Se indlæg
 Udskriv debat
udlån privat
dutling68
kender da også flere som som burger Share og det køre da fint..men de kan så også vente til sidste dag hvor de så tjener på det som peter siger.....
Jeg brugte de fleste af mine penge på sprut, kvinder og hurtige biler. Resten ødslede jeg væk...........

rinpoche
PeterS skrev:

Share benyttes stort set kun imellem de spillegale thaier og forgår således.

Helt forkert, Share benyttes overalt i det thailandske samfund af alle der ikke kan gå i banken og få et lån.

Alle markedspladser bruger systemet og det giver gode penge til dem med mindst behov for at låne.

Det er svært at give gode grunde til ikke at være med når og hvis et indskud på 10.000 over eksempelvis giver 6.500 i fortjeneste.

På markedspladserne kører Share på 10 uger.

Hvilken bank giver et så stort afkast til folk der ikke engang selv kan låne?

Jeg er enig i det fremhævede.

Men det er nu engang således, at der ikke genereres nogle penge i dette setup.
Det vil sige, at enhver "gevinst" man nu engang kan opnå, kommer fra andre deltagere i "spillet", typisk de mindrebemidlede der har størst behov for at hæve puljen først og typisk de som ikke har muligheder for at låne penge på traditionel vis med marginale renter.

Det giver en social slagside, de som har - skal få, de som ikke har - skal blive berøvet det lidet de har.

Jeg har set mange "spil" forløbe iht. reglerne, men jeg har godt nok også set nogle gå helt, helt galt.
Udover de spil, der kollapsede, fordi een eller flere af deltagere afstod fra at betale - selvfølgelig efter de havde hævet puljen - så har jeg set i nogle tilfælde oplevet - i andre tilfælde hørt om alt fra trusler, voldeligt overfald, knivstikkeri, falskmønteri ved betaling og brandstiftelse. Nogle deltagere har måttet gå under jorden pga trusler fra folk, der ikke tager et nej for et nej.

Spillet finder sted i så at sige alle social lag. (der er ingen grund til at spekulere i deltageres baggrund, for det er helt misforstået)
Nogle i god ro og mag, som Laodenmark i en anden tråd så glimrende har illustreret, og andre steder i kold og kynisk spekulation.

Min kammerats kone sidder på 10. år fast i en ond gældsspiral pga af dette spil, og det var nær ved at koste mig mit venskab med en anden kammerat pga tvistligheder mellem min ex og hans kone over den ikke uanselige sum af 80.000 kroner.

Jeg synes, at det er dybt usympatisk at suge blod af sine landsmænd på denne måde.
Frænde er frænde værst.

Hvorfor hjælper man (velstillede thailændere) dog ikke blot mindrebemidlede landsmænd/kvinder? Med fx. lån til markedsrenten, om det nu skal være.

Anonym Bruger
rinpoche skrev:

Men det er nu engang således, at der ikke genereres nogle penge i dette setup.
Det vil sige, at enhver "gevinst" man nu engang kan opnå, kommer fra andre deltagere i "spillet", typisk de mindrebemidlede der har størst behov for at hæve puljen først og typisk de som ikke har muligheder for at låne penge på traditionel vis med marginale renter.

Det giver en social slagside, de som har - skal få, de som ikke har - skal blive berøvet det lidet de har.

Jeg har også "set" spillet praktiseret i Danmark lige som det er meget normalt at thaipigerne låner af hinanden. Der hvor jeg ser det stamme fra er "Thai Group" hvor thaierne i byen mødes og spiller og den slags. Jeg siger ikke at det hænger 100% sammen med spillet, for jeg gider for at være ærlig ikke at deltage i den slags møder.

Den med lånene til ågerrenter bliver også praktiseret i Thai miljøet. Min svigermor har tit en del penge ude og har konstant problemer med at inddrive dem, men hun er også alt for god af sige. Min kone omtaler dem som 100% i rente selvom min matematik ikke kan få det til at stemme :-)

Men jeg tror faktisk at grunden til at den slags ting findes her i Danmark er kulturelt begrundet. Mange er ikke vant til at man faktisk kan låne penge til rimelige renter og endda trække dem fra i skat. Samtidig er det måske ligt nemmere at skjule for manden derhjemme.

Jeg kan bare prise mig lykkelig for at min kone er så Dansk som hun faktisk er. Hun gider ikke alle de spil og sparer op hver måned så lån er ikke nødvendigt. Hun gider heller ikke låne penge ud selvom hun har dem, som hun siger det er hendes penge og dem skal andre ikke rende med. Var jeg nu lidt bredere og lidt mere tatoveret og kørte motorcykel ville kunne vi ellers nok tjene en pæn sideindtægt på det ;-)

Lung Yao
Er spillet ikke det som populært kaldes "tjære" ?

Og det er både ukorrekt - misvisende og malplaceret at sætte Micro lån i Afrika i samme båse med disse ulovlige spil i DK.
85% af de involverede er ludomaner og som nogle af jer har allerede nævnte at deres eneste mulighed for "akut lån" er disse "banker" , hvor de så kautionere med deres guld (hvis de har noget) eller bliver indviklet i denne onde gældsspiral.
Allerværste eksempler er dem som har deltaget uden at deres ægtemand var klar over det, til den dag hvor Han bliver involveret m.h.t. afvikling af gælden.

Og ganske rigtigt set af RIN:
<<Det giver en social slagside, de som har - skal få, de som ikke har - skal blive berøvet det lidet de har.= Den enes død, den andens brød >> Så kynisk er det.

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Lung Yao
Følgende citat burde slettes da den er under bæltestedet og har intet med emnet at gøre, ud over at være et personligt angreb på et andet medlem af DTW.
<< Var jeg nu lidt bredere og lidt mere tatoveret og kørte motorcykel ville kunne vi ellers nok tjene en pæn sideindtægt på det ;-) >> Sad

§7 - Hold dig til temaet i tråden.
Følg temaet i tråden, ikke strømmen. Skal du poste en indlæg, så læs venligst det første indlæg i tråden for at se hvad tråden handler om. Vær saglig og træk ikke irrelevante ting ind i debatten. Har du lyst til at skrive et indlæg for sjov skyld, så er det ikke det rette sted. Har du lyst til at skifte emne ? Så lav en ny tråd.

§11 - Ingen personangreb.
Personangreb hører ikke hjemme i en seriøs diskussion. Du må gerne være uenig med andre, men gå efter bolden ikke spilleren.

§12 - Følg normale normer for god opførelse.
Selv om debatterne ikke foregår ansigt til ansigt, så husk venligst på at det er mennesker af kød og blod du diskutere med. Hvis du overvejer om indlægget er over grænsen for det acceptable, så spørg dig selv: Ville folk blive sure, skuffet eller kede af at jeg sagde dette ansigt til ansigt ? Hvis svaret er ja, så lad være med at poste det, eller skriv noget andet i stedet
.

.
Redigeret af Lung Yao d. 06/09-2013 13:41
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Anonym Bruger
Lung Yao skrev:

Følgende citat burde slettes da den er under bæltestedet og har intet med emnet at gøre, ud over at være et personligt angreb på et andet medlem af DTW.
<< Var jeg nu lidt bredere og lidt mere tatoveret og kørte motorcykel ville kunne vi ellers nok tjene en pæn sideindtægt på det ;-) >> Sad

Det vil jeg gerne på det fasteste afvise er tilfældet. Det er blot en refleksion over at der er massere af penge at tjene på den slags udlån men at en bogholder i en Mondeo (mig) ikke virker så afskrækkende når pengene skal inddrives. Hvis du eller andre føler sig truffet så er kan jeg forsikre at det indlæg ikke er rettet mod nogle personer herinde.

Longway
Jeg kan nu ikke lade vaere med at smile lidt, at dem som ser saadan eller saadan ud, de kan kradse penge ind....Jeg kender en del som er brede, tatoveret og koere mc. det er de mest foelsomme mennesker som aldrig ville slaa plat/moent paa andres spillelidenskab, de blander sig ikke, men er der en som er kommet i ikke selvforskyldt problem, saa bid spids paa at hjaelpen er der med det samme.

Den spinkle mand i mondeo'en kan i visse tilfaelde vaere totalt uden skrupler, akkurat som ham paa harley'en kan vaere........

Man skal/kan ej skue hunden paa haarende....

PS. Det er ikke kun kvinder som spiller, jeg har en svoger, han gaar helt over gevind med spil, til stor frustration for hans kone....

Regn i Bkk.

Sick
Redigeret af Longway d. 08/09-2013 10:02
Mvh. Chiliposen.

At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ.

ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ

http://www.isaan-house.com
buick
LOL LOLEn ganske rammene oversættelse af spillet Share, de som går ind i det sidder ofte fast som var det tjære de slipper kun fri fra et spil ved at låne fra et nyt spil med andre ord de sidder i tjæren

Lung Yao skrev:

Er spillet ikke det som populært kaldes "tjære" ?

.

buick
Det er der noget om Suk men dem med tusserne behøver ofte blot vise sig og tusserne frem imens bogholderen er nødt til aktivt at vise han er uden skrupler

Longway skrev:

Jeg kan nu ikke lade vaere med at smile lidt, at dem som ser saadan eller saadan ud, de kan kradse penge ind....Jeg kender en del som er brede, tatoveret og koere mc. det er de mest foelsomme mennesker som aldrig ville slaa plat/moent paa andres spillelidenskab, de blander sig ikke, men er der en som er kommet i ikke selvforskyldt problem, saa bid spids paa at hjaelpen er der med det samme.

Den spinkle mand i mondeo'en kan i visse tilfaelde vaere totalt uden skrupler, akkurat som ham paa harley'en kan vaere........

Man skal/kan ej skue hunden paa haarende....

PS. Det er ikke kun kvinder som spiller, jeg har en svoger, han gaar helt over gevind med spil, til stor frustration for hans kone....

Regn i Bkk.

Sick

Boes
Og sådan fungerer det også ude i virkeligheden.....

UTHAI THANI: -- A woman was gunned down in Uthai Thani's Thap Than district on Sunday in a murder police believe is linked to her debts.

The bullet-riddled body of Pankreu Padsri, 45, was found next to her motorcycle on the road.

According to an initial probe, Pankreu made a living buying bai pratuan from farmers at discounted prices.

A bai pratuan is a document farmers receive after they sell their rice under the government mortgage scheme.

The paper is then exchanged for cash at the state-owned Bank for Agriculture and Agricultural Cooperatives.

The victim alledgedly borrowed millions of baht from a local politician to buy bai pratuan, but failed to pay back the debt after receiving money from the bank, police said.

read more: http://m.bangkok....ered-debts
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein

Anonym Bruger
Longway skrev:

Suk du har naturligvis ret i at tatoveringer ikke er det samme som at bærere er en voldspsykopat. Men nu refererede jeg jo blot til at der er nogle folk som ser mere truende ud end andre. Jeg tror at 9 ud af 10 vil føle sig mere truet af en rockertype end af bogholdertypen.

Spring til debat: