Se indlæg
 Udskriv debat
Ændring af efternavn
hugoboerge
Der er mange Thai'ere som skifter baade fornavn og efternavn in one go. Det skyldes bl.a. fordi de synes de er inde i en boelge af bad luck og ved at aendre navne tror de saa paa at heldet vil vaere med dem.

Robert Kronberg
Ja, hvad skriver man på en visum-ansøgning, når der står Laos (Vientiane) i passet og Thailand (Bangkok) på fødselsattesten? Nå, jeg følger passet.

Han er i øvrigt også døbt i en svensk kirke i Bangkok af en dansk præst fra Flensborg, så han er dåbsregistreret af folkekirken i Tyskland, men det er der så intet paradoks i. Heller ikke selv om han både har fået en dansk og en svensk dåbsattest.

Hilsen, Robert

hugoboerge skrev:

Robert Kronberg skrev:

Min søn har også to fødselsattester med forskellige navne, hvor han i øvrigt også er født i to forskellige lande.

Hilsen, Robert

Jeg har et problem her mht foedt i to forskellige lande. Den maa vaere til Guinness Record Book.

Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
Robert Kronberg
Det sker, at de ligefrem går til en munk eller troldmand, hvor de så får nogle forslag til nye navne. Så vælger de det fra listen, som de bedst kan lide.

Og ja, det sker ofte efter en omvæltning i deres liv; men jeg har haft en kæreste, som skiftede fornavn, fordi hendes fornavn var den by, som hun var født i, og hendes efternavn den provins, som hun var født i. Problemet med by-navnet var, at det kunne lyde som Allan, hvilket jo ikke er et kvindenavn.

Det paradoksale modsatrettet var, at hendes nickname var piget (Jin), men hun ændrede det til noget, som jeg vil opfatte som et vestligt drengenavn (Jim). Så helt konsekvent var hun ikke.

Nuvel, min kone vil også skifte både fornavn og efternavn. Efternavnet er mit, men fornavnet er noget, som bygger på hendes nickname, hvilket vist er inspireret af noget, som jeg har sagt. Men jeg forudser en masse bøvl ift. til vor søns thailandske papirer.

Hilsen, Robert

hugoboerge skrev:

Der er mange Thai'ere som skifter baade fornavn og efternavn in one go. Det skyldes bl.a. fordi de synes de er inde i en boelge af bad luck og ved at aendre navne tror de saa paa at heldet vil vaere med dem.

"

Anonym Bruger
Robert Kronberg skrev:

Nuvel, min kone vil også skifte både fornavn og efternavn. Efternavnet er mit, men fornavnet er noget, som bygger på hendes nickname, hvilket vist er inspireret af noget, som jeg har sagt. Men jeg forudser en masse bøvl ift. til vor søns thailandske papirer.

Ja der er vi så så heldige at min kone er Dansk statsborger, så det er bare og få navnet ændret og så klarer vores fantastiske computeriserede dagligdag i Danmark alt det der i Thailand kunne give bøvl. Tror ikke hun ville orke at skifte navn hvis det skulle gøres i Thailand og i forhold til opholdstilladelse osv i Danmark.

Nu vi snakker om navne så kender min kone til et ægtepar der på thai hedder tissemand og tissekone, altså de uskyldige ord for dem på thai :-) Min svoger hedder for øvrigt kylling.

Longway
Hvis jeg hed Jim, saa tror jeg at min kone ville kalde mig noget andet..

Grin
Mvh. Chiliposen.

At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ.

ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ

http://www.isaan-house.com
hugoboerge
Longway skrev:

Hvis jeg hed Jim, saa tror jeg at min kone ville kalde mig noget andet..

Grin

Kommer det ikke an paa hvor trykket ligger i udtalen ?Smile

lindegaard
Robert Kronberg skrev:

Den regel er ændret for mange år siden. I dag skal man blot underskrive et papir, hvor man frasiger sig retten til jorden.

Hilsen, Robert

Busken skrev:

ok nu ved jeg ikke meget om at skifte navn i pass osv..
Men jeg har fået mig fortalt, at hvis en Thai skifter navn i pass
og måske også i deres Thai Id card. Så er historien en anden.
Måske har jeg ikke ret her, men jeg har har fået fortalt, at hvis
en Thai ændre deres Thai ID card, at de nu er gift med en farang.
Så mister de også retten til at købe eller eje hus med jord her i Thailand.
Hvis det er rigtigt, så er der jo meget at tænke over, hvis man senere i livet
vil bosætte sig her, med land...jammen jeg ved ikke , er min info correct.
Mvh Jeres Bjarne

Nu er det ikke lige aktuelt, da vi ikke længere er gift (det er snart 6 år siden), men er der ikke noget om at den jord hun besad inden, ikke var et problem, altså det man besad inden giftermålet kunne man beholde (eje) ??

noget helt andet, bare som et sidespark..

vi er kun gift i Thailand.. osv...

men skilt i DK.. men hvordan så med de thailandske papirer??

min ex mener vi sammen skal møde op der hvor det blev registreret for at få det ordnet, altså skilsmissen i thailand...

jeg mener bare at ha' hørt det kan ordnes på ambassaden i Kbh...

nogen der har et bud ??
omne ignotum pro magnifico
"everything unknown appears magnificent"

taxidriver990
@ Lindegaard:

Ang. skilsmisse i Thailand er der kommet nye strenge regler.
Naar farang skal skilles fra thai kraever Amphoe, dels 2 vidner ( helst saa de at den ene var fra paagaeldendes mands familie ( Amphoe betaler ikke fly billetten )), dels en translatoer.
Oplevede det her ude i bushen.
Skyldes at mange faranger har klaget over at de ikke vidste hvad der foregik og hvad de skrev under paa
Foer kunne man bare gaa ind og blive skilt men det er forbi ....

Vi er gift herude og kun registreret som gifte i DK hos folkeregisteret.
Er det virkelig rigtigt at vi ikke kan blive gift i DK f.ex i kirken
Synes tit jeg laeser om folk der blivet gift foerst paa raadhuest eller en strand og saa alligevel vil giftes i en kirke.
Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda

Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne

Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter

hugoboerge
taxidriver990 skrev:

Synes tit jeg laeser om folk der blivet gift foerst paa raadhuest eller en strand og saa alligevel vil giftes i en kirke.

@Taxidriver - hvis i er gift herude er i vel ogsaa registreret som gift i Thailand ?

Med kone nr. 1 blev vi gift paa amphoe og undersoegte saa muligheden for at blive gift i en dansk kirke naar vi kom hjem. Det kunne ikke lade sig goere for "vi var jo gift allerede".

Robert Kronberg
Man kan blive kirkeligt velsignet i en kirke, hvis man allerede er gift på et rådhus/ampør. Det er næsten det samme ritual, som en vielse.

Hilsen, Robert

hugoboerge skrev:

taxidriver990 skrev:

@Taxidriver - hvis i er gift herude er i vel ogsaa registreret som gift i Thailand ?

Med kone nr. 1 blev vi gift paa amphoe og undersoegte saa muligheden for at blive gift i en dansk kirke naar vi kom hjem. Det kunne ikke lade sig goere for "vi var jo gift allerede".

"

Robert Kronberg
Sådan som jeg forstår loven i Thailand, så er der en slags automatisk særeje, hvilket betyder, at det jord og anden værdi, som fx kvinden medbringer i ægteskab, stadig er hendes ved skilsmisse.

Det jord, som købes i ægteskabet tilfalder derimod fællesboet, og derfor skal manden underskrive et papir, hvis der købes jord undervejs i ægteskabet.

Hilsen, Robert

lindegaard skrev:

Robert Kronberg skrev:

Den regel er ændret for mange år siden. I dag skal man blot underskrive et papir, hvor man frasiger sig retten til jorden.

Hilsen, Robert

Busken skrev:

ok nu ved jeg ikke meget om at skifte navn i pass osv..
Men jeg har fået mig fortalt, at hvis en Thai skifter navn i pass
og måske også i deres Thai Id card. Så er historien en anden.
Måske har jeg ikke ret her, men jeg har har fået fortalt, at hvis
en Thai ændre deres Thai ID card, at de nu er gift med en farang.
Så mister de også retten til at købe eller eje hus med jord her i Thailand.
Hvis det er rigtigt, så er der jo meget at tænke over, hvis man senere i livet
vil bosætte sig her, med land...jammen jeg ved ikke , er min info correct.
Mvh Jeres Bjarne

Nu er det ikke lige aktuelt, da vi ikke længere er gift (det er snart 6 år siden), men er der ikke noget om at den jord hun besad inden, ikke var et problem, altså det man besad inden giftermålet kunne man beholde (eje) ??

noget helt andet, bare som et sidespark..

vi er kun gift i Thailand.. osv...

men skilt i DK.. men hvordan så med de thailandske papirer??

min ex mener vi sammen skal møde op der hvor det blev registreret for at få det ordnet, altså skilsmissen i thailand...

jeg mener bare at ha' hørt det kan ordnes på ambassaden i Kbh...

nogen der har et bud ??

"

Lung Yao
Robert,
For Gud skyld venligst kom med noget juridisk dokumentation for dit påstand fordi dit :
Sådan som jeg forstår loven i Thailand
, kan Vi desværre ikke bruge til noget som helst, da du ikke har en juridisk uddannelse.

P.S. Du kunne fx understøtte dit udsagn med nogle råd fra :
http://www.isaanl...perty.html

.
Redigeret af Lung Yao d. 27/10-2013 13:42
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

hugoboerge
Robert Kronberg skrev:

Man kan blive kirkeligt velsignet i en kirke, hvis man allerede er gift på et rådhus/ampør. Det er næsten det samme ritual, som en vielse.

Hilsen, Robert

hugoboerge skrev:

taxidriver990 skrev:

Jeg er ked af det Robert, men det kunne ikke lade sig goere dengang. Maaske i dag, jeg ved det ikke.

Robert Kronberg
Jeg ved ikke, hvad der er sket, men du har fået dårlig vejledning af din præst eller kordegn.

Hvis du kigger i Ritualbogen under "Kirkelig velsignelse af borgerligt indgået ægteskab" kan du se, at det nuværende ritual er fra 1992, og at det næsten er identisk med en vielse.

Idet du efterspørger at blive gift igen, må de naturligvis sige nej, men de burde have tilbudt dig en kirkelig velsignelse.

Jeg har bået været kordegnevikar og menighedsrådsformand, samt studeret teologi.

Hilsen, Robert

hugoboerge skrev:

Robert Kronberg skrev:

Hilsen, Robert

hugoboerge skrev:

taxidriver990 skrev:

Jeg er ked af det Robert, men det kunne ikke lade sig goere dengang. Maaske i dag, jeg ved det ikke.

"

hugoboerge
Robert Kronberg skrev:

Jeg ved ikke, hvad der er sket, men du har fået dårlig vejledning af din præst eller kordegn.

Hvis du kigger i Ritualbogen under "Kirkelig velsignelse af borgerligt indgået ægteskab" kan du se, at det nuværende ritual er fra 1992, og at det næsten er identisk med en vielse.

Idet du efterspørger at blive gift igen, må de naturligvis sige nej, men de burde have tilbudt dig en kirkelig velsignelse.

Jeg har bået været kordegnevikar og menighedsrådsformand, samt studeret teologi.

Hilsen, Robert

hugoboerge skrev:

Robert Kronberg skrev:

Hilsen, Robert

hugoboerge skrev:

taxidriver990 skrev:

Det her var foer 1992.

Robert Kronberg
Nu sidder jeg med en Ritualbog fra 1988, og der fremgår "Kirkelig velsignelse af borgerligt indgået ægteskab" også.

Hilsen, Robert

hugoboerge skrev:

Robert Kronberg skrev:

Hilsen, Robert

hugoboerge skrev:

Robert Kronberg skrev:

Hilsen, Robert

hugoboerge skrev:

taxidriver990 skrev:

Det her var foer 1992.

"

Robert Kronberg
Nu er vi tilbage i 1969:

https://www.retsi...2276&exp=1

"§ 5. Kirkelig velsignelse af ægteskab indgået ved borgerlig vielse meddeles efter parternes begæring.

Stk. 2. Kirkelig velsignelse kan meddeles af enhver præst i folkekirken. En præst har kun pligt til at meddele kirkelig velsignelse, såfremt han ville have haft pligt til at vie parterne.

Stk. 3. Forinden kirkelig velsignelse meddeles, skal vielsesattest forevises præsten."

...

"Kirkeministeriet, den 15. december 1969. "

Hilsen, Robert

"

hugoboerge
Robert Kronberg skrev:

Nu er vi tilbage i 1969:

https://www.retsi...2276&exp=1

"§ 5. Kirkelig velsignelse af ægteskab indgået ved borgerlig vielse meddeles efter parternes begæring.

Stk. 2. Kirkelig velsignelse kan meddeles af enhver præst i folkekirken. En præst har kun pligt til at meddele kirkelig velsignelse, såfremt han ville have haft pligt til at vie parterne.

Stk. 3. Forinden kirkelig velsignelse meddeles, skal vielsesattest forevises præsten."

...

"Kirkeministeriet, den 15. december 1969. "

Hilsen, Robert

Robert, jeg takker. Mine foraeldre er blevet vildledt af praesten.

taxidriver990
@ HB: Alt er sket efter bogen herude, altsaa registreret gift paa Amphoe. Jeg formulerede mig maaske lidt forkert.

Derefter sendte jeg en mail til min gamle kommune med vielsesattest ( oversat til engelsk ) og kopi af hustrus pas med nyt efternavn

Og jeg fik svar tilbage at vi nu var registreret som gifte i DK paa folkeregisteret.

Har lige faaet tilsendt en civilstandsattest fra selvsamme kommune og der staar at vi er gift i Thailand, o dato o at dette er registreret i DK

Jeg skrev til Ankestyrelsens Familieretsafdeling og fik dette svar paa min forespoergsel om at blive gift i DK ogsaa:

Du har i e-mail af 23. september 2013 spurgt Ankestyrelsens Familieretsafdeling, om du og din thailandske hustru kan blive gift i Danmark. Du oplyser, at I allerede er blevet gift i Thailand, og at jeres ægteskab er blevet registreret i din gamle kommune, men at I meget gerne vil have en dansk vielsesattest.
Vi kan oplyse, at det ikke er muligt at indgå ægteskab i Danmark, når man allerede er gift. Det er altså ikke muligt at få en dansk vielsesattest, da I allerede er blevet gift i Thailand og vielsen er blevet anerkendt og indført i det danske folkeregister.

Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda

Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne

Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter

Spring til debat: