Se indlæg
 Udskriv debat
Best thai beer?
rinpoche
Hej sudsakhon,

Phuket-øl? Næ, den kender jeg godt nok ikke.
Men fandt den med en søgning, her er en god oversigt:

Kan huske jeg var temmelig glad for black tiger beer lige da den kom frem.

http://www.bangko.../beer.html

mvh
rinpoche

jorn
leo beer bliver lavet af Singha beer

[quote] Singha Lager Beer Package Alcohol Content
A premium lager beer brewed from the finest ingredients, "Singha" is a full-bodied 100% barley malt beer that is distinctively rich in taste with strong hop characters

330 ml.
355 ml.
630 ml. 6.0%

Singha Lager Draft Beer Package Alcohol Content
This non-pasteurized Singha Lager Beer offers the essence of draft beer in a keg that is truly rich and creamy

30 Litres 6.0%

Leo Beer Package Alcohol Content
"Leo Beer" is a full-flavored standard lager beer with a smooth and pleasant finish

330 ml.
630 ml. 6.0%

Thai Beer Package Alcohol Content
A super strong beer with 6.5 percent alcohol weight by volume

330 ml.
630 ml. 6.0%

Kloster Beer Package Alcohol Content
An international premium lager beer that offers refine and smooth taste.

330 ml.
640 ml. 5.2 %

KILDE:

http://www.boonra...eer_m.html

Redigeret af d. 19/01-2006 18:58
“Music is the only language I whirly understand"

Buggymann
hvorfor fortynde den æget vare til noget tyndt skidt griner
parkpeanGrin
just love Thailand. The land off budda...

www.thaikontakt.dk
Joey
Nok fordi der skal ikke mere end 4 singha før man blir stiv i 40 grads varm Grin eller hvad
.
og tak for info Jorn Wink vidste ikke Singha har lavet Leo. Cool

Buggymann
4 stk beer chang indenfor 1 time så køre det...især i 40 graderes varme...hahaGrinCool
just love Thailand. The land off budda...

www.thaikontakt.dk
jorn
Leo Beer" is a full-flavored standard lager beer with a smooth and pleasant finish 6.0%

Singha Lager Beer Package Alcohol Content
A premium lagert brewed from the finest ingredients, "Singha" is a full-bodied 100% barley malt beer that is distinctively rich in taste with strong hop characters 6.0%

Leo er en oel der har mere karakter af pilsner typen. Typer som groen tuborg, Heineken, og carlsberg etc. Leo har en guld oels styrke. Den er korttids lageret og der er anvendt en lyser maalt! hvilket goer smagen "let (toer) og skarp". oellet vil skumme mere med et skum der hurtigt falder, da oellet har bevaret mere af sin kulsyre.

Modsat Singha beer, som er en guld oel, som f.eks Guld tuborg, sort guld og blaa nykoebing etc, oel hvor der anvendt en moerke malt og singha bliver lageret i laengere tid foer den tappes paa flasker, det kraever lidt ekstra humle (hops). Det goer smagen "tung (soed)og bloed (smooth) Oellet vil skumme mindre og bevare skummet laengere, da oellet under lagering afgiver en stoerre del af kulsyren.

Begge oel har en alkahol styrke, som guld oel, paa 6 %

Det er de to forskellige typer af malt der giver den "store" (frugten) forskel i smagen, humlen er vigtig for holdbarheden og tilfoere "Humlesmagen"giver "bitterhed" og lageringen "runder" smagen af.

Jeg er mest til guld oel, altsaa mere "bitter" oel med en god frugt og af rundet smag, men i det her tilfaelde, synes jeg at "singha beer" er for "soed" altsaa "tung" i smagen" og jeg ville nok fortraekke en "Leo beer"

En af grundne til, at der er forskel paa baade i alkaholstyrke og smag imellem de danske oel og de thailandske oel, tror jeg skyldes klimaet. og kulturen.

I Danmark drikker vi oellet "kaelder koldt" 5-8c. Hvilket er den temperatur "vores oel" er brygget til at blive serveret ved og detvil give oellet den bedste, fulde smag og med "passene" alkohol procent.

I Thailand drikker de oellet "is-koldt" (0-3c) og jeg mener at f.eks. Singha beer, er brygget saa oellet smager bedst bevare sin fulde smag ved den lave serveringstemperatur. Alkohol procenten bliver ogsaa mere "passene" ved at tilsaette et par isterninger.

Et eksempel som kan bekraerfte det er Heineken, som ikke er det samme i Thailand, som den Heineken man faar i europa. Hvis man tilsaetter is til en Heineken, saa mister den lidt smag, men den aendre ikke karakter paa samme maade som Carlsberg. Heineken er ogsaa brygget med en annelse hoejre alkohol procent. Heineken kan ogsaa -modsat Carlsberg - nydes uden is, ved en mere "Europaerisk" serveringstemperatur uden at faa "den lunkene smag"

Jeg mener at det var en af Carlsbergs svagheder! Carlsberg smager af "nul og en skid" hvis man tilsaetter is. I 35c's varme smager Carlsberg som "lunken oel" hvis man drikker det efter danske normer.

Det var helt forkert af carlsberg, at tage "vores oell" fjerne navnet "hof", kalde det for "Carlsberg" og saa saelge det i Thailand. Hvad Carlsberg burde have gjort var, at lade os beholde "vores oell" og brygget en "Carlsberg" der smagte mere som "Deres oell"Grin

Lav en test! Koeb 2 Singha beer og 2 Carlsberg,

lad en af hvert maerke staa paa radiatoren til de er ca 25 grader varme. (tempraturen og mishandligen af oellet er vigtig)

saet ligledes en Carlsberg og en Singha beer i koelskabet til de er ca 7c. kolde

Server oellet i fire ens gode oelglas! (ikke vinglas)

Skaenk den varme Singha og Carlsberg over et par isterninger.

Tilsvarende skaenker du de "kaelder kolde"

saa venter du et par minutter til oeelt "har sat sig" i glassene og smag saa!

Drik lidt lunket vand imellem smagsproverne af oellene.

Hvis du ikke bryder dig om at drikke vandet, saa kan du jo bare skylle munden og spytte det ud.

Oellet derimod, af dem skal du tage en god fornuftig mundfuld, lade oellet hvile i mundhulen et oeje blik og saa langtsomt lade det glide ned alt imens at du laener tilbage, ligger hovedet bagover og siger ahh! Uanset om du kan lide smagen eller ej, hvis du overhovdet kan!

Det er for mig en stor misforstaaelse at oel skal nydes som vin! Staanende andaegtigt og med serioese miner!' NEJ! oel er liv og glade dage, oplevesen er hel naar man udtrykker sine foelser ogsaa kropsligt

Paa den maade faar du denne fulde smag og oplevelse af oellet!

Proev at skrive testen ned, giv en karakter udfra Skum, farve, smag og kropslig reaktion for hvert glas oel. Lig resultatet ind her i debatten.

Nu er det jeg skriver jo ikke en eksagt viden! Men blot mine tanker om oellet!

Saa skulle der vaere et par oelkendere der ved bedre, eller bare nogle som har en anden opfattelse, saa skriv endelig. Jeg holder meget at faa ny videnGrinGrin

Skaal gutter

jorn
"fuck" nu er jeg sgu toerstig, jeg tror sgu at det er dagen hvor en kold Guinnes skal goere godt!GrinGrinGrinGrinGrinGrin

Suk Rak Ning
Der er sq en studenterhue der trykker Grin

Skæg for sig og snot for sig, dvs. Ingen is i min øl og det nemmeste for mig er, at købe en bakke Beer Chang 420 THB og så er det ellers bare at komme igang inden de bliver for varmeWink

Mvh.Tørstige Suk..................Cool

[small]
Beer Chang = 6,4%.....Shock
[/small]
i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/cooltext78887913.gif

Vogt dig for kopierne - jeg er en original

yeya
ja jeg holder mig også til Suk's metode. Det med is i øllet er kun for thai'er. Jeg siger altid nej tak til alt det is.
ØL STRAIGHT!!!

SKÅLGrin
Kom og besøg vores nye Thailandske restaurant i Odense.
[url]www.baanjoy.dk[/url

http://www.baanjoy.dk
Suk Rak Ning
Hvis man møder en lækker sild her i Thailand med str. 47 i sko og drikke øl med is i, så tror jeg nok lige jeg ville smutte igen inden jeg blev for fuldGrinGrinGrinGrinGrinGrinGrinGrin

jorn
Saa Saa! SUK!

Jeg siger ikke at du eller andre skal putte is jeres oel! Jeg forsoeger blot at forklare en lille omend en meget betydleig forskel.Cool

Jeg er ikke udepaa at begaa blasfemi!Shock

Jeg siger blot: "skik foelge eller land fly" Carlsberg valgte det sidste!Grin

Suk Rak Ning
Jorn, jeg syntes at det er et interessant indlæg, det var bare for at drille lidt.........Pfft

Suk.....................Cool

ben
Jeg var imod is i oel da jeg foerste gang kom til Thailand men maa indroemme at jeg nu og da dumper 1-2 isklumper i oellen nu, hvis ikke den er kold nok. Skaal!

Suk Rak Ning
Hva' faen' Ben er der gået lidt tøs i dig ( griner ) glæder mig til at møde dig på Søndag...........ses

Suk.................Cool

Mintz
Suk skrev:
THAI-ØL SKAL DRIKKES I THAILAND !

HEhe Enig.. men jeg har aldrig får lov til drikker det i Thailand Grin
Goddag Wink

เมื่อรู้สึกตัวก็สายเกินไป
หมื่นพันที่เธอผ่านชาย
หัวใจเธอจึงเย็นชา

xxxx
Suk
Du rutter altsaa ogsaa med pengene.. en kasse Chang ( flasker ) koster 350 - 360 thb Grin
Det svarer til 24 daaser......
le-si
Redigeret af xxxx d. 20/01-2006 13:12

jorn
Ja-ja! Suk! du maa gerne drille! og le-si nej! jeg er ikke oelkender! GrinGrin

Det er muligt at der "feminit" at tilsaette is til sin oel!Cool

nej jeg siger ikke at leo er det samme som tuborg, men at de er af samme type!Cool

Men for ligesom, at at saette tingene ind i et persektiv, der maaske er lettera at forstaa:

Oel er som kvinder:

Den foerste gang man nyder en af dem, er maaske ikke den bedste, men man vil aldrig glemme det.

Naar man bliver aeldre og mere moden, saa har man en tendens til at heange ud med den samme, men naar det ikke er muligt. saa snupper man gerne noget andet.

Fordi man elsker en, behover man jo ikke at hade alle de andre!

Det er kun ikke formen og temperaturen der taeller, men ogsaa farven og duften.

Jomfrulighed er en fristelse, men ikke en kvalitet, alder er ikke et oenske, men et gode.

Desto flere mand indtager, desdo bedre bliver de!

Fordi din nabo elsker en, behover du jo ikke at elske den samme! husk at kaerlighed goer blind!

Der findes lige saa mange forskellige typer oel, som der findes af kvinde tyber! Det er i alle aldere og former.

Elsk en og nyd resten!GrinGrinGrinGrinGrinGrin

Skaal !drenge, jeg skal paa druk!CoolCoolGrinGrinWinkWink;

ben
Glemte at kommentere paa Phuket oel - de kar eksisteret laenge (har enda set dem i DK) men har nu re-startet deres kampagne og jeg nappede en 5-6 stykker paa en aften - dejlig mild og rund (5%) og kan anbefales. Minder lidt om Erdinger syntes jeg. Skaal!

Robert Kronberg
Hej jorn,

Jeg tror, der er en pointe i det med kultur, om hvor kold en
øl skal være. Hvis man køber sin øl i en traditionel Thai-kiosk, så kommer den endda nærmest fra fryseren. Men varmen gør også, at "kælderkold" hurtig ville blive for varm.

Jeg har selv fået den dårlige vane at smide øl i fryseren, men nogle gange eksploderer de der inde.

Det mest irriterende ved is er, når man drikker af glasset, og den store isterning flyder hen foran munden, så der ikke kommer noget øl i munden, men man blot sidder og suger af et fyldt glas. Det er lidt utjekket. Thaierne er bedre til at takle det problem.

Noget andet irreterende ved is er, når man drikker langsomt og isen smelter ud i øllen, så den sidste tredjedel øl er blandet med vand.

Ligesom MisterM kan jeg bliver påvirket af øl-pigerne. Men under normale omstændigheder, hvis der er "stor" prisforskel mellem Chang og de andre, så vælger jeg Chang, simpelthen fordi jeg ikke vil betale 40 Baht mere for blot et navn. Privat køber jeg altid Chang. Jeg synes faktisk heller ikke, at de andre smager bedre som sådan.

Hvis jeg ved, der skal drikkes mange, holder jeg mig fra Chang, da de giver voldsomme tømmermænd, så er Singha eller Heineken de ekstra Baht værd for at undgå et stort hovede.

Tiger er blevet et stort hit i Bang Saen og Bangkok, og de giver endda øl væk i flæng (sponserer), så dem er jeg ved at vende mig til, men jeg har vist aldrig betalt for en Tiger endnu?
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
Kimpil
Helt ærligt så er det ikke øllet, der har gjort mig forelsket i Thailand. I mine øjne erd et al sammen noget tyndt sprøjt uden nævneværdige smagsnuancer. Den bedste øl jeg fik under hele mit ophold i Thailand, var en Weinstephaner Weisse i Chiang Mai og så var den endda fra fad. Mit foretrukne alkoholindtag kom fra vodka og Red Bull og diverse cocktails. Hvis/når jeg bosætter mig i Thailand vil øllet komme fra mit eget lille hjemmebryggeri. Starter snart med et par venner et lille forsøg herhjemme.
Det er ikke hvad du gør - det er måden du gør det på

www.pilegaard-christiansen.dk
Spring til debat: