrig kommer til at indse.
Den af Christian skitserede situation afføder ikke respekt, istedet forvirring, idet han afslår at sidde inde i bilen, noget som alle thailænderne havde forventet.

rinpoche

jorn
Jeg har ikke noget imod at man betaler en fair pris, en pris der staar i det rette forhold til de krav man stilller og man skal ikke betale en overpris bare for goere det! Mit eks. med rengoering handler simpelthen om at jeg vil have det gjort ordentligt og ikke andet. man faar ikke et stykke veludfoert arbejde for en dagloen paa under 200,- baht dag.Grin

Det er meget svaert at finde kvalitets haandvaerk i Thailand. nok p.g.a prisen!Wink

For mig er der ogsaa stor forskel pa hvordan thai behandler hinanden og hvordan vi behandler Thai.

Jeg ved godt hvad min kaerste betaler sine ansatte! og der har jeg faaet en kraftig beksed om at det skal jeg ikke blande mig! saa det jeg lader jeg med og saa maa min kaerste jo klare problemerne selv!

Men vi har heller ikke faelles oeknomi og jeg drager ikke fordel af det.

Men for mig handler det om min personlige vaerdighed og i min verden bliver folk betalt ordentligt, for et godt et ordenligt stykke arbejde.

Jeg vil ikke tages i roeven, saa ublu pris vil jeg ikke blive accepterre, men at jeg saa stikker dem 500 baht i drikkepenge naar haandvaerkerne gaar ud af doeren, det finder jeg helt rimeligt hvis jobbet er iorden.Wink

vi er alle mennesker og jeg er desvaerre ikke typen der kan side paa terassen og nyde synet af rismarkerne, med folk der arbejder, med spaed boerne paa ryggen, en ti timers lang arbejdsdag, for en loen paa under 30 kr. pr dag. sorry!Sad

Men selvfoelgelig kan der vaere vilkaar som: Gratis boilg i en ordentlig kvalitet, mad og rent drikke vand af en ordentligt kvalitet, fri adgang til laege og hospitalsbehandling, og en mulighed for bevare goderne naar man en dag slidt op og ikke kan mere...... Ja men saa begunder jeg maaske at kunne forstaa den lave den betaling.Cool

Men det er ikke min opfattelse, at det lige er saadan det forgaar!Grin

jorn
Selv i klasse opdelt samfundskal man sgu behandle folk ordentligtWink Isaer hvis man sidder i toppenGrin

Jeg kender godt min status i Thailand! det tror jeg ogsaa baade min kaerstes familie og ansatte goer!Cool Jeg kan ikke og vil ikke redde hele verden, men jeg har mine principper og dem jeg ikke koeb paa!

Jeg ved godt at jeg citere enkelte personer, men det er ikke den enkelte jeg gaar efter men mere den holdning der bliver udtrykt helhedenGrinGrin en holdning som strider imod mine principperCool

rinpoche
Hej Jorn,

Al ære og respekt for dine holdninger Jorn, såre prisværdigt.

Hvad jeg er inde på, er at samfundsstrukturen i Thailand er skruet sammen med et meget skarpt skel i klasseopdelingen. En omstændighed som du også oplever, kan jeg forstå.
At forsøge at ignorere denne omstændighed, fordi vi kommer fra et samfund hvor alle er lige (og godt det samme) virker ikke særligt godt i Thailand, der i denne henseende er et statisk samfund.
Forsøg på at "rokke båden" munder som oftest ud i desorientering og forvirring.

Selv i klasse opdelt samfundskal man sgu behandle folk ordentligt, Isaer hvis man sidder i toppen

Det kan vi da overhovedet ikke blive uenige om Jorn.

mvh
rinpoche

thaikurt1
Vi skal respekt personer holdninger og principper og maade at leve paa i Thailand.
Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."

http://nej
yeya
Jorn skrev: Det ikke bare Mitcho der er en "dum person! det tror jeg sgu ogsaa jeg er!

Hvem er det lige tage roeven paa hvem?

Du sgu helt christian!!!!!

"Kære" Jorn!
Jeg er sikker på at Christians gestus ikke var ment som; Jeg vil sgu ha' respekt, så jeg sætter mig på ladet....
Men derimod er det da meget normalt at det er ham der sætter sig der, som det er en thai.... ingen forskel der.

Så jeg forstår dig ikke helt! "Hvem er det lige der tager røven på hvem"? Og hvorfor alle de citater i dit indlæg, er vi bare for dumme alle sammen, og du er helt perfekt når du kører alle din kones ansatte hjem til familien.... Lejer en bus, køber mad og sodavand osv. flot flot.
Det drejer sig vel også om at indordne/tilpasse sig, og i Thailand ser man altså folk på ladet af en pickup hver eneste dag. Farligt eller ej..... men sådan er dagligdagen altså i Thailand.

Hvis vi så lige skal tilbage til emnet, som "Torben Mustang" vist nok har afsluttet, ved at sige tak for svarene. Så er det for meget at give 18000 baht for at få malet, men omvendt skal man jo heller ikke være smålig. Det er en balancegang, men det drejer sig om at tilpasse sig og indordne sig (man kan vel sige integrere sig), og så er det op til hver enkelt at vurdere hvordan man gør det bedst.
Der er ingen lov for hvordan man skal gøre, man kan blot forsøge sig med sit bedste.

Hey Torben Mustang!!!!
Lad os endelig høre hvordan det går med malingen af huset og hvad det måtte komme til at koste dig eller om du måske gør det selv.

Mvh
HenrikCool

Kom og besøg vores nye Thailandske restaurant i Odense.
[url]www.baanjoy.dk[/url

http://www.baanjoy.dk
Robert Kronberg
Hej,

RESPEKT
Ingen får noget ud af, at danskere vil indføre danske normer i Thailand. Og som rincpoche skriver fører det kun til forvirring og desorientering, og i sidste ende ender det med, at de tror, at man er både dum og rig, og at de derfor har lov til at snyde een.

Hvis farang opfører sig i dumt ved at overbetale eller give særstatus til sine underordnede, så kan det og vil det kun blive fortået, som om man er den naive rige onkel, der indirekte acceptere at blive snydt.

Thaiere er er i princippet ligeglade med om de får 100 baht eller 1000 baht, men det afgørende er, at man behandler dem korrekt og med respekt i forhold til deres position.

Jeg mener ikke, at de er ligeglade med penge, men at du kan ikke holde på dem alene ved at give en god løn, for god løn resulterer ikke i taknemmlighed. Korrekt opførelse og respekt resulterer i taknemmelighed.

LØNNEN
Mindstelønnen i Bangkok er ca. 175 baht per dag, punktum, og så kan man give mad. Jeg vil aldrig give mere en 300 per dag, borset fra hvis det er en person med særlige evner.

Men giver du dagløn i et projekt, så vil man finde ud af, at de arbejder langsomere og langsommere, da langsommere arbejde giver flere daglønninger. Så hellere finde en samlet pris, og uanset om den er lidt over, hvad man TROR at antal dage ender med, så vil den nok ende med at blive rimmelig.

Hvis det var mig, ville jeg købe malingen selv, og så ved jeg, hvilken maling, det er, og jeg ved, hvor meget det fortynnes.

Og så, idet det er et kortidsprojekt, sige 500 baht per antalt forventede dage, og hvis det er 10, så aftale en fast pris på 5,000 baht, og så er det deres problem, han vil arbejder 24 om dagen, to eller en person, blot arbejdet bliver udført.

PS jeg har ikke kæmpe stor erfaring med at hyre den slags arbejder, så det er bare lidt tanker.

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
Rasmus
Hejsa
Som udgangspunkt må vi forstå at også Thaier er forskellige - ganske som vi er det. Prisen på en ”daglejrer” i Thailand er også meget forskellige, det beror på hvor i landet med ønsker at få udført sit arbejde. Dertil kommer den tekniske formoren og erfaring hos den enkelte.

Min personlige erfaring har lært mig at når jeg ønsker et stykke arbejde udført, kontakter jeg den lokale ”sjakbajs”. Det er en mand som jeg har haft gode erfaringer med tidligere, her overlader jeg det til ham at fremskaffe de folk som han nu finder nødvendigt til dette aktuelle arbejde. Formanden (sjakbajsen) får 300 bht. pr. dag og resten får 200 bht. inkl. frokost og fyraftens øl. Det har fungeret fint de sidste par år, og sådan har jeg tænkt mig det skal ske fremover.

Det kan da godt være at der bliver ansat en eller 2 mand for meget – og hvad så? Her snakker vi om pepper nøder set med Danske øjne. Og så er der den fordel med et par hænder for meget - at de muligvis får arbejde færdigt til aftalt tid. Husk på! Thaier er ikke just verdensmester i planlægning og organisation.

Jeg har før prøvet at lave aftaler om en akkordpris, men her ender det som reglen med store diskosjoner om hvem der skal have hvad og hvor meget. Samt med beskyldninger om at nogle tager røven på andre, og andre som føler sig forfordelt. Disse diskussioner kan Thaier får utroligt meget tid til at gå med, og alt imedens dette står på – sker der ikke en skid med byggeriet. Så det med fastpris systemet har jeg kun dårlige erfaring med.

Hilsen Rasmus

xxxx
Hejsa Robert
Erfaring eller ej, saa har du meget ret i dine overvejelser.
Det er komplet idioti at gaa ud og give overbetaling fordi vi efter Danske normer syntes de faar for lidt...
Det er det Thailandske arbejds marked og priser.. Og som saa rigtigt skrevet saa vil det kun medfoere at de taenker dumme farang hvis man betaler mere...
at Christian sidder paa ladet og lader slaven sidde inde i varmen. ja men det er da op til ham, men et er sikkert... de siger ikke gode farng tager hensyn til os, men siger farang kwai yai. Ok ok slaven er maaske saa meget sagt, men det er bare saadan over alt i verden at den som har pengene bestemmer...
Ogsaa i thailand.
saa kan vi saa gradboeje den magt som vi har lyst.. Men der er diverse spille regler alle steder og man kommer laengst ved at foelge dem..... Uanset hvor meget det kan stoede vore opfattelse af ret og uret.

le-si

jorn
Jeg antager aldrig en person for at vaere dumWink heller ikke at "alle" andre er det, naar jeg citerer 5 personer, hvor af den ene er mig selvGrin

At indfoere danske vilkaar i Thailand! nej det har jeg ikke noget oenske om!Wink Nej! saa galt gaar det nok heller ikkeGrin

Men jeg er dansk! Jeg farang og jeg har en indsigt og bagrund der goer at jeg ved bedre! skulle jeg saa skrue hovedet af og goere som thailaenderne bare fordi jeg dagligt ser dem saette livet paa spil, fordi de ikke har en valg mulighed?Grin

Er jeg bag rattet eller bliver transport fortaget i min bil, saa sker det ikke under indflydelse af alkohol og der er saeder til alle ellers er det anden bil der kan loese opgaven, for jeg har valg muligheden.Wink

Jeg har taget "dansen" med hele familien og omegn! JEG GIR MIG IKKE!

Jeg forstaar godt christians bagrund, men at saette livet paa spil for at opnaa respekt! Det ville jeg aldrig goere! jeg ville aldrig saaette mig i ladet paa en pick up i Danmark, hvorfor i alverden saa goere det i thailand?

Vi kommer fra et velorganiseret samfund hvor vi ville vaere i stafbart forhold hvis behandler vores ansatte, som mange goer det i Thailand! Jeg siger ikke at hoejre loen i sig selv er maalet, men at give dem bedre arbejds,- og levevilkaar, det mener jeg naemerst at vi er forpligtiget til!Shock

Naar vi pakker bilerne, med div. for os temmelig smaa livsnodvendigheder og koere nord paa, saa giver, vi de mennesker en oplevese, en ferie tur, en tur hjem til deres familie, en familie de kun sjaeldent faar at se! Det koster ikke mig noget paa rangstigen, at goere det paa en ordentligt maadeGrin Det er deres bonus, for aaret der gik!Wink

Naar vi er hos familien, saa lever jeg som dem i de 3 dage og jeg fodre dem ikke med penge, men jeg oplever heller ikke en mangel paa respekt!Shock Men hvem ved? snakken gaar, paa "jor" et sprog jeg ikke forstaarGrinGrinGrin

Jeg vil skide paa om folk mister respekten for mig! Men jeg er ikke Thai! Jeg kan og vil ikke tage roeven paa fattige folk, for selv at kunne skumme floeden! Heller ikke for opnaa respektCool

yelly! drop "kaere" jeg skriver ikke min mening, for opnaa noget personligt. GrinGrinGrinGrin

Frank
Jeg fortalte lige konen - som også kommer fra Kalasin - historien om de bath 18.000,- for 6-9 manddages arbejde.

Hun er stadig i chokShock

Grin

mvh
Frank

Hejsa FRank
Stik hende en flad det fjerner den chock effeckt GrinGrinGrinGrin
Nej det skal du naturligvis ikke,men jeg kan godt forstå hende
bamsenSmile

Buggymann
lige en oplysning til rinpoche...jeg har nu været thai gift i 8 år så turist er jeg ikke ligefrem...tak
Parkpean Pfft
just love Thailand. The land off budda...

www.thaikontakt.dk
rinpoche
til parkpean,

Du har nu været gift med en thailænder i 8 år, hvorved forandrer det din status som turist? ....

rinpoche

Mictho
Parkpean,

Mht til dit tidligere indlæg synes jeg nu du overreagerer lidt. Mere panik har jeg vel ikke skabt, men jo jeg skulle nok ikke have blandet mig. Jeg må nu ligesom Rinpoche sige at jeg heller ikke kan se hvordan et ægteskab med en thailænder gør dig mindre turist.

Torben,

Jeg ved ikke hvem der prøver at spille smart her. 17 risbønder har i ansat, så du kunne måske spørge et par stykker om de ikke har lyst til tjene lidt ekstra. Det er vist ikke sæson for ris hele året, så mon ikke der kunne blive plads til det også? Grunden til min kommentar var nu at jeg finder det mærkværdigt at man praler med hvor mange folk man har ansat, samtidig med man klynker over at skulle bruge et par tusinde kroner på at male sit hus.

Men nu ikke flere kommentarer i denne her sag fra mig.

paulsenp
Hej Jorn,

Du skabte vist lidt forvirring, da du skrev:

P.S naar vi har haft rengoering saa betaler jeg friviligt 200 bath i timen, men jeg forlanger det gjort ordentligt.

200 baht i timen!

I et senere indlæg nævner du, at du ikke vil betale mindre end 200 baht om dagen, og det er vist det, der gælder. Eller?
Peter

Buggymann
Hmmmm der er jo en foskel på at komme til Thailand som turist og være gift med en.Man får da et meget støre indblik i thai kultur og thairs væremåde,,,,så derfor vil jeg ikke kalde mig selv turist mere
parkpeanPfft
just love Thailand. The land off budda...

www.thaikontakt.dk
Hejsa Parkpen
Ja jeg har det på samme måde,man ser ikke thailand
på samme måde som en der kommer første gang eller for 3 gang
Så jeg kan godt forstå du siger du ikke føler dig som turist ,når du sidder oppe i huset og hygger dig
bamsen

thaikurt1
Hvis man skal kalde for en turist er det ind der kommer til et fremme land og er der et stykke tid og tage saa hjem igen

Jeg som har min adresse her og igen ting har i et andre land vil jeg kalde fastboede
Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."

http://nej
Spring til debat: