Se indlæg
Side 2 af 2: 12
|
Buddhisme som en voldens religion?
|
|
fckguld |
Lagt på d. 16/10-2013 16:44
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 962 |
Lung Yao skrev: Er det hele ikke af samme skuffe, ligesom den katolske kirke og andre tros samfund, der er nogle få kloge der tager røven på en masse mennesker, I khon kaen - ser jeg rigtig mange rige munke i centrene , nye iphone5 , tablet m,m - og privat chauffør. Robert, Venligst kom med et bevis for dit påstand: << Templet på Amager er i øvrigt ikke anderkendt i Thailand. Det eneste anderkendte tempel i Danmark er Stenløse, og det er også der, hvor kronprinssen dukker op fra tid til anden. Hun vil aldrig tage til Amager, og slet ikke til Dhammakaya. >> . Så for mig ser det ud til det kun drejer sig om at rage i lommerne. DU FÅR HVAD DU GIVER GRIB LIVET I MORGEN ER DET MÅSKE FORBI
|
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 16/10-2013 17:24
|
Antal indlæg: 3779 |
Selvom det (i en eller anden grad) er imod buddhismens idealer, at en (især permanent) munk har en iPhone, så kan det nu ikke få mig op ad stolen. Det er jo sådan verden er i dag, og de lever jo også i verden, trods alt. De skal blot formidle det rette budskab, og det er jeg ikke sikker på, at Phra Ajahn Yantra Amaro har gjort. Sjovt nok besøgte Taksin heller ikke Dragør, men Stenløse. Hilsen, Robert fckguld skrev: Lung Yao skrev: Er det hele ikke af samme skuffe, ligesom den katolske kirke og andre tros samfund, der er nogle få kloge der tager røven på en masse mennesker, I khon kaen - ser jeg rigtig mange rige munke i centrene , nye iphone5 , tablet m,m - og privat chauffør. Robert, Venligst kom med et bevis for dit påstand: << Templet på Amager er i øvrigt ikke anderkendt i Thailand. Det eneste anderkendte tempel i Danmark er Stenløse, og det er også der, hvor kronprinssen dukker op fra tid til anden. Hun vil aldrig tage til Amager, og slet ikke til Dhammakaya. >> . Så for mig ser det ud til det kun drejer sig om at rage i lommerne. |
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 19/10-2013 22:05
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
Robert Kronberg skrev: Det er da relativt velkendt blandt thaiere, at Phra Ajahn Yantra Amaro er i unåde. Det var fx også det første, som min ekskone sagde, da hun fandt en af hans bøger i min bogreol. Her er fx en gammel artikel, der fortæller, at han var flygtet fra Thailand: http://www.highbe...00496.html Hilsen, Robert Lung Yao skrev: Robert, Venligst kom med et bevis for dit påstand: << Templet på Amager er i øvrigt ikke anderkendt i Thailand. Det eneste anderkendte tempel i Danmark er Stenløse, og det er også der, hvor kronprinssen dukker op fra tid til anden. Hun vil aldrig tage til Amager, og slet ikke til Dhammakaya. >> . Undskyld at jeg blander mig omkring dette med om templet på Amager er anerkendt eller ej. Nu er jeg ikke selv troende, på hverken det ene eller andet, så jeg er selvfølgelig ikke helt inde i stoffet. Men jeg syntes dog at mindes at den thailandske ambassadør i Danmark indenfor de seneste år har deltaget i et eller andet i templet og når en ambassadør kan repræsentere Thailand i templet så er templet vel også anerkendt i en eller anden grad. Anerkendte og godkendte buddhistiske trosamfund og menigheder (efter danske forhold/opfattelse/lovgivning) i Danmark kan ses her: - Buddhistiske trossamfund og menigheder Om det ene tempel så er mere anerkendt eller mere helligt end det andet, det er jeg vist ikke den rette til at bedømme. Men helt ude i kulden kan templet vel ikke være når en ambassadør møder op i templet og repræsentere Thailand. Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 19/10-2013 22:32
|
Måske er historien om Phra Ajahn Yantra Amaro så gammel, at den er ved at være glemt. Og templet i Dragør gør mig bekendt ikke noget forkert, men er jo et reelt samlingpunkt for mange thaiere. Dog er det mig bekendt mere et meditationscenter, hvor det i Stenløse er et konkret tempel - der mediteres naturligvis begge steder. Udefra kan begge måske virke ens. Når Danmark anerkender et trossamfund, så skelner Danmark ikke til status i hjemlandet, og derfor møder ambassadøren måske op. Hvorom alting er, anerkendt i Thailand eller ej, så er det, som nævnt, et samlingspunkt for mange thaiere. Det er naturligvis påfaldende, at der ligger to templer i Danmark med kun 35 km imellem. Men lad det nu ligge. Det eneste tempel, hvor jeg reelt har noget religiøst at påpege, er Dhammakaya, men de bliver måske også en dag stue-rene. Hilsen, Robert Webmaster skrev: Robert Kronberg skrev: Det er da relativt velkendt blandt thaiere, at Phra Ajahn Yantra Amaro er i unåde. Det var fx også det første, som min ekskone sagde, da hun fandt en af hans bøger i min bogreol. Her er fx en gammel artikel, der fortæller, at han var flygtet fra Thailand: http://www.highbe...00496.html Hilsen, Robert Lung Yao skrev: Robert, Venligst kom med et bevis for dit påstand: << Templet på Amager er i øvrigt ikke anderkendt i Thailand. Det eneste anderkendte tempel i Danmark er Stenløse, og det er også der, hvor kronprinssen dukker op fra tid til anden. Hun vil aldrig tage til Amager, og slet ikke til Dhammakaya. >> . Undskyld at jeg blander mig omkring dette med om templet på Amager er anerkendt eller ej. Nu er jeg ikke selv troende, på hverken det ene eller andet, så jeg er selvfølgelig ikke helt inde i stoffet. Men jeg syntes dog at mindes at den thailandske ambassadør i Danmark indenfor de seneste år har deltaget i et eller andet i templet og når en ambassadør kan repræsentere Thailand i templet så er templet vel også anerkendt i en eller anden grad. Anerkendte og godkendte buddhistiske trosamfund og menigheder (efter danske forhold/opfattelse/lovgivning) i Danmark kan ses her: - Buddhistiske trossamfund og menigheder Om det ene tempel så er mere anerkendt eller mere helligt end det andet, det er jeg vist ikke den rette til at bedømme. Men helt ude i kulden kan templet vel ikke være når en ambassadør møder op i templet og repræsentere Thailand. |
|
|
Lung Yao |
Lagt på d. 20/10-2013 10:59
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3992 |
Robert dog. Du er en tand udenfor pædagogisk rækkevide. Din retorik vil svare til, HVIS jeg påstod af dem som samarbejdede med besættelsens magt i DK, så er Danevang en nazi stat (undskyld sammenligningen) og her også er det en gammel historie. Din uvidenhed grænser dumhed når Du påstår at : << Når Danmark anerkender et trossamfund, så skelner Danmark ikke til status i hjemlandet, og derfor møder ambassadøren måske op >> At den Thailandske gesandt skulle rette sig efter hvad de danske myndigheder anerkender eller ej, er helt ud i hampen. Men der skinner din IQ igennem. Men hele historien kan koges til et lille skål suppe: Du vil simpelthen ikke anerkendt Hvornår du var gal afmarcheret og derfor ikke har nosser til at sige undskyld. (gælder også dit svar til Rinpoche m.h.t. Korstogene....og meget mere). Husk lige: NEMESIS. (ikke nogen trussel fra min side, da jeg ingen magt har over hvad du gøre eller siger i Thailand). . Redigeret af Lung Yao d. 20/10-2013 11:05 Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
Lung Yao |
Lagt på d. 20/10-2013 11:23
|
Robert. Jeg synes at du skulle skynde dig at indsende en klage til de Thailandske myndigheder for at gøre opmærksom på at den thailandske Ambassadrice agter at besøge en IKKE anerkendt tempel i DK og som repræsentant af H.M. Kongen, knæle foran Abbeden og overække roberne til munkene på lørdag den 2 November 2013. . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 20/10-2013 11:26
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
Lung Yao skrev: Robert dog. Du er en tand udenfor pædagogisk rækkevide. Din retorik vil svare til, HVIS jeg påstod af dem som samarbejdede med besættelsens magt i DK, så er Danevang en nazi stat (undskyld sammenligningen) og her også er det en gammel historie. Din uvidenhed grænser dumhed når Du påstår at : << Når Danmark anerkender et trossamfund, så skelner Danmark ikke til status i hjemlandet, og derfor møder ambassadøren måske op >> At den Thailandske gesandt skulle rette sig efter hvad de danske myndigheder anerkender eller ej, er helt ud i hampen. Men der skinner din IQ igennem. Men hele historien kan koges til et lille skål suppe: Du vil simpelthen ikke anerkendt Hvornår du var gal afmarcheret og derfor ikke har nosser til at sige undskyld. (gælder også dit svar til Rinpoche m.h.t. Korstogene....og meget mere). Husk lige: NEMESIS. (ikke nogen trussel fra min side, da jeg ingen magt har over hvad du gøre eller siger i Thailand).. Rolig nu (tæl til 10) og lad os lige slappe af med det IQ-fis mv. Det personfnidder klæder simpelthen ikke debatten. Så gå venligst kun efter bolden og ikke manden. Tak - Admin - Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
Lung Yao |
Lagt på d. 20/10-2013 11:38
|
Web. Det er taget til efterretning, selv om i det her tilfælde er grænsen mellem "manden og bolden", meget lille. Forsat go. søndag til alle i DTW. . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 20/10-2013 14:13
|
Vi skal lige holde tungen lige i munden, når jeg hævder, at Dragør ikke er anerkendt som tempel af Thailand, for det betyder nemlig ikke, at munkene ikke er anerkendte. Jeg vil da gerne undskylde, hvis jeg fik mig formuleret, som om Dragør og Dhammakaya er ligestillede. Det er nemlig ikke tilfældet. Wat Phra Dhammakaya Korsør Lystskov i Korsør er noget vrøvl, og det ved enhver, som har beskæftet sig en smule med theravada/Thai-buddhisme. Sunnataram Buddhist Meditation Center i Dragør, også kendt som Wat Pa Copenhagen, kommer fra en bevægelse, som er grundlagt af Phra Ajahn Yantra Amaro. Mener i øvrigt, at de også har en statue af "Guanyin" - det mener jeg, at jeg har set. Dog stod den lidt afsidiges, så det er måske mere en service for visse thaiere. Wat Thai Denmark Brahmavihara Buddhist Monastery i Stenløse er et tempel. Hilsen, Robert |
|
|
wilai |
Lagt på d. 20/10-2013 20:14
|
Begynder Antal indlæg: 17 |
Måske på sin plads at informere lidt om Robert Kronbergs baggrund, jeg tror det kan få adskillige brikker til at falde på plads mht. holdninger og evtl. kritik af østlige religioner. Robert var en en frontkæmperne på Dialogcentret, hvor hovedopgaven var at "frelse" og måske endda skræmme "kristne" (i gåseøjne, fordi danskere sgu´ej er hverken religiøse eller kristne, de er hedninge alle sammen) danskere væk fra det der farlige New Age stads. Det gjaldt også Buddhismen i alle dens varianter, og jeg mener at Robert faktisk blev udsendt til Thailand af det center, for at redde unge danske rygsækrejsende fra at blive fristet af de farlige Phraa Ajarns! Hvad der siden er sket med ham Robert - om han er blevet mere down to earth - og fornuftig, det tyder det på, da han senere fik job hos CC Travel, nok ikke for at redde turister fra alle de farlige Buddhist fristelser. Nå, Robert er en fin fyr, jeg hænger ham ikke ud med denne info. - men det er vigtigt at vide hvad baggrunden er. http://www.dialog... http://www.kriste...logcentret http://www.kriste...sidste-aar Vi har fuldmåne nu, og det er slutningen af Pavaran og Vassa, og dermed begyndelsen på Kathina - The Robe Offering: http://buddhism.a...athina.htm Robert, godt du stoppede på Centret, meget ekstrem kristen fundamentalisme, og det er meget, meget værre end Buddhismen, som dog har fostret adskillige oplyste væsener der har anmodet menneskeheden om at praktisere næstekærlighed - Karuna - uden de er blevet hængt op på et kors af den grund, tværtimod. Redigeret af wilai d. 20/10-2013 20:41 |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 20/10-2013 21:07
|
Ja, jeg er kristen, men kom forbi kontoret, og du vil se, at jeg har stor respekt for theravada-buddhisme. Hilsen, Robert |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 20/10-2013 21:42
|
[img]http://private.piroconsulting.com/images/offsofabred.jpg[/img] is not a valid Image. |
|
|
taxidriver990 |
Lagt på d. 21/10-2013 10:24
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 578 |
Om buddhisme som en voldkultur ved jeg ingenting om, men kunne godt taenke mig at vide hvor meget et tempel omsaetter for saa at sige. Det er mit indtryk, set ud fra de besoeg jeg goer i diverse templer at der ruller en del penge ind. Dels gennem "boen", salg af stearinlys o andre gaver og gennem pengetraer. Det maa helt klart vaere en bedre forretning end kirkeboessen i folkekirken i DK Er tempelerne styret nogensteder fra eller hvordan fungere det ? En munk maa jo "ikke eje" noget Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 21/10-2013 10:51
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
taxidriver990 skrev: Om buddhisme som en voldkultur ved jeg ingenting om, men kunne godt taenke mig at vide hvor meget et tempel omsaetter for saa at sige. Det er mit indtryk, set ud fra de besoeg jeg goer i diverse templer at der ruller en del penge ind. Dels gennem "boen", salg af stearinlys o andre gaver og gennem pengetraer. Det maa helt klart vaere en bedre forretning end kirkeboessen i folkekirken i DK Er tempelerne styret nogensteder fra eller hvordan fungere det ? En munk maa jo "ikke eje" noget Munkene maa ikke eje noget, men de maa godt modtage gaver til eget forbrug saa munke der fiser rundt i store Mercedes Benz er ikke unormalt. Paa den anden side var der en munk som havde samlet sammen en formue i guld og da han foelte at Thailand var i krise donerede han hele herligheden til nationalbanken. Det er kun et par aar side. Der er stadigvaek svindlermunken som gemmer sig i udlandet et eller andet sted. Han har virkelig scoret kassen. I og med at politiet fortalte offentligheden hvilken aktion de ville tage mht til hans bankindestaaender saa lykkedes det ham selvfoelgelig at faa lukket alle konti og faa overfoert til udlandet. Jeg proever saa vidt muligt at undgaa de "rige" templer med mindre fruen slaeber mig med. F.eks. Wat Bangphli Yai der fik overhovedet den ide at bygge det flotteste og fineste toilet i noget tempel overhovedet i Thailand med aircondition og elektroniske loebesedler ligesom i en lufthavn. Wat Rai King naer Nakhon Pathom er ren Big C/Tesco Lotus med skilte der viser vejen til de forskellige afdelinger f.eks. her skal der taendes lys osv osv. Efter min mening saa er det ren forretning men jeg har intet imod at give en skaerv naar jeg kommer til et af de mindre templer i omraadet. |
|
|
Longway |
Lagt på d. 24/10-2013 08:48
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1079 |
Onkel Danny taler om Zen Buddhisme. http://www.dr.dk/...lassikeren Mvh. Chiliposen.
At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ. ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ |
|
|
Lung Yao |
Lagt på d. 25/10-2013 11:51
|
taxidriver990 skrev: ............................................ ..................................................... En munk maa jo "ikke eje" noget Rigtigt. Og derfor oplever du som regel (de er også mennesker af kød og blod) at de siger til dig : <<Jeg vil gerne have dit eller dat>>, men bruger den "diplomatisk" form: << Jeg har ikke dit eller dat ....>> og du må så, selv udfylde "hulerne" . . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
|
|
karstenf |
Lagt på d. 25/10-2013 14:26
|
Øvet medlem Antal indlæg: 130 |
Langt de fleste munke som jeg har mødt bruger det de får til at forære til andre, man kan jo kun dele ud af sit overskud. Som i så mange andre tilfælde skal man huske på at en enlig svale ikke gør en sommer. Spred ikke fordomme, og husk kildekritik. Karsten |
|
Side 2 af 2: 12
Spring til debat: |