Se indlæg
Side 2 af 2: 12
|
Fødevare- og hygiejnekursus
|
|
Jens Ole |
Lagt på d. 18/12-2013 17:58
|
Øvet medlem Antal indlæg: 156 |
Hej Flyer Fødevarestyrelsen(FS) ser meget gerne at du bruger deres skabelon til egenkontrol.Bare ret den til,så den passer til jeres virksomhed. Det er længe fint , hvis du udtager kontrol 1 gang om ugen,husk at bruge thermometer når dette gøres. Vi lavede stikprøver hver dag , og fik af vide at det var unødvendigt,sagt af FS. En skrev i et tidligere indlæg at din egenkontrol skal sendes ind til fødevarestyrelsen,dette passer ikke. Den skal blot være tilgængelig når FS kommer på besøg. Mange glemmer også at lave risikoanalyse,som led i egenkontrollen,husk dette,da FS går meget op i det,og samtidig kan være et godt redskab for jer. Med hensyn til varmeholdelse af ris,er det en god ide,at købe pakeringsskiver og sætte på riskogerne,da det er utroligt let at holde styr med varmeholdelsetiden(3 timer). Med hensyn til certifikat hygiegnekursus kan den bestilles online hos MOCH. Det koster 650 kr og tager 5-7 timer,dog brugte vi mere tid , da jeg ville være sikker på at konen havde forstået alt.Du kan ikke tage prøven før du har været alle lektioner igennem og ved prøven kræver det udsøgt diciplin,da du naturligvis ikke må hjælpe konen. FS kan underkende dette certifikat,hvis de fornemmer at din viden er for lille(snyd),min kone blev forhørt i almen hygiegne i ca 10 min første gang FS var på besøg,som kontrol af , at hun ikke havde snydt. Med hensyn til næringsbrev,kan hun også gøre dette online igennem MOCH,dog skal prøven aflægges ved godkendt firma/skole fysisk. 25 spørgsmål , max 5 fejl= bestået. Når i starter op , er det vigtigt at i tilmelder hos fødevarestyrelsen,samt bliver optaget i næringsbasen. Så snart i er tilmeldt får i en blank kontrolrapport,hvor der blot står at i er tilmeldt fødevarestyrelsen. Det er meget vigtigt at i hænger denne op , på et meget synligt sted,selvom at den er blank. FS kommer som regel på kontrol senest 6 uger efter opstart. Hvis du har andre spørgsmål,er du velkommen til at skrive , og jeg skal besvare efter bedste evne. Held og lykke med forretningen Jens Ole |
|
|
buick |
Lagt på d. 20/12-2013 08:46
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 549 |
Temperatur skal tjekkes mindst hver 3 time og falder den under 65 grader skal det hele varmes op til over 85 grader igen, Husk også at nedkøling skal ske inden for et vist tidrum (husker ikke lige tiden ) Det man så ikke behøver er at skrive ind i egenkontrollen hver gang du tjekker tempraturen dette skal gøres reglmæssigt hos min kone aksepteres det at hun en gang om ugen skriver det ind i egenkontrollen jeg ved dog ikke om hun pga elite smily har lempligere forhold flyer skrev: Ja jeg tager Fødevarestyrelsens model som udgangspunkt og retter til så den kommer til at passe på vores, varmholdelse... Heldigvis kun ris, skal det ikke tjekkes hver dag? Eller bestemmer man selv det, bare man har et program for hvor ofte det skal tjekkes?? Puha der er lang vej endnu... Gråt som leverposteg over Vestegnen |
|
|
Jens Ole |
Lagt på d. 20/12-2013 23:23
|
Øvet medlem Antal indlæg: 156 |
Hej Buick. Du har ret i at ved varmeholdelse,skal man chekke efter 3 timer,derfor en god ide med parkeringsskiver. Den øvrige mad , udtager du bare kontrol på 2-3 gange om dagen,men behøves ikke,som du skriver, at føres ind i egenkontrollen. Derimod er det forkert når du siger at hvis temperaturen for varmeholdelse når under 65 grader , skal den varmes op til 85 grader. Det er 75 grader. Nedkøling skal ske på max 3 timer fra 65 grader til 10 grader. Elitesmileyen giver på ingen måde lempliger forhold angående håndteringen af egenkontrollen. Den gør blot at du ikke så ofte får kontrolbesøg(1 gang pr år),men er utrolig vigtig for at brande din virksomhed. Mvh Jens Ole |
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 23/12-2013 13:01
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2675 |
Der kom nye lovkrav I 2009. Det indebærer, at der I egenkontrollen ikke er samme krav om skriftlighed. Egenkontrollen er opbygget af procedurer og kontrolskemaer. Procedurer, hvor der før var krav om skriftlighed, er dette lempet. Det kræver dog, at der findes godt indarbejdede procedurer, hvilket kan være svært for nyåbnede virksomheder at løfte. I det praktiske, er det en god ide, at være grundig i opbygningen af sin egenkontrol, så de beskrevne procedurer er detaljererede dækkende for funktionen, og lette at følge. Derved opnår man, at omfanget af kontroller, der skal dokumenteres løbende i skemaform reduceres til stikprøver. Men det kræver, at virksomheden kan dokumentere, at der er styr på procedurerne. Denne dokumentation kan man ligeså godt få beskrevet, da det jo alligevel er sådan man påtænker at styre sit køkken/personale. Procedurerne for rengøring kan man ligeledes få beskrevet med angivelse af rengøringsmidler. Der er ikke krav om sikkerhedsdatablade (MSDS) i egenkontrollen, men det er et krav i anden lovgivning. Derfor kan man her vise, at man har styr på det hele. Det er forskelligt, hvilke krav der stilles til de skrevne procedurer og omfanget af skemadokumentation. I loven er der givet myndighederne kompetence til udøvelse af et vist skøn. Derfor vil der kunne opleves, at der stilles forskellige krav om omfanget af dokumentation i regionerne. Jeg har oplevet noget, der med andre tilsynsførendes ord er "krakilsk" (krav om, at der ikke blev båret kød og grønt i hver sin pose ind gennem døren samtidigt), og har selv grebet en anden tilsynsførende i at kræve noget, der ville være ulovligt efter straffeloven. (Forretningen fik i første omgang en bøde på 5000, men jeg kunne godtgøre, at efterlevelse af dette ville være strafbart. Dette må dog anses at være sjældent) Samlet set, skal der mindre til at få en anmærkning, hvis man ikke har et stærkt egenkontrolprogram. For så har man jo netop vist, at man burde have nedskrevne procedurer, og have gennemført en mere omfattende HACCP. Derfor vil nogle restauranter i disse tilfælde kunne stilles krav om en fornyet egenkontrol, selvom forretningen har været i drift i flere år. I værste fald lukkes restauranten i den periode, indtil der er styr på dette. |
|
Side 2 af 2: 12
Spring til debat: |